AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #1 Skrevet 17. desember 2023 Fått diagnosene autisme og adhd. Er det sånn man ikke får mer oppfølging? Prøver ut medisiner for adhd, men det er med lege. Skal på kurs, men det er om adhd. Det er så mye jeg ikke mestrer i dagliglivet. Det fungere jo på jobb og sånne ting, men jeg sliter meg utmerket orker ikke å være sosial eller noen ting utenom, da er det stopp. Min mor prøver å forstå grensene mine, men det virker ikke som om hun HELT forstår. Hun bli sur når jeg sier nei til å bruke helgen min rett før jul til å vaske hennes hus. Jeg prøver så godt jeg kan å si mer nei, for det ender ikke bra. Jeg takler dårlig å ikke få bruke helgen min sånn jeg hadde planlagt, eller å bruke nok timer på hobbyen min (som også er en form for terapi for meg) Jeg prøver å slutte å være peoplepleaser, prøver å ikke skjule stimming hele tiden (er jo mindre blant folk, men noe er det, hjemme lar jeg alt komme frem), men får kjeft av familien min fordi jeg ikke sitter i ro (har vært sånn alltid). Prøver å ikke skjule hvem jeg er under alle maskene jeg har laget meg, alle personlighetene jeg lager så de jeg møter skal like meg... Uff. Det er så mye og det er så slitsomt, og jeg skulle ønske at iallfall de nærmeste kunne forstå meg jeg trejeg hjelp til så mye. Bare det å si til sjefen hva jeg trenger for å ikke slite meg ut eller bruke kvelden på å kjefte på meg selv for alt jeg har gjort galt. orker snart ikke mer. Trodde at det å endelig få en diagnose skulle gjøre at jeg fikk hjelp. Det hjelper jo ikke å vite at jeg er autist og har adhd pg blit sendt uti verdenen igjen som jeg aldri helt har mestret eller forstått. Anonymkode: 81405...1ee 1 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #2 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fått diagnosene autisme og adhd. Er det sånn man ikke får mer oppfølging? Prøver ut medisiner for adhd, men det er med lege. Skal på kurs, men det er om adhd. Det er så mye jeg ikke mestrer i dagliglivet. Det fungere jo på jobb og sånne ting, men jeg sliter meg utmerket orker ikke å være sosial eller noen ting utenom, da er det stopp. Min mor prøver å forstå grensene mine, men det virker ikke som om hun HELT forstår. Hun bli sur når jeg sier nei til å bruke helgen min rett før jul til å vaske hennes hus. Jeg prøver så godt jeg kan å si mer nei, for det ender ikke bra. Jeg takler dårlig å ikke få bruke helgen min sånn jeg hadde planlagt, eller å bruke nok timer på hobbyen min (som også er en form for terapi for meg) Jeg prøver å slutte å være peoplepleaser, prøver å ikke skjule stimming hele tiden (er jo mindre blant folk, men noe er det, hjemme lar jeg alt komme frem), men får kjeft av familien min fordi jeg ikke sitter i ro (har vært sånn alltid). Prøver å ikke skjule hvem jeg er under alle maskene jeg har laget meg, alle personlighetene jeg lager så de jeg møter skal like meg... Uff. Det er så mye og det er så slitsomt, og jeg skulle ønske at iallfall de nærmeste kunne forstå meg jeg trejeg hjelp til så mye. Bare det å si til sjefen hva jeg trenger for å ikke slite meg ut eller bruke kvelden på å kjefte på meg selv for alt jeg har gjort galt. orker snart ikke mer. Trodde at det å endelig få en diagnose skulle gjøre at jeg fikk hjelp. Det hjelper jo ikke å vite at jeg er autist og har adhd pg blit sendt uti verdenen igjen som jeg aldri helt har mestret eller forstått. Anonymkode: 81405...1ee Jeg skriver sikkert altfor mye her inne på siden, men jeg har ingen å snakke med. Hvis jeg prøver å si hvordan jeg har det eller vise hvem jeg faktisk er, den faktiske personlighetene min som jeg ikke helt vet hvem er heller, føler jeg at de tror jeg faker. Føler nesten at jeg faker selv. Men det gjør jeg jo ikke. Åh så frustrert. Er nesten 40 år, har barn og utdanning og født jobb (som jeg brenner for, og derfor mestrer), men jeg klarer ikke "voksenting". Regninger forfaller, jeg aner ikke noenting om forsikringer eller skattekort og alt det der. Kanskje fordi eksen min tok seg av alt det? Og nå bare glemmer jeg det. Prøver å sette meg inn i det, men klarer det ikke. Hva skal jeg gjøre??? Anonymkode: 81405...1ee 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #3 Skrevet 17. desember 2023 Men du får jo hjelp nå? Det finnes ingen behandling for autisme, men det finnes info og rådgivning rundt hverdagslige ting for å skåne seg. F.eks bruke ørepropper for å skåne seg mot lyder, unngå visse situasjoner ved å gjøre sånn og sånn. Meld deg inn i autismeforeningen. Mtp ADHD så er det en del symptomer med det og autisme som overlapper hverandre. Så det at du får behandling for ADHD, vil automatisk kunne lette flere symptomer ved autisme. Anonymkode: 2271f...47b 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #4 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men du får jo hjelp nå? Det finnes ingen behandling for autisme, men det finnes info og rådgivning rundt hverdagslige ting for å skåne seg. F.eks bruke ørepropper for å skåne seg mot lyder, unngå visse situasjoner ved å gjøre sånn og sånn. Meld deg inn i autismeforeningen. Mtp ADHD så er det en del symptomer med det og autisme som overlapper hverandre. Så det at du får behandling for ADHD, vil automatisk kunne lette flere symptomer ved autisme. Anonymkode: 2271f...47b Tror du at det hjelper litt? Håper det! Kjenner meg jo litt roligere i hodet, men det går så fort over noen timer etter medisin. Jeg føler jeg trenger noen å snakke med, som kan hjelpe meg med alle tankene og frustrasjonen mine. Men kanskje du har rett, at det blir bedre når medisinen er rett! Har ikke tenkt på at det finnes foreninger. Tusen takk, det skal jeg gjøre Anonymkode: 81405...1ee
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #5 Skrevet 17. desember 2023 Du kan vel kanskje ha nytte av psykolog også? Ikke for å «kureres», men få en samtalepartner, noen å snakke med som forstår. Anonymkode: 303b6...93d 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #6 Skrevet 17. desember 2023 Jeg foreslår at du tar kontakt med Autismeforeningen, de har blant annet et likeperson-tilbud, hvor man kan ha kontakt med noen som har vært gjennom det samme eller lignende. Det er ikke rart at du har det tøft, du må nok bruke mye tid og energi på å finne fotfeste i livet, men med den nye informasjonen du har så vil det kunne være enklere. Søk informasjon og hjelp i interesse-foreninger, som feks adhd og autisme-foreningene. Det finnes kanskje noen grupper på facebook eller lignende hvor du kan melde deg inn? Bare pass på at det er givende, og ikke suger energi (har opplevd at slike digitale interesse-grupper kan bli litt mye fokus på negative ting, og ikke på løsninger). Det finnes helt garantert mange som har hatt det, og har det som deg. Håper du sakte, men sikkert finner fotfeste i livet ditt. Anonymkode: 539e4...49d 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #7 Skrevet 17. desember 2023 Snakk med fastlegen om hjelp å få. Kan Nav være et sted å henvende seg til ? Ellers kan en privat psykolog med spesialist innenfor autisme være en løsning? Det finnes privat psykologer med støtte, sånn at egenandel ikke blir så stor. Ang praktiske ting du opplever å ikke mestre. Kan det hjelpe å skrive lister på konkrete oppgaver? 1. Dato. Betal regninger. 2. Dato. Forsikring. Osv Anonymkode: 064b7...1af
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #8 Skrevet 17. desember 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Tror du at det hjelper litt? Håper det! Kjenner meg jo litt roligere i hodet, men det går så fort over noen timer etter medisin. Jeg føler jeg trenger noen å snakke med, som kan hjelpe meg med alle tankene og frustrasjonen mine. Men kanskje du har rett, at det blir bedre når medisinen er rett! Har ikke tenkt på at det finnes foreninger. Tusen takk, det skal jeg gjøre Anonymkode: 81405...1ee Du er vel også relativt nydiagnosert, det vil ta tid før medisiner "sitter". Effekten med medisiner vil jo alltid avta, så derfor skal de taes regelmessig. I begynnelsen kan det ta tid å finne riktig doseringer, slik at det blir litt utprøving. I tillegg kan du be om psykolog samtaler. Anonymkode: 2271f...47b 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #9 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fått diagnosene autisme og adhd. Er det sånn man ikke får mer oppfølging? Prøver ut medisiner for adhd, men det er med lege. Skal på kurs, men det er om adhd. Det er så mye jeg ikke mestrer i dagliglivet. Det fungere jo på jobb og sånne ting, men jeg sliter meg utmerket orker ikke å være sosial eller noen ting utenom, da er det stopp. Min mor prøver å forstå grensene mine, men det virker ikke som om hun HELT forstår. Hun bli sur når jeg sier nei til å bruke helgen min rett før jul til å vaske hennes hus. Jeg prøver så godt jeg kan å si mer nei, for det ender ikke bra. Jeg takler dårlig å ikke få bruke helgen min sånn jeg hadde planlagt, eller å bruke nok timer på hobbyen min (som også er en form for terapi for meg) Jeg prøver å slutte å være peoplepleaser, prøver å ikke skjule stimming hele tiden (er jo mindre blant folk, men noe er det, hjemme lar jeg alt komme frem), men får kjeft av familien min fordi jeg ikke sitter i ro (har vært sånn alltid). Prøver å ikke skjule hvem jeg er under alle maskene jeg har laget meg, alle personlighetene jeg lager så de jeg møter skal like meg... Uff. Det er så mye og det er så slitsomt, og jeg skulle ønske at iallfall de nærmeste kunne forstå meg jeg trejeg hjelp til så mye. Bare det å si til sjefen hva jeg trenger for å ikke slite meg ut eller bruke kvelden på å kjefte på meg selv for alt jeg har gjort galt. orker snart ikke mer. Trodde at det å endelig få en diagnose skulle gjøre at jeg fikk hjelp. Det hjelper jo ikke å vite at jeg er autist og har adhd pg blit sendt uti verdenen igjen som jeg aldri helt har mestret eller forstått. Anonymkode: 81405...1ee Men dps er terapi og behandling av psykiske lidelser node adhd og autisme ikke her derfor får du ikke ytterligere hjelp utover det å bli utredet for de diagnosene. Anonymkode: cefd7...b09 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #10 Skrevet 17. desember 2023 Forstår deg godt ts. Jeg ble sendt hjem fra dps med autismediagnose, et skriv med tips om å melde meg inn i autismeforeningen (jeg synes dette likepersons opplegget høres DRITskummelt ut! Jeg takler jo ikke folk som maser), råd om å gå for ufør siden jeg sliter i arbeidslivet og et klapp på skulderen med oppfordring om å akseptere meg selv. Føler meg like rådvill som deg, men du har ihvertfall hjelp mot adhd, vil tro det er en del i det opplegget som kan avhjelpe noen av plagene du har ifbm autismen også 😊 Anonymkode: 23ad3...58c 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #11 Skrevet 17. desember 2023 (endret) Jeg forventer ikke spesial treatment, jeg trenger hjelp så jeg klarer å fungere i jobb, i dagliglivet og andre ting som er forventet uten at jeg blir utbrent gang på gang! Jeg vet ikke hva som er vanlig, så jeg spør her så kanskje noen med erfaring kan svare. Kanskje er autistisk? Jeg har fått diagnosen. Anonymkode: 81405...1ee Fjernet sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 18. desember 2023 av Perelandra 4 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #12 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Forstår deg godt ts. Jeg ble sendt hjem fra dps med autismediagnose, et skriv med tips om å melde meg inn i autismeforeningen (jeg synes dette likepersons opplegget høres DRITskummelt ut! Jeg takler jo ikke folk som maser), råd om å gå for ufør siden jeg sliter i arbeidslivet og et klapp på skulderen med oppfordring om å akseptere meg selv. Føler meg like rådvill som deg, men du har ihvertfall hjelp mot adhd, vil tro det er en del i det opplegget som kan avhjelpe noen av plagene du har ifbm autismen også 😊 Anonymkode: 23ad3...58c Er veldig spent på hvordan det blir videre. Fikk et lite håp da jeg kjente den herlige roen som kom over meg en time etter jeg tok tabletten. Har aldri følt meg så rolig i hodet før. Og så samlet om du skjønner. Om det er innbilning, at jeg håpte sånn på den effekten at jeg innbiller meg hele greia er jo kanskje en mulighet, men det var en veldig veldig god følelse. Det var bare synd det gikk over etter enda en time. Jeg takler heller ikke folk som maser. Ringer de for å snakke med deg liksom? Takler ikke å snakke i telefon... Jeg klarer meg bra på jobb utad. Brukerene elsker meg, og syns jeg gjør alt veldig bra, men det er så mye jeg ikke klarer. Mye som gjør at jeg kan gå i ukevis og stresse (og da gjør jeg ting mot meg selv jeg ikke skal...). Jeg har et voldsomt tankekjør hver kveld, fordi jeg går gjennom hele dagen og alt som ikke gikk som planlagt. Jeg roter overalt, roter bort viktige papirer, glemmer viktige ting (her kommer vel medisinen til å hjelpe). Jeg har blitt sykemeldt flere ganger pga utbrenthet, depresjon osv. Jeg elsker jobben fordi den har sammenheng med det jeg har hatt som hovudinteresse halve livet mitt. Vil ikke bli sykemeldt eller ufør, jeg vil bare fungere. Æsj, nå skriver jeg for mye igjen😬🤣 Anonymkode: 81405...1ee 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #13 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Men dps er terapi og behandling av psykiske lidelser node adhd og autisme ikke her derfor får du ikke ytterligere hjelp utover det å bli utredet for de diagnosene. Anonymkode: cefd7...b09 Ok, det visste jeg ikke. Anonymkode: 81405...1ee
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #14 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ok, det visste jeg ikke. Anonymkode: 81405...1ee Kanskje greit å lese seg litt opp før man «klager» Og DPS står jo for distriktpsykiatrisk senter så ganske så selvforklarende. Anonymkode: cefd7...b09 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #15 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje greit å lese seg litt opp før man «klager» Og DPS står jo for distriktpsykiatrisk senter så ganske så selvforklarende. Anonymkode: cefd7...b09 Hva er det med deg? Jeg klager ikke, jeg spør! Anonymkode: 81405...1ee 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #16 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hva er det med deg? Jeg klager ikke, jeg spør! Anonymkode: 81405...1ee Anførselstegn. Anonymkode: cefd7...b09 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #17 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Anførselstegn. Anonymkode: cefd7...b09 Ok, jeg "klager" ikke heller. Som sagt, jeg spør. Anonymkode: 81405...1ee
Nusket Skrevet 17. desember 2023 #18 Skrevet 17. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Kanskje greit å lese seg litt opp før man «klager» Og DPS står jo for distriktpsykiatrisk senter så ganske så selvforklarende. Anonymkode: cefd7...b09 Kanskej heller du bør lese deg opp, og forstå at det er vanlig med store psykiatriske problemer som følge av både autisme og adhd? 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #19 Skrevet 17. desember 2023 Nusket skrev (27 minutter siden): Kanskej heller du bør lese deg opp, og forstå at det er vanlig med store psykiatriske problemer som følge av både autisme og adhd? Som følge av ja kanskje,men er de to psykiske lidelser? Nei det er de ikke. Kan jeg mye om de diagnosene? Ja er godt over gjennomsnittet belest på de lidelsens så trenger ikke å lese meg opp 😊 Anonymkode: cefd7...b09
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #20 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, jeg "klager" ikke heller. Som sagt, jeg spør. Anonymkode: 81405...1ee Du stilte et spørsmål i setning nr to i hi og så fortsatte resten av innlegget uten et eneste spørsmål. Anonymkode: cefd7...b09 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå