AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #101 Skrevet 18. desember 2023 29 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er det vell mange år siden det ble slutt på. Folk må gi seg med å spre så mye feil informasjon basert på " en gang i tiden". Anonymkode: ca780...42f Nja, jeg har flere skjulte telefonnummer som identifiseres i vipps. Finnes ikke på gulesider, men får opp navn i vipps. Det er familie og venner så mange av de har jeg lagret fra før, men navnet dukker opp i vipps. Anonymkode: 257cd...98d 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #102 Skrevet 18. desember 2023 2 hours ago, NakenPanda said: Ta du og vis meg et bankaxept kort som ikke også er et visa kort du så skal vi diskutere, jeg har vel aldri sagt at BankID er det samme som det du nevner, det jeg sier er at hvis man bruker visa (ja debitkortet ditt er også et visa kort) på onlinekjøp så må man verifisere betalingen med BankID med mindre man manuelt har fjernet dette, Faktura krever ikke BankID det er vi alle enige om, men man må jo være litt tett for å bruke det siden det er både dyrere og mindre sikkert. Jeg surrer ingenting, Joda, ca. alt du skriver er enten feil, eller en svært kreativt tolkning. Som andre har nevnt: Du kan fint ha debitkort med Mastercard. For det andre er ikke debitkort det samme som kredittkort, selv om begge deler støtter VISA. Dette burde ikke være vanskelig å forstå. Det er som å påstå at en Yamaha-moped er en gitar, fordi Yamaha også lager gitarer. Anonymkode: df8f2...f19 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #103 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis andre skulle ønske å ødelegge for noen, kan de med fødselsnummer + navn eksempelvis opprette et telefonabonnement i vedkommendes navn. Ved å misbruke dette (slik en kopi av passet ble misbrukt i Lørenskog-saken), kan man få politiet på døren, og bli innblandet i en alvorlig kriminalsak, eller i narkotikakriminalitet; i slike miljøer bruker man andres identitet for å legge igjen minst mulig spor. Så det er dessverre fortsatt mange ting fødselsnummer kan brukes til. Anonymkode: e222b...a78 Og det er skummelt Anonymkode: 57c54...df2 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #104 Skrevet 18. desember 2023 missbluebird skrev (1 time siden): Å belyse hva og hvordan ting kan gjøres for misbruk er ikke særlig positivt for noen. Så tror det er like greit å stoppe der Har du feks et telefonnummer og det ikke er offentlig, så kan du jo bruke Vipps eller andre liknende tjenester og finne hvem som er bak numrene. Det er ikke alle tjenester som ser lengre enn sitt praktiske formål, og det gjør at ting kan misbrukes av de som har dårlige intensjoner. Jeg tror du misforsto spørsmålet mitt Anonymkode: 57c54...df2 1
NakenPanda Skrevet 18. desember 2023 #105 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mitt er Mastercard og ikke visa. Har ikke visa etter at jeg fikk danske bank som bank Anonymkode: 257cd...98d Ok mastercard er ikke et kredittkort da ikke sant? Leste du hva jeg prøvde å få fram eller? "Jeg har ikke kredittkort jeg har bare bankkort med Mastercard"
NakenPanda Skrevet 18. desember 2023 #106 Skrevet 18. desember 2023 Jeg begynner å lure på om det er mye sammenfall med folkene her som aldri bruker BankID til noe med de som aldri klarte å skaffe seg BankID app før BankID mobil døde eller de som ikke klarte å identifisere seg hos banken da det ble bedt om i fjor. 1
Million Skrevet 18. desember 2023 #107 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har aldri eid et kredittkort. Betaler med faktura, bankkort, Paypal, Vipps eller Klarna, som regel. Anonymkode: df8f2...f19 Får du betalt for varene du bestiller på nett, uten å måtte bekrefte med Bank ID når du betaler med kort på nett? Og med Klarna? 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #108 Skrevet 18. desember 2023 Million skrev (3 timer siden): Får du betalt for varene du bestiller på nett, uten å måtte bekrefte med Bank ID når du betaler med kort på nett? Og med Klarna? Ikke meg du svarer, men kan svare likevel: Når man betaler med kort for eksempel hos Elkjøp, er det faktisk ingen krav å videre bekreftelse etter å ha skrevet kortnummer, utløpsdato og tre-sifret-tall. Ganske skummelt med tanke på hvor mye man kan kjøpe for der. For øvrig har jeg ikke BankID, men har ingen problemer med å handle på nett av den grunn. Hvilken sikkerhetsrisiko BankID utgjør, kan man se på de som nå har fått endret kontonummeret sitt for utbetalinger hos NAV; med en kodebrikke kun tilknyttet den enkelte bank, ville ikke dette ha vært mulig, men med BankID får man langt større muligheter for misbruk; svindlerne kan virkelig slå seg løs. Og dette kommer det til å bli mer av i fremtiden - det er ikke så moro for ofrene å se at trygden på 20.000 har havnet i Nigeria, eller hvor det nå er blitt av pengene. Anonymkode: e222b...a78 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #109 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Aiaia her var det mye rart å ta tak i 😂 1) personnummert ditt er kun et identifikasjonsnummer og har ingen verdi alene hva angår kjøp eller missbruk. 2) ved kjøp på internett og betaling ved faktura. Det stemmer at dere sant at dere aldri har måttet logget inn på la oss si ellos.no med bankid, men for å benytte tjenester som faktura er du nødt til å legitimere deg med bank id for å bruke tjenesten. De aller fleste av oss har for eksempel en konto hos klarna, dvs hver gang jeg bestiller varer og tar de på faktura hos klarna så popper det opp en melding tilknyttet klarna hvor jeg så må godkjenne via bankid. Og slik er det for alle faktura løsninger, i en eller annen form. Du får i dag ikke gjennomført et kredittkjøp uten å benytte bankid ( eller lignende legitimering). Ut over dette så stemmer det at ja, en gang i tiden så var ting anderledes. Det er korrekt at man før var plaget med for eksempel telefon kjøp på kreditt i andres personnummer, abonnement osv... derfor er loven tilpasset nåtiden. 3) alle tjenester du benytter som betalingstjenester er helt ubrukelig hvis man bare har et personnummer alene. Anonymkode: ca780...42f Men så er det sånn at det fortsatt er sånn. Gjennom Klarna må man legitimere seg, ja, men ren fakturabetaling går ofte utenom Klarna. Det er dermed en utrolig enkel måte å svindle noen på. Anonymkode: 059aa...d54
Million Skrevet 19. desember 2023 #110 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke meg du svarer, men kan svare likevel: Når man betaler med kort for eksempel hos Elkjøp, er det faktisk ingen krav å videre bekreftelse etter å ha skrevet kortnummer, utløpsdato og tre-sifret-tall. Ganske skummelt med tanke på hvor mye man kan kjøpe for der. For øvrig har jeg ikke BankID, men har ingen problemer med å handle på nett av den grunn. Hvilken sikkerhetsrisiko BankID utgjør, kan man se på de som nå har fått endret kontonummeret sitt for utbetalinger hos NAV; med en kodebrikke kun tilknyttet den enkelte bank, ville ikke dette ha vært mulig, men med BankID får man langt større muligheter for misbruk; svindlerne kan virkelig slå seg løs. Og dette kommer det til å bli mer av i fremtiden - det er ikke så moro for ofrene å se at trygden på 20.000 har havnet i Nigeria, eller hvor det nå er blitt av pengene. Anonymkode: e222b...a78 Kan jeg spørre hvilken bank du har, der det ikke kommer opp krav om bekreftelse med bank id når du prøver å betale noe med det på nett? Jeg har Dnb, og det kommer alltid opp krav om bekreftelse med bank id når jeg prøver å betale med enten bankkortet eller kredittkortet fra Dnb. Alltid. Trodde virkelig dette var et sikkerhetskrav som gjaldt alle banker og kortbruken deres.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #111 Skrevet 19. desember 2023 14 hours ago, NakenPanda said: Ok mastercard er ikke et kredittkort da ikke sant? Leste du hva jeg prøvde å få fram eller? "Jeg har ikke kredittkort jeg har bare bankkort med Mastercard" Glemte du å sjekke ab-kodene? Jeg påpekte kun at mitt hadde Mastercard. Men nei, det er et debetkort med sikkerhetsløsning. Det er ikke et kredittkort. Jeg skjønner hva du prøver å si, med selv om kortet har Mastercard/visa er det ikke et kredittkort. Anonymkode: 257cd...98d
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #112 Skrevet 19. desember 2023 Million skrev (3 timer siden): Kan jeg spørre hvilken bank du har, der det ikke kommer opp krav om bekreftelse med bank id når du prøver å betale noe med det på nett? Jeg har Dnb, og det kommer alltid opp krav om bekreftelse med bank id når jeg prøver å betale med enten bankkortet eller kredittkortet fra Dnb. Alltid. Trodde virkelig dette var et sikkerhetskrav som gjaldt alle banker og kortbruken deres. Jeg har MasterCard hos DNB, og denne sikkerhetsprosedyren er det tydeligvis ikke banken som setter selv, men den enkelte butikk; om jeg fyller på et kontantkort for noen få kroner, må jeg bekrefte dette med kodebrikke (ikke BankID, bare vanlig kodebrikke kun tilknyttet DNB), men når jeg kjøper noe for 2000 hos Elkjøp, er kortinformasjon alt som må til for å få utført betalingen. Hvis jeg husker riktig, er det også mulig å huke av for "husk meg" for betalingsinformasjon hos Elkjøp, slik at jeg skulle tro at de som har gjort dette, baserer hele sikkerheten sin på en e-postadresse og passord for å logge inn der; om uvedkommende skulle få tak i dette, kan de antagelig bestille en PC til 10.000 og få den tilsendt til en valgfri adresse, mens korteier får regningen. Så slik jeg forstår det, er det altså butikken som selv bestemmer grad av sikkerhet. Anonymkode: e222b...a78
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #113 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 10.04): Jeg har MasterCard hos DNB, og denne sikkerhetsprosedyren er det tydeligvis ikke banken som setter selv, men den enkelte butikk; om jeg fyller på et kontantkort for noen få kroner, må jeg bekrefte dette med kodebrikke (ikke BankID, bare vanlig kodebrikke kun tilknyttet DNB), men når jeg kjøper noe for 2000 hos Elkjøp, er kortinformasjon alt som må til for å få utført betalingen. Hvis jeg husker riktig, er det også mulig å huke av for "husk meg" for betalingsinformasjon hos Elkjøp, slik at jeg skulle tro at de som har gjort dette, baserer hele sikkerheten sin på en e-postadresse og passord for å logge inn der; om uvedkommende skulle få tak i dette, kan de antagelig bestille en PC til 10.000 og få den tilsendt til en valgfri adresse, mens korteier får regningen. Så slik jeg forstår det, er det altså butikken som selv bestemmer grad av sikkerhet. Anonymkode: e222b...a78 Ja, så hvorfor er det i hele tatt mulig at butikkene kan bestemme noe sånt? Det er så mye snakk om ID tyveri overalt og da synes jeg at det er rimelig spesielt at det fortsatt er mulig å bestille noe, opprette abonnement o.l. uten Bank ID Anonymkode: 57c54...df2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå