Gå til innhold

Ser du Disney-filmene på julaften på NRK eller svensk TV?

Gjertrud von Knäbe

Ser du Disney-filmene på julaften på NRK eller svensk TV?  

39 stemmer

1. 1. Ser du Disney-filmene på julaften på NRK eller svensk TV?

• NRK
      23
    • SVT1
      4
    • SER PÅ BEGGE
      8
    • SER IKKE PÅ
      4

Anbefalte innlegg

Kl 14 på NRK (engelsk tale og teksting) eller kl 15 på SVT1 (dubbet på svensk)?

Endret av Gjertrud von Knäbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På nrk helt klart. Fordi jeg liker Disney i sin originalversjon og ikke dubbet, og ikke er jeg svensk heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arkana said:

NRK. Hvorfor skulle man se det dubbet på svensk om man ikke er svensk?

Fordi det er gammel tradisjon fra den tiden NRK ikke sendte Disneyfilmer på julaften? Og, de sender ikke de samme filmene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjertrud von Knäbe skrev (20 minutter siden):

Fordi det er gammel tradisjon fra den tiden NRK ikke sendte Disneyfilmer på julaften?

Helt riktig den ble først sendt i 1979 på nrk og i 1960 for første gang i Sverige. 12 år før Norge engang hadde farge tv!

Endret av Sommer2464
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser begge deler. Og jeg elsker den svenske versjonen, er vokst opp med svensk barnevtv, så ikke noe problem med å forstå svensk.

Anonymkode: c342a...b84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Sommer2464 said:

Helt riktig den ble først sendt i 1979 på nrk 

Var det så tidlig. Trodde ikke det ble sendt på NRK før langt utpå 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjertrud von Knäbe skrev (1 time siden):

Var det så tidlig. Trodde ikke det ble sendt på NRK før langt utpå 80-tallet.

Er i alle fall det som står på wiki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjertrud von Knäbe skrev (3 timer siden):

Fordi det er gammel tradisjon fra den tiden NRK ikke sendte Disneyfilmer på julaften? Og, de sender ikke de samme filmene?

Ah, det visste jeg faktisk ikke. Jeg er ikke så gammel at jeg husker annet enn Disney på NRK. Da kan jeg forstå at mange har et nostalgisk forhold til svenske juleprogrammer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten så jeg de alltid på SVT.

Nå ser jeg sjeldent filmer rundt jul, men når jeg gjør det blir det en god blanding mellom svensk, dansk og norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stort sett alltid sett på Nrk. Var vel noen få år tv3 eller tvn hadde rettighetene, tror jeg. Men savner den rette varianten, den vi så på 80 tallet.

Anonymkode: 0ec56...0eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare en liten del av Norges befolkning som har tilgang til svenske TV-kanaler? Jeg er fra Vestlandet og har aldri sett på svensk TV, så hvorfor skulle jeg begynne med det på julaften?

Anonymkode: 57401...8b7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel bare en liten del av Norges befolkning som har tilgang til svenske TV-kanaler? Jeg er fra Vestlandet og har aldri sett på svensk TV, så hvorfor skulle jeg begynne med det på julaften?

Anonymkode: 57401...8b7

Ja, det var bare de som bodde langs svenskegrensen som fikk inn svensk TV så tidlig (mannen min er også fra vestlandet og har heller ikke noe forhold til svenske juleprogrammer på 70-tallet). Det var først på midten av 80-tallet det ble tilgjengelig for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alltid Kalla Anka ! 😍 Mamma har alltid ville se den svenske. Jeg så både den norske og svenske som barn, men blir ikke jul før Timmy Gresshoppe ønsker god jul på svensk. DA er det jul for meg!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 16.35):

Ser begge deler. Og jeg elsker den svenske versjonen, er vokst opp med svensk barnevtv, så ikke noe problem med å forstå svensk.

Anonymkode: c342a...b84

Samme her. Må jo få med seg "seeer du stjärnan i det blåååå..." 🥰

*Svensk TV er en like stor del av min barndom som norsk TV (70-80-tallet). Nesten mer i.o.m at det fantes to svenske kanaler og bare én norsk. Jeg synes det er superkoselig å ha felles referanser fra barndommen når jeg møter svensker på min egen alder. I tillegg er min erfaring at min egen generasjon har et mye bedre forståelse for det svenske språket enn senere generasjoner og det er vel en åpenbar grunn til det.

Endret av ElectricScum
*Tillegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror aldri jeg har sett Disney-kavalkaden med svensk dubbing. Jeg vokste opp på Sørlandet på 70- og 80-tallet uten tilgang til svensk TV. For meg ville det bare vært rart og fremmed. 

Endret av Kniv & gaffel
TV, ikke TS 😊
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...