AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #1 Skrevet 17. desember 2023 Etter #metoo fikk verden innblikk i hvor mange overgrep (små og store) som mange kvinner har blitt utsatt for av menn. Fint at mye kom fram i lyset. Men, det som ikke kom fram noe særlig er at også kvinner kan være overgripere. Men er terskelen høyere for å rapportere fra om det når overgriperen er en kvinne? La meg ta et eksempel jeg kjenner til, og så kan dere som leser kommentere om dette er en overgriper eller ikke? Ville man godtatt det samme fra en mann? Kvinne datet mann. Han var hele veien klar på at han ikke ønsket barn, og ikke noe forpliktende langvarig forhold. Kvinnen ble veldig forelsket, og lurte seg til graviditet uten at han kjente til at det ikke lenger ble brukt prevensjon. Han sa ifra at han ikke ønsket familie med han, at han ønsket abort. Hun nektet. Det var et dysfunksjonelt forhold med mye krangling, og han ville ut, men hun mente han skulle støtte henne i svangerskapet. Han gjorde det, men "forholdet" fortsatte å være dårlig, og han hadde ingen følelser og ønsket aldri familie med denne kvinnen. Barnet ble født, og etter to måneder fant han endelig styrken til å gå fra henne. Konsekvens: Hun hengte han ut og snakket stygt om han til alt av familie han hadde som hun kjente til. Kalte han en sviker og verre ting. Ville vi godtatt at en mann lurte en kvinne til graviditet og barn, og straffet henne når hun avsluttet forholdet ved å henge henne ut overfor familie og venner? Denne kvinnen jobber til alt overmål med å forebygge overgrep i røde kors.......Og er vel en overgriper selv. Eller er hun ikke det? Hvordan ville dere andre taklet dette? Mannen i dette tilfellet har vurdert å rapportere henne til arbeidsgiveren røde kors. Jeg støtter han i det, men det blir vel ord mot ord. Altså, er det slik at kvinner slipper unna lettere med overgrep de har gjort, enn hva menn gjør? Anonymkode: d381a...e10 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #2 Skrevet 17. desember 2023 Dette må han ta på sin kappe. ALDRI ha ubeskyttet sex med kvinner du vet liker deg, når du ikke er interessert selv. Samme i samliv, steriliser deg når hun begynner å snakke om et barn til, selv om dere for noen år siden ble enige om at dere har barna dere vil ha. Anonymkode: 31b99...201 5 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #3 Skrevet 17. desember 2023 Tuller du?? At en mann puler en dame han driter i, dropper prevensjons og prøver tvinge gjennom abort når damen lite overraskende blir gravid er ikke ett overgrep på menn. Ta deg sammen. Om hun beholdt ungen er det jammen til pass for deg at du betaler for ansvarløsheten din i 18 årene du skal. Hva gjør du når du får bot for feilparkering? Kaller det overgrep? Anonymkode: b5a22...0dc 6 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #4 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Etter #metoo fikk verden innblikk i hvor mange overgrep (små og store) som mange kvinner har blitt utsatt for av menn. Fint at mye kom fram i lyset. Men, det som ikke kom fram noe særlig er at også kvinner kan være overgripere. Men er terskelen høyere for å rapportere fra om det når overgriperen er en kvinne? La meg ta et eksempel jeg kjenner til, og så kan dere som leser kommentere om dette er en overgriper eller ikke? Ville man godtatt det samme fra en mann? Kvinne datet mann. Han var hele veien klar på at han ikke ønsket barn, og ikke noe forpliktende langvarig forhold. Kvinnen ble veldig forelsket, og lurte seg til graviditet uten at han kjente til at det ikke lenger ble brukt prevensjon. Han sa ifra at han ikke ønsket familie med han, at han ønsket abort. Hun nektet. Det var et dysfunksjonelt forhold med mye krangling, og han ville ut, men hun mente han skulle støtte henne i svangerskapet. Han gjorde det, men "forholdet" fortsatte å være dårlig, og han hadde ingen følelser og ønsket aldri familie med denne kvinnen. Barnet ble født, og etter to måneder fant han endelig styrken til å gå fra henne. Konsekvens: Hun hengte han ut og snakket stygt om han til alt av familie han hadde som hun kjente til. Kalte han en sviker og verre ting. Ville vi godtatt at en mann lurte en kvinne til graviditet og barn, og straffet henne når hun avsluttet forholdet ved å henge henne ut overfor familie og venner? Denne kvinnen jobber til alt overmål med å forebygge overgrep i røde kors.......Og er vel en overgriper selv. Eller er hun ikke det? Hvordan ville dere andre taklet dette? Mannen i dette tilfellet har vurdert å rapportere henne til arbeidsgiveren røde kors. Jeg støtter han i det, men det blir vel ord mot ord. Altså, er det slik at kvinner slipper unna lettere med overgrep de har gjort, enn hva menn gjør? Anonymkode: d381a...e10 Nei. Han er en tulling. MENN ER SELV ANSVARLIGE FOR Å BRUKE PREVANSJON NÅR DE IKKE VIL HA BARN!!! Anonymkode: 5c2b2...44a 7 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #5 Skrevet 17. desember 2023 Virker som du ikke skjønner hva overgrep er, ts. Virker heller ikke som du forstår hva metoo-bevegelsen gikk ut på. Det finnes kvinner som begår overgrep, men å prøve å belyse saken med et så elendig eksempel bare ødelegger poenget du eventuelt måtte ha. Anonymkode: efc0b...9fc 7 10
Eneri Skrevet 17. desember 2023 #6 Skrevet 17. desember 2023 Dette er ikke et overgrep innen #metoo -sjangeren. Det fins absolutt kvinner som begår overgrep. Jeg tror mye aldri anmeldes eller snakkes om til kompiser/kollegaer hvis det er en mann som har blitt utsatt for metoo-episode fra en kvinne. En av årsakene kan være at siden en mann er fysisk sterkere, så føler de seg ikke like truet/skremt som om det er motsatt vei. Jeg tviler ikke på at det uansett kan være fryktelig ubehagelig (og ikke burde skjedd), men jeg tror menn i større grad slipper fryktaspektet. 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #7 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Tuller du?? At en mann puler en dame han driter i, dropper prevensjons og prøver tvinge gjennom abort når damen lite overraskende blir gravid er ikke ett overgrep på menn. Ta deg sammen. Om hun beholdt ungen er det jammen til pass for deg at du betaler for ansvarløsheten din i 18 årene du skal. Hva gjør du når du får bot for feilparkering? Kaller det overgrep? Anonymkode: b5a22...0dc Hun droppet prevensjon uten å si ifra. Synes du det er greit? Hva om en mann fjernet kondomet underveis i samleiet, er det også greit? Og nei, jeg er ikke mannen i eksempelet jeg nevner, så har ikke noe å betale for. Anonymkode: d381a...e10 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #8 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Virker som du ikke skjønner hva overgrep er, ts. Virker heller ikke som du forstår hva metoo-bevegelsen gikk ut på. Det finnes kvinner som begår overgrep, men å prøve å belyse saken med et så elendig eksempel bare ødelegger poenget du eventuelt måtte ha. Anonymkode: efc0b...9fc Tror de fleste vil si at å ha samleie med noen uten prevensjon uten samtykke er samleie. Såkalt stealthing, at mannen fjerner kondomet underveis i samleiet, er jo en kriminell handling i USA f.eks. I eksempelet i denne tråden, så gjorde en kvinne det samme kan man si, ved å holde skjult at hun hadde sluttet på prevensjon. Det var en forutsetning for samleie at prevensjon ble benyttet, og det visste hun. Han samtykket aldri til samleie uten prevensjon, fordi han ikke ønsket barn med henne. Anonymkode: d381a...e10 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #9 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror de fleste vil si at å ha samleie med noen uten prevensjon uten samtykke er samleie. Såkalt stealthing, at mannen fjerner kondomet underveis i samleiet, er jo en kriminell handling i USA f.eks. I eksempelet i denne tråden, så gjorde en kvinne det samme kan man si, ved å holde skjult at hun hadde sluttet på prevensjon. Det var en forutsetning for samleie at prevensjon ble benyttet, og det visste hun. Han samtykket aldri til samleie uten prevensjon, fordi