Gå til innhold

Hvorfor er ikke personnummer sensitiv informasjon? Det er jo ulogisk 🤨

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Herregud. Jeg har blitt svindlet på nett 6! ganger i høst. Av samme person. Som bestilte ting på flere forskjellige nettsider. Med kun personnummeret mitt

Anonymkode: 79ca7...098

Hvor mye ble du svindlet for?

Anonymkode: 60af9...92d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personnummer er ikke sensitiv informasjon da det kun er benyttet for å identifisere nøyaktig hvem du er... Det er nok hele poenget med nummeret. Du kan ikke ta opp lån med personnummeret og det er ikke legitimasjon.

Hvis noen nettbutikker gir kreditt med kun personnummeret, så er det nok deres eget ansvar for å ikke sjekke legitimasjon når de gir kreditt. Da kan du bare rapportere tilbake til dem at du ikke har kjøpt noe når de kontakter deg.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror du virkelig at det er sånn? Da ville ikke folk vært redd for ID tyveri 

Anonymkode: 57c54...df2

Ja, det er slik. Den som sender faktura må bevise at det er den som blir tilsendt faktura som er kunden. 

Folk er redde for å få en «falsk» faktura ikke fordi de må betale, men fordi utrolig mange mennesker er såpass resurssvake at det å sende en simpel e-post som bestrider fakturaen (og som påfører selger ansvar for å bevise at du er kunden) og så følge opp med sak i forliksrådet for dem er «uoverkommelig». 

Der er tidkrevende å bestride et krav. Men det er ikke vanskelig. Tidkrevende og vanskelig er ikke sammenfallende enheter.

Anonymkode: 621b3...51c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva menes med sensitiv informasjon? 

Hvis det menes særlige kategorier av personopplysninger så har det forsvinnende lite å si hvorvidt svindel er mulig eller ikke. Men det etterspørres ikke i tråden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tja. Jeg bestilte klær fra sju ulike nettbutikker med bare navn og personnummer for et par uker siden. Betalte ikke ei krone der og da, fakturaen ble/blir ettersendt. 

Anonymkode: 059aa...d54

Forundrer meg ikke.

Det er mange sider der man kan handle på kreditt med Klarna og betale etterpå; vet ikke hvordan betalingen fungerer på CDON nå, men da jeg handlet der for en del år siden, var navn og fødselsnummer alt som skulle til for at man skulle "bekrefte" at man var seg selv.

Og det er ikke lite man kan kjøpe i slike butikker.

Elektronikkkjeden SIBA er historie nå, men å bli registrert som kunde i en fysisk butikk og få kort som man kunne handle på kreditt for, var enkelt; så vidt jeg husker, ba også de bare om navn og fødselsnummer.

Anonymkode: e222b...a78

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Forundrer meg ikke.

Det er mange sider der man kan handle på kreditt med Klarna og betale etterpå; vet ikke hvordan betalingen fungerer på CDON nå, men da jeg handlet der for en del år siden, var navn og fødselsnummer alt som skulle til for at man skulle "bekrefte" at man var seg selv.

Og det er ikke lite man kan kjøpe i slike butikker.

Elektronikkkjeden SIBA er historie nå, men å bli registrert som kunde i en fysisk butikk og få kort som man kunne handle på kreditt for, var enkelt; så vidt jeg husker, ba også de bare om navn og fødselsnummer.

Jo, så hvis noe sånt skjer og kjeltringer bestiller noe i ditt navn, hvordan kan du bevise at det ikke var deg? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke ulogisk at personnummer ikke er sensitivt - det er jo bare et nummer som er unikt for deg og deg alene, og som identifiserer akkurat deg i offentlige registre (som er nødvendig fordi enkelte har like navn). Dermed er det egentlig ikke noe mer hemmelig eller sensitivt enn navnet ditt.

Det som derimot er ulogisk, er at enkelte nettbutikker gir kreditt og leverer varer uten forhåndsbetaling kun mot at noen oppgir fødsels- og personnummer. Det er selvsagt deres problem om det viser seg at noen har begått bedrageri og utgitt seg for å være noen andre, men det gir også (altfor) mye plunder og heft for dem som får navnet sitt misbrukt. 

Anonymkode: 02df4...a66

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke ulogisk at personnummer ikke er sensitivt - det er jo bare et nummer som er unikt for deg og deg alene, og som identifiserer akkurat deg i offentlige registre (som er nødvendig fordi enkelte har like navn). Dermed er det egentlig ikke noe mer hemmelig eller sensitivt enn navnet ditt.

Det som derimot er ulogisk, er at enkelte nettbutikker gir kreditt og leverer varer uten forhåndsbetaling kun mot at noen oppgir fødsels- og personnummer. Det er selvsagt deres problem om det viser seg at noen har begått bedrageri og utgitt seg for å være noen andre, men det gir også (altfor) mye plunder og heft for dem som får navnet sitt misbrukt. 

"Deres problem"? Butikkens problem eller kundens problem? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, så hvis noe sånt skjer og kjeltringer bestiller noe i ditt navn, hvordan kan du bevise at det ikke var deg? 

Det er kreditor (butikken) som har bevisbyrden, ikke den som ikke har bestilt varen. Og det er også kreditor som har best muligheter for å hindre slike situasjoner, ved å kreve sterkere identifisering enn kun opplysning om fødsels- og personnummer. Det er praktisk å kunne betale med faktura, men man kunne f.eks. ha krevd kredittkortinformasjon, bank-id-signatur eller lignende som et ekstra grep. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Deres problem"? Butikkens problem eller kundens problem? 

Butikkens i hovedsak (som da sitter igjen ved regningen ved svindel), men som sagt: Også altfor mye plunder og heft for den «kunden» (som jo egentlig ikke er en kunde) som rammes, og må styre med å bestride kravet. Problemet her er utelukkende butikker som tilrettelegger for at disse situasjonene kan oppstå, ikke det offentlige. Man kunne fint tenkt seg at det kan oppstå svindeltilfeller kun ved bruk av navn og adresse - men av en eller annen grunn velger enkelte butikker å gi kreditt mot fødsels- og personnummer. Igjen: Det er ikke et problem myndighetene har skapt, men disse butikkene. 

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

?

Nå var jo jeg enig med deg, nei - man får ikke kjøpt mye på kun personnummer. Nettbutikker flest krever at man logger inn med bank ID.
Så hva i helvette sitterer du meg for å krangle på?

Anonymkode: 1b790...528

Det er nesten ingen nettbutikker som krever at man logger inn med BankID. Faktisk har jeg aldri noensinne opplevd det, og har kjøpt ting på nettet i 25 år.

Anonymkode: df8f2...f19

• Nyttig 1
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Så lenge kjeltringer fortsatt kan opprette diverse abonnementer, bestille masse skitt i ditt navn o.l. bare med personnummeret, er det virkelig rart at det ikke går under sensitiv informasjon. Det bør i så fall bli sånn at man ikke kan opprette eller bestille noe som helst bare med personnummer. Enig? 

Det var mer skummelt før. Nå trenger du BankID for å verifisere kjøp

• Liker 2
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Bestiller ting på nettet. Alt mulig 

Ikke nå lenger. Kjøp skal verifiseres med BankID

• Liker 2
Skrevet
AndreaJohan skrev (4 minutter siden):

Ikke hos alle butikker 

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
21 hours ago, AnonymBruker said:

Men ikke alle

Om du finner en jalla nettside som ikke bruker BankID så nekter du å betale regningen. Værre er det ikke. Krav om BankID idag. 

Du finner på problematikk som ikke er relevant lenger for å bevise et slags argument. Kverulant 

Endret av AndreaJohan
  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AndreaJohan said:

Hvilke butikker er det du handler i, som krever BankID? Har sikkert gjort hundre kjøp det siste året, og aldri noensinne brukt BankID.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er nesten ingen nettbutikker som krever at man logger inn med BankID. Faktisk har jeg aldri noensinne opplevd det, og har kjøpt ting på nettet i 25 år.

Jeg tror flere i tråden forveksler det å logge inn på nettbutikken med det å verifisere kjøpet. Jeg har heller aldri vært nødt til å logge inn på en nettbutikk med BankID, men må selvsagt ofte bruke BankID for å gjennomføre betalingen. 

Anonymkode: 7098e...5dd

• Liker 2
Skrevet

Det skal ikke lenger være mulig å bestille noe i noen andres navn bare ved å oppgi personnummer, det kreves i tillegg gyldig id og gyldig signatur. 

På nettet skjer dette med BankID.

"Alle" Norges fødselsnummer er jo lekket flere ganger, så det er ikke lenger noe hemmelig ved dem. Men man skal likevel være litt restriktiv med å oppgi det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror flere i tråden forveksler det å logge inn på nettbutikken med det å verifisere kjøpet. Jeg har heller aldri vært nødt til å logge inn på en nettbutikk med BankID, men må selvsagt ofte bruke BankID for å gjennomføre betalingen. 

Anonymkode: 7098e...5dd

Helt riktig. Ofte, men dessverre ikke alltid. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AndreaJohan skrev (8 minutter siden):

Tror jammen du overvurderer butikkenes sikkerhetsprosedyrer; kundene vil ha det "enkelt", og det er mange steder der man kan handle på kreditt. Ikke alle har Bank ID, og å nekte disse kreditt uten dette, ville være diskriminering.

Sunnfjording skrev (2 minutter siden):

Det skal ikke lenger være mulig å bestille noe i noen andres navn bare ved å oppgi personnummer, det kreves i tillegg gyldig id og gyldig signatur. 

På nettet skjer dette med BankID.

"Alle" Norges fødselsnummer er jo lekket flere ganger, så det er ikke lenger noe hemmelig ved dem. Men man skal likevel være litt restriktiv med å oppgi det.

"At det ikke skal være" noe, er vanligvis synonymt med at man lar dette ligge til neste skandale og avisopplslag; offentlige instanser skal heller ikke lekke personlig informasjon, men likevel hører man med jevne mellomrom om saker der sensitiv informasjon ligger åpent ute på nettet. Hilsen norsk helsevesen, NAV eller andre.

Så ja, det er fortsatt mange butikker som slurver med sikkerheten.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...