Gå til innhold

Sende i barnehagen når søsken er syk (spysyka)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ett av to barn ligger med omgangssyken, og litt usikker på hva jeg skal gjøre i morgen. Som regel hadde jeg sendt friskt barn i barnehagen, men det er like før jul og jeg ønsker ikke å være den som smitter hele barnehagen..

Hadde dere holdt friskt barn hjemme eller sendt i barnehagen? Får jo ikke stelt ordentlig med det andre barnet da minste er liten og full av krutt. 😬

Anonymkode: bb417...a98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sender ikke det friske barnet i barnehagen ved omgangssyke hos det andre. Norovirus er så fryktelig smittsomt, og det kan komme brått. Så plutselig begynner den friske å spy i barnehagen, og da er det gjerne gjort.

Jeg jobber selv i barnehage, og opplevde det i fjor. Et lillesøsken med storesøsken med omganssyke hjemme begynte å spy på min avdeling en av de siste dagene før jul. Jeg tørket opp. Og lille julaften var det min tur, mens barna mine lå rett ut i romjula. 

Anonymkode: 32d60...cb1

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hei!

Ett av to barn ligger med omgangssyken, og litt usikker på hva jeg skal gjøre i morgen. Som regel hadde jeg sendt friskt barn i barnehagen, men det er like før jul og jeg ønsker ikke å være den som smitter hele barnehagen..

Hadde dere holdt friskt barn hjemme eller sendt i barnehagen? Får jo ikke stelt ordentlig med det andre barnet da minste er liten og full av krutt. 😬

Hva hadde du ønsket at  foreldrene til barnets venner gjorde? Der har du svaret ditt.

Anonymkode: b5fc1...d57

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg ville holdt hjemme. Det er så stor sannsynlighet for at det smitter; og det er også kjipt den følelsen jeg hadde fått i etterkant ovenfor foreldre, barn og ansatte, at om jeg uansett var hjemme med ett barn, ville jeg holdt det andre hjemme. 

Anonymkode: 10c6b...332

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi holder friske søsken hjemme fra barnehage ved omgangssyke. 

De går på to ulike avdelinger og vi kan potensielt smitte 40 andre familier.

Anonymkode: 81d30...d62

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er så enig med dere, veldig fornuftig. Men hva når de går på skolen? Det ene barnet her får veldig lett spysyken. Ikke alltid vi andre blir syke. Holder dere hjemme skolebarn også?

Anonymkode: b508a...612

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er så enig med dere, veldig fornuftig. Men hva når de går på skolen? Det ene barnet her får veldig lett spysyken. Ikke alltid vi andre blir syke. Holder dere hjemme skolebarn også?

Her er det største barnet i skolealder, men vi har ikke holdt det hjemme når bare minste har vært syk.

Men da holder vi minste hjemme i morgen, kanskje hele uka også bare for å være sikker.

ts

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg jobber i barnehage og ja, friske barn kan komme i barnehage selv om søsken er syk. 

Anonymkode: 7462c...a5f

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg jobber i barnehage og ja, friske barn kan komme i barnehage selv om søsken er syk. 

Anonymkode: 7462c...a5f

Spørsmålet er ikke om det KAN komme. De aller fleste vet at friske barn kan gå i barnehagen

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, vi holder ikke skolebarn hjemme. Men vi har holdt barnehagebarn hjemme. 

Anonymkode: d90d3...0c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Hold hjemme!

Skrevet

Søsken er garantert smittet, og vil smitte videre før utbrudd. Dere er uansett hjemme, det er snart jul- HOLD FOR GUDS SKYLD HJEMME. 

Anonymkode: d1c8f...64d

Skrevet

Det er så smittsomt, så hold søsken hjemme for sikkerhets skyld, når du likevel må være hjemme med sykt barn!

Skrevet

Nå like før jul ville jeg holdt friske søsken i barnehagealder hjemme ja - med mindre det var tungtveiende grunner for å sende avgårde. 

Anonymkode: 1f75e...381

Skrevet

Vi har alltid holdt friske søsken i barnehagealder hjemme ved sånn sykdom, men ikke skolebarn. Skulle ønske alle som hadde kapasitet til å ha søsken hjemme gjorde det for å unngå smitte videre🫣☺️

Anonymkode: 38c57...629

• Liker 1
Skrevet

Etter mange år i barnehage har jeg erfart så mange ganger hvor søsken til spysykt barn har begynt å spy i barnehagen og dermed smittet andre. Én ting er at det er kjipt en helt vanlig uke i februar, men før jul er det trippelt så kjipt å få det. Har dere mulighet, så hold hjemme! Det blir satt enormt pris på! 

• Nyttig 1
Skrevet

I fjor ble vi instendig oppfordret av barnehagen om å holde søsken hjemme ved omgangssyke. Kommunelegen kom og på banen. Det etter at norovirus hadde herjet i barnehagen i tre måneder og flere familier ble smittet igjen og igjen. Noen hadde tre og fire runder på et par måneder. 

I år har vi ikke hatt disse store utbruddene og kanskje det er for folk er flinkere til å holde søsken hjemme.

Anonymkode: 81d30...d62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...