Gå til innhold

Kan jeg gjøre dette skattemessig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er enslig økonomisk. Har ca 700 000i inntekt. Eier to hus med lite lån, så betaler formueskatt. Har to nesten voksne barn med ca 300 000 hver på sparekonto. Ca 600 000 tilsammen.Det står i mitt navn. Jeg betaler formuesskatt av dette + selvfølgelig formueskatt samlet med mine boliger. Kan jeg overføre barnas penger til de nå før nyttår, så slipper jeg ca 5000 kr ekstra i formueskatt og så at de overfører til meg igjen etter nyttår? De er ikke i studier nå, grunnen til at pengene står i mitt navn er for at de ikke får stipend ved evt ønske om studier. Har snakket med barna og de sier ok og vi alle vet at det er barnas penger.

Anonymkode: 4f4de...08c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er enslig økonomisk. Har ca 700 000i inntekt. Eier to hus med lite lån, så betaler formueskatt. Har to nesten voksne barn med ca 300 000 hver på sparekonto. Ca 600 000 tilsammen.Det står i mitt navn. Jeg betaler formuesskatt av dette + selvfølgelig formueskatt samlet med mine boliger. Kan jeg overføre barnas penger til de nå før nyttår, så slipper jeg ca 5000 kr ekstra i formueskatt og så at de overfører til meg igjen etter nyttår? De er ikke i studier nå, grunnen til at pengene står i mitt navn er for at de ikke får stipend ved evt ønske om studier. Har snakket med barna og de sier ok og vi alle vet at det er barnas penger.

Nei du må fortsatt føre det opp i selvangivelsen som dine penger helt til du faktisk gir de bort. Eller så må dine barn føre de opp hos seg hvis de er deres men står hos deg. 

Det er faktisk eier og ikke kontoen de står på som skal føres i selvangivelsen. 

Anonymkode: c061f...649

Skrevet

Men de er eier av pengene . Ts

Skrevet

Klart du kan. Er ikke mer enn rundt max 6år i buret for skattesvindel. Antar du slipper med litt samfunnstjeneste eller en 10k bot.

Anonymkode: 2bfd1...fd6

Skrevet

Og de fører det opp som sine på sin selvangivelse og overfører til meg igjen neste år om de studerer og da betaler jeg igjen formueskatt. Det er helt ok, jeg betaler det da, men i år er det ingen av de som studerer,  så jeg må i år evt betale formuesskatten for penger som er deres. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klart du kan. Er ikke mer enn rundt max 6år i buret for skattesvindel. Antar du slipper med litt samfunnstjeneste eller en 10k bot.

Anonymkode: 2bfd1...fd6

Skattesvindel for barnas penger? Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skattesvindel for barnas penger? Ts

Skal barna starte opp på skole igjen fra høsten 2024 og søke om stipend?

Skrevet

Du kan overføre pengene deres ja som en gave, men de kan ikke sende de tilbake etter nyttår. De kan ikke både ha formuen og ikke ha den, så dere må regne på hva som er dyrest - formuesskatten eller tapt stipend. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Wedding skrev (4 minutter siden):

Skal barna starte opp på skole igjen fra høsten 2024 og søke om stipend?

Nei, antageligvis ikke før 2025-2026.Ts

Skrevet
Cezanne skrev (3 minutter siden):

Du kan overføre pengene deres ja som en gave, men de kan ikke sende de tilbake etter nyttår. De kan ikke både ha formuen og ikke ha den, så dere må regne på hva som er dyrest - formuesskatten eller tapt stipend. 

Ok, takk. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, antageligvis ikke før 2025-2026.Ts

Den eldste svarte jeg for. Den yngste nok ikke før ca 2027.ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den eldste svarte jeg for. Den yngste nok ikke før ca 2027.ts

Overføre penger fra en person til en annen eller ta ut fra konto før nyttår og reversere det etter nyttår ble gjort for en god del år siden, men så begynte skatteetaten å følge med, tror ikke det er mange som gjør det lenger, det er for stor risiko for at det blir oppdaget.

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror du vet selv at dette ikke er greit, når du har opprettet en tråd på KG om det. Du vurderer altså å overføre pengene til ungene med den hensikt å slippe skatt, men med en avtale om at ungene overfører pengene tilbake igjen til deg (selv om pengene er tiltenkt dem), slik at de ikke mister stipend. Da svindler du jo både staten i to omganger, slik jeg ser det; Først skatteetaten og så Lånekassen. Og hvor lenge skal du holde på med dette? Formueskatten beregnes hvert eneste år. 

Anonymkode: adb1e...f88

• Liker 1
Skrevet

Ok. Beklager. ts.

Skrevet

Sjekk først ut hva som er grensene mtp lånekassen for barna. Jeg mener nemlig det er høyere enn 300 000 nå 👌

Formuegrense for deg på universitet og høgskole, eller annen utdanning du får basislån til

Med formue mener vi netto formue. Formue spiller ingen rolle for deg som er elev i videregående, grunnskole eller er lærling med ungdomsrett.

467 697 kr

når du er enslig eller samboer uten felles barn

898 251 kr

når du er gift eller samboer med felles barn

Anonymkode: 4449b...221

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sjekk først ut hva som er grensene mtp lånekassen for barna. Jeg mener nemlig det er høyere enn 300 000 nå 👌

Formuegrense for deg på universitet og høgskole, eller annen utdanning du får basislån til

Med formue mener vi netto formue. Formue spiller ingen rolle for deg som er elev i videregående, grunnskole eller er lærling med ungdomsrett.

467 697 kr

når du er enslig eller samboer uten felles barn

898 251 kr

når du er gift eller samboer med felles barn

Takk. Det er ennå noen år til de trenger å søke studiestipend, men jeg har alltid spart til barna i mitt navn. Ble alene i fjor, så prøver å finne ut av tingene. Barna vet om pengene og de vet det er deres penger, men ønsket mitt var at det kunne være en del av EK på bolig og ikke tilgjengelig i russetiden. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk. Det er ennå noen år til de trenger å søke studiestipend, men jeg har alltid spart til barna i mitt navn. Ble alene i fjor, så prøver å finne ut av tingene. Barna vet om pengene og de vet det er deres penger, men ønsket mitt var at det kunne være en del av EK på bolig og ikke tilgjengelig i russetiden. Ts

Hvis barna er under 18 år må du skatte av pengene, uansett om pengene står på konto som står i ditt navn eller i barnas navn. 

Anonymkode: 4202d...790

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis barna er under 18 år må du skatte av pengene, uansett om pengene står på konto som står i ditt navn eller i barnas navn. 

Anonymkode: 4202d...790

Og om pengene overføres til barna kan overformynderiet fort blande seg inn. Da mister TS råderetten over pengene.

Skrevet
-jk- skrev (33 minutter siden):

Og om pengene overføres til barna kan overformynderiet fort blande seg inn. Da mister TS råderetten over pengene.

Ingenting som heter overformynderi i 2023.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ingenting som heter overformynderi i 2023.

Selv om det er Statsforvalteren som har overtatt vergemålsoppgaven fra det kommunale overformynderiet, gjelder regelen on at de overtar forvaltningen av unges formue.

Anonymkode: e86fe...69f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...