Julebrunost Skrevet 17. februar #601 Del Skrevet 17. februar Madame Butterfly skrev (16 timer siden): Egypt har hentet tanks opp til Gaza grensen, for å være sikker dette ikke skjer. Diskusjonen går om Egypt faktisk våger å skyte folk som forsøker å flykte, eller om de håper det er nok med 40 tanks som sier «don’t» De humanitære i Egypt 🤯 Statsministeren i Egypt sa også at de er villig til å ofre en million liv for å unngå at palestinere kommer inn i Egypt. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 17. februar #602 Del Skrevet 17. februar 9 minutter siden, Julebrunost said: Hva snakker du om? Israel har aldri startet en krig, det er landene rundt som har angrepet dem. At muslimske naboland ikke kan fordra at Israel er et land for jøder er ganske opplest og vedtatt. Å invadere andre lands territorier er ikke å starte kriger? Israel har gjort det maaaaaange ganger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 17. februar #603 Del Skrevet 17. februar Atheena skrev (På 16.2.2024 den 9.09): Enig. I alle samtaler jeg hører rundt omkring så er de fleste veldig på den at dette har blitt et folkemord. De fleste som samtaler slik at du hører det rundt omkring er sannsynligvis lesere/seere av Nrk, VG og evt. BBC, tipper jeg. Da er det ikke rart de ser folkemord der intet folkemord har funnet sted. Visste du forresten at Norge er verdensmester i Palestinastøtte? Vi gir mer pr. capita enn noe annet land i verden til palestinerne; de siste år til Hamas. Andre land kaller oss terrorfacilitatorer. 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 17. februar #604 Del Skrevet 17. februar Atheena skrev (På 16.2.2024 den 9.17): Hvis mange nok har det totalinntrykket så blir det jo en reel mening. Nå skal saken opp i ICJ så får vi se hva utfallet blir når det tas opp i en domstol. Hvorfor tror du Egypt bygger en stor mur nå mot grensen til Gaza? De er redde for annektering og at Israel skal fordrive 1,5 millioner palestinere over grensen. Hvis mange nok har det totalinntrykket så blir det en reell mening; det har du helt rett i. Historien er full av reelle meninger som flertallet har delt, som var rent oppspinn. F.eks. at jorden er flat. Hjernevasken var total, og de som var uenig ble gjerne dømt til døden, da flertallet hadde det du kaller en "reell mening". Slike er farlige, bokstavelig talt, når slike kunnskapsløse "meninger" får definere hva som skal skje. Egypt er med rette redd for å få store mengder palestinere over grensen. Flere arabiske land har tatt imot sine arabiske slektninger palestinerne noen ganger tidligere, og angret sterkt på det, utvist alle sammen osv. Dette handler om at palestinerne som gruppe gang på gang har oppført seg slik hos sine arabiske naboer at naboene ønsket å sende dem ut. F.eks. har de historisk gjerne tatt parti med fiender av landet som har tatt dem imot. Intet land ønsker å utsette seg for dette, og palestinerne er grunnet disse erfaringene lite velkomne i nabolandene. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ghostwalker Skrevet 17. februar #605 Del Skrevet 17. februar Supermerry skrev (9 minutter siden): De fleste som samtaler slik at du hører det rundt omkring er sannsynligvis lesere/seere av Nrk, VG og evt. BBC, tipper jeg. Da er det ikke rart de ser folkemord der intet folkemord har funnet sted. Visste du forresten at Norge er verdensmester i Palestinastøtte? Vi gir mer pr. capita enn noe annet land i verden til palestinerne; de siste år til Hamas. Andre land kaller oss terrorfacilitatorer. Er vel for tidlig å konkludere uansett begge veier. Hvilken land kaller oss terrorfacilitatorer? Kilder på dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 17. februar #606 Del Skrevet 17. februar (endret) Stonegiant skrev (28 minutter siden): Å invadere andre lands territorier er ikke å starte kriger? Israel har gjort det maaaaaange ganger. Da vil jeg at du kommer med hvilke kriger og når, med kilde. Endret 17. februar av Julebrunost Skrivefeil 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ghostwalker Skrevet 17. februar #607 Del Skrevet 17. februar (endret) Supermerry skrev (12 minutter siden): Egypt er med rette redd for å få store mengder palestinere over grensen. Flere arabiske land har tatt imot sine arabiske slektninger palestinerne noen ganger tidligere, og angret sterkt på det, utvist alle sammen osv. Dette handler om at palestinerne som gruppe gang på gang har oppført seg slik hos sine arabiske naboer at naboene ønsket å sende dem ut. F.eks. har de historisk gjerne tatt parti med fiender av landet som har tatt dem imot. Intet land ønsker å utsette seg for dette, og palestinerne er grunnet disse erfaringene lite velkomne i nabolandene. Å få en enorm mengde desperate mennesker, som har gjennomgått et helvete vi ikke kan se for oss, er det nok ingen land som vil ta i mot her og nå. Ingen land er tilpasset det. Egypt gjør det de kan, bygger ut, da Israel fortsetter og ikke har noen evakueringsplan for Rafah. Det interessante er jo at samtlige som favoriserer Israel ikke sier hva Egypt sa i innledningen, og som kanskje blir virkelighet. Endret: Byttet ut stor med enorm Endret 17. februar av Ghostwalker 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 17. februar #608 Del Skrevet 17. februar Lurven skrev (På 16.2.2024 den 11.24): Det fantes jo ingen palestinske myndigheter før staten Israel ble oppretter. området var jo under det ottomanske riket og senere under britisk og fransk kontroll. Helt riktig. Det var heller ingen palestinere som vi kjenner dem i dag; de var arabere. Den gang hadde man arabere og palestinere - som var jødene. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 17. februar #609 Del Skrevet 17. februar caremore skrev (På 16.2.2024 den 13.39): @Bacteria «Tyskertøs oppgjøret» etter andre verdenskrig i Norge er en stor skamplett i Norsk krigshistorie, mange ledere snudde ryggen til under « oppgjøret»! Ja. Det er en - nesten - like stor skamplett som måten Norge behandlet jødene på. Norsk politi var svært velvillige medhjelpere for okkupasjonsmakten i å registrere og samle opp norske jøder, for å få dem sendt til Tyskland for å myrdes. De svært, svært få som overlevde og kom tilbake, hadde fått alle sine eiendommer og eiendeler stjålet av nordmenn, og fikk ikke hjemmene sine tilbake; de fikk høre at de skulle være glade de var i live. Jeg kjente for mange år siden en gammel, norsk advokat, som hadde sin første jobb i etterkrigsårene på noe som het Kontoret for tilbakelevering av jødiske eiendommer, eller noe slikt. Han fortalte at han var den eneste ansatte på dette kontoret, og at han hadde uoffisiell instruks om at ingen eiendommer skulle leveres tilbake! Han fant det hele så umoralsk og uhyrlig at han sa opp jobben hos den snille og gode offentlige arbeidsplassen, skaffet seg møterett for Høyesterett og startet egen privat praksis. Han satte ikke sine ben i noe som helst ansettelsesforhold hos den norske staten igjen; han foraktet den for moralsk forfall. 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 17. februar #610 Del Skrevet 17. februar Topsi skrev (På 16.2.2024 den 16.19): Enig! Så er det nok noen i Israel som ønsker folkemord, desverre. Men det er altså ikke de som bestemmer. Jeg synes forsvarsministeren har løst dette bra, muligens noen dårlige uttalelser i affekt i starten Jeg er enig med deg. Men du glemmer å ta med at det er "noen" i Gaza som også støtter folkemord; i særdeleshet ledelsen Hamas, som har folkemord på partiprogrammet. Forøvrig støtter også store deler av Gazas sivile befolkning både Hamas' pogrom 7. oktober, samt Hamas som ledelse. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 17. februar #611 Del Skrevet 17. februar (endret) Det blir ikke fred der nede før araberne elsker barna sine høyere enn de hater jødene. Endret 17. februar av Supermerry Trykkfeil i et ord 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 18. februar #612 Del Skrevet 18. februar Supermerry skrev (30 minutter siden): Det blir ikke fred der nede før araberne elsker barna sine høyere enn de hater jødene. Golda Meir. Hun hadde jo helt rett. Nå ser hele verden dette fenomenet utspille seg i praksis. Men det er ikke alle som vet hva de ser på… 7 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 18. februar #613 Del Skrevet 18. februar 7 hours ago, Supermerry said: Ja. Det er en - nesten - like stor skamplett som måten Norge behandlet jødene på. Norsk politi var svært velvillige medhjelpere for okkupasjonsmakten i å registrere og samle opp norske jøder, for å få dem sendt til Tyskland for å myrdes. De svært, svært få som overlevde og kom tilbake, hadde fått alle sine eiendommer og eiendeler stjålet av nordmenn, og fikk ikke hjemmene sine tilbake; de fikk høre at de skulle være glade de var i live. Jeg kjente for mange år siden en gammel, norsk advokat, som hadde sin første jobb i etterkrigsårene på noe som het Kontoret for tilbakelevering av jødiske eiendommer, eller noe slikt. Han fortalte at han var den eneste ansatte på dette kontoret, og at han hadde uoffisiell instruks om at ingen eiendommer skulle leveres tilbake! Han fant det hele så umoralsk og uhyrlig at han sa opp jobben hos den snille og gode offentlige arbeidsplassen, skaffet seg møterett for Høyesterett og startet egen privat praksis. Han satte ikke sine ben i noe som helst ansettelsesforhold hos den norske staten igjen; han foraktet den for moralsk forfall. Takk for at du ledet meg inn i en bit av norges historie. Likvidasjonsstyret for inndratte jødiske formuer. https://no.wikipedia.org/wiki/Likvidasjonsstyret#:~:text=Likvidasjonsstyret for inndratte jødiske formuer var en etat politisk underliggende,okkuperte Norge under andre verdenskrig. Og så kom Tilbakeføringskontoret for inndratte formuer etter krigen. https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Tilbakeføringskontoret_for_inndratte_formuer Fant også en offentlig utredning. https://www.regjeringen.no/contentassets/7e25a3943f9f46178eabf621c7585d8b/no/pdfa/nou199719970022000dddpdfa.pdf Var opplysende å lese om. 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet 18. februar #614 Del Skrevet 18. februar Tråden er ryddet for brukerdebatt. Sciurus, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 18. februar #615 Del Skrevet 18. februar Duraton skrev (4 timer siden): Takk for at du ledet meg inn i en bit av norges historie. Likvidasjonsstyret for inndratte jødiske formuer. https://no.wikipedia.org/wiki/Likvidasjonsstyret#:~:text=Likvidasjonsstyret for inndratte jødiske formuer var en etat politisk underliggende,okkuperte Norge under andre verdenskrig. Og så kom Tilbakeføringskontoret for inndratte formuer etter krigen. https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Tilbakeføringskontoret_for_inndratte_formuer Fant også en offentlig utredning. https://www.regjeringen.no/contentassets/7e25a3943f9f46178eabf621c7585d8b/no/pdfa/nou199719970022000dddpdfa.pdf Var opplysende å lese om. Mine foreldre nektet å handle hos en viss klesforhandler i byen, fordi han hadde tatt over varelageret til en myrdet jøde. Min historie innbefatter jødenes historie. Min mor fortalte om små jenter (som hun var misunnelig på fordi de hadde pene klær!) som bare forsvant. Bestefar forsøkte å få en jødisk familiefar til å flykte, uten å lykkes i å overtale ham. Og mine oldeforeldre igjen sto på kaia da båten gikk, de var tause vitner til at gode naboer ble brakt til en skjebne ingen visste hva var. Har sett dokumenter fra okkupantene om at neste båtlast måtte forgå i hemmelighet, i mørket slik at det ikke kom så mange nordmenn på kaia… 3 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 18. februar #616 Del Skrevet 18. februar 12 hours ago, Supermerry said: Ja. Det er en - nesten - like stor skamplett som måten Norge behandlet jødene på. (...) 5 hours ago, Duraton said: Takk for at du ledet meg inn i en bit av norges historie. (...) 8 minutter siden, Bacteria said: Mine foreldre nektet å handle hos en viss klesforhandler i byen, fordi han hadde tatt over varelageret til en myrdet jøde. (...) (Klippet i innlegg for å spare plass) Mer her om en skammelig del av norsk historie (FB-posten er åpent tilgjengelig, krever ikke innlogging eller konto): https://www.facebook.com/ShetlandsLarsen/photos/a.1537965726427828/1727431824147883/?type=3&locale=nb_NO 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 20. februar #617 Del Skrevet 20. februar (endret) Duraton skrev (På 18.2.2024 den 8.16): Takk for at du ledet meg inn i en bit av norges historie. Likvidasjonsstyret for inndratte jødiske formuer. https://no.wikipedia.org/wiki/Likvidasjonsstyret#:~:text=Likvidasjonsstyret for inndratte jødiske formuer var en etat politisk underliggende,okkuperte Norge under andre verdenskrig. Og så kom Tilbakeføringskontoret for inndratte formuer etter krigen. https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Tilbakeføringskontoret_for_inndratte_formuer Fant også en offentlig utredning. https://www.regjeringen.no/contentassets/7e25a3943f9f46178eabf621c7585d8b/no/pdfa/nou199719970022000dddpdfa.pdf Var opplysende å lese om. Hei Duraton, så hyggelig å møte deg! Takk for at du meldte tilbake slik du gjorde. Jeg er svært glad for at ihvertfall ett menneske - deg - reagerte, googlet, og fant informasjon som gjør horisonten litt videre; om enn dyster. Da oppleves det som meningsfullt å skrive disse tingene. Takk igjen. I rettferdighetens navn var det selvfølgelig ikke alle norske polititjenestemenn som tystet til fienden for å få avlivet norske jøder; mange gjorde det ikke. Etter krigen, og etter rettsoppgjøret, ble mange av kollaboratørene i norsk politi dømt. De som ble dømt høsten 1945 og våren 1946, fikk ofte dødsdommer. Noen av disse ble henrettet. Senere skjedde at mange dødsdommer ble omgjort til livsvarig straff. Senere skjedde også at svært få fikk dødsdommer. Enda senere skjedde at mange, og etterhvert alle - inkludert de på livstidsstraff - ble benådet. På begynnelsen av 50-tallet var alle kollaboratørene i norsk politi - som ikke var henrettet rett etter krigen - frigitt, uansertt tidligere idømt livstidsstraff, eller dødsstraff omgjort til livstidsstraff. Juridisk/formelt var altså syndene glemt kun få år etterpå. Internt på norske politikamre derimot, var intet glemt: Jeg har hørt og lest mange historier om "isfronter" på norske politikamre, hvor tidligere dømte - og tidlig frigitte - norske polititjenestemenn som samarbeidet ivrig med tyskerne, med rette ble utsatt for livslang sosial utfrysning av sine ikke-nazistiske kolleger helt til de gikk av med pensjon. Endret 20. februar av Supermerry 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 20. februar #618 Del Skrevet 20. februar (endret) Bacteria skrev (På 18.2.2024 den 13.16): Mine foreldre nektet å handle hos en viss klesforhandler i byen, fordi han hadde tatt over varelageret til en myrdet jøde. Min historie innbefatter jødenes historie. Min mor fortalte om små jenter (som hun var misunnelig på fordi de hadde pene klær!) som bare forsvant. Bestefar forsøkte å få en jødisk familiefar til å flykte, uten å lykkes i å overtale ham. Og mine oldeforeldre igjen sto på kaia da båten gikk, de var tause vitner til at gode naboer ble brakt til en skjebne ingen visste hva var. Har sett dokumenter fra okkupantene om at neste båtlast måtte forgå i hemmelighet, i mørket slik at det ikke kom så mange nordmenn på kaia… Denne du snakker om Kjølner i Tønsberg? https://no.m.wikipedia.org/wiki/Adelsten https://no.m.wikipedia.org/wiki/Per_Kjølner Endret 20. februar av Apis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 20. februar #619 Del Skrevet 20. februar Apis skrev (10 minutter siden): Denne du snakker om Kjølner i Tønsberg? https://no.m.wikipedia.org/wiki/Adelsten https://no.m.wikipedia.org/wiki/Per_Kjølner Nei, men har hørt om denne også. Dette er en annen by. Det var flere byer i Norge som hadde en jødisk minoritet, som ble desimert under krigen. Særlig innen klessalg og konfeksjon var det mange jødiske kjøpmenn Morfar var stadig pengelens, men hedersmannen han advarte lot ham kjøpe dress på krita. Usikker på om han fikk anledning til å gjøre opp for seg. Jeg har et minne, en kleshenger der navnet på forretningen og familien som ble utslettet står. 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå