AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #1 Del Skrevet 17. desember 2023 Hei, Er det noen som vet hvordan det kan fungere? Neste år er jeg i mammapermisjon frem til november, og må da gå ut i ulønnet permisjon i desember for å få alt til å gå opp. Mister jeg da hele goden med halv skatt en måned?? Eller kan man f.eks få halve skatten i november isteden? Veldig typisk at jeg må over i ulønnet akkurat i desember … Anonymkode: 81c64...ac2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #2 Del Skrevet 17. desember 2023 Det er ikke noe gode med halv skatt i desember. Du bare trekkes mer de andre månedene… summen av det du skal betale i skatt er det samme, uansett hvordan du fordeler forskuddstrekket gjennom året. Anonymkode: bbddc...99e 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. desember 2023 #3 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei, Er det noen som vet hvordan det kan fungere? Neste år er jeg i mammapermisjon frem til november, og må da gå ut i ulønnet permisjon i desember for å få alt til å gå opp. Mister jeg da hele goden med halv skatt en måned?? Eller kan man f.eks få halve skatten i november isteden? Veldig typisk at jeg må over i ulønnet akkurat i desember … Anonymkode: 81c64...ac2 Det er halvt skattetrekk i november eller desember. Ikke halv skatt. Det er altså ingen gode du går glipp av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #4 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke noe gode med halv skatt i desember. Du bare trekkes mer de andre månedene… summen av det du skal betale i skatt er det samme, uansett hvordan du fordeler forskuddstrekket gjennom året. Anonymkode: bbddc...99e Ja, men da blir jeg jo trekt mer de andre månedene gjennom året frem til da uansett? Er det noe som da kommer på skatteoppgjøret i juni da? Anonymkode: 81c64...ac2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #5 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men da blir jeg jo trekt mer de andre månedene gjennom året frem til da uansett? Er det noe som da kommer på skatteoppgjøret i juni da? Anonymkode: 81c64...ac2 Du må sørge for at skattekortet ditt inneholder riktig tall, altså forventet inntekt for hele året, og juster skattekortet ditt slik at du trekkes riktig beløp jan-nov, så slipper du baksmell. Du har god tid til å betale all skatten du trenger. Hvis du vil kan du trekke skyhøyt de første mnd, og så ingenting de siste… hvis det er skatteoppgjøret som kommer i juni NÅ, 2024, du tenker på, gjelder det opptjeningsåret 2023. Du får eventuelt baksmell for 2024 i juni 25. men det unngår du helt fint ved å justere skattekortet ditt riktig for 2024…. Anonymkode: bbddc...99e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. desember 2023 #6 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men da blir jeg jo trekt mer de andre månedene gjennom året frem til da uansett? Er det noe som da kommer på skatteoppgjøret i juni da? Anonymkode: 81c64...ac2 Men det totale skattetrekket ditt er jo likt igjennom hele året, og basert på den totale skattbare inntekten din. Du betaler ikke noe mer eller mindre skatt bare fordi du ikke får halvt skattetrekk i desember. Strengt tatt får du totalt sett mindre skatt igjennom året siden du ikke får skattbar inntekt i desember. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #7 Del Skrevet 17. desember 2023 Gjør du ingenting med skattekortet, vil du skatte for mye gjennom 2024, og få igjen på skatten i juni 2025. Siden du har ulønnet permisjon bil det vel være gunstig å få disse pengene tidligere. Derfor bør du gå inn på Skatteetatens sider og endre forventet lønn, så vil det justere seg. For øvrig ganske fascinerende at myten om at halv skatt i desember (og null skatt i juli) er en reell skattegave, fortsatt lever i beste velgående. 🤪 Anonymkode: 80886...061 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #8 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du må sørge for at skattekortet ditt inneholder riktig tall, altså forventet inntekt for hele året, og juster skattekortet ditt slik at du trekkes riktig beløp jan-nov, så slipper du baksmell. Du har god tid til å betale all skatten du trenger. Hvis du vil kan du trekke skyhøyt de første mnd, og så ingenting de siste… hvis det er skatteoppgjøret som kommer i juni NÅ, 2024, du tenker på, gjelder det opptjeningsåret 2023. Du får eventuelt baksmell for 2024 i juni 25. men det unngår du helt fint ved å justere skattekortet ditt riktig for 2024…. Anonymkode: bbddc...99e Jeg skjønner ikke helt det med baksmell..🙊 er ikke tilfellet at jeg mest sannsynlig bare betaler litt for mye i 2024 og da får det tilbake i 2025. Så redd for å tukle med skattekortet, føler det er tryggere å bare ha det som det er og heller få igjen litt senere. Anonymkode: 81c64...ac2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #9 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, Er det noen som vet hvordan det kan fungere? Neste år er jeg i mammapermisjon frem til november, og må da gå ut i ulønnet permisjon i desember for å få alt til å gå opp. Mister jeg da hele goden med halv skatt en måned?? Eller kan man f.eks få halve skatten i november isteden? Veldig typisk at jeg må over i ulønnet akkurat i desember … Anonymkode: 81c64...ac2 Har du ingen ferie du kan ta ut? Anonymkode: 64703...5ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #10 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du ingen ferie du kan ta ut? Anonymkode: 64703...5ec Det er jo ikke relevant side ts sin problemstilling ikke eksisterer. Anonymkode: 0456d...83b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå