NakenPanda Skrevet 18. desember 2023 #81 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men herregud, da, man bestiller faktura. Anonymkode: 059aa...d54 Så du mener at personnummer er nok til å bestille faktura på kjøp, og jeg sier at det er det ikke. Hvis noen bestiller på faktura for deg, tror jeg de vet betydelig mer om deg. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #82 Skrevet 18. desember 2023 NakenPanda skrev (7 minutter siden): 90 tallet ringt og vil diskutere hvordan du betaler regningene dine. Klarna er 100% dritt selskap for folk som ikke har penger akkurat nå, og er dyrt og dårlig og med litt flaks snart konkurs https://www.forbrukereuropa.no/aktuelt/handler-du-via-klarna-det-er-ikke-et-kvalitetsstempel/ Jeg gir offisielt opp. Det er ikke mulig å få deg til å se annet enn det du selv har dikta opp. Anonymkode: 059aa...d54 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #83 Skrevet 18. desember 2023 NakenPanda skrev (2 minutter siden): 90 tallet ringt og vil diskutere hvordan du betaler regningene dine. Klarna er 100% dritt selskap for folk som ikke har penger akkurat nå, og er dyrt og dårlig og med litt flaks snart konkurs https://www.forbrukereuropa.no/aktuelt/handler-du-via-klarna-det-er-ikke-et-kvalitetsstempel/ Eeeeh ... Tror du virkelig at en svindler som handler i en annens navn vil bruke sitt eget bankkort, eller å handle på kreditt, og la en annen få regningen ...? Før i tiden kunne man få kjøpt mengder av varer på kreditt på postordre bare ved å oppgi navn, adresse og underskrift; ja - svindlere har sans for hvordan ting fungerte i 1970-, 80-, eller 90-årene. Svindlere elsker å handle "på krita"; det er det som er poenget med hele svindelen. Anonymkode: e222b...a78
NakenPanda Skrevet 18. desember 2023 #84 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg gir offisielt opp. Det er ikke mulig å få deg til å se annet enn det du selv har dikta opp. Anonymkode: 059aa...d54 Så alt jeg sier er fantasi for deg , det eksisterer bare i mitt hode da? Noen skjønner ikke sitt eget beste, bare bli svindla du kjør på.
NakenPanda Skrevet 18. desember 2023 #85 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eeeeh ... Tror du virkelig at en svindler som handler i en annens navn vil bruke sitt eget bankkort, eller å handle på kreditt, og la en annen få regningen ...? Før i tiden kunne man få kjøpt mengder av varer på kreditt på postordre bare ved å oppgi navn, adresse og underskrift; ja - svindlere har sans for hvordan ting fungerte i 1970-, 80-, eller 90-årene. Svindlere elsker å handle "på krita"; det er det som er poenget med hele svindelen. Anonymkode: e222b...a78 Ja selvfølgelig er det poenget, men det jeg sier er at det er sikkert mange som kunne skaffe seg mitt personnummer gjennom årene men jeg blir aldri utsatt fordi jeg ikke bruker idiot løsninger for å shoppe online. Hvilken tosk tar faktura nå for tiden når kreditt er bortimot gratis og mye sikrere på sine bestillinger.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #86 Skrevet 18. desember 2023 NakenPanda skrev (3 minutter siden): Så alt jeg sier er fantasi for deg , det eksisterer bare i mitt hode da? Noen skjønner ikke sitt eget beste, bare bli svindla du kjør på. Det er du som har bevisbyrden siden du påstår at man må ha Bank ID for å handle på kreditt. Løsningen er å opprette en konto hos Ellos, KappAhl, eller Lindex, legge en vare i handlekurven, og late som om man vil ha varen på kreditt; lurer på om du klarer å komme med et skjermbilde som viser at man må ha Bank ID for å handle på kreditt gjennom Klarna (som disse tre antagelig bruker). Anonymkode: e222b...a78 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #87 Skrevet 18. desember 2023 50 minutter siden, NakenPanda said: Hvilken debitkort er det du har som ikke også er VISA? Aka kredittkort som backup som alt du nevner kreves som backup Er du på VISA elektron som en tenåring? Alt du skriver er jo bare surr. Nei, debitkort er ikke det samme som kredittkort. Vipps, Apple Pay, Klarna og Paypal er ikke det samme som BankID. Begynner å lure på om du tenker at dersom du på et eller annet vis bruker BankID for å komme deg inn på nettbanken, så du derfra kan sette opp og få tilgang til alternative betalingsløsninger, så er dette altså det samme som at nettbutikken krever at du verifiserer deg med BankID. Du kan kanskje si at det stemmer visst du vrir på logikken til en ligner en kringle, men for normale folk er det beint frem feil. Anonymkode: df8f2...f19 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #88 Skrevet 18. desember 2023 Gå inn på datatilsynets sider og les deg opp på forskjellen mellom personsensitive opplysninger og personopplysninger. Kanskje det viser seg at det ikke er så ulogisk som du vil ha det til? Anonymkode: 10d02...8bb
NakenPanda Skrevet 18. desember 2023 #89 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Alt du skriver er jo bare surr. Nei, debitkort er ikke det samme som kredittkort. Vipps, Apple Pay, Klarna og Paypal er ikke det samme som BankID. Begynner å lure på om du tenker at dersom du på et eller annet vis bruker BankID for å komme deg inn på nettbanken, så du derfra kan sette opp og få tilgang til alternative betalingsløsninger, så er dette altså det samme som at nettbutikken krever at du verifiserer deg med BankID. Du kan kanskje si at det stemmer visst du vrir på logikken til en ligner en kringle, men for normale folk er det beint frem feil. Anonymkode: df8f2...f19 Ta du og vis meg et bankaxept kort som ikke også er et visa kort du så skal vi diskutere, jeg har vel aldri sagt at BankID er det samme som det du nevner, det jeg sier er at hvis man bruker visa (ja debitkortet ditt er også et visa kort) på onlinekjøp så må man verifisere betalingen med BankID med mindre man manuelt har fjernet dette, Faktura krever ikke BankID det er vi alle enige om, men man må jo være litt tett for å bruke det siden det er både dyrere og mindre sikkert. Jeg surrer ingenting,
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #90 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er du som har bevisbyrden siden du påstår at man må ha Bank ID for å handle på kreditt. Løsningen er å opprette en konto hos Ellos, KappAhl, eller Lindex, legge en vare i handlekurven, og late som om man vil ha varen på kreditt; lurer på om du klarer å komme med et skjermbilde som viser at man må ha Bank ID for å handle på kreditt gjennom Klarna (som disse tre antagelig bruker). Anonymkode: e222b...a78 På Ellos må man registrere seg med mobilnummer og lage et passord for å ha konto der, og jeg antar at det er dette som i deres øyne er "legitimasjon" når man handler på kreditt; for en svindler som får tak i personopplysninger er det en smal sak å opprette et kontantabonnement i en annens navn. Og ja - man sender også faktura i 2023. Anonymkode: e222b...a78 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #91 Skrevet 18. desember 2023 NakenPanda skrev (1 time siden): Så du mener at personnummer er nok til å bestille faktura på kjøp, og jeg sier at det er det ikke. Hvis noen bestiller på faktura for deg, tror jeg de vet betydelig mer om deg. Som hva da? Fullt navn og adresse? Er ikke vanskelig å finne det, vettu Anonymkode: 57c54...df2 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #92 Skrevet 18. desember 2023 Aiaia her var det mye rart å ta tak i 😂 1) personnummert ditt er kun et identifikasjonsnummer og har ingen verdi alene hva angår kjøp eller missbruk. 2) ved kjøp på internett og betaling ved faktura. Det stemmer at dere sant at dere aldri har måttet logget inn på la oss si ellos.no med bankid, men for å benytte tjenester som faktura er du nødt til å legitimere deg med bank id for å bruke tjenesten. De aller fleste av oss har for eksempel en konto hos klarna, dvs hver gang jeg bestiller varer og tar de på faktura hos klarna så popper det opp en melding tilknyttet klarna hvor jeg så må godkjenne via bankid. Og slik er det for alle faktura løsninger, i en eller annen form. Du får i dag ikke gjennomført et kredittkjøp uten å benytte bankid ( eller lignende legitimering). Ut over dette så stemmer det at ja, en gang i tiden så var ting anderledes. Det er korrekt at man før var plaget med for eksempel telefon kjøp på kreditt i andres personnummer, abonnement osv... derfor er loven tilpasset nåtiden. 3) alle tjenester du benytter som betalingstjenester er helt ubrukelig hvis man bare har et personnummer alene. Anonymkode: ca780...42f 1
missbluebird Skrevet 18. desember 2023 #93 Skrevet 18. desember 2023 Alle fødselsnummere følger en algoritme og den er offentlig tilgjengelig: http://fnrinfo.no/Default.aspx Offentlig tilgjengelig informasjon er dermed ikke sensitiv, men jo mer informasjon som knyttes mot nummeret jo mer sensitivt blir det. Desverre er det store svakheter i mange nettbutikker (som påpekt tidligere) som gjør at du kan missbrukes ved identitetstyver eller liknende: Feks ved bruk av proff.no , gulesider og sosiale medier kan du fort finne ut e-post adressen til en person og hvor personen bor (postnummer). Deretter kan du bruke Klarna med disse 2 opplysningen til å få adressen, deler av fødselsnummeret og basert på http://fnrinfo.no/Default.aspx kan du finne hele fødselsnummeret. BankId er en stopper for mye, men enkelt å gå rundt. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #94 Skrevet 18. desember 2023 missbluebird skrev (8 minutter siden): Alle fødselsnummere følger en algoritme og den er offentlig tilgjengelig: http://fnrinfo.no/Default.aspx Offentlig tilgjengelig informasjon er dermed ikke sensitiv, men jo mer informasjon som knyttes mot nummeret jo mer sensitivt blir det. Desverre er det store svakheter i mange nettbutikker (som påpekt tidligere) som gjør at du kan missbrukes ved identitetstyver eller liknende: Feks ved bruk av proff.no , gulesider og sosiale medier kan du fort finne ut e-post adressen til en person og hvor personen bor (postnummer). Deretter kan du bruke Klarna med disse 2 opplysningen til å få adressen, deler av fødselsnummeret og basert på http://fnrinfo.no/Default.aspx kan du finne hele fødselsnummeret. BankId er en stopper for mye, men enkelt å gå rundt. Og hva kan man gjøre da? Anonymkode: 57c54...df2
missbluebird Skrevet 18. desember 2023 #95 Skrevet 18. desember 2023 24 minutter siden, AnonymBruker said: Og hva kan man gjøre da? Anonymkode: 57c54...df2 Å belyse hva og hvordan ting kan gjøres for misbruk er ikke særlig positivt for noen. Så tror det er like greit å stoppe der Har du feks et telefonnummer og det ikke er offentlig, så kan du jo bruke Vipps eller andre liknende tjenester og finne hvem som er bak numrene. Det er ikke alle tjenester som ser lengre enn sitt praktiske formål, og det gjør at ting kan misbrukes av de som har dårlige intensjoner.
Gjest Kanino Skrevet 18. desember 2023 #96 Skrevet 18. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 12.14): Så lenge kjeltringer fortsatt kan opprette diverse abonnementer, bestille masse skitt i ditt navn o.l. bare med personnummeret, er det virkelig rart at det ikke går under sensitiv informasjon. Det bør i så fall bli sånn at man ikke kan opprette eller bestille noe som helst bare med personnummer. Enig? Anonymkode: 57c54...df2 Egentlig ikke da du ikke får brukt personnummeret til noe uten å bekrefte med BankID så vidt jeg har skjønt Endret 18. desember 2023 av Kanino
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #97 Skrevet 18. desember 2023 missbluebird skrev (5 minutter siden): Å belyse hva og hvordan ting kan gjøres for misbruk er ikke særlig positivt for noen. Så tror det er like greit å stoppe der Har du feks et telefonnummer og det ikke er offentlig, så kan du jo bruke Vipps eller andre liknende tjenester og finne hvem som er bak numrene. Det er ikke alle tjenester som ser lengre enn sitt praktiske formål, og det gjør at ting kan misbrukes av de som har dårlige intensjoner. Dette er det vell mange år siden det ble slutt på. Folk må gi seg med å spre så mye feil informasjon basert på " en gang i tiden". Anonymkode: ca780...42f 1
missbluebird Skrevet 18. desember 2023 #98 Skrevet 18. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Dette er det vell mange år siden det ble slutt på. Folk må gi seg med å spre så mye feil informasjon basert på " en gang i tiden". Anonymkode: ca780...42f Når var det sist gang du prøvde? Om du ikke eksplisitt ber om å bli fjernet fra slike tjenester så ligger du der om du har brukt det 1 gang. Selv om du ber om å bli fjernet, så er det ikke alltid det skjer. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #99 Skrevet 18. desember 2023 Kanino skrev (14 minutter siden): Egentlig ikke da du ikke får brukt personnummeret til noe uten å bekrefte med BankID så vidt jeg har skjønt Hvis andre skulle ønske å ødelegge for noen, kan de med fødselsnummer + navn eksempelvis opprette et telefonabonnement i vedkommendes navn. Ved å misbruke dette (slik en kopi av passet ble misbrukt i Lørenskog-saken), kan man få politiet på døren, og bli innblandet i en alvorlig kriminalsak, eller i narkotikakriminalitet; i slike miljøer bruker man andres identitet for å legge igjen minst mulig spor. Så det er dessverre fortsatt mange ting fødselsnummer kan brukes til. Anonymkode: e222b...a78 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #100 Skrevet 18. desember 2023 1 hour ago, NakenPanda said: Ta du og vis meg et bankaxept kort som ikke også er et visa kort du så skal vi diskutere, jeg har vel aldri sagt at BankID er det samme som det du nevner, det jeg sier er at hvis man bruker visa (ja debitkortet ditt er også et visa kort) på onlinekjøp så må man verifisere betalingen med BankID med mindre man manuelt har fjernet dette, Faktura krever ikke BankID det er vi alle enige om, men man må jo være litt tett for å bruke det siden det er både dyrere og mindre sikkert. Jeg surrer ingenting, Mitt er Mastercard og ikke visa. Har ikke visa etter at jeg fikk danske bank som bank Anonymkode: 257cd...98d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå