AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #1 Skrevet 17. desember 2023 Så lenge kjeltringer fortsatt kan opprette diverse abonnementer, bestille masse skitt i ditt navn o.l. bare med personnummeret, er det virkelig rart at det ikke går under sensitiv informasjon. Det bør i så fall bli sånn at man ikke kan opprette eller bestille noe som helst bare med personnummer. Enig? Anonymkode: 57c54...df2 8 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #2 Skrevet 17. desember 2023 Enig, og man må ofte si personnummeret sitt på offentlige etater, men jeg bare viser passet istf. Anonymkode: dd49b...496 2 1
NakenPanda Skrevet 17. desember 2023 #3 Skrevet 17. desember 2023 Hva kan man bestille med ditt personnummer? Sånn egentlig? Ikke mye 6
NakenPanda Skrevet 17. desember 2023 #4 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig, og man må ofte si personnummeret sitt på offentlige etater, men jeg bare viser passet istf. Anonymkode: dd49b...496 Som totalt ikke inneholder personnummret ditt ikke sant? 2
Hedda-78 Skrevet 17. desember 2023 #5 Skrevet 17. desember 2023 NakenPanda skrev (1 minutt siden): Som totalt ikke inneholder personnummret ditt ikke sant? Poenget er vel å ikke si det høyt slik at andre hører det. 5 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #6 Skrevet 17. desember 2023 NakenPanda skrev (2 minutter siden): Som totalt ikke inneholder personnummret ditt ikke sant? Man får ikke ut medisiner eller noe uten det, men som Hedda sier er det så ikke folk skal høre det. Stoler egentlig ikke på noen, men uten ID kommer en jo ingen vei. Regner med du har en annen løsning da, du virker jo som en "know it all" her på KG. Anonymkode: dd49b...496 3
NakenPanda Skrevet 17. desember 2023 #7 Skrevet 17. desember 2023 (endret) Hedda-78 skrev (15 minutter siden): Poenget er vel å ikke si det høyt slik at andre hører det. Det sies vel mest over telefon/nett hvor du selv kan sørge for at ingen hører deg, jeg har ALDRI blitt avkrevd personnummer i en offentlig kø. De spør kun etter fødselsdato og krever ID deretter. Definisjonsleif Endret 17. desember 2023 av NakenPanda 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #8 Skrevet 17. desember 2023 Er ikke personnummer stort sett regnet som sensitiv informasjon? Jobber i offentlig etat og hos oss skal alle dokumenter som inneholder personnr skjermes, nettopp pga. av mulighet for misbruk. Det er en egen u.o. kode for personnr. Er det derimot kun fødselsnr som står, de seks første siffra, så trenges det ikke å skjermes. Anonymkode: 93ede...cfb 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #9 Skrevet 17. desember 2023 NakenPanda skrev (10 minutter siden): Hva kan man bestille med ditt personnummer? Sånn egentlig? Ikke mye Bestiller ting på nettet. Alt mulig Anonymkode: 57c54...df2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #10 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er ikke personnummer stort sett regnet som sensitiv informasjon? Jobber i offentlig etat og hos oss skal alle dokumenter som inneholder personnr skjermes, nettopp pga. av mulighet for misbruk. Det er en egen u.o. kode for personnr. Er det derimot kun fødselsnr som står, de seks første siffra, så trenges det ikke å skjermes. Anonymkode: 93ede...cfb Faktisk ikke. Derfor spør jeg. Anonymkode: 57c54...df2 1 4
Illuminatum Skrevet 17. desember 2023 #11 Skrevet 17. desember 2023 NakenPanda skrev (1 minutt siden): Det sies vel mest over telefon/nett hvor du selv kan sørge for at ingen hører deg, jeg har ALDRI blitt avkrevd personnummer i en offentlig kø. De spør kun etter fødselnummer og krever ID deretter. Fødselsnummer=fødselsdato+personnummer 2 1
NakenPanda Skrevet 17. desember 2023 #12 Skrevet 17. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Man får ikke ut medisiner eller noe uten det, men som Hedda sier er det så ikke folk skal høre det. Stoler egentlig ikke på noen, men uten ID kommer en jo ingen vei. Regner med du har en annen løsning da, du virker jo som en "know it all" her på KG. Anonymkode: dd49b...496 Nå har jeg hentet ut medisiner til meg selv og mine barn i en mannsaldre og igjen de har ALDRI krevet noe annet en fødselsdato med påfølgende ID for å få noe ut evt ID direkte. Dette er grunnen til at personnummer ikke er sensitiv informasjon, og hva skal man kunne gjøre hvis folk som tilfeldig hører dette i en kø gjøre med det? Paranoid er det dette kalles Endret 17. desember 2023 av NakenPanda 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #13 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bestiller ting på nettet. Alt mulig Anonymkode: 57c54...df2 Som f.eks? Anonymkode: 60af9...92d 6
NakenPanda Skrevet 17. desember 2023 #14 Skrevet 17. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bestiller ting på nettet. Alt mulig Anonymkode: 57c54...df2 Lenge siden du bestilte ting på nettet kanskje? Endret 17. desember 2023 av NakenPanda 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #15 Skrevet 17. desember 2023 NakenPanda skrev (4 minutter siden): Nå har jeg hentet ut medisiner til meg selv og mine barn i en mannsaldre og igjen de har ALDRI krevet noe annet en fødselnummer med påfølgende ID for å få noe ut evt ID direkte. Dette er grunnen til at eprsonnummer ikke er sensitiv informasjon, og hva skal man kunne gjøre hvis folk som tilfeldig hører dette i en kø gjøre med det? Paranoid er det dette kalles Nei. Hvis noen har ditt navn, adresse og personnummer, kan de bestille / opprette osv., les HI Anonymkode: 57c54...df2 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #16 Skrevet 17. desember 2023 NakenPanda skrev (4 minutter siden): Lenge siden du bestilet ting på nettet kanskje? Hva med abonnementer? Fortsatt mulig. Anonymkode: 57c54...df2 1
NakenPanda Skrevet 17. desember 2023 #17 Skrevet 17. desember 2023 Illuminatum skrev (1 minutt siden): Fødselsnummer=fødselsdato+personnummer Da var jeg upresis, det er alltid fødseldato de sjekker ut og navn før ID
NakenPanda Skrevet 17. desember 2023 #18 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Hvis noen har ditt navn, adresse og personnummer, kan de bestille / opprette osv., les HI Anonymkode: 57c54...df2 Hva er det som kan bestilles uten kredittkort og bank id online sier du? Jeg mener med kun et navn og personnummeret, jeg vet ikke om noe som helst egentlig 5
NakenPanda Skrevet 17. desember 2023 #19 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei. Hvis noen har ditt navn, adresse og personnummer, kan de bestille / opprette osv., les HI Anonymkode: 57c54...df2 Nei de tror jeg ikke noe på, ingen av mine abonementer være det seg kan man skyve kostnader bort fra et kredittkort som krever BankID 100% ved ny opprettelse 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #20 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei. Hvis noen har ditt navn, adresse og personnummer, kan de bestille / opprette osv., les HI Anonymkode: 57c54...df2 De aller fleste nettsidene krever at man logger inn med noen form for bank ID. Anonymkode: 1b790...528 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå