Gå til innhold

Moren min vil at "handikappet" bror skal flytte inn med min familie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde sagt at «Jeg har ikke overskudd til å bo med min bror. Han må gjerne finne seg en leilighet i området der vi ender opp og kan komme til oss på middag hver dag.»

hvis det blir noe trussel med penger sier du at de velger selv hva de gjør med sine penger, men det endrer ikke saken, du må fremdeles gjøre det som er best for din nye nære familie.

Anonymkode: 8d560...f00

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde sagt at «Jeg har ikke overskudd til å bo med min bror. Han må gjerne finne seg en leilighet i området der vi ender opp og kan komme til oss på middag hver dag.»

hvis det blir noe trussel med penger sier du at de velger selv hva de gjør med sine penger, men det endrer ikke saken, du må fremdeles gjøre det som er best for din nye nære familie.

Finnes foresten man leiligheter med egen hybel, foreldrene dine kan jo kjøpe seg det i nærheten av dere. Og ha sønnen sin i hybel

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringle skrev (6 minutter siden):

Hele situasjonen er absurd. Men okei, la oss si at dette er noe dere ikke synes er like absurd som vi andre synes det er, fordi det et er sånn det "alltid" har vært. Greit nok at gutten er billig i drift. Et par-tre tusen i måneden ekstra er nok ikke det det står på, om han er grei å ha med å gjøre. Men foreldrene dine mener at hans del av arven skal syltes ned, eller fungere som et lommepengefond, mens du og mannen din skal bruke deres midler, og bare din del av arven, på bosted for din bror? For å få plass til ham også, må dere fire på boligstandard/beliggenhet, det er nærmest en naturlov. Synes ikke du også dette høres vilt urettferdig ut? På grensen til ulovlig?

Broren din må realitetsorienteres, men dere må realitetsorientere dere selv først.

Jo, jeg synes at det virker vilt urettferdig og det er derfor jeg forsøkte å ta opp at 50-50 fordeling ville gjøre det veldig vanskelig for min familie. Jeg har i flere år forsøkt å få foreldrene mine til å prøve å gjøre mer uten resultater (slik at vi ikke ender med at broren min må flytte inn med oss). Det er også begrenset hvor mye tid jeg har hatt til å lese meg opp på helsesystemet (verken jeg eller mannen jobber i den sektoren, så det er ganske grønt for oss utover at nav, uføretrygd og arbeidstrening eksisterer), men jeg skal finne mer ut av samtykkekompetansevurdering og se om jeg  personlig kan dra i noen tråder siden verken foreldrene eller broren min tar noe initiativ. 

Men altså jeg er jo glad i broren min, vil ham alt godt, og skjønner at foreldrene mine har hatt for lave forventninger og sviktet ham

ts

Anonymkode: 8b1c2...c26

• Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er absolutt noe jeg kan prøve å få til, men jeg bor som sagt i Oslo og her får man ikke noe særlig for et par millioner (ønsker heller ikke at han skal bo i belastede områder for jeg er livredd for at han skal finne på å gå bort til feil folk og risikere å bli banket opp. Han er selvfølgelig det motsatte av street smart). 

ts

Hvor bor han nå da? Hvilken bydel tilhører han? Har dere vært i kontakt med boligkontoret? Et par millioner er ganske høyt egenkapital . Han kan jo ikke leve på et par millioner resten av livet , hverken hos deg eller i kommunen, så han må jo få en inntekt. Foreldrene dine har jo ødelagt livet hans med misforstått snillisme. Virker som du er mest opptatt av penger og arv , men hvis du anser det som lite sannsynlig at han får egne barn, så hjelp han inn på boligmarkedet heller, så blir det jo ditt/ dine barn sitt til sist uansett. 

Anonymkode: 552d8...e3d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor bor han nå da? Hvilken bydel tilhører han? Har dere vært i kontakt med boligkontoret? Et par millioner er ganske høyt egenkapital . Han kan jo ikke leve på et par millioner resten av livet , hverken hos deg eller i kommunen, så han må jo få en inntekt. Foreldrene dine har jo ødelagt livet hans med misforstått snillisme. Virker som du er mest opptatt av penger og arv , men hvis du anser det som lite sannsynlig at han får egne barn, så hjelp han inn på boligmarkedet heller, så blir det jo ditt/ dine barn sitt til sist uansett. 

Han bor i samme by som foreldrene mine 8 timer unna med bil og nei, jeg bor ikke under samme tak eller i nærheten av foreldrene mine, så det er litt begrenset hvor involvert jeg klarer å være. 

Et par millioner er absolutt høy egenkapital når man i tillegg ikke har noe lån, men han har jo heller ingen inntekt eller ønske om å involvere nav for å få uføretrygd. Jeg og mannen har ikke råd til å både oppgradere bolig og hjelpe ham inn på boligmarkedet i Oslo (altså å spytte inn slik at han får råd til en leilighet i nærheten av de områdene vi ønsker å bo). Det er heller ikke sikkert at foreldrene mine vil gi hele forskudd på arven til en leilighet til broren min for jeg har pushet i flere år for at han burde leie eller eie en leilighet i byen de allerede bor i (lavere boligpriser), men foreldrene mine syntes det var lettere å ha ham boende hos seg. 

ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene dines forslag betyr i realiteten at hele arven går til han. I tillegg bruker de arven som en brekkstang for å tvinge dere til å påta dere alle fremtidige utgifter og omsorgsoppgaver knyttet til din bror. 

Jeg hadde takket pent nei til den arven. Og kuttet kontakten med foreldrene. 

Anonymkode: 9bee5...8dc

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet du, jeg har vondt av broren din. Foreldrene dine har undervurdert han, neglisjert han. Med lett autisme kunne han lært seg å bli selvstendig. Dette har de ikke gjort noen forsøk på. Nå er det for sent, han har blitt oppdratt til å bli hjelpesløs.

Du skal ikke ta ansvar for dine foreldres omsorgssvikt. De får stå i konsekvensene av hva de har gjort

Anonymkode: e8aca...a5e

Nja. Det er ikke en universell sannhet. Antar han var diagnostisert for en hod del år siden, og at han da kunne fått Asberger diagnosen, men at han er hakket fir dårlig fungerende for det. Min bror har Asberger og fungerer ganske dårlig, og det er ikke på grunn av manglende oppfølging. 

Anonymkode: 82aed...110

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke din plikt å ta over ansvaret for broren din. Her må nav på banen og enten gi han uføretrygd, sosialstønad eller lignende. 
Foreldrene dine har gjort han en bjørnetjeneste ved å la han bo hjemme med lommepenger så lenge, det er på tide å få han "i gang".

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han bor i samme by som foreldrene mine 8 timer unna med bil og nei, jeg bor ikke under samme tak eller i nærheten av foreldrene mine, så det er litt begrenset hvor involvert jeg klarer å være. 

Et par millioner er absolutt høy egenkapital når man i tillegg ikke har noe lån, men han har jo heller ingen inntekt eller ønske om å involvere nav for å få uføretrygd. Jeg og mannen har ikke råd til å både oppgradere bolig og hjelpe ham inn på boligmarkedet i Oslo (altså å spytte inn slik at han får råd til en leilighet i nærheten av de områdene vi ønsker å bo). Det er heller ikke sikkert at foreldrene mine vil gi hele forskudd på arven til en leilighet til broren min for jeg har pushet i flere år for at han burde leie eller eie en leilighet i byen de allerede bor i (lavere boligpriser), men foreldrene mine syntes det var lettere å ha ham boende hos seg. 

ts

Han må jo få en inntekt. 
det er jo ikke bare og involvere nav, så får en har uføretrygd, det er jo en lang prosess. Hvorfor tar ikke du/ foreldrene dine kontakt med boligkontoret der han bor? Det er fint med lave boligpriser, men vil folk leie ut privat til en uten inntekt? Hvordan har du pushet på med dette, sørget for inntekt og despositum, vært med han på visninger?  Foreldrene dine synes det var lettere og ha han boende hos seg, er han et menneske eller en ting? Herregud så provoserende, et par millioner i arv er ikke erstatning nok for det de har drevet med. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får 50/50 arv uavhengig om du tar deg av bror eller ikke? Hvis det er tilfellet ville jeg tatt pengene og etterpå sagt nei hvis foreldre spør/maser om at bror må bo der.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet du, jeg har vondt av broren din. Foreldrene dine har undervurdert han, neglisjert han. Med lett autisme kunne han lært seg å bli selvstendig. Dette har de ikke gjort noen forsøk på. Nå er det for sent, han har blitt oppdratt til å bli hjelpesløs.

Du skal ikke ta ansvar for dine foreldres omsorgssvikt. De får stå i konsekvensene av hva de har gjort

Anonymkode: e8aca...a5e

Herregud, du vet da ingenting om denne broren og om han er undervurdert eller ikke.

Det finnes folk som ikke kan hjelpes, de må ha omsorg resten av livet. Foreldrene virker anse det for tilfellet, og trolig stemmer det. 

Da er spørsmålet skal han få et verdig liv boende hos en familie og være en del av noe, eller stues bort på NAV et sted.

Kan forstå om søsteren nekter og er egoistisk, sånn er folk nå til dags, men da bør foreldrene også nekte henne arv og la alt gå til broren. 

Anonymkode: 39c2a...f08

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funksjonshemmede barn blir alt for ofte og alt for lenge boende et sted der de er prisgitt slekt. Og de er samtidig mer sårbare for dårlig behandling eller direkte mishandling enn andre mennesker. Dette er en elendig kombo. Lovgiving burde sikre slike tilgang til bolig der de ikke er prisgitt familie fra 18 år.

Det er flott at dine foreldre endelig tenker din bror skal få en mer verdig bosituasjon. Det beste du kan gjøre er å fortsette å nekte å la han gå over i en like uverdig bosituasjon hos deg, slik at han kan få lov til å bo for seg selv, som han burde ha fått for mange år siden. Om dine foreldre blir sure for det? Jaja. De gjør seg nok av med den vanen. Du får om nødvendig minimere eller kutte kontakt med dem til de velger å ikke være sure mer. Det er en helt kurrant løsning.

Anonymkode: deec0...0ca

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funksjonshemmede barn blir alt for ofte og alt for lenge boende et sted der de er prisgitt slekt. Og de er samtidig mer sårbare for dårlig behandling eller direkte mishandling enn andre mennesker. Dette er en elendig kombo. Lovgiving burde sikre slike tilgang til bolig der de ikke er prisgitt familie fra 18 år.

Det er flott at dine foreldre endelig tenker din bror skal få en mer verdig bosituasjon. Det beste du kan gjøre er å fortsette å nekte å la han gå over i en like uverdig bosituasjon hos deg, slik at han kan få lov til å bo for seg selv, som han burde ha fått for mange år siden. Om dine foreldre blir sure for det? Jaja. De gjør seg nok av med den vanen. Du får om nødvendig minimere eller kutte kontakt med dem til de velger å ikke være sure mer. Det er en helt kurrant løsning.

Anonymkode: deec0...0ca

Utrolig at dere tror at du får en verdig bostituasjon fra NAV, hvilken verden er det dere lever i. Greit å anbefale han uføretrygd det er kos det, men et sted må han bo

Men ja kan tyde på at å bo hos søstera ikke blir bra med slike holdninger, så da får arven gå til å finansiere verdig bosituasjon til gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han må få uføre når han ikke kan jobbe. Selvsagt skal dere ha leie eller lønn for at han bor hos dere.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Herregud, du vet da ingenting om denne broren og om han er undervurdert eller ikke.

Det finnes folk som ikke kan hjelpes, de må ha omsorg resten av livet. Foreldrene virker anse det for tilfellet, og trolig stemmer det. 

Da er spørsmålet skal han få et verdig liv boende hos en familie og være en del av noe, eller stues bort på NAV et sted.

Kan forstå om søsteren nekter og er egoistisk, sånn er folk nå til dags, men da bør foreldrene også nekte henne arv og la alt gå til broren. 

Å måtte ha omsorg hele livet betyr bl.a å ha en eller annen form for inntekt, som i dette tilfellet uføretrygd. Å der har foreldrene sviktet totalt siden de ikke har stått på for at han skal ha en trygg og varig inntekt.

Wow, så søsteren er egoistisk fordi at hun og mannen ikke har økonomi til å skaffe broren bolig og forsørge han mens hans arv spares 😮 Litt ev et syn du har på denne situasjonen. Her er det foreldrene som er egoistiske og tankeløse, ikke ts. 

Anonymkode: f36fd...24c

• Liker 10
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (4 minutter siden):

Han må få uføre når han ikke kan jobbe. Selvsagt skal dere ha leie eller lønn for at han bor hos dere.

Få seg uføre, er han ufør da? Han må vel starte med og prøve seg i jobb? Lønn for og ha han boende faktisk.. han har blitt så syk at de skal få omsorgspenger eller?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Utrolig at dere tror at du får en verdig bostituasjon fra NAV, hvilken verden er det dere lever i. Greit å anbefale han uføretrygd det er kos det, men et sted må han bo

Men ja kan tyde på at å bo hos søstera ikke blir bra med slike holdninger, så da får arven gå til å finansiere verdig bosituasjon til gutten.

Hvis han får innvilget uføretrygd, så kan han søke om startlån hos Husbanken. Jeg kjenner til flere som har fått kjøpt seg leilighet etter at de ble uføretrygdet. Så jo man kan så absolutt få en verdig bosituasjon.

Anonymkode: 4dba2...835

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ser du på autister som handikappede? Jøss, kanskje på tide å gjøre noe med fordommene dine først.

Anonymkode: bc769...c00

Det er folk som deg som er grunn at mange barn blir traumatiserte på klasserommet da de med nedsatt funksjon MÅ få være i et normale klasserom til liv og døds.  Handikappet bare betyr de med nedsatt funskjon - slutt å være så hårsår - ingenting feil med å si at folk er handikappet - det er DU som fordommer ordet! 

Anonymkode: 7c3e3...903

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser du på autister som handikappede? Jøss, kanskje på tide å gjøre noe med fordommene dine først.

Anonymkode: bc769...c00

Og noen må kanskje oppdage at det fins forskjellige grader av autisme. Fra de som er høytfungerende og veldig normale, til de som er sterkt utviklingshemmede, uten språk og som ligner mer på toåring i trassalderen, bare i voksen kropp. 

Anonymkode: cfc46...486

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å måtte ha omsorg hele livet betyr bl.a å ha en eller annen form for inntekt, som i dette tilfellet uføretrygd. Å der har foreldrene sviktet totalt siden de ikke har stått på for at han skal ha en trygg og varig inntekt.

Wow, så søsteren er egoistisk fordi at hun og mannen ikke har økonomi til å skaffe broren bolig og forsørge han mens hans arv spares 😮 Litt ev et syn du har på denne situasjonen. Her er det foreldrene som er egoistiske og tankeløse, ikke ts. 

Anonymkode: f36fd...24c

Helt enig i alt du skriver om foreldrene. Tja, søsteren er jo rimelig egoistisk som har sittet tafatt og sett på dette, og tenker seg større andel arv .. selvsagt kan hun ikke forsørge han, men hun burde ha gjort noe for at han skulle få egen inntekt for veldig lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...