AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #21 Del Skrevet 17. desember 2023 Jeg har noen sparepenger. De har jeg disponert slik: 40% på høyrentekonto (Instabank, 2 gebyrfrie uttak pr år, flytende rente på 4.81% i skrivende stund) 40% i globale indeksfond uten valutasikring. 23% avkastning / 2 år i skrivende stund 20% i aksjer i firmaet jeg jobber for. -26% der. I tillegg har jeg en buffer på ca 4 mnds lønner til forefallende (3.45% rente i samme bank som jeg har lønnskonto). Jeg tror ikke at så veldig mange kan spå framtiden bedre enn markedet. Det inkluderer meg selv. Men jeg tror at om du er lenge nok inne med en bred portefølje (indeksfond) så er det uflaks om avkastningen blir «dårlig» (f.eks lavere enn bank). Anonymkode: bb02d...814 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #22 Del Skrevet 18. desember 2023 Jeg ville brukt mesteparten av de pengene til å betale ned boliglån. Den resterende summen hadde jeg satt på en sparekonto som en buffer. Anonymkode: ac18d...8e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #23 Del Skrevet 18. desember 2023 Jeg ville nedbetalt boliglånet. Du er superheldig som kan bli gjeldsfri og sitte med egen bolig allerede i noen-og-tjue års alder. Du vil spare tusenvis av rentekroner. Du vil få litt økt skatt etter nedbetaling, siden du ikke lenger får skattefradrag av betalte renter (tror det er 22% av betalte renter man får i avdrag på skatten). Så betaler du 5000 i renter pr mnd nå, får du 1100 mer i skatt, hvis skattetrekket ditt var riktig. Anonymkode: 8f6e4...343 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå