Gå til innhold

Hvorfor er ikke personnummer sensitiv informasjon? Det er jo ulogisk 🤨

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lenge kjeltringer fortsatt kan opprette diverse abonnementer, bestille masse skitt i ditt navn o.l. bare med personnummeret, er det virkelig rart at det ikke går under sensitiv informasjon. Det bør i så fall bli sånn at man ikke kan opprette eller bestille noe som helst bare med personnummer. Enig? 

Anonymkode: 57c54...df2

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig, og man må ofte si personnummeret sitt på offentlige etater, men jeg bare viser passet istf.

Anonymkode: dd49b...496

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva kan man bestille med ditt personnummer? Sånn egentlig? Ikke mye

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig, og man må ofte si personnummeret sitt på offentlige etater, men jeg bare viser passet istf.

Som totalt ikke inneholder personnummret ditt ikke sant?

• Liker 2
Skrevet
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

Poenget er vel å ikke si det høyt slik at andre hører det.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
NakenPanda skrev (2 minutter siden):

Man får ikke ut medisiner eller noe uten det, men som Hedda sier er det så ikke folk skal høre det. Stoler egentlig ikke på noen, men uten ID kommer en jo ingen vei. Regner med du har en annen løsning da, du virker jo som en "know it all" her på KG.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Hedda-78 skrev (15 minutter siden):

Poenget er vel å ikke si det høyt slik at andre hører det.

Det sies vel mest over telefon/nett hvor du selv kan sørge for at ingen hører deg, jeg har ALDRI blitt avkrevd personnummer i en offentlig kø. De spør kun etter fødselsdato og krever ID deretter.

Definisjonsleif

Endret av NakenPanda
  • Liker 2
Skrevet

Er ikke personnummer stort sett regnet som sensitiv informasjon?

Jobber i offentlig etat og hos oss skal alle dokumenter som inneholder personnr skjermes, nettopp pga. av mulighet for misbruk. Det er en egen u.o. kode for personnr.

Er det derimot kun fødselsnr som står, de seks første siffra, så trenges det ikke å skjermes.

Anonymkode: 93ede...cfb

• Liker 3
Skrevet
NakenPanda skrev (10 minutter siden):

Hva kan man bestille med ditt personnummer? Sånn egentlig? Ikke mye

Bestiller ting på nettet. Alt mulig 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er ikke personnummer stort sett regnet som sensitiv informasjon?

Jobber i offentlig etat og hos oss skal alle dokumenter som inneholder personnr skjermes, nettopp pga. av mulighet for misbruk. Det er en egen u.o. kode for personnr.

Er det derimot kun fødselsnr som står, de seks første siffra, så trenges det ikke å skjermes.

Anonymkode: 93ede...cfb

Faktisk ikke. Derfor spør jeg. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

Det sies vel mest over telefon/nett hvor du selv kan sørge for at ingen hører deg, jeg har ALDRI blitt avkrevd personnummer i en offentlig kø. De spør kun etter fødselnummer og krever ID deretter.

Fødselsnummer=fødselsdato+personnummer 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man får ikke ut medisiner eller noe uten det, men som Hedda sier er det så ikke folk skal høre det. Stoler egentlig ikke på noen, men uten ID kommer en jo ingen vei. Regner med du har en annen løsning da, du virker jo som en "know it all" her på KG.

Nå har jeg hentet ut medisiner til meg selv og mine barn i en mannsaldre og igjen de har ALDRI krevet noe annet en fødselsdato med påfølgende ID for å få noe ut evt ID direkte. Dette er grunnen til at personnummer ikke er sensitiv informasjon, og hva skal man kunne gjøre hvis folk som tilfeldig hører dette i en kø gjøre med det? 

Paranoid er det dette kalles

Endret av NakenPanda
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som f.eks?

Anonymkode: 60af9...92d

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lenge siden du bestilte ting på nettet kanskje? 

Endret av NakenPanda
  • Liker 7
Skrevet
NakenPanda skrev (4 minutter siden):

Nå har jeg hentet ut medisiner til meg selv og mine barn i en mannsaldre og igjen de har ALDRI krevet noe annet en fødselnummer med påfølgende ID for å få noe ut evt ID direkte. Dette er grunnen til at eprsonnummer ikke er sensitiv informasjon, og hva skal man kunne gjøre hvis folk som tilfeldig hører dette i en kø gjøre med det? 

Paranoid er det dette kalles

Nei. 

Hvis noen har ditt navn, adresse og personnummer, kan de bestille / opprette osv., les HI 

• Nyttig 2
Annonse
Skrevet
NakenPanda skrev (4 minutter siden):

Lenge siden du bestilet ting på nettet kanskje? 

Hva med abonnementer? Fortsatt mulig. 

• Nyttig 1
Skrevet
Illuminatum skrev (1 minutt siden):

Fødselsnummer=fødselsdato+personnummer 

Da var jeg upresis, det er alltid fødseldato de sjekker ut og navn før ID

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. 

Hvis noen har ditt navn, adresse og personnummer, kan de bestille / opprette osv., les HI 

Hva er det som kan bestilles uten kredittkort og bank id online sier du? Jeg mener med kun et navn og personnummeret, jeg vet ikke om noe som helst egentlig

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. 

Nei de tror jeg ikke noe på, ingen av mine abonementer være det seg kan man skyve kostnader bort fra et kredittkort som krever BankID 100% ved ny opprettelse

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. 

De aller fleste nettsidene krever at man logger inn med noen form for bank ID. 

Anonymkode: 1b790...528

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...