Gå til innhold

Nonner fra et kloster i Hviterussland ble kastet ut fra julemarkedet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg fikk vite at nonnene med sine håndlagde julevarer fra Belarus ikke er å se i år fordi aktivister har fått dem kastet ut av arrangøren. De fikk opprinnelig lov til å delta i julemarkedet og hadde avtalt plass for å selge sine varer, og har jo vært her i alle år?

Er det likevel sånn at vi bare kan nekte dem å delta og selge sine varer? De sier jo at inntektene er til sosiale aktiviteter og prosjekter i klosteret - hjelpe vanskeligstilte og trengende i Belarus.

Aktivistene sier at klosteret er pro-russiske, at de var involverte i undertrykkelse av befolkningen under protestene mot regimet for noen år siden og støtter militæret i Russland?

Anonymkode: 4149f...e74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket julemarked?

Anonymkode: 007d8...54a

• Liker 3
Skrevet

Dette er ikke bra 

Anonymkode: ee251...f89

Skrevet

Hvilket julemarked og hvor?

Anonymkode: 175ac...445

Skrevet

Men om det stemmer at de undertrykker enkelte folk så får det ho konsekvenser. På tide folk lærer at de ikke kan gjøre som de vil og fortsette som før.

• Liker 2
Skrevet

Hvilke aktivister er det du referer til?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei,

Jeg fikk vite at nonnene med sine håndlagde julevarer fra Belarus ikke er å se i år fordi aktivister har fått dem kastet ut av arrangøren. De fikk opprinnelig lov til å delta i julemarkedet og hadde avtalt plass for å selge sine varer, og har jo vært her i alle år?

Er det likevel sånn at vi bare kan nekte dem å delta og selge sine varer? De sier jo at inntektene er til sosiale aktiviteter og prosjekter i klosteret - hjelpe vanskeligstilte og trengende i Belarus.

Aktivistene sier at klosteret er pro-russiske, at de var involverte i undertrykkelse av befolkningen under protestene mot regimet for noen år siden og støtter militæret i Russland?

Stemmer dette så er det greit. Men da må de ha håndfaste beviser. 

Skrevet

Nå er vel neppe et julemarked stedet for pro-russisk propaganda. De står jo fritt til å invitere hvem de ønsker å ha der.

• Liker 5
Skrevet
Example skrev (2 minutter siden):

Nå er vel neppe et julemarked stedet for pro-russisk propaganda. De står jo fritt til å invitere hvem de ønsker å ha der.

Men de selger jo bare julevarer fra sin kultur og hevder det går til å hjelpe vanskeligstilte og trengende i Belarus?

Godt mulig at noen har bevist det motsatte og at de lyver.

Skrevet
10 minutter siden, BobbySocks said:

Men om det stemmer at de undertrykker enkelte folk så får det ho konsekvenser. På tide folk lærer at de ikke kan gjøre som de vil og fortsette som før.

Utifra det kan vi bare rette øyne mot islamister og pro-Hamas folk som terroriserer oss vanlige da - siden folk skal ha konsekvenser for måten de undertrykker andre - feks kvinner og homofiler som blir enten steinet eller kastet fra taket liksom 

Anonymkode: 68ce0...a60

Skrevet

Så flott at de nektes å tjene penger her, slik at de lam drive videre med si. Propaganda i Russland 

Anonymkode: fe99b...b26

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Utifra det kan vi bare rette øyne mot islamister og pro-Hamas folk som terroriserer oss vanlige da - siden folk skal ha konsekvenser for måten de undertrykker andre - feks kvinner og homofiler som blir enten steinet eller kastet fra taket liksom 

Anonymkode: 68ce0...a60

Bare? Hvorfor bare? Bør ikke alle som oppfører seg ufint få konsekvenser? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Stemmer dette så er det greit. Men da må de ha håndfaste beviser. 

Saken er vel at den Belarussiske kirke (selv om den har delvis selvstyre) er underlagt den Russiskortodoske kirke. Som er svært Pro Putin.

• Liker 1
Skrevet

De hadde da bod der for er par dager siden 🤔 

Det er ikke greit å være pro-Putin. Men tenker folk noen gang på hvem som lager en god del av klærne som kjøpes? De som handler billig drit fra Kina, tenker de noen ganger på hvem de handler hos?

Anonymkode: dd06f...773

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

De hadde da bod der for er par dager siden 🤔 

Det er ikke greit å være pro-Putin. Men tenker folk noen gang på hvem som lager en god del av klærne som kjøpes? De som handler billig drit fra Kina, tenker de noen ganger på hvem de handler hos?

Ja, det jeg reagerte på var at de fikk komme av arrangøren, men så har aktivister aksjonert mot boden og så har arrangøren nektet de å ha boden på julemessen i ettertid? Nonnene fikk da være her i 2022 og alle år før det uten at det var et problem? Forresten, så er arrangøren Midtbyen Management som er igjen eid av kommunen og andre lokale aktører.

Det nonnene selger er vel håndlagede ting som nonnene har laget selv, og som skal gå til inntekt for sosiale prosjekter og vanskeligstilte i Belarus i følge dem. Det er vanskelig å vite hvem man skal tro på for i følge nonnene selv så stemmer ikke det folk sier om dem og det er bare at noen prester har pratet pro-russisk uten at det har noe med nonnene som kommer hit å gjøre.

Kjetil E skrev (1 time siden):

Saken er vel at den Belarussiske kirke (selv om den har delvis selvstyre) er underlagt den Russiskortodoske kirke. Som er svært Pro Putin.

Men den Russiskortodokse kirken opererer jo her som Hellige Olga menighet fra Oslo tilknyttet Moskvapatriarkatet? Og de får også tillskudd fra den norske stat? Det er nok medlemmer til å få over 4 millioner i tilskudd... Er det ingen som ser paradokset her i det hele tatt med å jage ut nonnene fra Belarus som selger gjenstander til inntekt for vanskeligstilte og samtidig la den Russiskortodokse kirke drive fritt?

Makan til forskjellsbehandling.

Skrevet

Men de er faktisk kasta ut? For de er ikke med på listene over utstillere lenger. De sto der før. Og de var der sist jeg var innom, det var vel forrige helg. 

Og jeg har ikke fått kjøpt juletre av dem, jeg skulle gjøre det i dag😫 (nei jeg er på ingen måte pro-Putin!)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men de er faktisk kasta ut? For de er ikke med på listene over utstillere lenger. De sto der før. Og de var der sist jeg var innom, det var vel forrige helg. 

Og jeg har ikke fått kjøpt juletre av dem, jeg skulle gjøre det i dag😫 (nei jeg er på ingen måte pro-Putin!)

Ja, nonnene ble faktisk kasta ut av julemessa denne uka. Det er veldig dårlig oppførsel at nonnene bare plutselig kastes ut etter at de har fått lov til å være med på julemessa i år??! Ombestemte arrangørene seg? Trondheim Management kunne jo bare sagt at søstrene ikke får lov til å komme i år, eller neste til neste år om de er misfornøyde med at de er her? 

Du kan kanskje få kjøpt noe av søstrene hvis du klarer å kontakte dem, de er jo fremdeles i byen med varene sine til de drar tilbake for godt... For jeg tviler på at de får komme til neste år. Men hvor de er vet jeg ikke.

Det var derfor jeg lurte på om noen som kan noe om slike arrangement kunne svare på om det er lov å bare kaste ut en bod slik som det her fra julemessa? Altså har man ingen rettigheter om man deltar på julemarkedet? Sentrumsorganisasjonen Trondheim Management arrangerer i sentrum, og eies bl.a. av Trondheim Kommune, lokale bedrifter i Midtbyen, osv. Man skulle tro at de oppførte seg ordentlig.

Jeg er heller ikke pro-Putin, men som jeg sier her er det søstre som selger til inntekt for vanskeligstilte i sitt hjemland Belarus i følge dem selv. Hvis det er en prest i deres kirke som har preket propaganda, så har det ikke noe med søstrene å gjøre. Han burde skamme seg som driver med politikk i kirkerommet. Nonnene er ikke her for å formidle noe russsisk propaganda i det hele tatt, og det driver bare med barmhjertighet når de samler inn penger til inntekt for disse prosjektene i hjemlandet.

Om det er at kirken de kommer fra er organisert under Moskvapatriarket som er problemet her, så er paradokset at den russisk-ortodokse kirke opererer fritt i Norge. Og det er jo greit og fint at alle trossamfunn får like mye støtte og får liv til å operere i Norge. Vi støtter den Russiske Ortodokse Kirke med over 8 millioner fordelt på fire menigheter: Oslo, Trondheim, Bergen og Sør-Varanger. De preker heller ikke noe russisk propaganda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...