han ikke ønsket barn med henne. Anonymkode: d381a...e10 Det er lureri å ikke være ærlig om prevensjon, men ikke et seksuelt overgrep i følge norske lover. Unntaket er om man utsetter andre for fare for seksuell smitte (fjerne kondomet hvis man har en kjent sos). Anonymkode: 27426...85b 3 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #10 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mannen i dette tilfellet har vurdert å rapportere henne til arbeidsgiveren røde kors... Anonymkode: d381a...e10 Hvis han mener hun har begått et lovbrudd, og vil ta det videre, er rett adressat politiet, ikke arbeidsgiver. Anonymkode: 27426...85b 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #11 Skrevet 17. desember 2023 Dette er jo en veldig trist historie, og kvinnen høres ikke helt god ut. Men dette er jo ikke overgrep? Anonymkode: a50f0...e33 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #12 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han sa ifra at han ikke ønsket familie med han, at han ønsket abort. Hun nektet. Anonymkode: d381a...e10 Det som faktisk er et lovbrudd, er å prøve å presse kvinner til å ta abort. Abort er kvinnas avgjørelse. Derimot kunne han ha bestridt farskapet. Anonymkode: 27426...85b 3
exictence Skrevet 17. desember 2023 #13 Skrevet 17. desember 2023 Det er IKKE overgrep. Du gikk frivillig ti sengs med henne, gjorde du ikke? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ville vi godtatt at en mann lurte en kvinne til graviditet og barn, og straffet henne når hun avsluttet forholdet ved å henge henne ut overfor familie og venner? Ingen kvinne lar seg lure til graviditet og barn med en mann. Hvordan kan hun det? Hvis hun er sikker på at hun ikke vil ha barn med denne mannen, sørger hun for prevensjon. Hvis hun blir gravid likevel, har jeg aldri hørt at hun gir skylden alene for det til mannen. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #14 Skrevet 17. desember 2023 Jeg syns kanskje ikke eksemplet ditt var ett typisk overgrepssak, om det ikke er del av ett mønster av gjentatt manipulasjon, psykisk vold og trusler da. Å lure noen inn i ett forhold med å bli gravid, er skikkelig tarvelig oppførsel og jeg unner ingen barn å bli unnfanget som følge av manipulasjon og hevngjerrighet. Du tar likevel opp ett viktig og undervurdert tema. Jeg tror ofte at kvinner slipper unna med dårlig oppførsel som en mann ikke ville sluppet unna med. Da tenker jeg ikke nødvendigvis bare på ren utøvelse av fysisk vold, men mer generell uønsket seksuell oppmerksomhet og oppførsel. Kvinner tror kanskje de kan slippe unna med dårlig oppførsel fordi de er "for svake" til å være en reel trussel og til å presse seg på seksuelt rent fysisk. Men en uønsket hånd ned i buksen eller slibrige meldinger og kommentarer kan være like krenkende uansett om man er mann eller kvinne. Mange kvinner (og sikkert mange menn) vet ikke at menn kan få både ereksjon og utløsning selv om de hverken ønsket sex eller er var seksuelt opphisset. Derfor sliter mange menn med skyldfølelse i etterkant av seksuelle overgrep og voldtekter, de tror at fordi pikken ble hard så var de på en måte medskyldig eller ville det selv. Disclaimer, sånn tilfelle noen skulle føle seg truffet, og komme med "menn er også drittsekker"- kommentarer. Jeg mener selvfølgelig ikke at det er kun kvinner som er seksuelle drittsekker, men det er det som er tema for denne tråden. Anonymkode: 681e5...630 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #15 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg syns kanskje ikke eksemplet ditt var ett typisk overgrepssak, om det ikke er del av ett mønster av gjentatt manipulasjon, psykisk vold og trusler da. Å lure noen inn i ett forhold med å bli gravid, er skikkelig tarvelig oppførsel og jeg unner ingen barn å bli unnfanget som følge av manipulasjon og hevngjerrighet. Du tar likevel opp ett viktig og undervurdert tema. Jeg tror ofte at kvinner slipper unna med dårlig oppførsel som en mann ikke ville sluppet unna med. Da tenker jeg ikke nødvendigvis bare på ren utøvelse av fysisk vold, men mer generell uønsket seksuell oppmerksomhet og oppførsel. Kvinner tror kanskje de kan slippe unna med dårlig oppførsel fordi de er "for svake" til å være en reel trussel og til å presse seg på seksuelt rent fysisk. Men en uønsket hånd ned i buksen eller slibrige meldinger og kommentarer kan være like krenkende uansett om man er mann eller kvinne. Mange kvinner (og sikkert mange menn) vet ikke at menn kan få både ereksjon og utløsning selv om de hverken ønsket sex eller er var seksuelt opphisset. Derfor sliter mange menn med skyldfølelse i etterkant av seksuelle overgrep og voldtekter, de tror at fordi pikken ble hard så var de på en måte medskyldig eller ville det selv. Disclaimer, sånn tilfelle noen skulle føle seg truffet, og komme med "menn er også drittsekker"- kommentarer. Jeg mener selvfølgelig ikke at det er kun kvinner som er seksuelle drittsekker, men det er det som er tema for denne tråden. Anonymkode: 681e5...630 Uenig i at eksemplet jeg kom med ikke er overgrep. Men ja, enig i resten at kvinner, fordi de generelt er fysisk svakere, kommer unna med mer. Noe jeg har lest sammenlignet tidligere, er f.eks. Trine Skei Grande og Trond Giske. Giske kom vel med framstøt mot kvinner som ikke ønsket det, men da gav han seg jo. FIkk vel til og med varsel også kun pga en sms hvor han spurte om ei jente ville være med på fest. Uansett, ikke at jeg mener han oppførte seg greit da han bl.a. kysset en kvinne som ikke ønsket den type oppmerksomhet, men han stoppet da hun gjorde det klart. Kontrasten blir derfor litt stor sammenlignet med Skei Grande. Hun var i det bryllupet (de fleste har sikkert lest om saken), og gikk på et tidspunkt rundt i et lokale og tok flere menn på skrittet mens hun proklamerte at hun ville ha "kar." Altså, ikke bare tok hun på en mann i et intimt område, men flere. Hun måtte ha forstått at dette var uønsket, støtende atferd. Til slutt endte det med at hun hadde sex med en full 17-åring. Hva om det var Giske, eller en annen mann, som hadde gått rundt i et lokale og tatt kvinner i skrittet mens han sa at han ville ha "dame," og så endte med å ha sex med en full 17-årig jente? Tror garantert ikke at en mann ville fått fortsette som statsråd etter noe slikt, som Skei Grande fikk. Anonymkode: d381a...e10
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #16 Skrevet 17. desember 2023 Er 100 % enig med deg TS, Giske vs Grande er ett veldig godt eksempel på dobbeltmoralen på dette område. En hånd ned i buksen er ikke flørtet eller sexy om den kommer plutselig ut av det blå eller er uønsket. En dominerende og selvsikker person vil lett kunne overkjøre en sårbar og usikker person med slik oppførsel, og resultatet er forskjellige gråsoner på skalaen fra lett anger på seksuell aktivitet til full voldtekt. Og da er vi nede på argumentasjonen hvilke klær gikk du med (utfordrende/ ba om det), sa du klart og tydelig NEI, ble du frivillig med ( inn i sengen/ ut i åkeren..), hva gjorde du etterpå osv. osv. Grande sa at gutten ble frivillig med ut i åkeren. Nei, hun truet han sikkert ikke med en pistol i ryggen, men hun leide han ut, dro av han buksene og knullet han der og da. Det kan selvfølgelig vært et romantisk møte i åkeren, to skip som møtes i sommernatten, det er det bare de to som vet. Det jeg tenker er at Grande kan ha utnyttet maktsituasjon hun var i, gudene skal vite at hun ikke er ett fruktfat akkurat, og fikk seg en ungkuk akkurat slik hun ville. Anonymkode: 681e5...630 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #17 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Uenig i at eksemplet jeg kom med ikke er overgrep. Men ja, enig i resten at kvinner, fordi de generelt er fysisk svakere, kommer unna med mer. Noe jeg har lest sammenlignet tidligere, er f.eks. Trine Skei Grande og Trond Giske. Giske kom vel med framstøt mot kvinner som ikke ønsket det, men da gav han seg jo. FIkk vel til og med varsel også kun pga en