Hulderen Skrevet 17. desember 2023 #21 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sannsynligvis vandrer det noen ekstra kroner i administrasjonens lomme i stedet. For øvrig er veldedighet gitt i en persons navn, IKKE en julegave til DENNE PERSONEN. Gaven er FRA personen. Anonymkode: e148c...881 Det er jo en julegave til meg. I stedet for at jeg får et sett med hudkremer, så havner en geit hos en trengende familie. Det gleder meg mer enn hudkremene, som trolig er av et annet merke enn det jeg bruker. Jeg ser at Redd Barna ikke lenger har geiter som valgmulighet, men det er jo også fint at en ung kvinne får et ars skolegang, som en gave til meg. Beklager stor skrift under, det fulgte med siteringen. Jeg fikk dessverre ikke kopiert inn lenke til siden. Gavekort En gave med mening hjelper de mest sårbare barna, sparer miljøet og gleder en du er glad i. I vår nettbutikk finner du et bredt utvalg med alternative gaver til venner og famile. Våre symbolske gavekort gir hjelp til barna som trenger det mest. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandagsunge Skrevet 17. desember 2023 #22 Del Skrevet 17. desember 2023 (endret) Eg synst det er heilt greitt, men no er det sånn at dei som kjenner meg godt nok til å gje julegåve, óg veit at eg syns dette er føremål som er viktige for meg. Det at eg er fast gjevar til ein 2-3 organisasjonar er ikkje noko eg går rundt og reklamerer med IRL, men eg har aldri mistenkt at dei to som kan vere truande til å gje meg ei geit i Afrika til jul, gjer det for å anklage meg for å vere egoistisk. Og. med det sagt. Eg kan forstå at folk blir støtt av at andre på deira vegne støttar organisasjonar med politiske eller religiøse opphav. Men raudekrossen? Blir du sint viss nokon kjøper førarhundkalendaren til deg óg? Endret 17. desember 2023 av Mandagsunge 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor_Meg Skrevet 17. desember 2023 #23 Del Skrevet 17. desember 2023 Det er helt greit å donere de pengene de ellers ville brukt på en julegave til meg, men gjør det i eget navn! Sist gang jeg fikk en veldedig gave fikk jeg også flere år med tigging om donasjoner og medlemsskap på kjøpet. Det satte jeg ikke pris på. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #24 Del Skrevet 17. desember 2023 Jeg synes det blir rart og gi i noens navn som julegave, uten og vite hva den personen evt brenner for. Hvis jeg vet at du er veldig engasjert i redd barna , kan det og gi et beløp der i ditt navn være en julegave til deg. Hvis jeg er veldig engasjert i redd barna og gir en donasjon dit i ditt navn er det egentlig ikke en julegave til deg. det er vel mest bedrifter som gir slike gaver. Jeg har gitt bidrag til Frelsesarmeen i julegave til en som ønsket seg bidrag til Frelsesarmeen til jul da. Anonymkode: 9d315...b4b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #25 Del Skrevet 17. desember 2023 24 minutter siden, AnonymBruker said: Må være deilig og ha det så bra at man ikke bryr seg så mye om andre, meg først 😅. Sier litt mere om holdningene dine en dine venner og familie. Men du må jo ha lært dem holdningene et sted. Mulig dem som ville våge og gi deg noe sånt, mulig prøver og teste holdningen dine. Egentlig trenger du ikke noe gave overhode så slipper du jo og bli skuffet om ikke gaven passer deg overhode. Anonymkode: da336...364 TS her. Du beviser jo egentlig bare det jeg sier. Du har en holdning om at hvis andre ikke gir på mine vegne, så blir det ikke gitt noe. Så derfor må de oppdra egoistiske meg til å bli et godt menneske. Jeg har fast trekk hver måned til tre veldedige organsiasjoner. Men for all del, nusselig at du vet så mye om meg og "dem som ville våge å gi meg noe sånt". Noe forøvrig ingen har gjort, men jeg har sett andre få slike såkalte gaver, og også sett det bli foreslått som gavetips. Anonymkode: 21d25...f64 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 17. desember 2023 #26 Del Skrevet 17. desember 2023 Jeg har gitt en del sånne gaver, men jeg gir det bare til de jeg vet setter pris på det og til organisasjoner/saker jeg er trygg på at de stiller seg bak. Jeg er gjerne på mottakersiden også, men jeg syntes det var litt sært den gangen det var gitt penger til en sak som jeg vet er viktig for giveren, men som ikke betyr noe for meg. Er det gitt på mine vegne, bør det være til noe jeg ville støttet selv. Lillemor_Meg skrev (28 minutter siden): Sist gang jeg fikk en veldedig gave fikk jeg også flere år med tigging om donasjoner og medlemsskap på kjøpet. Det satte jeg ikke pris på. Jeg har aldri måttet oppgi navn eller kontaktdetaljer til mottaker når jeg har gitt sånne gaver (og ville heller aldri gjort det), det høres tvilsomt ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #27 Del Skrevet 17. desember 2023 Kan ikke disse som gir slikt heller si at de ønsker seg det selv? Anonymkode: 3438a...012 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragon Skrevet 17. desember 2023 #28 Del Skrevet 17. desember 2023 Hvis vi gir hverandre gaver synes jeg dette er en ufin måte å gjøre det på. Jeg støtter fra før en del både lokalt og ellers, foretrekker å velge dette selv. Vil velge hvem jeg støtter med hvor mye, er da voksen nok til det 😅Mannens jobb velger hvert år en organisasjon som får støtte , istede for gave til ansatte, men de ansatte får fint julebord der vi kan sosialisere så synes det er ok sånn sett. Kjøper pakkelapper fra kirkens bymisjon der hver pakkelapper symboliserer en middag jeg har kjøpt til dem når jeg kjøpte pakkelapper, synes det er bedre, da de som får gaven fortsatt får sin gave. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #29 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): For eksempel at du har donert penger tll Røde Kors eller Redd Barna i deres navn. Hva synes dere om det? Selv synes jeg det er kjempefrekt å gjøre på andres vegne. Folk skal selv få bestemme om, og hvem, de eventuelt vil støtte. Å gi dem et kort på julaften hvor det står at du har donert gavesummen i deres navn er det samme som å gi dem et kort med "Ettersom jeg er så flink og helgenaktig og dere er gedigne egoister som bare tenker på dere selv og garantert ikke har donert noe på eget initiativ, så tar jeg på meg oppgaven. Dermed kan jeg sitte hjemme og pusse glorien min med vissheten om at jeg nok en gang har gjort noe fantastisk. Både for de trengende og for å oppdra andre til å bli bedre mennesker." Anonymkode: 21d25...f64 Men det samme gjelder jo alle andre gaver? Folk gir helt elendige gaver som mottaker så må ta seg bryet med å bytte, donere, selge eller gi videre. En donasjon er i det minste noe jeg som mottaker slipper å håndtere. Jeg resirkulerer kortet 25. desember, og problemet er løst. La oss si du gir noen kaffi. De kan velge å tolke det som «du er et trøtt morratryne, drikk kaffe!» eller la oss si du gir dem en parfyme. De kan velge å tolke det som «du stinker - bruk denne!» kosmetikk? «Du er støgg» Såpe? «Du lukter vondt!» mat? «Du ser ut som du ikke spiser ordentlig!» Interiør eller øvrig nips? «Der er stygt hjemme hos deg, pynt ned denne!» Om du er ute etter å bli støtt, ts, finner du mange anledninger. Anonymkode: aff0c...11e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #30 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): For eksempel at du har donert penger tll Røde Kors eller Redd Barna i deres navn. Hva synes dere om det? Selv synes jeg det er kjempefrekt å gjøre på andres vegne. Folk skal selv få bestemme om, og hvem, de eventuelt vil støtte. Å gi dem et kort på julaften hvor det står at du har donert gavesummen i deres navn er det samme som å gi dem et kort med "Ettersom jeg er så flink og helgenaktig og dere er gedigne egoister som bare tenker på dere selv og garantert ikke har donert noe på eget initiativ, så tar jeg på meg oppgaven. Dermed kan jeg sitte hjemme og pusse glorien min med vissheten om at jeg nok en gang har gjort noe fantastisk. Både for de trengende og for å oppdra andre til å bli bedre mennesker." Anonymkode: 21d25...f64 Idiotisk og frekt spør du meg Anonymkode: 9aaf9...f71 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #31 Del Skrevet 17. desember 2023 Det er ikke en gave til meg da! Vil DU være et godt menneske og gi noe til veldedighet så gjør det i eget navn og si til folk at du har valgt å gi penger til andre ting enn å kjøpe gaver for. Men bland ikke meg opp i det, det gir meg ingenting. Jeg gir i eget navn hver mnd til organisasjoner. Å tro at slik er en gave til meg er bare tull. Og å kalle folk ego pga den meninga er og bare tull. Anonymkode: fbb0f...8ee 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #32 Del Skrevet 17. desember 2023 For det første så tror jeg ikke pengene gis i noen andre sitt navn enn de som sender pengene. Jeg hadde ikke vippset eller overført til en organisasjon og lagt ved navnet til min mor. Men samma det. Vi ønsket oss veldedighetsgave fra ene tanten til samboer i år. For at vi skal slippe å ha ekstra saker og ting, og for at hun skal slippe å løpe rundt etter gave til voksne mennesker. Vi har fått en konvolutt, og antar at hun fulgte ønsket. Aner ikke hvilken organisasjon de evt. har gått for, men det har sikkert gått til noe fint. Gir dog ikke slike gaver til folk som ikke har bedt om det. Kan jo oppfattes som en stusselig gave om man selv har vært kreativ, lagt sjel i gave til den andre osv. Anonymkode: 7e7fc...895 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 17. desember 2023 #33 Del Skrevet 17. desember 2023 Synes det er en uting. Det er helt greit å gi til veldedighet. Og helt greit å droppe julegaver for å heller bruke pengene på noen som trenger det mer. Men det er helt feil i mine øyne å liksom gi meg en "gave" som ikke er en gave. Da er det mye, mye, mye bedre å si at "I år dropper jeg å gi julegaver, og gir heller pengene til veldedighet". Helt greit. Men ikke kall det en "gave" til meg. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #34 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men det samme gjelder jo alle andre gaver? Folk gir helt elendige gaver som mottaker så må ta seg bryet med å bytte, donere, selge eller gi videre. En donasjon er i det minste noe jeg som mottaker slipper å håndtere. Jeg resirkulerer kortet 25. desember, og problemet er løst. La oss si du gir noen kaffi. De kan velge å tolke det som «du er et trøtt morratryne, drikk kaffe!» eller la oss si du gir dem en parfyme. De kan velge å tolke det som «du stinker - bruk denne!» kosmetikk? «Du er støgg» Såpe? «Du lukter vondt!» mat? «Du ser ut som du ikke spiser ordentlig!» Interiør eller øvrig nips? «Der er stygt hjemme hos deg, pynt ned denne!» Om du er ute etter å bli støtt, ts, finner du mange anledninger. Anonymkode: aff0c...11e "Folk"? Min familie og mine venner har alltid gitt meg gaver som passer fint til meg og mine ønsker. Ingenting har noensinne blitt donert, solgt elleer gitt videre. Så dine "folk" er nok ganske forskjellige fra mine. Anonymkode: 825a3...2f9 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #35 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Herregud hvor grådige går det an å bli? Tenk å bli sure fordi noen har tatt til vett å heller gitt penger til noen som trenger det enn å kjøpe konfekt, saltpølser og balsamicoeddik til noen som allerede har alt de trenger og vel så det. Nei, folk har bare godt av å klare seg med det man allerede har, det skjønner man når tråder som dette dukker opp. Anonymkode: 0215d...285 Det er ikke det det er snakk om. Det er helt greit å gi penger til noen som trenger det. Bare ikke kalle det det en gave til noen andre. Det er en gave til de trengende. Ikke til din venn/nevø whatever. Jeg fikk en fin liten pakke fra en venninne for noen år siden. Den lå under juletreet sammen med de andre gavene. Pakket den opp, og der var det en eske. I eska lå det et kort som sa at jeg hadde donert noen kroner til gatehunder i Bosnia. Jeg er glad i dyr. Og mennesker (i hvertfall noen). Men jeg vil gjerne velge selv hvem jeg donerer penger til. Men hovedpoenget er fremdeles: En gave til veldedighet er ikke en gave til venner eller familie. Det er 100% en gave til veldedighet. Veldig enkelt å forstå, egentlig. Anonymkode: 825a3...2f9 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 17. desember 2023 #36 Del Skrevet 17. desember 2023 Hvis en vet at noen virkelig brenner for en sak eller har bedt om å støtte spesifikke organisasjoner er det jo en fin gest. Om en derimot ikke har noen indikasjon på at dette er noe vedkommende ønsker tenker jeg det er vel så ryddig å heller si at en har valgt å ikke gi gaver fordi en ønsker å prioritere andre gode formål. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #37 Del Skrevet 17. desember 2023 Daria skrev (9 timer siden): Jeg har gitt en del sånne gaver, men jeg gir det bare til de jeg vet setter pris på det og til organisasjoner/saker jeg er trygg på at de stiller seg bak. Dette. Trådstarter har jo tydeligvis misforstått grundig hva som er hensikten med slike gaver, men den misforståelsen får h*n ta ansvaret for selv. Vi som er ikke-materialistiske og smått idealistiske synes slike gaver er perfekt, nettopp fordi ressurser som kunne blitt kastet bort på oss heller overføres til noe/noen som har MYE mer bruk for dem. Personlig har jeg aldri sett poenget med julegaver til voksne folk, og takk og lov er familie og venner enig med meg. Anonymkode: c61ab...134 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #38 Del Skrevet 17. desember 2023 Det mista litt piffen da jeg innså at å gi bort ei geit til jul faktisk ikke betyr at noen får ei geit! Anonymkode: 9b6b7...fc5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #39 Del Skrevet 17. desember 2023 Kan dem ikke skrive på kortet at dem har donert penger til feks administrasjonen i Røde Kors, det er jo der meste parten havner uansett. Anonymkode: a0161...20d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #40 Del Skrevet 18. desember 2023 Å si "I år kommer jeg ikke til å gi julegaver, jeg ønsker å gi til veldedighet i stedet" er helt ok - så fremt man gjør det i rimelig tid så ingen allerede har kjøpt gave til deg, vel og merke. Å derimot si levere et kort på julaften med "DU har gitt til en forening"; er helt bak mål. Ikke bare er det frekt å gi noe i en annens navn - jeg vil IKKE være med å støtte enkelte foreninger, og hadde blitt rasende om noen hadde blandet mitt navn inn i det. En annen ting er at det er jo ikke en gave til den du "gir" den til, så da må du ihvertfall ha skamvett til å si "ikke kjøp gave til meg i år" til dem. Sitte der og ta imot gave, for så å bare gi et kort hvor det står av vedkommende ikke får gave av deg? Nope. Utrolig frekt. Anonymkode: 08747...f3d 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå