AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #1 Skrevet 17. desember 2023 Hei! Håper noen kan hjelpe meg! Fant nettopp ut at jeg er gravid på ny, termin i september ❤️Jeg skal begynne i jobb igjen i juni (er i permisjon nå), og får jo da ikke jobbe 6 mnd før jeg skal føde igjen, noe som betyr at jeg ikke får rett på permisjonslønn? Hva skal jeg gjøre da?? Vil ikke akkurat ta abort pga dette, men vi kan ikke gå flere måneder uten lønn akkurat heller… Hva skjer i denne situasjonen? Anonymkode: e0df8...c3f
Kassiopeia8 Skrevet 17. desember 2023 #2 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei! Håper noen kan hjelpe meg! Fant nettopp ut at jeg er gravid på ny, termin i september ❤️Jeg skal begynne i jobb igjen i juni (er i permisjon nå), og får jo da ikke jobbe 6 mnd før jeg skal føde igjen, noe som betyr at jeg ikke får rett på permisjonslønn? Hva skal jeg gjøre da?? Vil ikke akkurat ta abort pga dette, men vi kan ikke gå flere måneder uten lønn akkurat heller… Hva skjer i denne situasjonen? Anonymkode: e0df8...c3f Permisjon (lønnet) teller som "jobb" når det kommer til opptjening av ny permisjon. Ulønnet permisjon teller imidlertid ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #3 Skrevet 17. desember 2023 Kassiopeia8 skrev (9 minutter siden): Permisjon (lønnet) teller som "jobb" når det kommer til opptjening av ny permisjon. Ulønnet permisjon teller imidlertid ikke. Ja er ulønnet perm jeg tar fra mars-juni, er derfor jeg stresser med at jeg ikke vil kunne jobbe 6 mnd før fødselen… Anonymkode: e0df8...c3f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #4 Skrevet 17. desember 2023 Kan far ta ulønnet permisjon istedet for deg? Du får engangsstønad hvis du ikke har rett på foreldrepenger, men det er jo ikke like mye som lønna sikkert. Kan far ta fellesperioden med barn 2? Anonymkode: c2ada...ba3 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #5 Skrevet 17. desember 2023 6 av de siste 10 mnd Lønnet permisjon er likestilt med annen skattbar inntekt. Iom. at du kun er i ulønnet perm i 4 mnd (mars, april, mai, juni), så er du innenfor regelen. Pass bare på at du «finregner» på dette. Er det 1 dag for mye så har du ikke krav på ny runde med foreldrepenger. Gratulerer med ny baby! Anonymkode: 6d241...a26 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #6 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja er ulønnet perm jeg tar fra mars-juni, er derfor jeg stresser med at jeg ikke vil kunne jobbe 6 mnd før fødselen… Anonymkode: e0df8...c3f Da må du tilbake i jobb før, slik at du har jobbet i 6 mnd. Anonymkode: 55d75...e8a 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #7 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kan far ta ulønnet permisjon istedet for deg? Du får engangsstønad hvis du ikke har rett på foreldrepenger, men det er jo ikke like mye som lønna sikkert. Kan far ta fellesperioden med barn 2? Anonymkode: c2ada...ba3 Grunnen til at jeg tar ulønnet er pga jeg føler meg ikke klar til å begynne i arbeid helt enda, så nei egentlig ikke Vet du hvor mye engangsstønad ligger på ca.? Anonymkode: e0df8...c3f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #8 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): 6 av de siste 10 mnd Lønnet permisjon er likestilt med annen skattbar inntekt. Iom. at du kun er i ulønnet perm i 4 mnd (mars, april, mai, juni), så er du innenfor regelen. Pass bare på at du «finregner» på dette. Er det 1 dag for mye så har du ikke krav på ny runde med foreldrepenger. Gratulerer med ny baby! Anonymkode: 6d241...a26 Takk for svar! Men hva om jeg ikke klarer å jobbe noe etter juni da? Anonymkode: e0df8...c3f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #9 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Grunnen til at jeg tar ulønnet er pga jeg føler meg ikke klar til å begynne i arbeid helt enda, så nei egentlig ikke Vet du hvor mye engangsstønad ligger på ca.? Anonymkode: e0df8...c3f Ca 92 000 kr. Det trekkes ikke skatt. Anonymkode: c2ada...ba3 1 1
Hedda-78 Skrevet 17. desember 2023 #10 Skrevet 17. desember 2023 Regner med at du har lest på nav.no? Prøv kalkulatoren som ligger der. For å ha rett til foreldrepenger må du ha jobbet med inntekt eller fått utbetalinger fra NAV i minst 6 av de 10 siste månedene før du starter å ta ut foreldrepenger. https://www.nav.no/foreldrepenger#hvor-lenge-inntekt
Kassiopeia8 Skrevet 17. desember 2023 #11 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar! Men hva om jeg ikke klarer å jobbe noe etter juni da? Anonymkode: e0df8...c3f Hvordan er arbeidsforholdet ditt? Fast ansatt? Om du kommer tilbake til jobb, men er syk grunnet svangerskapet kan du bli sykemeldt. Du må imidlertid jobbe 6 uker før du opparbeider deg rett til sykemelding. Her ville jeg virkelig gått i tenkeboksen på om du syns det er verdt det med ulønnet perm med første barnet, kontra det økonomiske i det hele. Pluss sykemeldingsretten som du også mister ved ulønnet perm. Er jo tungt å gå gravid med en baby også. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #12 Skrevet 17. desember 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Grunnen til at jeg tar ulønnet er pga jeg føler meg ikke klar til å begynne i arbeid helt enda, så nei egentlig ikke Vet du hvor mye engangsstønad ligger på ca.? Anonymkode: e0df8...c3f Det blir jo et valg du må ta kanskje? Jeg tenker det er så enkelt at da må du ta et valg: 1) Enten overleve økonomisk på engangsstønad. Eller 2) Bite tenna sammen og gjøre deg klar. Anonymkode: 2c800...5cd 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #13 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja er ulønnet perm jeg tar fra mars-juni, er derfor jeg stresser med at jeg ikke vil kunne jobbe 6 mnd før fødselen… Anonymkode: e0df8...c3f Da tar du ulønnet nå og permisjon mars-juni. Anonymkode: 510b9...571 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #14 Skrevet 17. desember 2023 Kan du jobbe et par vakter i mnd? Sånn at du har hatt inntekt. Anonymkode: ddd3a...156
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #15 Skrevet 17. desember 2023 Da bør far ta noe av den ulønna, selv om du ikke føler deg klar. Du bør også kaste deg rundt og søke om å endre permisjonen nå, så du tar ulønnet januar-februar (eller så fort du får lov av arbeidsgiver, jeg fikk lov å endre på en ukes varsel i min perm men fristen er vel egentlig 4 uker eller noe) og så tar lønnet permisjon på slutten istedet. Om det er sånn at du har lønnet permisjon igjen. Anonymkode: 96216...416 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #16 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja er ulønnet perm jeg tar fra mars-juni, er derfor jeg stresser med at jeg ikke vil kunne jobbe 6 mnd før fødselen… Anonymkode: e0df8...c3f Da bør du endre det og se på andre løsninger. Anonymkode: bb238...0e9 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #17 Skrevet 18. desember 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Grunnen til at jeg tar ulønnet er pga jeg føler meg ikke klar til å begynne i arbeid helt enda, så nei egentlig ikke Vet du hvor mye engangsstønad ligger på ca.? Anonymkode: e0df8...c3f En ting du bør tenke på er at om du tar det valget nå om å være lenger hjemme med dette barnet så du mister rett til foreldrepenger, er at da kan du kanskje nesten ikke være hjemme med neste barn. Ønsker du det? Du må nesten se litt frem og planlegge. Og har du lønnet perm igjen så kan du også få ordnet så den er på slutten før jobb igjen og tels med i de 10 siste månedene. Men da må du forte deg å søke endring. Anonymkode: 96216...416 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #18 Skrevet 18. desember 2023 du kan endre til ulønnet permisjon nå, og heller ta ut lønnet permisjon på slutten. og så kan du jobbe en dag, før du tar ut ferie, og da teller dette til opptjening til sykemelding, itillfelle du skulle trenge det i slutten av svangerskapet. Anonymkode: 62c9c...43b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå