Gå til innhold

Kondens på bad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har rent vann ut av veggen på badet, i overgang mellom tak og vegg (det er skråtak, med takvindu). Takstmann sier det er kondens, ikke lekkasje i vinduet, så forsikringsselskapet dekker ingen ting. 
Badet er 20 år gammelt, og vi vet at utlufting er for dårlig. 
Jeg mener at badet må rives - det bør uansett tas snart - og at vi må bytte vindu og sørge for at taket ikke råtner. 
Mannen min mener at «det er bare kondens», så da er det ikke så farlig. 
Jeg mener at dette er helt galimatias. 
Erfaringer/kunnskap om dette?? Han er bare gnien og vil ikke bruke penger på å pusse opp badet (ja, vi har pengene). Jeg mener at å vente med å utbedre dette kan føre til større skader = mye høyere kostnad. 
HVA sier jeg??

Anonymkode: 40821...29f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det har rent vann ut av veggen på badet, i overgang mellom tak og vegg (det er skråtak, med takvindu). Takstmann sier det er kondens, ikke lekkasje i vinduet, så forsikringsselskapet dekker ingen ting. 
Jeg mener at badet må rives - det bør uansett tas snart - og at vi må bytte vindu og sørge for at taket ikke råtner. 
Jeg mener at dette er helt galimatias
Erfaringer/kunnskap om dette?? Han er bare gnien og vil ikke bruke penger på å pusse opp badet (ja, vi har pengene). Jeg mener at å vente med å utbedre dette kan føre til større skader = mye høyere kostnad. 
HVA sier jeg??

*galemathias

Anonymkode: 9fe4c...c24

Skrevet

Vaskelig å si. Hvis kondensen/vanninntrengningen har vært kortvarig og der det har rent er tett slik at det ikke har dannet seg noe fukt og muggsopp bak flis/tapet, så er det jo greit. 

Men hvis dette har pågått en stund, fuktsikringen er dårlig, så kan det være et problem med skjulte fuktskader og muggsopp. Veldig helsefarlig. 

Dere kan jo selvsagt ta luftprøve av badet for å avdekke om det er muggsopp der (da må alle vinduer og ventiler være stengt før prøvetaking). Men dette koster jo også noen tusenlapper. 

Anonymkode: 0d199...43e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 21.55):

*galemathias

Anonymkode: 9fe4c...c24

Nei

Anonymkode: 4a3ff...eae

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 12.01):

Jeg mener at dette er helt galimatias. 
HVA sier jeg??

«Bare kondens» er pr deginisjon vann. Vann er til tider «livsfarlig». Det trekker seg inn og ned i ALT som ikke er 100% vanntett. Trenger bare en halv nano-meter med sprekk for å gjøre betydelig skade. 

Det kan du si til mannen din. Og samtidig si at forebygging av videre skade i det lange løp er billigere enn å reparere en stor skade etterhvert. 

Herregud, hvilken dott er du sammen med egentlig?

Anonymkode: 92136...f4d

• Liker 1
Skrevet

Kondens er ikke bra, og kan absolutt føre til fuktskade før eller siden. Det blir fort en stor og dyr jobb. Få det utbedret med en gang, sier nå jeg.

Anonymkode: c4e20...881

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...