AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #141 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han skjønner vel at han ikke kan bo på gutterommet hos mor og far til evig tid og få lommepenger og bli forsørget av dem? Hva vil han selv da? Har du spurt ham om hvordan han vil leve resten av livet sitt? Hvor han skal få penger fra? Anonymkode: da043...14f Det er dette trådstarter ikke vil svare på. Anonymkode: bc769...c00 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 17. desember 2023 #142 Del Skrevet 17. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Han kan jo bo i en bofellesskap for mennesker med funksjonsnedsettelse? Hvorfor må han bo med dere? Anonymkode: 71676...004 Det er jo ikke sikkert han har dårlig nok funksjonsnivå til å bo i et sånt bofellesskap. Det er jo ikke sånn at enten er man "normal" eller så har man funksjonsnedsettelser i den grad at man må - eller får - bo i omsorgsbolig eller bofellesskap. Det varierer fra kommune til kommune hvordan de organiserer dette. I min kommune skal man ha svært lavt funksjonsnivå for å bo i bofellesskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #143 Del Skrevet 17. desember 2023 Han trenger et støtteapparat rundt seg og at dere er noe ekstra innimellom. Du må sette ned foten for din egen skyld, familien din og broren din. Anonymkode: 5811a...027 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #144 Del Skrevet 17. desember 2023 Hvis han nekter for at det er noe som feiler ham, burde han jo kommet seg i jobb for minst 10 år siden! Anonymkode: c2d1f...2b5 9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #145 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han trenger et støtteapparat rundt seg og at dere er noe ekstra innimellom. Du må sette ned foten for din egen skyld, familien din og broren din. Anonymkode: 5811a...027 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis han nekter for at det er noe som feiler ham, burde han jo kommet seg i jobb for minst 10 år siden! Anonymkode: c2d1f...2b5 Hele familien virker tafatte. Lurer på om de har tenkt på hvor de skal gjøre av han hvis ts blir alvorlig syk, dør eller om hun og mannen skiller seg. Anonymkode: bc769...c00 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #146 Del Skrevet 17. desember 2023 Foreldrene dine er sleipe og prøver å bli kvitt han uten å sette i gang hjelpeapparat. I tilleg prøver de å dytte han over på deg så du må skaffe han hjelp. Det blir kjempeslitsomt og du må underholde han økonomisk. Jo lengre inn i det du komner jo værre blir det å komme ut av. ALDRI la han flytte inn hos deg. Anonymkode: 5811a...027 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #147 Del Skrevet 17. desember 2023 Du har min fulle støtte!! For at jeg i det heletatt skulle vurdert noe slikt hadde jeg krevd 3/4 av arven. Eller tenkte foreldrene dine at dere skal kjøpe bolig og liksom huse broren din gratis? Hva skulle broren din brukt arven sin på om ikke å bo? Dere måtte da også ha hatt en hybel i kjelleren med egen inngang eller noe, og det koster. Å ha en ekstra voksen mann i hus som ikke hadde bidratt men heller blitt en belastning er virkelig ikke noe jeg hadde godtatt. Bror eller ei. Nav må på banen asap. Anonymkode: 7531b...b28 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 17. desember 2023 #148 Del Skrevet 17. desember 2023 Ta han med til fastlegen og søk om uføre. Da får han evt en inntekt og kan søke om å få bo på steder ala Tangerudbakken. At du skal overta det ansvaret er ikke riktig. Det er ikke din skyld at han er som gan er og heller ikke at foreldrene deres har sydd puter under armene hans i alle år. Hvorfor er det ikke søkt om uføre for lengst? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #149 Del Skrevet 17. desember 2023 Her burde det jo vært gjort noe for lenge siden. Han har jo tapt årevis med inntekt/trygd på at ingenting har blitt gjort. Diagnose eller ei, han skulle jo vært på arbeidsavklaring uansett. Om han er så oppegående som du skriver her så klarer han jo å gjøre noe. Og om det viser seg at det ikke går, så får han jo mest sannsynlig uføretrygd. Da har han inntekt og kan leie bolig alene. Evt. prøve å kjøpe. Han kan også få hjelp med verge til det økonomiske o.l. Anonymkode: 92364...fc9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #150 Del Skrevet 17. desember 2023 Du kan si at du da også må ha de to millionene som broren din egentlig skulle fått, sånn at dere kan kjøpe hus med hybel. Eller at han kan flytte inn i utleiedel, men da må han betale leie (kommer jo et stykke med 2 millioner). Anonymkode: 32f47...ce6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #151 Del Skrevet 17. desember 2023 Da burde jo arven deles på en annen måte siden han skal bo gratis i din bolig. Men er det noen som har spurt din bror hva han vil? Hadde det vært aktuelt at han kunne fått seg en bolig i nærheten av noen av dere også kan dere komme innom på besøk å se at alt går bra? Anonymkode: b60b1...11f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #152 Del Skrevet 17. desember 2023 Dette er det dummeste jeg noen gang har lest. Selv har jeg en bror med lett autisme som bor hjemme hos foreldrene våre. Å se hvordan de «tråkker oppå hverandre» og irriterer seg over hverandre er smertefullt å se på. TS er rett og slett helt på bærtur dersom hun lar broren få flytte inn hos seg. Anonymkode: 7228c...0ad 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #153 Del Skrevet 17. desember 2023 Er det helt umulig for han å bo for seg selv? Kan det være en løsning at han bor i egen leilighet i nærheten av sine foreldre? Det kan jo være et første steg på veien mot selvstendighet. For å finansiere dette, er det aktuelt at han får fire mill i forskudd på arv og at du venter på din del? Skjønner at den er kjip siden du sikkert gjerne skulle hatt to mill nå… Anonymkode: e3d42...f5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #154 Del Skrevet 17. desember 2023 Syns vel egentlig dette er omsorgssvikt av foreldrene dine. Broren din trenger støtteapparat. Anonymkode: 5811a...027 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 17. desember 2023 #155 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette er hovedsaklig hvorfor jeg ikke har noe problem med at han hypotetisk flytter inn med familien min. Han er som sagt nokså selvgående og kan jo hjelpe til med enkle husholdningsoppgaver også. Det er det økonomiske det står på, noe som er ganske sårt, for det er vel ofte arv som splitter familier. ts Anonymkode: 8b1c2...c26 Men hva sier mannen din? Jeg skulle hatt to millioner i året dersom jeg skulle tatt inn min kones bror i huset. Og han har jobb og er normalfungerende. 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #156 Del Skrevet 17. desember 2023 Eva-Lena skrev (1 time siden): Ta han med til fastlegen og søk om uføre. Da får han evt en inntekt og kan søke om å få bo på steder ala Tangerudbakken. At du skal overta det ansvaret er ikke riktig. Det er ikke din skyld at han er som gan er og heller ikke at foreldrene deres har sydd puter under armene hans i alle år. Hvorfor er det ikke søkt om uføre for lengst? Må man ikke gjennom arbeidstrening først før man søker om uføre? Ts hevder at han er veldig selvstendig så da ligger det vel ikke noen automatikk i at han skal få trygd fordi han ikke vil jobbe? Anonymkode: bc769...c00 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #157 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tusen takk for svar! Skal få lest meg mer opp på samtykkekompetansevurdering og prøve å få igang noen hjul ts Anonymkode: 8b1c2...c26 Jeg skal love deg at det tar tid, så det er bare å begynne. Og veien er ikke lett. Og med en bror som ikke vet sitt eget beste blir det enda verre. Han må til undersøkelser. Er ikke alt man får gjort bak hans rygg. Anonymkode: db77c...415 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #158 Del Skrevet 17. desember 2023 Dere som familie har alle forsømt denne broren din. Helt ufattelig at det aldri har blitt stilt krav til han fordi dere ikke vil se raserianfall. Dere virker enormt konfliktskye hele gjengen, og han som en bortskjemt unge som «vil ikke». Anonymkode: ac1ba...fa0 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #159 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dette er det dummeste jeg noen gang har lest. Selv har jeg en bror med lett autisme som bor hjemme hos foreldrene våre. Å se hvordan de «tråkker oppå hverandre» og irriterer seg over hverandre er smertefullt å se på. TS er rett og slett helt på bærtur dersom hun lar broren få flytte inn hos seg. Anonymkode: 7228c...0ad Ja, det tærer på en hel familie, så det blir jo ikke bare ts sitt eget problem. Jeg hadde en vennine som var nødt til å ta vare på sin syke bror fordi foreldrene har latt han gå utenfor systemet alt for lenge. Han hadde så klart trygd ihvertfall, som de har snyltet ifra han i alle år. Men ingen leger eller nav har hatt med han å gjøre på over 20 år, så det tok henne godt over et år på å få han over i omsorgsbolig etter foreldrene deres døde. Og denne personen er det ingen tvil er syk, han har nesten ikke språk. Og er på et fem års stadie. Men dette tar tid og man er bare et nr i rekken av andre som skal ha hjelp. Det ble nesten skilsmisse, mann og barn skydde huset til slutt. Anonymkode: db77c...415 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 17. desember 2023 #160 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vet ikke helt hvor jeg skal starte og godt mulig at jeg tråkker noen på tærne, men prøver likevel Broren min er det eneste søskenet jeg har og han ble diagnostisert med en mild form for autisme allerede som barn. Det er mer tydelig nå som han er voksen (slutten av 20-årene), han bor fremdeles hos foreldrene mine, og har ikke noen form for utdanning eller jobb. Han kjenner seg ikke igjen i diagnosen og støttefunksjoner har derfor aldri vært involvert (f.eks. så kan han få lettere raserianfall om dette foreslås). Han har altså ikke noen form for inntekt/stønad utover lommepenger foreldrene mine gir ham. Moren min har siden jeg var i tenårene sagt at jeg kommer til å måtte ta over å ta vare på broren min når de selv blir for gamle. Dette har jeg aldri sagt ja til, men heller tenkt at situasjonen kan endre seg (f.eks. arbeidstrening via nav) og at det finnes botilbud for dem med nedsatt funksjonsevne. Foreldrene våre har nå gått av med pensjon og prater om at de ønsker å selge huset for å heller flytte inn i en mer vedlikeholdsfri leilighet. De sier at vi (jeg og broren min) kommer til å få et par millioner hver i forskudd på arv fra salget. Min familie (mann og små barn) bor i Oslo hvor boligprisene kan være ganske brutale, så vi ser på dette som en mulighet til å oppgradere bolig (vi skal uansett flytte til noe større mtp barna, men det hjelper veldig på å ha mer egenkapital). Men da har det altså startet.. foreldrene mine ser visst etter en leilighet med ett soverom, evt. to slik at de har til gjester. Jeg og mannen får også småkommentarer angående vår boligjakt (vi ser ikke aktivt etter boliger, men foreldrene mine vet at vi ser for oss noe større om ikke så lenge) om at vi også må se etter en bolig med soverom til broren min, evt. en egen kjellerenhet. Hadde det vær verdens undergang om broren min flyttet inn med oss? Nei, han er selvgående og det er begrenset hvor mye hjelp han trenger. Påvirker det hvilken type bolig og hvilke områder vi kan se etter boliger i? Ja, absolutt. Vi tenker å kanskje få et barn til og så for oss å også ha et gjesterom. Om broren min skal flytte inn med oss trenger vi en bolig med 5-6 soverom her i Oslo og det tror vi ikke at vi har råd til i de områdene vi ønsker. Jeg har prøvd å forsiktig foreslå for moren min at denne fordelingen av forskudd på arv kanskje ikke er ideell når vi må se etter bolig med et ekstra soverom enn hva vi så for oss. Foreldrene mine er likevel fast bestemt på at fordeling av arv skal være 50-50. Jeg har også spurt om det kan være en idé at broren min betaler husleie/leieinntekt slik at vi kan betjene et høyere lån, men det var visst også uaktuelt. Synes at situasjonen vår til dels er ganske surrealistisk, men hvordan ville dere gått frem? Vi har jobb, nettverk og mannens familie her og ønsker ikke å flytte til en by med lavere boligpriser. Jeg vil gjerne være der for broren min, men samtidig så vil jeg ikke at det skal begrense boligjakten vår. Anonymkode: 8b1c2...c26 det fins boliger for sånne som broren din. Her syns jeg de skal be kommunen om hjelp uansett hvor sur broren din blir. Unødvendig at han skal bli deres ekstra barn fordi dine foteldre ikke har tatt tak og skaffet han hjelp før. Er dessuten ikke bra for han å være då uselvstendig selv om han har autisme 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå