Gå til innhold

Eldre barn leke selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Hvordan er det med dere med eldre barn og (6+) leking selv? Har en gutt på 7år, som om det ikke sittes foran skjerm, alltid maser og skal ha med en voksen i leken. Om det er å bygge Lego, tegne, playmo og andre leker. 
Innrømmer gjerne at det har sklidd litt ut, iforhold til skjermtid og nettbrett, og det er nok en årsak til problemet. Samtidig så blir jo skjerm lett å bruke, når han ikke kan leke selv og jeg har andre ting jeg må gjøre i løpet av en dag, og ikke kan leke og underholde han døgnet rundt. 
Hva gjør deres barn på, i samme alder, når de er hjemme? Hvor mye skjerm er for mye skjerm? Leker de fint selv?

Anonymkode: dfafa...178

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Å leke selv er veldig viktig for utvikling av fantasi og kreativitet. Når han ikke er vant til det må du kanskje i  starten sette han i gang litt. For eksempel : ok jeg kan bygge lego med i deg i 10 minutter, men så må jeg lage middag og du må bygge ferdig legohuset selv. Oppfordre han til å finne på historier eller finne på ting å lage når dere leker sammen. Det vil gjøre han bedre rustet til å kunne finne på selv og leke uten en voksen. 

Endret av FruR
  • Nyttig 1
Skrevet
FruR skrev (9 minutter siden):

Å leke selv er veldig viktig for utvikling av fantasi og kreativitet. Når han ikke er vant til det må du kanskje i  starten sette han i gang litt. For eksempel : ok jeg kan bygge lego med i deg i 10 minutter, men så må jeg lage middag og du må bygge ferdig legohuset selv. Oppfordre han til å finne på historier eller finne på ting å lage når dere leker sammen. Det vil gjøre han bedre rustet til å kunne finne på selv og leke uten en voksen. 

Han har alltid vært flink til å leke selv, har stor fantasi og bygger figurer og roboter, tegner likeså, men siste året har det blitt vanskeligere og vanskeligere, med samme takt som «gaming» har blitt mer og mer interessant. I en periode har han nok fått spilt og sett på skjerm for mye, uten at jeg vet helt hva «for mye» skjerm er? Vanskelig å begrense og vite hvor jeg skal sette grensen, da veldig mange sier og mener ulikt. Har prøvd å finne en god balanse, men innser jo når leken «forsvinner» at det kanskje har vært for mye. Vi er alltid ute på tur/svømming/utflukter på helg, og har da ikke vært like streng på skjermtid før og etter utetiden, men innser jo at det kan bli for lenge. Jeg prøver å finne tilbake til at leken tar større plass, skjerm mindre, så må nok gjøre som du sier, bare oppfordre og hjelpe i gang. Også ta bort skjerm og bli strengere på skjermtid. 

Noen som har innspill på hvor mye skjermtid som er ok i denne alderen? Da mener jeg skjermtid ala spilling/youtube/nettbrett. (Ikke tv tid sammen med familien feks). 

Anonymkode: dfafa...178

Skrevet

Har ei på 8 som er helt lik. Her må vi bare sette grenser, forklare at vi ikke kan leke hele tiden og at hun fint klarer å leke alene.

Anonymkode: cb103...2e9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...