Gå til innhold

Å gi til veldedighet på andres vegne og gi dem et kort om det i julegave

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i alle år fått en slik veldedig gave fra min svigerinne, men selv har hun ønsket seg ting til seg selv. Det synes jeg er merkelig. Når hun gir slike gaver, så burde hun ønske seg det selv også. 

Julegaver handler om å kunne gi personlige gaver som anerkjenner og ser mottakeren. Donasjoner til veldedige formål kan gis ellers i året. 

Anonymkode: 98b89...140

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ønsket meg gavekort fra Leger uten grenser i år fra familie og ikke noe ting for jeg har liten plass og nok greier å kvitte meg med. 

Anonymkode: 80ba8...3b8

Hvis man ønsker seg det er det jo en ting, de fleste her snakker om når man bare velger å gi noe på andres vegne uten at de har ønsket det. Og gjerne da til en organisasjon man ikke en gang støtter. Leger uten grenser feks er jo ganske så politiske.

Anonymkode: e36c8...96b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed i går om at min bror med familie + min tante dropper julegaver i år. Gavefri jul. Vi har alltid kjøpt gaver til hverandre på mellom 3-500kr. 

Er med på at det ikke må være gaver, men syns det er frekt å gi beskjed nå. Har allerede kjøpt og brukt penger på de. Ikke at det må være likt, men jeg hadde kanskje valgt noe rimeligere gaver/ mer symbolsk da. 

Folk har ulike meninger om veldedige organisasjoner. Ofte med gode grunner. Det kan være politisk, hva pengene går til, korrupsjon osv. Jeg syns man kan opplyse at man tenker å gi til veldedig formål, men spørre hvilen organisasjon mottaker foretrekker. Ellers gir man jo egentlig en gave til seg selv og det man ønsker selv. Egentlig bør man heller informere om gavefri jul i stedet, i god tid, og heller oppfordre til at alle gir til ønsket formål i stedet.

Anonymkode: bc2f8...9bf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt jalla gave. Og så får DE gave i retur, mens motpartens gave er å støtte noe de selv ikke har valgt engang. Da bør de som så gjerne vil gi ønske seg det i gave selv. 

Anonymkode: fed6e...caf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn bruker 64,2 milliarder kroner bare på julegaver hvert år. Om mye heller hadde gått til veldedighet hadde mange problemer vært løst. 

Jeg bruker bare å lagre gaver i boden en stund før jeg så må kaste dem under rydding. Får nesten aldri noe jeg har bruk for uansett og jeg tør ikke tenke på klima-avtrykket. Til venner har jeg gitt beskjed om null gaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det suger max! Har fått en sånn "gave" engang. Ironien var at jeg var en voksen i nød akkurat da, hva med å redde en voksen istedet?

Og når du har gitt en gave som kosta skjorta til akkurat de folka,for du vet at de er litt "fine" på det, og viser tydelig at de har alt på stell.

Så da svei det litt også, at de antok at jeg hadde mitt eget på stell etter å ha brukt opp halve lønna på den ene gaven til de og må leve på nudler til neste lønn.

Jeg skulle kanskje kjøpt en nese-nisse pakket inn i gråpapir, heller. For det var egentlig der budsjettet mitt lå.

Anonymkode: f76ed...16a

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 12.27):

Jeg synes det er en fin gave i et materielt overflodssamfunn. Julen handler om å dele. 

Anonymkode: e6489...b87

Men da sier du det til de som skal kjøpe til deg; "Jeg har det jeg trenger, så kan ikke du heller donere det beløpet du hadde tenkt å kjøpe for til XXX". Og så venter du på svar tilbake om mittaker av dine gaver ønsker det samme. Du bestemmer iallfall ikke på vegne av andre at de har for mye og skal derfor donere bort gaven sin.

Anonymkode: feacd...c6b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nordmenn bruker 64,2 milliarder kroner bare på julegaver hvert år. Om mye heller hadde gått til veldedighet hadde mange problemer vært løst. 

Jeg bruker bare å lagre gaver i boden en stund før jeg så må kaste dem under rydding. Får nesten aldri noe jeg har bruk for uansett og jeg tør ikke tenke på klima-avtrykket. Til venner har jeg gitt beskjed om null gaver. 

Du er jo passe teit som bare kaster dem. Faktisk ganske egoistisk også.

Hvis det å unngå overflod og hjelpe de som er i nød er så fordømt viktig for deg tar du enten å donerer gavene direkte til fattige, eller selger dem og donerer inntekten det gir.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er jo passe teit som bare kaster dem. Faktisk ganske egoistisk også.

Hvis det å unngå overflod og hjelpe de som er i nød er så fordømt viktig for deg tar du enten å donerer gavene direkte til fattige, eller selger dem og donerer inntekten det gir.

Var det deilig å være så ufyselig i en diskusjonstråd ovenfor et ukjent menneske? Fikk du en form for utløsning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Finnes det egentlig noen som ABSOLUTT IKKE vil støtte Redd barna? Tenker den er ganske bankers... Skjønner dog hva dere mener med at man heller kan droppe gaver. 

Anonymkode: 7e090...4ac

Jeg vil ikke. Se på lederlønninger nevnt tidligere her, samt mas. Fikk brev om at siden jeg tidligere har gitt ...men har aldri gitt til de. Frekt.

Jeg gir til lokale organisasjoner. 

Anonymkode: 3e517...d7f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 11.47):

For eksempel at du har donert penger tll Røde Kors eller Redd Barna i deres navn. Hva synes dere om det?

Selv synes jeg det er kjempefrekt å gjøre på andres vegne. Folk skal selv få bestemme om, og hvem, de eventuelt vil støtte.

Å gi dem et kort på julaften hvor det står at du har donert gavesummen i deres navn er det samme som å gi dem et kort med "Ettersom jeg er så flink og helgenaktig og dere er gedigne egoister som bare tenker på dere selv og garantert ikke har donert noe på eget initiativ, så tar jeg på meg oppgaven. Dermed kan jeg sitte hjemme og pusse glorien min med vissheten om at jeg nok en gang har gjort noe fantastisk. Både for de trengende og for å oppdra andre til å bli bedre mennesker."

Anonymkode: 21d25...f64

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan man kan bli sur for dette.

Julen trenger ikke være en byttesentral mellom voksne, som gjerne har alt.

Anonymkode: 1fc73...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan man kan bli sur for dette.

Julen trenger ikke være en byttesentral mellom voksne, som gjerne har alt.

Anonymkode: 1fc73...c1f

Nei. Men da kaller man det det er. Det er ikke en gave. Det er en donasjon. Da sier man at man ikke ønsker å bytte gaver i år, men velger heller å donere til veldedighet, I SITT EGET NAVN! Slik at andre enn deg slipper mas og tigging etterpå. 

Anonymkode: e148c...881

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 23.00):

Kan dem ikke skrive på kortet at dem har donert penger til feks administrasjonen i Røde Kors, det er jo der meste parten havner uansett. 

Anonymkode: a0161...20d

Screenshot_20231222_102021_com.android.chrome.jpg

Anonymkode: 77b68...9b5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har i alle år fått en slik veldedig gave fra min svigerinne, men selv har hun ønsket seg ting til seg selv. Det synes jeg er merkelig. Når hun gir slike gaver, så burde hun ønske seg det selv også. 

Julegaver handler om å kunne gi personlige gaver som anerkjenner og ser mottakeren. Donasjoner til veldedige formål kan gis ellers i året. 

Anonymkode: 98b89...140

Noe så frekt. Da får hun heller bruke pengene på veldedughet selv og ikke ønske seg noe gave.

Hadde jeg hatt ek slik svigerinne hadde jeg gitt samme gave tilbake eller bare droppet gave, helt til hun tok hintet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...