Gå til innhold

Moren min vil at "handikappet" bror skal flytte inn med min familie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hvor jeg skal starte og godt mulig at jeg tråkker noen på tærne, men prøver likevel 

Broren min er det eneste søskenet jeg har og han ble diagnostisert med en mild form for autisme allerede som barn. Det er mer tydelig nå som han er voksen (slutten av 20-årene), han bor fremdeles hos foreldrene mine, og har ikke noen form for utdanning eller jobb. Han kjenner seg ikke igjen i diagnosen og støttefunksjoner har derfor aldri vært involvert (f.eks. så kan han få lettere raserianfall om dette foreslås). Han har altså ikke noen form for inntekt/stønad utover lommepenger foreldrene mine gir ham.

Moren min har siden jeg var i tenårene sagt at jeg kommer til å måtte ta over å ta vare på broren min når de selv blir for gamle. Dette har jeg aldri sagt ja til, men heller tenkt at situasjonen kan endre seg (f.eks. arbeidstrening via nav) og at det finnes botilbud for dem med nedsatt funksjonsevne.

Foreldrene våre har nå gått av med pensjon og prater om at de ønsker å selge huset for å heller flytte inn i en mer vedlikeholdsfri leilighet. De sier at vi (jeg og broren min) kommer til å få et par millioner hver i forskudd på arv fra salget. Min familie (mann og små barn) bor i Oslo hvor boligprisene kan være ganske brutale, så vi ser på dette som en mulighet til å oppgradere bolig (vi skal uansett flytte til noe større mtp barna, men det hjelper veldig på å ha mer egenkapital). 

Men da har det altså startet.. foreldrene mine ser visst etter en leilighet med ett soverom, evt. to slik at de har til gjester. Jeg og mannen får også småkommentarer angående vår boligjakt (vi ser ikke aktivt etter boliger, men foreldrene mine vet at vi ser for oss noe større om ikke så lenge) om at vi også må se etter en bolig med soverom til broren min, evt. en egen kjellerenhet.

Hadde det vær verdens undergang om broren min flyttet inn med oss? Nei, han er selvgående og det er begrenset hvor mye hjelp han trenger. Påvirker det hvilken type bolig og hvilke områder vi kan se etter boliger i? Ja, absolutt. Vi tenker å kanskje få et barn til og så for oss å også ha et gjesterom. Om broren min skal flytte inn med oss trenger vi en bolig med 5-6 soverom her i Oslo og det tror vi ikke at vi har råd til i de områdene vi ønsker. 

Jeg har prøvd å forsiktig foreslå for moren min at denne fordelingen av forskudd på arv kanskje ikke er ideell når vi må se etter bolig med et ekstra soverom enn hva vi så for oss. Foreldrene mine er likevel fast bestemt på at fordeling av arv skal være 50-50. Jeg har også spurt om det kan være en idé at broren min betaler husleie/leieinntekt slik at vi kan betjene et høyere lån, men det var visst også uaktuelt. 

Synes at situasjonen vår til dels er ganske surrealistisk, men hvordan ville dere gått frem? Vi har jobb, nettverk og mannens familie her og ønsker ikke å flytte til en by med lavere boligpriser. Jeg vil gjerne være der for broren min, men samtidig så vil jeg ikke at det skal begrense boligjakten vår. 

Anonymkode: 8b1c2...c26

• Liker 5
  • Hjerte 16
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med fastlegen til broren din samt Nav der han bor og forklar situasjonen - de må uansett på banen etterhvert. 
så gir du enten beskjed til dine foreldre om at d ikke er aktuelt at han flytter til dere eller drøyer litt og ser st gan er igang med bostad først. Du trenger ikke hans eller din brors samtykke for å melde bekymring/ behov 
lykke til! 

• Liker 31
  • Nyttig 7
Skrevet

Ser du på autister som handikappede? Jøss, kanskje på tide å gjøre noe med fordommene dine først.

Anonymkode: bc769...c00

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde det vær verdens undergang om broren min flyttet inn med oss? Nei, han er selvgående og det er begrenset hvor mye hjelp han trenger. Påvirker det hvilken type bolig og hvilke områder vi kan se etter boliger i? Ja, absolutt. Vi tenker å kanskje få et barn til og så for oss å også ha et gjesterom. Om broren min skal flytte inn med oss trenger vi en bolig med 5-6 soverom her i Oslo og det tror vi ikke at vi har råd til i de områdene vi ønsker. 

Jeg har prøvd å forsiktig foreslå for moren min at denne fordelingen av forskudd på arv kanskje ikke er ideell når vi må se etter bolig med et ekstra soverom enn hva vi så for oss. Foreldrene mine er likevel fast bestemt på at fordeling av arv skal være 50-50. Jeg har også spurt om det kan være en idé at broren min betaler husleie/leieinntekt slik at vi kan betjene et høyere lån, men det var visst også uaktuelt. 

Dette er meget urettferdig for både deg og broren din, om så det var ok for dere at han bodde i et rom der, skal han en voksen mann forventes å synes det er ok å bo i et rom hos dere resten av livet? 

Jeg skjønner at foreldrene dine vil gjøre det rettferdig, men skal dette gå så må du få nok penger til å oppgradere til hus med kjellerlelilighet/hybel eller rn annen boenhet på tomta då broren og dere likevel kan få rom for dere selv.

Foreldrene dine er urimelige på begge barns vegne

Anonymkode: 537ab...9f0

• Liker 25
  • Nyttig 4
Skrevet
Modni skrev (2 minutter siden):

Ta kontakt med fastlegen til broren din samt Nav der han bor og forklar situasjonen - de må uansett på banen etterhvert. 
så gir du enten beskjed til dine foreldre om at d ikke er aktuelt at han flytter til dere eller drøyer litt og ser st gan er igang med bostad først. Du trenger ikke hans eller din brors samtykke for å melde bekymring/ behov 
lykke til! 

Men er dette grunnlag for bekymringsmelding (antar at det er det du snakker om)? Jeg bor som sagt i en helt annen by enn dem og er ikke så veldig involvert lengre

ts

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ville ikke latt bror flytte inn sammen med dere. Involver det offentlige, og ta en alvorsprat med foreldrene dine. Arven hans må brukes til å sikre han et eget sted å bo. Kunne han ha søkt plass på vidaråsen i Vestfold eller lignende steder?

Anonymkode: ebe76...bbc

• Liker 24
  • Nyttig 6
Skrevet

Har han ikke rett til tilrettelagt bolig med tilsyn, hvis han ikke kan bo alene? Må dere evt ta ham med på ferie og alt, hvis han skal bo hos dere?

Anonymkode: 29e24...2d8

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er dette grunnlag for bekymringsmelding (antar at det er det du snakker om)? Jeg bor som sagt i en helt annen by enn dem og er ikke så veldig involvert lengre

ts

Ja, han trenger bistand til bolig og meningsfull aktivitet. Jo lengre han går avh av dine foreldre uten hjelp jo vanskeligere å lykkes så bare meld i fra, forklar situasjonen så har både fastlege og Nav plikt til å bistå med å få ballen til å rulle. Han kan ikke bo og forsørges av dine foreldre evig. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Spiller ingen rolle hva din mor vil.

Anonymkode: fac85...4f3

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Si nei. 

Det gagner ikke broren din å flytte inn til familie enda engang. 

Det gagner broren din å flytte til en tilrettelagt bolig slik at han får ett tilnærmet likt liv som mulig. Det er det som er til hans beste. 

Anonymkode: ca8e5...037

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du, jeg har vondt av broren din. Foreldrene dine har undervurdert han, neglisjert han. Med lett autisme kunne han lært seg å bli selvstendig. Dette har de ikke gjort noen forsøk på. Nå er det for sent, han har blitt oppdratt til å bli hjelpesløs.

Du skal ikke ta ansvar for dine foreldres omsorgssvikt. De får stå i konsekvensene av hva de har gjort

Anonymkode: e8aca...a5e

Ja det er veldig trist, han hadde nok klart seg veldig mye bedre med en annen type oppfølging, men jeg er sikker på at de gjorde det de mente var best og bare ville beskytte ham. Vi har et slikt tilfelle i min familie og, og det ble jo gjort med kjærlighet om enn med uvitenhet og ting var annerledes før. 

Anonymkode: 537ab...9f0

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Skal du ha broren din boende må han uansett ha egen kjellerleilighet. Du skal ikke ha broren din boende i din familie, det er en varslet katastrofe og skilsmisse. Du får ikke noe mer hus enn noe annet i Oslo for to millioner ekstra uansett, men de kan gi deg dine to og hans to til investering i kjellerleilighet. Fastlegen kan du melde med engang slik at man får han inn i trygdesystemet uansett hvor han bor.

Men til sist så ville mitt råd være; ikke la han flytte til dere. 

Anonymkode: d2bd0...061

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Hva sier broren din om at foreldrene skal flytte til en bolig der han ikke får plass? Har han sagt at han eventuelt ønsker å flytte fra stedet han bor nå og bo hos dere? Eller er det ingen som snakker med han om dette i det hele tatt? Er han så funksjonsnedsatt at han ikke klarer ha egne tanker om en potensiell bosituasjon? Føler dette er viktig informasjon dersom vi skal kunne gi gode råd.

Anonymkode: 3eff9...884

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet

Mtp økonomi, er planen til foreldrene deres at han skal bo gratis hos dere å ellers forsørge seg med arven?

Hvis han ikke har arbeidsevne, så må lege og Nav på banen for å sikre han inntekt. Hvorfor er han ikke ferdig avklart hos Nav?

Synes hele opplegget virker som en dårlig plan. 

Anonymkode: f36fd...24c

• Liker 20
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...