Gå til innhold

Julegave til venninne … forventninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei . Jeg har en venninne . Vi har ikke snakket om å gi hverandre julegaver . Jeg vil likevel gjerne gi henne noe for å vise at jeg setter pris på henne . 

MEN jeg vet at hvis hun ga meg gave uten at det var avtalt ville jeg følt meg drit kjip at for ikke hadde ordna gave til henne . Så det mest riktige er kanskje p spørre : skal vi gi hverandre gaver men da legger jeg jo forventning på henne om at hun må gi meg noe også og det liker jeg heller ikke.

Ja jeg overtenker sosiale situasjoner hvis det var noen tvil men kan noen hjelpe meg her?  Hva bør jeg gjøre ?

Anonymkode: 013a9...9f7

Skrevet

Ville sendt en melding og skrevet: i år har jeg skikkelig lyst til å gi deg en julegave, men forventer absolutt ingenting i retur. Er kun fordi jeg setter så stor pris på deg 🥰 

eller at du fant en ting som du gjorde at du tenkte på henne og den kjøpte du og gir i julegave. Bare en heads up 😆 

noe i den duren. 

• Liker 3
Skrevet

Nei, nei, nei. Vær så snill å droppe det, du skaper baret ett gavepress hos venninnen din selv om du ikke mener det sånn. Jeg har i mange år jobbet med å få ned antall gaver som skal kjøpes, rett og slett fordi det er helt unødvendig i mange tilfeller. Likevel dukker disse "måtte bare" opp hver eneste år, jeg hater det! Det er utrolig mange måter å si at man setter pris på hverandre uten at det må være en julegave, gjør heller noe annet! Inviter på middag en vanlig tirsdag eller boller og te en regnværsdag, spander en lunsj på kafe eller plukk noen blomster en gang du likevel skal på besøk. Dropp å øke gavepresset!

Anonymkode: d0439...57b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare gi henne en julegave, så lenge du ikke forventer noe tilbake er jo det bare hyggelig. Herlighet. Jeg hadde aldri giddet å avtale det. Jeg gir gaver til de jeg vil, enten det er jul eller ikke. Men jeg gir *aldri* med forventning om å få noe tilbake. 

Anonymkode: 60b7c...f87

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville gitt noe utenom jul. Eksempelvis kommet innom en tur før jul og tatt med en oppmerksomhet. Da kan du gi uten å skape press. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to stk som kommer med gaver uten at vi har avtalt det. Hun ene er jeg egentlig ikke så gode venner med og hun gir gaver tilsvarende det vi gav da vi var 14😅 Jeg liker det ikke. Nå vet jeg at de kommer og kjøper selvsagt til de også. Men det føles feil. Jeg har nærmere venninner som ikke får, fordi vi ble kjent i voksen alder og enige om å la være. Det blir bare litt rart.

Enten la være. Eller gjøre som første kommentar, understreke at det er du som har lyst og at du ikke skal ha noe igjen.

Anonymkode: c2cf8...15c

Skrevet

Ikke gi en julegave ut av det blå, om dere ikke har snakket om det. Spesielt om dette er et nytt vennskap.

Snakk om det på forhånd. Mange prøver å kutte ned på gaver nå, og uansett hva du sier så vil det bli kleint for henne å ta imot en gave uten å gi noe tilbake - det er sosialt tabu. 

Gjør heller noe hyggelig for henne på bursdagen hennes.

Anonymkode: da206...31b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei . Jeg har en venninne . Vi har ikke snakket om å gi hverandre julegaver . Jeg vil likevel gjerne gi henne noe for å vise at jeg setter pris på henne . 

MEN jeg vet at hvis hun ga meg gave uten at det var avtalt ville jeg følt meg drit kjip at for ikke hadde ordna gave til henne . Så det mest riktige er kanskje p spørre : skal vi gi hverandre gaver men da legger jeg jo forventning på henne om at hun må gi meg noe også og det liker jeg heller ikke.

Ja jeg overtenker sosiale situasjoner hvis det var noen tvil men kan noen hjelpe meg her?  Hva bør jeg gjøre ?

Anonymkode: 013a9...9f7

ikke gjør det, du skaper bare et press hos den andre. Gi henne heller en gave en annen gang, når det ikke er en spesiell anledning.

Anonymkode: 30fcb...47d

Skrevet

Jeg fikk julegave av ei ny venninne i fjor. Vi knyttet raskt ganske tett vennskap. Jeg hadde ikke tenkt på henne da jeg handlet julegaver, men syns det var så koselig da jeg fikk fra henne, så jeg kjøpte gave til henne også. Selv om hun var tydelig på at hun ikke hadde noen forventninger om å få gave fra meg, hun ønsker bare å gi meg en liten oppmeksomhet.

Anonymkode: ac425...806

• Hjerte 1
Skrevet

Kan du ikke gi henne et fint kort med en personlig hilsen, og feks yndlings-sjokoladen? Man setter veldig stor pris på fine ord ♥️ 

Anonymkode: bf1bc...cf5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...