Gå til innhold

Moren min vil at "handikappet" bror skal flytte inn med min familie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det er virkelig utrolig at foreldrene dine vil at du skal stå med fult ansvar, også økonomisk. At du må dekke over for deres feil, kjøpe bolig stort nok for deg og din bror uten å gi økonomisk hjelp. Har de alltid prioritert han?

Jeg ville satt hardt mot hardt. Velger de å gi 50/50 arv så får broren din få sin egen bolig, du har ikke råd. På tide disse foreldrene dine tar ansvar for deres valg

Anonymkode: e8aca...a5e

Det er absolutt noe jeg kan prøve å få til, men jeg bor som sagt i Oslo og her får man ikke noe særlig for et par millioner (ønsker heller ikke at han skal bo i belastede områder for jeg er livredd for at han skal finne på å gå bort til feil folk og risikere å bli banket opp. Han er selvfølgelig det motsatte av street smart). 

ts

Anonymkode: 8b1c2...c26

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde jeg ikke orket uansett hvor mange millioner jeg fikk. Dessuten må det da være best for broren din å få arbeidstrening og bo i kommunal bolig med litt oppfølging og hjelp fra kommunen.

Hva sier mannen og barna dine til dette?

Anonymkode: 29e24...2d8

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lukter litt slik hvor folk låste inn handikappede i gamle dager og ikke lot naboene se barnet i skam. Hvorfor er ikke denne mannen på Nav og satt i enten tiltak, eller fått ung ufør? Hva skjer med han senere i livet når foreldrene dine dør og ikke betaler ut av egen lomme for å skjule skammen?

Det høres ut som om han burde få seg egen inntekt av nav, og tilhørende leilighet. Da kan han klare seg selv. Kanskje i nærheten av dine foreldre, eller deg. 

Anonymkode: d2bd0...061

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg vært tydelig, jeg hadde godtatt at han flyttet inn hos meg i egen leilighet, som han da leide av meg. Men det hadde forutsatt at hans arv gikk inn i huset så dere faktisk har råd til det. (Med papirer på dette da, at han er sikret et sted å bo siden dere fikk mer arv som sådan, en eller annen løsning der.) Og det hadde også forutsatt at foreldrene dine sørget for at broren din fikk seg inntekt, altså må fastlege og nav på banen for arbeidsrettet tiltak eller uføretrygd, så han kan betale leie. Men også for at han skal få sine rettigheter, og sin selvstendighet, det her er jo hårreisende omsorgssvikt.

Anonymkode: c47e4...f2d

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke ditt ansvar. Broren din burde hatt hjelp fra NAV fra den dagen han fylte 18. Her har foreldrene dine ikke gjort jobben sin. Du må ikke finne på å gå med på det de foreslår. Broren din skal ha hjelp fra kommunen, tilrettelagt bolig, arbeidstrening, AAP, tiltak og kanskje på sikt uføretrygd dersom han ikke klarer å stå i jobb. Han har krav på en hel masse hjelp. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det hadde jeg ikke orket uansett hvor mange millioner jeg fikk. Dessuten må det da være best for broren din å få arbeidstrening og bo i kommunal bolig med litt oppfølging og hjelp fra kommunen.

Hva sier mannen og barna dine til dette?

Anonymkode: 29e24...2d8

Jeg kunne orket det da han som sagt er selvgående og helt grei å være med. Synd på ham synes jeg også. Jeg har i flere år pushet foreldrene mine til å være mer aktive, men når broren min nekter for å ha diagnosen og samtidig er oppgående nok til å ha autonomi, så involverer han ikke nav eller andre instanser. 

Barna er for små til å mene noe annet enn at det er koselig å se onkel på julaften (han er flink med barn, det skal sies). Mannen er litt på gjerdet, men vi har kjent hverandre lenge nok til at han har sett hvor håpløs situasjonen er. Det er det økonomiske som er den avgjørende vektskiven her for vi prioriterer selvsagt vår egen familie først, men ønsker også å hjelpe broren min om vi kan.  

ts

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moren din er smart. Hun har innprentet hos deg, i mange år, at han skal bli ditt ansvar. Nå har du hørt det så mange ganger at begynner å tro på det selv. En slags form for hjernevask som fungerer på de fleste mennesker. 

Anonymkode: 9bee5...8dc

• Liker 31
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er hovedsaklig hvorfor jeg ikke har noe problem med at han hypotetisk flytter inn med familien min. Han er som sagt nokså selvgående og kan jo hjelpe til med enkle husholdningsoppgaver også. Det er det økonomiske det står på, noe som er ganske sårt, for det er vel ofte arv som splitter familier. 

ts

Er det bare du og din mor som bestemmer? Hva synes mannen om at du tar en bror inn i huset på ubestemt tid? Jeg tror du innerst inne skjønner at dette ikke går. Det er ikke økonomi som spiller inn, det er helt absurd å bli pålagt noe slikt. 
Det sagt, er det mange foreldre som ikke klarer å bli kvitt hjemmeboende voksne barn på annen måte enn å selge hus og flytte inn i noe så lite at de rett og slett ikke har plass til flere. 

Anonymkode: f6ee3...26b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må enten foreldrene dine gi deg hans del av arven så dere kan kjøpe noe stort nok så han kan bo der gratis, eller han kan kjøpe seg leilighet for sin arv. Han kan få boveiledning av kommunen. Hva tenker dine foreldre han skal kjøpe mat for? Skal du forsørge han med mat og betale hans regninger?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ser du på autister som handikappede? Jøss, kanskje på tide å gjøre noe med fordommene dine først.

Anonymkode: bc769...c00

De kan være det, er han 8kke fungerende, er han absolutt handikappet og burde bo i tilpasset bolig. Mulig denne brore er gått fulstendig undrr radaren, da han ikke er ufør, og fått penger fra foreldrene.  Så de vet ikke om han. 

Høres jo ut som han burde ha vært i tilpasset bolig for lenge siden.

Anonymkode: 2abcb...f9a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han er i slutten av 20-årene og dagene fylles av litt husarbeid og pc. 

Han er relativt selvgående, men jeg tror ikke at han kognitivt klarer å reflektere noe særlig over situasjonen sin, hvordan jevnaldrende har det, eller hvordan fremtiden hans kan se ut. 

Ja, men aggressiv som i å rope for å så løpe opp på rommet for å smelle igjen døren eller gå på en lang tur hvor ingen vet hvor han er. Ikke voldelig av noe slag altså

ts

Det kan vel kanskje bli i meste laget med en onkel i huset som blir aggressiv? 

Anonymkode: c5506...b05

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare advare deg om at livet ikke alltid blir som man hadde tenkt. Du skriver ikke hvor gamle dere er, men jeg gjetter rundt 30. 

Jeg er i midten av 40 årene og ser veldig annerledes på livet mitt nå enn jeg gjorde da. Da jeg var rundt 30 tenkte jeg at jeg skulle bo med mannen og barna i en lykkelig familie til vi ble gamle og flyttet i leilighet. 

Så kom livet… 

Jeg skulle ønske jeg ikke var så naiv da jeg var 30. Jeg skulle ønske jeg hadde sikret meg bedre økonomisk. Nå skal jeg skilles og klarer ikke betale for leilighet som er stor nok til meg og barna, fordi vi bor i Oslo. 

Anonymkode: 9bee5...8dc

• Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kunne orket det da han som sagt er selvgående og helt grei å være med. Synd på ham synes jeg også. Jeg har i flere år pushet foreldrene mine til å være mer aktive, men når broren min nekter for å ha diagnosen og samtidig er oppgående nok til å ha autonomi, så involverer han ikke nav eller andre instanser. 

Barna er for små til å mene noe annet enn at det er koselig å se onkel på julaften (han er flink med barn, det skal sies). Mannen er litt på gjerdet, men vi har kjent hverandre lenge nok til at han har sett hvor håpløs situasjonen er. Det er det økonomiske som er den avgjørende vektskiven her for vi prioriterer selvsagt vår egen familie først, men ønsker også å hjelpe broren min om vi kan.  

ts

Men broren din må jo få en realitycheck ang selvforsørgelse. Han må skaffe seg inntekt på en ellet annen måte, eller skal han sulte ihjel? Dine foreldre har virkelig gjort han en enorm bjørnetjeneste ved å la han leve i fornektelse og ved å forsørge ham. 

Anonymkode: c5506...b05

• Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal han ha egen bolig i boligen deres. Må dere opp i ca 14-18mill. 

Anonymkode: 2abcb...f9a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er poenget at arven skal deles 50/50, men din bror skal bo hos dere uten å betale noe, men dere skal bruke deres del av arven for å kjøpe en bolig der det er plass til han? 
Det blir veldig lite rettferdig og det bør jo foreldrene dine se. Om ikke annet så bør han betale leie til dere og få en egen enhet. Her burde egentlig broren din få bruke dette forskuddet til å finne bolig til seg og ikke minst en jobb. Han må få «komme ut i verden», føle mestring og få seg en sosial omgangskrets. Her har foreldrene dine feilet og tatt ett hav av muligheter vekk fra broren din, selv om di mente det godt..

Anonymkode: 6a639...85e

• Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er absolutt noe jeg kan prøve å få til, men jeg bor som sagt i Oslo og her får man ikke noe særlig for et par millioner (ønsker heller ikke at han skal bo i belastede områder for jeg er livredd for at han skal finne på å gå bort til feil folk og risikere å bli banket opp. Han er selvfølgelig det motsatte av street smart). 

ts

Så du ønsker egentlig en skjevdeling av arven slik at dere får kjøpe større bolig og at broren din bor hos dere for å få det du vil boligmessig? Jeg tenker at du kanskje først må finne ut hva du vil, så va dere som familie ønsker uavhengig av om det følger penger med eller ikke og deretter ta en prat med foreldrene dine og broren din for det er jo ikke sikkert han vil bo i oslo med dere heller? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

binders11 skrev (1 minutt siden):

Da må enten foreldrene dine gi deg hans del av arven så dere kan kjøpe noe stort nok så han kan bo der gratis, eller han kan kjøpe seg leilighet for sin arv. Han kan få boveiledning av kommunen. Hva tenker dine foreldre han skal kjøpe mat for? Skal du forsørge han med mat og betale hans regninger?

Bare for å svare på det siste, men jeg antar at det blir en kombinasjon av at foreldrene mine fortsetter med lommepenger, vi (jeg og mannen) forsørger noe økonomisk, og noe blir tatt fra sparekontoen hans. Utenom mat og telefon så har han omtrent ingen utgifter.

Kostnader ifm med mat og telefonregning er ikke så viktig, men boligkjøp setter en bitter smak i munnen. Vi (jeg og mannen) får potensielt ikke kjøpt det vi ønsker fordi vi må ut med enda et soverom (helst kjellerenhet), mens broren min sitter med ubrukte millioner på sparekonto fordi arven skal deles 50-50. 

ts

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg kjenner svært mange på autismespekteret. Har ikke finregnet på antallet, men godt over 40 stykker.

Samtlige av dem har nedsatt funksjonsevne.

Hva er det egentlig du reagerer på? Er det bruken av ordet «handikapped»?

Anonymkode: 250c3...975

Jeg har samboer med Asberger og jeg ser ikke på han som handikappet på noen som helst måte. Han har heller ikke nedsatt funksjonsevne. Han kan slite LITT med sosiale settinger, men det er også det eneste.... 

Folk med Asberger er like forskjellige som oss "normale". De bør ikke bli diskriminert bare fordi de har en diagnose.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...