exictence Skrevet 17. desember 2023 #101 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Få seg uføre, er han ufør da? Han må vel starte med og prøve seg i jobb? Lønn for og ha han boende faktisk.. han har blitt så syk at de skal få omsorgspenger eller? Anonymkode: 552d8...e3d Vet ikke hvor ufør han er, men antok han var det etter som jeg forstod. Er han ikke det, må han selvfølgelig jobbe. Jeg mener i hvert fall ikke at en voksen mann skal bo hos dem gratis 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #102 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Utrolig at dere tror at du får en verdig bostituasjon fra NAV, hvilken verden er det dere lever i. Greit å anbefale han uføretrygd det er kos det, men et sted må han bo Men ja kan tyde på at å bo hos søstera ikke blir bra med slike holdninger, så da får arven gå til å finansiere verdig bosituasjon til gutten. Anonymkode: 39c2a...f08 For alt du vet kan nav hjelpe han i jobb. Eller han kan ende med uføretrygd. Ung ufør kanskje. Med 2 mill i egenkapital kan han få seg en veldig verdig bosituasjon. Om han er så syk som foreldrene later til og mene vil det være litt avhengig av kommunen hvor verdig bosituasjon til kan tilby, men gan trenger jo ikke handicap leilighet i kommunen om han ikke sitter i rullestol. Anonymkode: 552d8...e3d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebbeliten Skrevet 17. desember 2023 #103 Del Skrevet 17. desember 2023 Han er deres barn. Ikke ditt. Si nei. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #104 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis han får innvilget uføretrygd, så kan han søke om startlån hos Husbanken. Jeg kjenner til flere som har fått kjøpt seg leilighet etter at de ble uføretrygdet. Så jo man kan så absolutt få en verdig bosituasjon. Anonymkode: 4dba2...835 Nei det er ikke verdig at syke folk skal bo alene ensomme , i praksis dumpet i et mørkt rom for seg selv, bare de har tak over hodet og mat så skal alt være bra. Du kan jo prøve det selv se hvor kult det er... Skjønner foreldrene godt, de ønsker at broren skal være en del av noe, men, tydeligvis ikke mye å være del av og jaja, da får det være slik da, sånn er verden. Anonymkode: 39c2a...f08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #105 Del Skrevet 17. desember 2023 Han er broren din, du har ikke sånn ansvar å ta. Vet ikke hvor klar over virkeligheten han er, om jeg kan si det, men hvis han kan, få han til å kontakte nav! Skal han bo hos dere uten noen inntekt hele livet, er det det foreldrene forventer? Jeg tror alle gjør så godt de kan, men nå må broren få kontakt med nav uansett. Eller lege, eller begge. Det er jo ikke ditt ansvar Masse lykke til! Anonymkode: 6c5d9...1b5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #106 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei det er ikke verdig at syke folk skal bo alene ensomme , i praksis dumpet i et mørkt rom for seg selv, bare de har tak over hodet og mat så skal alt være bra. Du kan jo prøve det selv se hvor kult det er... Skjønner foreldrene godt, de ønsker at broren skal være en del av noe, men, tydeligvis ikke mye å være del av og jaja, da får det være slik da, sånn er verden. Anonymkode: 39c2a...f08 Er det ok at søsken plutselig skal få ansvar for en bror uten inntekt? Han virker ikke utrolig "handikapped", selvfølgelig er han det men ikke på det nivået at han ikke kan bli selvstendig Anonymkode: 6c5d9...1b5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Modni Skrevet 17. desember 2023 #107 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bare for å svare alle dem som sier at broren min må bli uføretrygdet/ta kontakt med nav/finne ut av typer omsorgsbolig/osv: han vil ikke Jeg har ikke bodd hos foreldrene mine på 10+ år, så det er veldig begrenset hva klarer å få til via telefonsamtaler, men foreldrene mine har mildt sagt gitt opp når det kommer til broren min og det er en felles forståelse at han aldri kommer til å få seg en jobb/bo for seg selv/få seg egen familie/osv. Jeg har absolutt vondt av ham, synes at foreldrene mine burde prøvd mer, og ønsker ikke at han skal være alene livet ut. Noen i tråden nevnte noe med å sende inn en bekymringsmelding, men vil det bli tatt seriøst når foreldrene mine har midler nok til å forsørge ham og broren min har ikke lyst til å være under nav eller få hjelp? Synes selv at broren min faller mellom to stoler ts Anonymkode: 8b1c2...c26 Ja- en bekymringsmelding vil absolutt bli tatt seriøst. Dine foreldres forsørgingsplikt varte til han ble 18/ fullførte vgs, etter dette skulle han ha hatt bistand fra kommunen til både bolig forsørgelse og meningsfull aktivitet. Det er dessverre mange som din bror der ute- som ikke får hjelp fordi foreldre dekker over deler av behovet ( bolig og økonomi ). Behovet avdekkes da sent og det blir vanskeligere å endre. Prosessen vil ta tid så anbefaler deg å ta kontakt med Nav og fastlege så snart som mulig 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #108 Del Skrevet 17. desember 2023 Hvor lenge skal han bo hos deg tenkte de? Livet ut? Han bør jo ha trygd når han har funksjonsnedsettelse og ikke står i arbeid. tenker dine foreldre må vente med å kjøpe seg leilighet til de har fått avklart mer med han. Evt skaffet han en bolig der han har tilsyn og oppfølging. Anonymkode: 31205...076 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #109 Del Skrevet 17. desember 2023 Jeg er vel av den gammeldagse sorten som tenker at familie går foran. Jeg synes også folk overdriver hvor store hus en familie må ha. Anonymkode: f9956...898 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #110 Del Skrevet 17. desember 2023 Har ikke lest side 2 til 5, men er det sånn at dine foreldre mener dere skal overta forsørgeransvaret for din voksne bror? At dere skal kjøpe tilstrekkelig stor bolig og holde alt av utgifter på bolig, samt betale for mat og lommepenger. Og han skal betale null og niks, og på toppen av det hele skal den framtidige arven fordeles 50-50 mellom dere? Rareste jeg har hørt. Helt uaktuelt, selvfølgelig. Dersom han skal bo under samme tak som dere, må han investere egne midler i bolig, og betale sin del av kommunale utgifter, strøm, mat,.. Anonymkode: becb9...fa4 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #111 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Herregud, du vet da ingenting om denne broren og om han er undervurdert eller ikke. Det finnes folk som ikke kan hjelpes, de må ha omsorg resten av livet. Foreldrene virker anse det for tilfellet, og trolig stemmer det. Da er spørsmålet skal han få et verdig liv boende hos en familie og være en del av noe, eller stues bort på NAV et sted. Kan forstå om søsteren nekter og er egoistisk, sånn er folk nå til dags, men da bør foreldrene også nekte henne arv og la alt gå til broren. Anonymkode: 39c2a...f08 De kan ikke nekte henne pliktarv , men mulig broren har en potensiell omsorgssvikt sak her og kan søke erstatning som gir lite igjen til henne. det er lite sannsynlig at foreldrenes diagnose og vurdering stemmer, da må han ha vært låst inn i en kjeller i alle år siden ingen rundt har oppdaget det. Sånt oppdages i barnehage og på skolen. Han hadde fått uføretrygd om omsorgsboliglig for lengst om han var så hardt rammet. det går ikke an og stues bort på nav et sted, nav er ikke en by med trygdeboliger. Hvis han klarer seg selv til daglig ( noe ts mener) kan ham kjøpe seg en bolig, eller han kan bo i kommunal bolig. Kanskje han kan jobbe noe, enten ordinært eller i vernet bedrift, kanskje han kan få en hobby eller to? alt må jo være bedre enn og være stuet bort hos disse foreldrene ? Anonymkode: 552d8...e3d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #112 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Helt enig i alt du skriver om foreldrene. Tja, søsteren er jo rimelig egoistisk som har sittet tafatt og sett på dette, og tenker seg større andel arv .. selvsagt kan hun ikke forsørge han, men hun burde ha gjort noe for at han skulle få egen inntekt for veldig lenge siden. Anonymkode: 552d8...e3d Hun har jo prøvd, men foreldrene vil ikke høre på henne. Dessuten så bor hun 8 timer unna foreldrene og broren, å da begrenses muligheten for å hjelpe eller puche på, er ikke alt som kan/ bør tas over tlf eller mld. Hun er jo ikke egoist som vil ha sin del av arven på samme vilkår som broren og ikke en arv med krav og forpliktelser. Dette kravet fra foreldrene gjør det jo vanskeligere for søsteren og mannen å finne en egnet bolig de har råd til. Anonymkode: f36fd...24c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #113 Del Skrevet 17. desember 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Helt enig i alt du skriver om foreldrene. Tja, søsteren er jo rimelig egoistisk som har sittet tafatt og sett på dette, og tenker seg større andel arv .. selvsagt kan hun ikke forsørge han, men hun burde ha gjort noe for at han skulle få egen inntekt for veldig lenge siden. Anonymkode: 552d8...e3d Når ble det SØSKENE sine ansvar å oppdra barn de ikke har selv født? Ta deg sammen - det er rett og slett foreldrene som har skylden for å ikke ha fått hjelp til sønnen sin, da kan de leve med konsekvensene av dette valg. Anonymkode: 7c3e3...903 14 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #114 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bare for å svare alle dem som sier at broren min må bli uføretrygdet/ta kontakt med nav/finne ut av typer omsorgsbolig/osv: han vil ikke Jeg har ikke bodd hos foreldrene mine på 10+ år, så det er veldig begrenset hva klarer å få til via telefonsamtaler, men foreldrene mine har mildt sagt gitt opp når det kommer til broren min og det er en felles forståelse at han aldri kommer til å få seg en jobb/bo for seg selv/få seg egen familie/osv. Jeg har absolutt vondt av ham, synes at foreldrene mine burde prøvd mer, og ønsker ikke at han skal være alene livet ut. Noen i tråden nevnte noe med å sende inn en bekymringsmelding, men vil det bli tatt seriøst når foreldrene mine har midler nok til å forsørge ham og broren min har ikke lyst til å være under nav eller få hjelp? Synes selv at broren min faller mellom to stoler ts Anonymkode: 8b1c2...c26 Er han i kapasitet til å bo alene? Hvis han er det, hvorfor bare ikke si til han hei, nå har ingen mulighet til å ta deg imot, vi hjelper deg gjerne med jobb eller nav men annet går ikke? Anonymkode: 6c5d9...1b5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #115 Del Skrevet 17. desember 2023 Hvorfor vil ikke trådstarter svare på viktige spørsmål som at broren MÅ HA EN INNTEKT og at dette må de ta opp med han?! Hvem skal ta seg av han hvis trådstarter plutselig dør? Anonymkode: bc769...c00 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #116 Del Skrevet 17. desember 2023 Stakkars broren din. En ting er situasjonen nå. Fint og hyggelig at han har familie som kan ta vare på han. Men hva om, hvis, når - han ikke lengre har familie som passer på? Hvem skal ta vare på han da, når han åpenbart ikke klarer å ta vare på seg selv (ha en jobb). Her MÅ NAV på banen. Enten må han få uføretrygd eller så må han på arbeidstrening. Hvis jeg var deg så ville jeg hatt som absolutt MINSTEKRAV at det igangsettes noen tiltak slik at han kan få en økonomisk trygghet i fremtiden og ikke må være 100% avhengig av andre. Broren din flytter ikke inn til deg før dere har lagt en plan på dette, og hvordan man skal ta tak i situasjonen. Her må man tenke på fremtiden. Ikke kortsiktige løsninger. Broren din kan da heller ikke sitte å si at "han vil ikke". Hva er det for slags oppførsel? Vil han bo på gata? Anonymkode: 26edf...5b6 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lofilteret Skrevet 17. desember 2023 #117 Del Skrevet 17. desember 2023 Jeg har vanskelig for å ta dette seriøst. I slutten av 20-årene og får lommepenger av foreldre. Hvorfor er han ikke ufør? Ja, det er mye som ikke rimer rundt situasjonen rundt han, men at det i tillegg skal være en selvfølge at søster skal "arve" broren, det tar kaka. Det finnes masse tilgjengelig tilrettelegging i samfunnet i dag, både bolig og arbeid. Hvorfor er ikke noe av det gjort tilgjengelig for denne mannen? Jeg skjønner heller ikke at TS og mannen i det hele tatt tenker på å innlosjere mannen. Han kan få et godt liv med litt tilrettelegging fra det offentlige. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #118 Del Skrevet 17. desember 2023 Lofilteret skrev (17 minutter siden): Jeg har vanskelig for å ta dette seriøst. I slutten av 20-årene og får lommepenger av foreldre. Hvorfor er han ikke ufør? Ja, det er mye som ikke rimer rundt situasjonen rundt han, men at det i tillegg skal være en selvfølge at søster skal "arve" broren, det tar kaka. Det finnes masse tilgjengelig tilrettelegging i samfunnet i dag, både bolig og arbeid. Hvorfor er ikke noe av det gjort tilgjengelig for denne mannen? Jeg skjønner heller ikke at TS og mannen i det hele tatt tenker på å innlosjere mannen. Han kan få et godt liv med litt tilrettelegging fra det offentlige. Kanskje han ikke oppfyller krava til å få ufør, at han faktisk fungerer godt nok til å være i en form for arbeid, men han vil ikke eller synes ikke han klarer det, og foreldrene som kjenner han vet at det faltisk blir for vanskelig for han. Han faller mellom to stoler. Når ikke NAV finner han syk nok, og han ikke får noen form for støtte, så burde ihvertfall familien ta vare på han. Det er ikke en optimal situasjon for ts, men er livet alltid optimalt da? Anonymkode: f9956...898 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #119 Del Skrevet 17. desember 2023 Dette er oppskriften på et ødelagt ekteskap. Når skal dere to klare å ha tid for dere selv med broren din i hus? Anonymkode: 54acd...42a 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C8H10N4O2 Skrevet 17. desember 2023 #120 Del Skrevet 17. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bare for å svare alle dem som sier at broren min må bli uføretrygdet/ta kontakt med nav/finne ut av typer omsorgsbolig/osv: han vil ikke (...) ts Anonymkode: 8b1c2...c26 Huff, dette er en vanskelig situasjon for alle. Det høres ut som at broren din trenger en realitetssjekk. Han må forstå at det å ikke ville i dette tilfellet ikke er et alternativ. Noe gjør man fordi det er nødvendig. Ønsker han ikke involvering fra Nav, nei, da må han finne seg en jobb så han har en inntekt. All ære til deg for at du ønsker å hjelpe broren din 🧡 Men det kan ikke gå på din bror og dine foreldre sine premisser. Du skal ikke måtte forsørge din voksne bror fordi han "ikke vil" forsørge seg selv. Endret 17. desember 2023 av C8H10N4O2 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå