Sunnfjording Skrevet 18. desember 2023 #61 Skrevet 18. desember 2023 Hvis man får noe krav mot seg basert på dårlig praksis ligger bevisbyrden på butikken og det er å gå i gang med å bestride kravet. Har folk konkrete eksempler?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #62 Skrevet 18. desember 2023 Sunnfjording skrev (1 minutt siden): Hvis man får noe krav mot seg basert på dårlig praksis ligger bevisbyrden på butikken og det er å gå i gang med å bestride kravet. Har folk konkrete eksempler? Noe som er svært enkelt for en syk person som så vidt klarer å komme seg opp av sengen. Nei, ikke alle kan, eller er i stand, til å formulere seg i juridiske termer. Anonymkode: e222b...a78 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #63 Skrevet 18. desember 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Noe som er svært enkelt for en syk person som så vidt klarer å komme seg opp av sengen. Nei, ikke alle kan, eller er i stand, til å formulere seg i juridiske termer. Anonymkode: e222b...a78 Hvis du er såpass syk at du trenger en verge, BPA, etc. er jo dette en helt annen problemstilling. Anonymkode: df8f2...f19 1
NakenPanda Skrevet 18. desember 2023 #64 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det er nesten ingen nettbutikker som krever at man logger inn med BankID. Faktisk har jeg aldri noensinne opplevd det, og har kjøpt ting på nettet i 25 år. Anonymkode: df8f2...f19 De krever dog BankID når du bestiller, så hva var poenget ditt igjen? 1
NakenPanda Skrevet 18. desember 2023 #65 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvilke butikker er det du handler i, som krever BankID? Har sikkert gjort hundre kjøp det siste året, og aldri noensinne brukt BankID. Anonymkode: df8f2...f19 Når man betaler med kredittkort er det med BankID, vet ikke hva du bruker for å betale når du ikke bruker kredittkort 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #66 Skrevet 18. desember 2023 Just now, NakenPanda said: De krever dog BankID når du bestiller, så hva var poenget ditt igjen? Nei, det gjør de ikke, og det er jo poenget. Hvilke nettbutikker er det som krever at du verifiserer deg med BankID? Jeg kommer ikke på en eneste. Sånn av toppen av hodet har jeg handlet hos Zalando, Komplett, Proshop, Coolshop, Nettonnet, Platekompaniet, Amazon, Aliexpress, Games Workshop, Gamezone, Outland og J.Lindeberg det siste året. Ingen av dem krever BankID. Anonymkode: df8f2...f19 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #67 Skrevet 18. desember 2023 1 minutt siden, NakenPanda said: Når man betaler med kredittkort er det med BankID, vet ikke hva du bruker for å betale når du ikke bruker kredittkort Jeg har aldri eid et kredittkort. Betaler med faktura, bankkort, Paypal, Vipps eller Klarna, som regel. Anonymkode: df8f2...f19 1
NakenPanda Skrevet 18. desember 2023 #68 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det gjør de ikke, og det er jo poenget. Hvilke nettbutikker er det som krever at du verifiserer deg med BankID? Jeg kommer ikke på en eneste. Sånn av toppen av hodet har jeg handlet hos Zalando, Komplett, Proshop, Coolshop, Nettonnet, Platekompaniet, Amazon, Aliexpress, Games Workshop, Gamezone, Outland og J.Lindeberg det siste året. Ingen av dem krever BankID. Anonymkode: df8f2...f19 Hver gang jeg bruker mitt kredittkort med unntak av aliexpress for der bruker jeg paypal fordi jeg ikke stoler på kinesere generelt bruker BankID hver gang ved bestilling. Det du har gjort er å gi dem tillatelse til å ha en tidsperiode etter en BankID innlogging der du ikke trenger det igjen. Det er ditt valg og ikke noe jeg ville gjort i det hele tatt. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #69 Skrevet 18. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Jeg har aldri eid et kredittkort. Betaler med faktura, bankkort, Paypal, Vipps eller Klarna, som regel. Anonymkode: df8f2...f19 Bankkort er det samme. PayPal har du uansett verifisert deg tidligere, vipps det samme. Klarna er jeg usikker på, men tenker dem har en måte å verifisere deg på. Anonymkode: 206c5...dd9
NakenPanda Skrevet 18. desember 2023 #70 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har aldri eid et kredittkort. Betaler med faktura, bankkort, Paypal, Vipps eller Klarna, som regel. Anonymkode: df8f2...f19 Hvilken debitkort er det du har som ikke også er VISA? Aka kredittkort som backup som alt du nevner kreves som backup Er du på VISA elektron som en tenåring? 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #71 Skrevet 18. desember 2023 Gjest5656 skrev (19 timer siden): Ble den sendt til din adresse som står registrert i folkeregisteret? Det blir sendt til adressen jeg valgte å oppgi. Anonymkode: 059aa...d54 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #72 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Men man nekter selvsagt å betale fakturaen hvis man ikke har bestilt. Anonymkode: 60af9...92d Og da tror du regninger som allerede er blitt purra på bare slettes sånn uten videre? Anonymkode: 059aa...d54
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #73 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du er såpass syk at du trenger en verge, BPA, etc. er jo dette en helt annen problemstilling. Anonymkode: df8f2...f19 Hadde alle disse personene trengt verge, hadde det blitt mange av dem. Nei, uføre Kjell på 55 med konstant hodepine og KOLS har ikke verge, og han har andre ting å tenke på enn å bestride krav mot en butikk der han aldri har handlet for en regning han ikke kjenner til; han legger regningen til siden, og håper at dette ordner seg av seg selv. Ikke uten grunn at inkassobyråene har gode tider. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, det gjør de ikke, og det er jo poenget. Hvilke nettbutikker er det som krever at du verifiserer deg med BankID? Jeg kommer ikke på en eneste. Sånn av toppen av hodet har jeg handlet hos Zalando, Komplett, Proshop, Coolshop, Nettonnet, Platekompaniet, Amazon, Aliexpress, Games Workshop, Gamezone, Outland og J.Lindeberg det siste året. Ingen av dem krever BankID. Anonymkode: df8f2...f19 "Bank-ID-gjengen" er dessverre ikke i stand til å forstå at jorden likevel er rund når den i deres øyne burde være flat. Ergo fornekter man åpenbare fakta. Anonymkode: e222b...a78 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #74 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): ? Nå var jo jeg enig med deg, nei - man får ikke kjøpt mye på kun personnummer. Nettbutikker flest krever at man logger inn med bank ID. Så hva i helvette sitterer du meg for å krangle på? Anonymkode: 1b790...528 Jeg tror aldri jeg har trengt bank ID for å logge inn på en nettbutikk, med unntak av nettapoteker når jeg har bestilt reseptvarer. Anonymkode: 059aa...d54 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #75 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er da ingenting man kan bestille bare med personnummer. Man må jo også ha tilgang til bank-ID/bankkortdetaljer. Anonymkode: c44f3...e96 Trenger ikke bankkortdetaljer hvis man betaler med faktura. Anonymkode: 059aa...d54
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #76 Skrevet 18. desember 2023 Man trenger personnummer til alle tjenester der man logger inn med bank id og det begynner å bli mange tjenester så personnummer er viktig og holde for seg selv så langt man kan. Anonymkode: f40af...450
NakenPanda Skrevet 18. desember 2023 #77 Skrevet 18. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Trenger ikke bankkortdetaljer hvis man betaler med faktura. Anonymkode: 059aa...d54 90 tallet ringt og vil diskutere hvordan du betaler regningene dine. Klarna er 100% dritt selskap for folk som ikke har penger akkurat nå, og er dyrt og dårlig og med litt flaks snart konkurs https://www.forbrukereuropa.no/aktuelt/handler-du-via-klarna-det-er-ikke-et-kvalitetsstempel/ Endret 18. desember 2023 av NakenPanda
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #78 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror flere i tråden forveksler det å logge inn på nettbutikken med det å verifisere kjøpet. Jeg har heller aldri vært nødt til å logge inn på en nettbutikk med BankID, men må selvsagt ofte bruke BankID for å gjennomføre betalingen. Anonymkode: 7098e...5dd Selvfølgelig må man det. Men det er vel ikke mye til svindel hvis svindleren gjennomfører betalingen. Ekte svindlere bestiller varer med fakturabetaling. De får varene, du får regning på de i ettertid. Og da trenger man sjelden bank ID. Anonymkode: 059aa...d54 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #79 Skrevet 18. desember 2023 NakenPanda skrev (27 minutter siden): Når man betaler med kredittkort er det med BankID, vet ikke hva du bruker for å betale når du ikke bruker kredittkort Men herregud, da, man bestiller faktura. Anonymkode: 059aa...d54
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #80 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Nei, det gjør de ikke, og det er jo poenget. Hvilke nettbutikker er det som krever at du verifiserer deg med BankID? Jeg kommer ikke på en eneste. Sånn av toppen av hodet har jeg handlet hos Zalando, Komplett, Proshop, Coolshop, Nettonnet, Platekompaniet, Amazon, Aliexpress, Games Workshop, Gamezone, Outland og J.Lindeberg det siste året. Ingen av dem krever BankID. Anonymkode: df8f2...f19 Og jeg fortsetter lista med Ellos, KappAhl, Lindex, Cellbes, Sparkjøp og Bonprix. Anonymkode: 059aa...d54 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå