Gå til innhold

Å gi til veldedighet på andres vegne og gi dem et kort om det i julegave

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For eksempel at du har donert penger tll Røde Kors eller Redd Barna i deres navn. Hva synes dere om det?

Selv synes jeg det er kjempefrekt å gjøre på andres vegne. Folk skal selv få bestemme om, og hvem, de eventuelt vil støtte.

Å gi dem et kort på julaften hvor det står at du har donert gavesummen i deres navn er det samme som å gi dem et kort med "Ettersom jeg er så flink og helgenaktig og dere er gedigne egoister som bare tenker på dere selv og garantert ikke har donert noe på eget initiativ, så tar jeg på meg oppgaven. Dermed kan jeg sitte hjemme og pusse glorien min med vissheten om at jeg nok en gang har gjort noe fantastisk. Både for de trengende og for å oppdra andre til å bli bedre mennesker."

Anonymkode: 21d25...f64

• Liker 25
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt sjefer hvor julegaven vår har vært bidrag til veldedige organisasjoner. Har ikke noe problem med dette hvis det går til f.eks. Røde Kors, Redd Barna, Kirkens Nødhjelp, etc.

Har et stort problem med det hvis det går til private organisasjoner som opererer politisk.  

Anonymkode: ee558...131

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint jeg. Jeg har alt jeg trenger, og er vel egentlig mest for gavestopp med unntak til barn. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Å gi dem et kort på julaften hvor det står at du har donert gavesummen i deres navn er det samme som å gi dem et kort med "Ettersom jeg er så flink og helgenaktig og dere er gedigne egoister som bare tenker på dere selv og garantert ikke har donert noe på eget initiativ, så tar jeg på meg oppgaven. Dermed kan jeg sitte hjemme og pusse glorien min med vissheten om at jeg nok en gang har gjort noe fantastisk. Både for de trengende og for å oppdra andre til å bli bedre mennesker."

For et deprimerende syn du har på det jeg antar er vennene dine! Tror du de tenker slik? Liker du dem egentlig?

Anonymkode: e6489...b87

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan de heller la være å gi meg gave, det er jo ikke jeg som får noe :) støtter to lokale organisasjoner selv. 

Anonymkode: 3e517...d7f

• Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med at man sier heller enn julegaver til de som "har alt" har vi valgt å donere penger til..... men jeg syns hvis de skal gi bort en gave i noens navn bør de kanskje snakke med personen hvilken organisasjon de evt ville valgt selv først.. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

For et deprimerende syn du har på det jeg antar er vennene dine! Tror du de tenker slik? Liker du dem egentlig?

Vennene mine ville ikke funnet på å gjøre noe sånt. Har jeg skrevet noe om det?

Det har aldri skjedd meg, men andre jeg har feiret jul med. Har også lest i flere tråder her inne hvor noen anbefaler det når andre ber om julegavetips. Til og med til barn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vennene mine ville ikke funnet på å gjøre noe sånt. Har jeg skrevet noe om det?

Det har aldri skjedd meg, men andre jeg har feiret jul med. Har også lest i flere tråder her inne hvor noen anbefaler det når andre ber om julegavetips. Til og med til barn.

Jeg synes det er en fin gave i et materielt overflodssamfunn. Julen handler om å dele. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er en fin gave i et materielt overflodssamfunn. Julen handler om å dele. 

Mange som er langt unna den overfloden. 

Anonymkode: d4e6a...78f

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men ikke gi gaven i mitt navn. Si heller at i stedet for å gi julegaver til andre har DU valgt å gi penger til.... 

• Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker selv å velge veldedighet, så syns ingenting om den type "gave"

Anonymkode: a9977...dd2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bare få et kort om at et beløp er donert for meg, det finner jeg kjedelig. Jeg blir hverken glad eller trist, bare nøytral. Men å få i gave at det er gitt en geit i mitt navn, det gleder meg faktisk! Jeg koser meg med tanken på at det vandrer en geit et sted hos en familie pga meg 🥰

• Liker 8
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (2 minutter siden):

Å bare få et kort om at et beløp er donert for meg, det finner jeg kjedelig. Jeg blir hverken glad eller trist, bare nøytral. Men å få i gave at det er gitt en geit i mitt navn, det gleder meg faktisk! Jeg koser meg med tanken på at det vandrer en geit et sted hos en familie pga meg 🥰

Sannsynligvis vandrer det noen ekstra kroner i administrasjonens lomme i stedet. 

For øvrig er veldedighet gitt i en persons navn, IKKE en julegave til DENNE PERSONEN. Gaven er FRA personen. 

Anonymkode: e148c...881

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit om noen gir til veldedighet i stedet for gave til meg, men ikke hvis det gis i mitt navn. 

Anonymkode: 53ffa...728

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

For eksempel at du har donert penger tll Røde Kors eller Redd Barna i deres navn. Hva synes dere om det?

Selv synes jeg det er kjempefrekt å gjøre på andres vegne. Folk skal selv få bestemme om, og hvem, de eventuelt vil støtte.

Må være deilig og ha det så bra at man ikke bryr seg så mye om andre, meg først 😅. Sier litt mere om holdningene dine en dine venner og familie. Men du må jo ha lært dem holdningene et sted. Mulig dem som ville våge og gi deg noe sånt, mulig prøver og teste holdningen dine. Egentlig trenger du ikke noe gave overhode så slipper du jo og bli skuffet om ikke gaven passer deg overhode. 

Anonymkode: da336...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det den som har kjøpt gaven som har donert, uansett om det står i noen andre sitt navn.

I min bok er ikke dette en gave. I min bok kunne man likegodt skrevet et kort hvor det sto «I år har jeg ikke kjøpt deg noe julegave, jeg valgte i stede å bruke pengene mine på et veldedig formål, det var viktigere for meg.»

For meg er ikke dette en gave. Veldedige formålt er fint det, men det er jo ikke mottakeren som får noe.

Da får man heller gi penger, så får heller mottakeren selv velge om de vil donere bort eller bruke pengene på noe annet, da er det en gave.

Hadde jeg fått en «donert gave», ville jeg tenkt, du hadde ikke råd til både gave og veldedighet, så du valge veldedighet, og ikke gave til meg. At mitt navn står på donasjonen er jo egentlig irrelevant.

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud hvor grådige går det an å bli? Tenk å bli sure fordi noen har tatt til vett å heller gitt penger til noen som trenger det enn å kjøpe konfekt, saltpølser og balsamicoeddik til noen som allerede har alt de trenger og vel så det. Nei, folk har bare godt av å klare seg med det man allerede har, det skjønner man når tråder som dette dukker opp.

Anonymkode: 0215d...285

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud hvor grådige går det an å bli? Tenk å bli sure fordi noen har tatt til vett å heller gitt penger til noen som trenger det enn å kjøpe konfekt, saltpølser og balsamicoeddik til noen som allerede har alt de trenger og vel så det. Nei, folk har bare godt av å klare seg med det man allerede har, det skjønner man når tråder som dette dukker opp.

Anonymkode: 0215d...285

Dersom du leser så sier flere at det er greit å gi til veldedighet i stedet for at en selv får noe ræl. Men ikke gi det som gave fra meg, når det er du selv som gir. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...