Gå til innhold

Hvor mye betaler jeg for kompis som hentet et kjøleskap for meg i dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Drivstoffpenger blir i denne sammenheng småpenger, ca.25,-, bare tullete å overføre.

Jeg hadde vippset 200,-.

Gaver trenger man sjeldent, det er bedre å få penger. Spesielt om det man får er ubrukelige såper eller noe billig vin. Jeg gjør mye for venner hele tiden og har aldri tatt betalt. Var avtalen å betale? Gjør man ikke sånt gratis for venner?

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ryzorwarlock skrev (11 minutter siden):

Nei, jeg er voksen nok til å vite at når en person ikke vil gi penger for at folk hjelper deg, blir aldri å gjøre en tjeneste når vedkommende spør tilbake til deg senere. 

Og folk som forventer å få ting gjort gratis, har AKKURATT samme type holdning som du har.

Og måten du skriver på nå, så bekrefter du jo min teori om deg.  Så enkelt er det.

Nei, men jeg har faktisk opprinnelige venner rundt meg som faktisk tar med seg ting til meg når jeg har invitert dem på middag, om det er brus eller alkohol av sin egen gjestefrihet.

En motbydelig holdning er en person som forventer at ting blir gjort gratis, sånn som deg.

Med tanke på at alle andre i tråden gjør akkuratt det samme som meg, så viser det jo seg at det er det NORMALE.

Du hoppet visst bukk over det med at venner gjør ting for hverandre, det skal ikke gå bare en vei. Nei, mine venner tar ikke med seg noe når de kommer på middag til meg, og jeg tar ikke med meg noe når jeg er invitert til dem. Jeg sender ikke vippskrav om en venn ber meg kjøpe en pakke ibux for dem om de er syke, og jeg vet at de lett spanderer en pakke ibux på meg om det var motsatt. 

Svært mange på KG har egentlig ikke venner, det leser man jo om i tråd etter tråd. Jeg mistenker at mange av de som har svart i denne tråden hører til i den gruppen. Venner er familien man har valgt selv. 

Anonymkode: 22277...1ef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (På 17.12.2023 den 16.14):

Jeg hadde betalt 500,-. Det er mer jobb med tiden man bruker enn drivstoffet:)

Kan jeg komme og gjøre tjenester for deg med slik betaling? Du betaler 1000 kr / timen for vennetjenester.

Anonymkode: db575...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du hoppet visst bukk over det med at venner gjør ting for hverandre, det skal ikke gå bare en vei. Nei, mine venner tar ikke med seg noe når de kommer på middag til meg, og jeg tar ikke med meg noe når jeg er invitert til dem. Jeg sender ikke vippskrav om en venn ber meg kjøpe en pakke ibux for dem om de er syke, og jeg vet at de lett spanderer en pakke ibux på meg om det var motsatt. 

Svært mange på KG har egentlig ikke venner, det leser man jo om i tråd etter tråd. Jeg mistenker at mange av de som har svart i denne tråden hører til i den gruppen. Venner er familien man har valgt selv. 

Her er det snakk om kjøleskapet å ikke en ibux til 50 kr.

En bil får slitasje av å kjøre, og du forventer at slitasjer skal være gratis for deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryzorwarlock skrev (1 minutt siden):

En bil får slitasje av å kjøre, og du forventer at slitasjer skal være gratis for deg?

Regn ut slitasjen for å kjøre 10 km så tror jeg du vil bli overrasket. Skal man kreve penger av venner på besøk fordi de tilfører slitasje på boligen din også?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Regn ut slitasjen for å kjøre 10 km så tror jeg du vil bli overrasket. Skal man kreve penger av venner på besøk fordi de tilfører slitasje på boligen din også?

Ting kan fort skje på 10 km..

Anonymkode: 9b5bf...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 16.15):

Jeg tenkte først 150 kroner selv om jeg synes det er litt mye.

Jeg sa til han at jeg skulle vippse han dieselpenger og vet ikke hvor mye diesel det koster å kjøre 5-6 km?

Ts

Anonymkode: f5d29...478

Han skal ikke bare kjøre kjøleskapet dit det skal, han skal også til og fra deg.  Jeg hadde betalt minimum 200.  Da kan du også kanskje spørre han igjen. 

En gjør gjerne tjenester for venner, men bør ikke ha utgifter på det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig!

Skulle jeg tatt med noe eller fått noe hver gang jeg spiste hos venner så hadde det blitt fult i boden og på konto rimelig kjapt.

Med venner forventer jeg heller at vi ikke driver med sånt tull men kose oss sammen og er i godt selskap.

Jeg forventer ikke penger eller gaver for tjenester, jeg forventer at de stiller opp når jeg trenger det neste gang. Det må tå begge veier ellers blir man fort utnyttet eller utnytter andre.

Jeg har kjørt masse for venner, brukt mange timer i helger, kvelder og ferier for å hjelpe de rundt meg. Og jeg kan få en påskjønnelse av og til, men det er da aldri noe jeg forventer eller vil ha. Sånt gjør man bare for venner.

Å kjøre et kjøleskap 1 mil tilsammen hadde jeg følt meg smålig av å få betalt for. Hadde nektet å ta imot noe som helst, bortsett fra om jeg fikk middag etter kjøringa eller lignende.

Og helt ærlig, fordi jeg stiller opp for vennene mine hadde jeg også forventet at de IKKE tok betalt for å hjelpe meg. Men jeg hadde følt for å betale og jeg hadde tilbudt det... Hadde kanskje gjort det også. Får ofte høre "du hadde ikke trengt å betale for det da". 😅

Men hadde jeg følt at en venn forventet å få betalt, etter at jeg hadde hjulpet de mye, så hadde jeg vurdert vennskapet rett og slett. Det skal ikke gå én vei og jeg ønsker vennskap der man hjelper hverandre som en selvfølge.

Leste nå at han aldri spør om hjelp og at du derfor aldri får gjengjeldt tjenesten, da synes jeg 200,- er en grei pris.

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryzorwarlock skrev (6 minutter siden):

Jeg tar med glede den lille slitasjen 10 km kjøring gir på min bil ja, for å hjelpe en venn ❤️ 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 16.09):

Er 150 kr overkommelig? 200 er mye om en har dårlig råd. Da teller femtilappene. 

Da dekker du i hvert fall bomringen, men to hundre er nok mer rundt tall. Vippser du 175,- er du bare kjip på kronestykker. 

Anonymkode: 74281...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie123 skrev (1 minutt siden):

Han skal ikke bare kjøre kjøleskapet dit det skal, han skal også til og fra deg.  Jeg hadde betalt minimum 200.  Da kan du også kanskje spørre han igjen. 

En gjør gjerne tjenester for venner, men bør ikke ha utgifter på det. 

Men 200 kroner dekker ikke bare de faktiske utgiftene hans, som er på max 50 kroner inkludert evt slitasje (🤣🤣🤣), det betyr at han faktisk får betaling for å hjelpe en venn. Som er veldig spesielt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tar med glede den lille slitasjen 10 km kjøring gir på min bil ja, for å hjelpe en venn ❤️ 

Jeg også. Hadde ikke tenkt på det engang! Har aldri slått meg at man skal ta betalt for slitasje på bilen når man hjelper venner??? What the hell. 🤣

Og jeg har kjørt MYE for folk, brukt masse tid hit og dit også. Skal jeg ta kvelds- og helgetillegg? Ekstra på røde dager? Skal jeg regne med MVA også? 🤣

Endret av Blåttvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (2 minutter siden):

Jeg også. Hadde ikke tenkt på det engang! Har aldri slått meg at man skal ta betalt for slitasje på bilen når man hjelper venner??? What the hell. 🤣

Og jeg har kjørt MYE for folk, brukt masse tid hit og dit også. Skal jeg ta kvelds- og helgetillegg? Ekstra på røde dager? Skal jeg regne med MVA også? 🤣

Her er det snakk om en tung hvitevare som skal hentes å leveres, her er det ikke snakk om å kjøpe en ibux til 50 kr.

Hadde gjerne kjørt venner til byen, eller kjøpt en ibux til 50 kr og ikke forventet noe tilbake..

Men når det er faktisk snakk om ting som kan skape mere slitasje på en bil til 800 000, så ja, da tar jeg gjerne en liten krone for arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 16.15):

Jeg tenkte først 150 kroner selv om jeg synes det er litt mye.

Jeg sa til han at jeg skulle vippse han dieselpenger og vet ikke hvor mye diesel det koster å kjøre 5-6 km?

Ts

Anonymkode: f5d29...478

Så send 150 eller  100,  jeg haddet vippset 200.  Dieselen alene koster kanskje 20 kroner, men det er  andre utgifter med bil, nedskriving, dekk, service, slitasje etc.  I mine trakter er det også bom og parkering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (9 minutter siden):

Det handler ikke om hvor gode venner man har..

Det handler om respekt for dem man har rundt seg og ikke tar folk forgitt..

En 200 kroning for å hjelpe noen med å hente en ting som dem ikke får hentet selv fordi dem ikke har mulighet til å kjøre bil, så er 200 kr en liten sum for takk for hjelpen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 16.21):

Nei, jeg vil virkelig ikke ha venner som betaler meg for å oppføre meg som en venn, det hadde føltes omtrent som om en mann slengte til meg en tusenlapp etter sex 😵‍💫 Hadde tolket det som at vi egentlig ikke er venner.

Veldig sært. Det er faktisk helt legitimt å være raus med venner som gjør deg tjenester uten av man nødvendigvis har en forventning om tilsvarende godtgjørelser tilbake. Jeg er helt på linje med Visp her. Jeg liker å gjøre opp for meg. Raust. 

Anonymkode: 2ac63...14f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her er det snakk om en tung hvitevare som skal hentes å leveres, her er det ikke snakk om å kjøpe en ibux til 50 kr.

Hadde gjerne kjørt venner til byen, eller kjøpt en ibux til 50 kr og ikke forventet noe tilbake..

Men når det er faktisk snakk om ting som kan skape mere slitasje på en bil til 800 000, så ja, da tar jeg gjerne en liten krone for arbeidet.

Det spiller ingen rolle om det man kjører er tungt, jeg tar da ikke kilopris for ting heller. Ble det skade på bilen? Nei = ingen betydning at det var tungt.

Vi blir nok ikke enige her nei. Jeg hadde aldri tatt betalt for å kjøre et kjøleskap for en god venn.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...