AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #1 Skrevet 17. desember 2023 Skal man gjøre ting etter boka så skal jo pinnekjøtt dampes på rist (eller på pinner om man virkelig går inn for å følge tradisjonen). Men ofte har vi pleid å heller la det trekke eller småkoke i vann, uten å bruke rist. Før servering, legger vi det på langpanne og setter i stekeovnen et par minutter for å tørke det. Jeg synes egentlig nesten at det blir bedre slik, og at det blir en jevnere smak, tekstur og jevnere saltsmak. Det må selvfølgelig ikke brukes for mye vann slik at smaken trekker seg ut av kjøttet. Kraften og fettet brukes det da litt av i kålrabistappe, og fryses gjerne ned til suppekraft for en senere anledning. Hva er din foretrukne metode, eller teori om hvordan det blir best? Anonymkode: 2ad0d...f97 1
sicario Skrevet 17. desember 2023 #2 Skrevet 17. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skal man gjøre ting etter boka så skal jo pinnekjøtt dampes på rist (eller på pinner om man virkelig går inn for å følge tradisjonen). Men ofte har vi pleid å heller la det trekke eller småkoke i vann, uten å bruke rist. Før servering, legger vi det på langpanne og setter i stekeovnen et par minutter for å tørke det. Jeg synes egentlig nesten at det blir bedre slik, og at det blir en jevnere smak, tekstur og jevnere saltsmak. Det må selvfølgelig ikke brukes for mye vann slik at smaken trekker seg ut av kjøttet. Kraften og fettet brukes det da litt av i kålrabistappe, og fryses gjerne ned til suppekraft for en senere anledning. Hva er din foretrukne metode, eller teori om hvordan det blir best? Anonymkode: 2ad0d...f97 Jeg foretrekker å dampe det, men deg er nok mest av gammel vane og tradisjon. Jeg syntes pinnekjøtt som er trukket i en god kraft eller et mørkt øl også er nydelig. En kjapp tur under grill syntes jeg også er best, uavhengig av om det er dampet eller trukket. Endret 17. desember 2023 av sicario 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #3 Skrevet 17. desember 2023 Damping, helt klart. Man har jo vann i bunnen som fungerer på samme måte og man ender opp med det i gryta. Anonymkode: 5d494...3de 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #4 Skrevet 17. desember 2023 Damper det over poteter, kålrabi og gulrøtter. Jeg har aldri brukt pinner, men når jeg har laget til mange har jeg brukt en stor fiskekjele med rist. Trekker det en sjelden gang med godt øl, men da skal ribba være urøkt.. Jeg synes det blir godt uansett, så ingen favoritt. Tar ofte kjøttet en rask tur under grillen, men ikke nødvendig for min del. Anonymkode: 84f4f...f8a 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #5 Skrevet 17. desember 2023 Jeg damper pinnekjøttet i slow cooker i 9-10 timer. Det blir det aller beste og saftigste pinnekjøttet jeg vet om. 😊 Anonymkode: 49b32...bec 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #6 Skrevet 17. desember 2023 Damper det over pinner Anonymkode: 39dcc...e93 2
Illumi Skrevet 18. desember 2023 #7 Skrevet 18. desember 2023 Jeg tåler ikke så godt salt, så i år for å trekke ut litt ekstra salt lot jeg det småkoke i 2 timer først, forså å dampe det ferdig. Det er det møreste og beste pinnekjøttet jeg har smakt!! Syntes selv det var enda bedre enn mine foreldre sitt som kun hadde latt det dampe
Aristoteles Skrevet 19. desember 2023 #8 Skrevet 19. desember 2023 Trekker i grønnsaksbuljong, og så litt i stekeovn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå