Gå til innhold

Hvor ille må det bli før jeg klarer å stoppe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg orker ikke dette mer… Jeg kan ikke drikke alkohol når det skjer noe hver gang jeg drikker. Har nesten dødt av for høy promille før. Havnet i farlige situasjoner. Mistet ting…. 
Jeg orker og klarer ikke dette mer. Hvorfor er det så vanskelig å stoppe?

Er ikke fysisk avhengig, er bare at jeg ikke klarer stoppe når jeg først drikker

Anonymkode: 08ffc...d0c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klarer du å ikke begynne? Altså om du er på fest..byen..hos venner etc...klare du å bare ta drikke cola eks? Eller klare du ikke ikke å la være å begynne på alkohol?

Skrevet

Er sjenert og nervøs i sosiale sammenkomster uten alkohol. Går bra på slikt hvor det ikke er. Men om andre folk drikker, må jeg og

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er sjenert og nervøs i sosiale sammenkomster uten alkohol. Går bra på slikt hvor det ikke er. Men om andre folk drikker, må jeg og

Hvorfor? Hva tror du skjer om du ikke drikker? Må du gå i slike steder?

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Hvorfor? Hva tror du skjer om du ikke drikker? Må du gå i slike steder?

Jeg vet ikke på hvilke andre måter. 

Ufør, ensom og har ingen sosialt liv

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du kanskje snakke med psykolog? Drikke er greit..men ikke om det ødlegge deg og ting rundt deg. 

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (9 minutter siden):

Kan du kanskje snakke med psykolog? Drikke er greit..men ikke om det ødlegge deg og ting rundt deg. 

Har ikke råd til psykolog… Offentlige er det vanskelig å komme gjennom nåløyet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selv om det er vanskelig så bør du ikke gi opp. Noen drikker alkohol for å selvmedisinere, men det er mye bedre å få den ordentlige behandlingen for problemet i stedet.

Hvis det kanskje er sosial angst du har så finnes det behandling å få mot dette i form av medisiner (antidepressiva) og terapi. Terapi kan bety behandling på DPS, men det kan også være et selvhjelpskurs (se https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/selvhjelpskurs-for-psykiske-lidelser) eller behandling i kommunens psykiske helsetjeneste. Det siste er lavterskel, det vil si at det er gratis og at du ikke trenger noen henvisning fra lege. Det med mangel på sosialt liv tror jeg også du kan få litt hjelp til av dem. Her jeg bor har de flere aktiviteter hver uke for de som er tilknyttet psykisk helse.

Anonymkode: 06606...d11

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er ikke fysisk avhengig, er bare at jeg ikke klarer stoppe når jeg først drikker

Du må rett og slett ikke starte.

Anonymkode: c6540...3fb

• Liker 2
Skrevet

Om du ikke klarer å stoppe eller begrense deg så bør du kanskje avstå fra å drikke alkohol

Anonymkode: 78265...fcd

• Liker 1
Skrevet

Enig med dem over som skriver at du ikke må starte. Det er mange som ikke klarer å stoppe når de først har tatt et glass. Jeg klarte å stoppe å drikke på dagen av å lese Allen Carrs bok «The easy way for women to stop drinking» (finnes også som lydbok på Storytel.) Da boka var lest ferdig hadde jeg mistet all lyst på alkohol.

Lykke til!

Anonymkode: b5050...dce

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva med AA-møter? Har ikke prøvd det selv, men vet flere som har funnet nye venner der, og til felles har de at de skal unngå å drikke :)  Det finnes også Facebook-grupper hvor man kan få kontakt med folk som også prøver å slutte å drikke. F eks Alcohol Explained.

Anonymkode: b5050...dce

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men du har råd til alkohol? Alle kommuner skal ha lavterskel psykisk helsehjelp for behandling av milde til moderate psykiske helseplager. Det er gratis. 

Anonymkode: 234fe...580

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men du har råd til alkohol? Alle kommuner skal ha lavterskel psykisk helsehjelp for behandling av milde til moderate psykiske helseplager. Det er gratis. 

Anonymkode: 234fe...580

Godt spørsmål..hvor mye ts bruker du på alkohol i uka eller mnd?

• Liker 1
Skrevet

Men må du dra på sånne arrangementer hvor folk drikker ?

Anonymkode: f37b1...d62

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men må du dra på sånne arrangementer hvor folk drikker ?

Anonymkode: f37b1...d62

Slik jeg leser TS så har det med ensomhet å gjøre, at hun har liten sosial kontakt nå utenom dette. Det går det jo an å bøte på, men det er selvfølgelig ikke lett. Håper derfor at hun vil vurdere å ta kontakt med kommunen sin for å få noen å snakke med og støtte henne i gjennomføre de endringene hun ønsker seg i livet sitt.

Anonymkode: 06606...d11

Skrevet

Veldig lurt om du klarer å gjøre noe med dette før det eskalerer videre eller noe alvorlig skjer. Noe det fort kan gjøre slik du holder på. Det er veldig dumt å utvikle fysisk og psykisk avhengighet for jeg kan love deg at veien ut av det er hard. Det er ikke sikkert du vil få innpass på DPS slik situasjonen er nå, så om du ikke har råd til privat så må du klare å snu på situasjonen selv. Men siden du ifølge deg ikke er avhengig ennå så bør det være mulig. Da handler det om å ta de beste valgene for deg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...