Gå til innhold

Å gi til veldedighet på andres vegne og gi dem et kort om det i julegave

Anbefalte innlegg

Skrevet
Daria skrev (19 timer siden):

Jeg har aldri måttet oppgi navn eller kontaktdetaljer til mottaker når jeg har gitt sånne gaver (og ville heller aldri gjort det), det høres tvilsomt ut.

Veldig mange organisasjoner gir en symbolsk gave som takk for en donasjon, og da er det mange givere som heller velger å oppgi navn og adresse til den de gir donasjonen på vegne av, i stedet for sitt eget.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

For eksempel at du har donert penger tll Røde Kors eller Redd Barna i deres navn. Hva synes dere om det?

Selv synes jeg det er kjempefrekt å gjøre på andres vegne. Folk skal selv få bestemme om, og hvem, de eventuelt vil støtte.

Å gi dem et kort på julaften hvor det står at du har donert gavesummen i deres navn er det samme som å gi dem et kort med "Ettersom jeg er så flink og helgenaktig og dere er gedigne egoister som bare tenker på dere selv og garantert ikke har donert noe på eget initiativ, så tar jeg på meg oppgaven. Dermed kan jeg sitte hjemme og pusse glorien min med vissheten om at jeg nok en gang har gjort noe fantastisk. Både for de trengende og for å oppdra andre til å bli bedre mennesker."

Anonymkode: 21d25...f64

Jeg har gjort det de siste 2 årene, har laget kort der jeg har skrevet at jeg har gitt 2000 kroner til frelsesarmeen istedenfor gave i og med at de har alt de trenger. Jeg har jo selvsagt ikke donert bort noe,men da virker jeg jo veldig raus samtidig som jeg har spart masse penger.

Anonymkode: df0cc...a51

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Herregud hvor grådige går det an å bli? Tenk å bli sure fordi noen har tatt til vett å heller gitt penger til noen som trenger det enn å kjøpe konfekt, saltpølser og balsamicoeddik til noen som allerede har alt de trenger og vel så det. Nei, folk har bare godt av å klare seg med det man allerede har, det skjønner man når tråder som dette dukker opp.

Anonymkode: 0215d...285

Er du klar over hvor mye generalsekretæren i Røde Kors tjener ...?

Ikke mindre enn 1,3 millioner.

Og generalsekretæren i Redd Barna kr.1.342.473.

"Noen som trenger det" ...? Nei, jeg synes ikke disse lederne trenger å tjene så mye når de kunne ha klart seg med mindre.

Så å påstå at man er grådig fordi man ikke støtter grådige lederlønninger, er helt bak mål; man burde først lese hva lederlønningene er i disse "gode organisasjonene" før man donerer pengter, og det å gi penger på vegne av andre som "gave", er ingen gave; ikke alle liker å subsideiere folk som tjener halvannen million:

https://www.nettavisen.no/okonomi/dette-er-raymond-johansens-nye-millionlonn/s/5-95-1468742

Anonymkode: bb470...672

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Er du klar over hvor mye generalsekretæren i Røde Kors tjener ...?

Ikke mindre enn 1,3 millioner.

Og generalsekretæren i Redd Barna kr.1.342.473.

"Noen som trenger det" ...? Nei, jeg synes ikke disse lederne trenger å tjene så mye når de kunne ha klart seg med mindre.

Så å påstå at man er grådig fordi man ikke støtter grådige lederlønninger, er helt bak mål; man burde først lese hva lederlønningene er i disse "gode organisasjonene" før man donerer pengter, og det å gi penger på vegne av andre som "gave", er ingen gave; ikke alle liker å subsideiere folk som tjener halvannen million:

https://www.nettavisen.no/okonomi/dette-er-raymond-johansens-nye-millionlonn/s/5-95-1468742

Anonymkode: bb470...672

Dette var triste greier. At de har samvittighet til det!

Anonymkode: 21d25...f64

• Liker 2
Skrevet

For meg er ikke dette noen gave. Blir mer å se på meg for ett godt menneske jeg er.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er sterkt i mot det av flere grunner. Skal jeg ha en gave, skal den være til meg! Jeg vil selv velge hvilke organisasjoner jeg gir penger til! Og jeg synes det er en latterlig greie. Helt greit om folk vil droppe gaver og heller gi til en organisasjon. Men da kan de heller si det enn å skjule det som en gave. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes overhode ikke det er frekt. Det er en fin gest, og jeg hadde satt pris på en slik gave. Det er ikke akkurat som at man tar penger mottaker er berettiget heller. Det er helt opp til giver hva mottaker får, eller om de i det hele tatt får noe, i julegave. Mange, mange nordmenn har "alt" de trenger og man må nesten true med å kidnappe barna deres for å få en ønskeliste... 

Skrevet

Utrolig frekt!

I stedet for å lage avtale om å ikke kjøpe julegaver til hverandre, så skal man gi penger til veldedighet i "andres navn" OG motta gave selv. 

Noe annet om man avtaler type gave på forhånd, men jeg antar at det ikke er det man snakker om her. 

Anonymkode: e95d1...c77

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke å anse som en julegave. Håper ingen "gir" noe sånt til meg, spesielt ikke Redd Barna. De har ringt meg fra ørten forskjellige telefonnummer denne julen. 

Anonymkode: e36c8...96b

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes virkelig ikke at en skal oppgi kontaktinformasjon rundt mottaker til ulike organisasjoner(en ikke vet mottaker allerede støtter). Det innebærer å bli nedringt av denne organisasjonen i hopetall i nær og fjern fremtid. Det må en kunne velge om en ønsker selv. 

Skrevet

Anonymkode: b44b9...fbf

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Finnes det egentlig noen som ABSOLUTT IKKE vil støtte Redd barna? Tenker den er ganske bankers... Skjønner dog hva dere mener med at man heller kan droppe gaver. 

Anonymkode: 7e090...4ac

• Liker 1
Skrevet

Hvis du på død og liv skal støtte en god sak. Ikke stjel av andre for å gjøre det. 

Anonymkode: 3b382...aed

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke lest alle svarene her, men helt ærlig, så synes jeg det er en fin dame.

ok, så kunne jeg like gjerne ha fått en gavekort på nærmeste kjøpesenter, kjøkkenbutikk, Vinmonopolet eller noe slikt i stedenfor, men saken er at de fleste voksne kjøper det de trenger fortløpende. Det gavekortet ville ikke utgitt en stor forskjell uansett. 

og ditt argument blir da «jeg vil ikke ha gavekort heller, det er en enkel utvei og totalt upersonlig. Jeg vil ha noe personlig som er gjennomtenkt»

…men hvor lett er det da? Når grandtante skal kjøpe gave på budsjett til ørten stykker?

ja takk til donasjoner i mitt navn!

Anonymkode: 1bf0d...a03

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Lillemor_Meg skrev (På 17.12.2023 den 12.55):

Det er helt greit å donere de pengene de ellers ville brukt på en julegave til meg, men gjør det i eget navn!

Sist gang jeg fikk en veldedig gave fikk jeg også flere år med tigging om donasjoner og medlemsskap på kjøpet. Det satte jeg ikke pris på.

Det er nettopp det. Man har det gående i lang tid med mas og kjas. 

Anonymkode: e148c...881

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 22.51):

Dette.

Trådstarter har jo tydeligvis misforstått grundig hva som er hensikten med slike gaver, men den misforståelsen får h*n ta ansvaret for selv.

Vi som er ikke-materialistiske og smått idealistiske synes slike gaver er perfekt, nettopp fordi ressurser som kunne blitt kastet bort på oss heller overføres til noe/noen som har MYE mer bruk for dem.

Personlig har jeg aldri sett poenget med julegaver til voksne folk, og takk og lov er familie og venner enig med meg.

Anonymkode: c61ab...134

Regner med at du gir halve lønna di til dem som sliter, bor i gammelt, billig hus og kjører gammel bil, kjøper kun brukte klær osv. Ikke det, nei? Da er du ikke bedre enn oss andre, skrytepava!

Anonymkode: e148c...881

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Finnes det egentlig noen som ABSOLUTT IKKE vil støtte Redd barna? Tenker den er ganske bankers... Skjønner dog hva dere mener med at man heller kan droppe gaver. 

Redd Barna er versting når det gjelder mas, og har ringt meg sikkert 17 ganger denne julen fra ulike numre. Hvis man heller vil gi veldedighet enn gave er det greit nok, men IKKE oppgi andres navn i den forbindelse.

Anonymkode: e36c8...96b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg vil ikke støtte noen av organisasjonene som bruker sånne veldig pågående gateververe. Og der er Redd Barna blant de verste jeg har vært borti. 

I tillegg er jeg svært lite begeistret for barn, så jeg hadde følt det som en lite personlig eller gjennomtenkt gave.
Kanskje til og med litt sånn "du som er så egoistisk og ikke har egne barn, skulle bare mangle at du ofra julegavene dine for andres barn isteden", hvis det ble gitt fra feil person. 

Anonymkode: d212f...353

• Liker 1
Skrevet

I år har jeg kjøpt julegave til noen av de juletrærne som henger rundt på sentre, istedenfor gaver til familiemedlemmer som har alt og ikke ønsker seg noe. 

Jeg vet at en av de jeg pleier å få gave av har gjort det i stedet for å kjøpe gave til meg og. Synes det er fint. 

Ellers hadde jeg faktisk blitt ganske irritert om noen av de som kjøper gave til meg til vanlig hadde valgt å donere til frelsesarmeen. Men de som kjenner meg vet at det ikke er greit i mitt tilfelle 😅 om jeg skulle donert på vegne av noen andre, så hadde jeg tatt en sak/organisasjon jeg vet de er opptatt av 

Anonymkode: 4875c...170

Skrevet

Jeg har ønsket meg gavekort fra Leger uten grenser i år fra familie og ikke noe ting for jeg har liten plass og nok greier å kvitte meg med. 

Ellers har jeg kjøpt gavekort fra Vinmonopolet for det meste og noen få personlige ting til folk. De har alt de trenger. Den nærmeste personen får tre gaver fra meg i år: En topp fra meg, en fuktighetskrem fra julenissen og et gavekort på vaksiner til noen i verden fra juleengelen. Litt humor må man ha. 

Hvorfor tror du TS at jeg tror jeg er bedre enn andre mennesker bare av den grunn? Dette er jo Janteloven og det virker veldig merkelig og dessuten lønner det seg å få vaksinert befolkningen siden man får stoppet spredningen av sykdommer. Vi blir også tryggere. 

Anonymkode: 80ba8...3b8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...