sms hvor han spurte om ei jente ville være med på fest. Uansett, ikke at jeg mener han oppførte seg greit da han bl.a. kysset en kvinne som ikke ønsket den type oppmerksomhet, men han stoppet da hun gjorde det klart. Kontrasten blir derfor litt stor sammenlignet med Skei Grande. Hun var i det bryllupet (de fleste har sikkert lest om saken), og gikk på et tidspunkt rundt i et lokale og tok flere menn på skrittet mens hun proklamerte at hun ville ha "kar." Altså, ikke bare tok hun på en mann i et intimt område, men flere. Hun måtte ha forstått at dette var uønsket, støtende atferd. Til slutt endte det med at hun hadde sex med en full 17-åring. Hva om det var Giske, eller en annen mann, som hadde gått rundt i et lokale og tatt kvinner i skrittet mens han sa at han ville ha "dame," og så endte med å ha sex med en full 17-årig jente? Tror garantert ikke at en mann ville fått fortsette som statsråd etter noe slikt, som Skei Grande fikk. Anonymkode: d381a...e10 Både Giske og Skei Grande er eksempler på ufyselig og uakseptabel oppførsel. Giske hadde jo en årelang historie med flere grenseoverskrivende saker, med utallige kvinner. Mulig jeg ikke har fått med meg alt om Skei Grande, men vet bare om den éne saken. Dersom personen du beskriver ble presset til sex kan det absolutt være et overgrep. Men om sexen var frivillig er det jo ikke det. Hva hun gjorde er utrolig dumt og forkastelig, men høres jo ikke ut som om det var seksuelle overgrep. Men kanskje psykisk vold og manipulasjon? Det kan jo være ulovlig det også, men et overgrep er det ikke. Anonymkode: a50f0...e33 1
Lofilteret Skrevet 17. desember 2023 #18 Skrevet 17. desember 2023 Her er det ikke samsvar mellom overskrift og innlegg. Det er ikke etisk riktig av en kvinne å lure en mann til å gjøre henne gravid, men det er ikke et seksuelt overgrep! 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #19 Skrevet 17. desember 2023 Lofilteret skrev (43 minutter siden): Her er det ikke samsvar mellom overskrift og innlegg. Det er ikke etisk riktig av en kvinne å lure en mann til å gjøre henne gravid, men det er ikke et seksuelt overgrep! Å ha ubeskyttet samleie som det IKKE er samtykket til, er jo overgrep. Jeg vet 100% sikkert at dersom denne mannen hadde fått vite sannheten -dvs. at hun hadde sluttet med prevensjon for å bli gravid, hadde han holdt seg langt unna henne og aldri samtykket til samleie. Skjønner ikke at noen da kan si at det ikke var et seksuelt overgrep. Som nevnt, i USA er stealthing (at mannen fjerner kondom/prevensjon i løpet av samleiet) å regne som seksuelt overgrep og er en kriminell handling. Det som ble gjort i mitt eksempel, er jo en kvinnelig versjon av dette - å i hemmelighet/stillhet droppe prevensjon når hun vet at mannen aldri ville samtykke til samleie uten prevensjon. Anonymkode: d381a...e10
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #20 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å ha ubeskyttet samleie som det IKKE er samtykket til, er jo overgrep. Jeg vet 100% sikkert at dersom denne mannen hadde fått vite sannheten -dvs. at hun hadde sluttet med prevensjon for å bli gravid, hadde han holdt seg langt unna henne og aldri samtykket til samleie. Skjønner ikke at noen da kan si at det ikke var et seksuelt overgrep. Som nevnt, i USA er stealthing (at mannen fjerner kondom/prevensjon i løpet av samleiet) å regne som seksuelt overgrep og er en kriminell handling. Det som ble gjort i mitt eksempel, er jo en kvinnelig versjon av dette - å i hemmelighet/stillhet droppe prevensjon når hun vet at mannen aldri ville samtykke til samleie uten prevensjon. Anonymkode: d381a...e10 Å fjerne kondom er annerledes. En kvinne som lyver om ppiler er stygt gjort, men ikke et overgrep. En mann som lyver om vasektomi er ikke et overgrep, men stygt gjort. Årsaken til at de to sistnevnte ikke er et overgrep, er at mannen/kvinnen selv velger om de ønsker å stole på hva den andre sier. Anonymkode: a50f0...e33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå