AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #1 Skrevet 17. desember 2023 Har i løpet av 2023 kjøpt min første leilighet med samboer, men lånet står på han. Jeg har en studiegjeld på 480.000,- som jeg har skrevet under gjeld. Men hvordan gjør jeg det med boliglånet? Vi eier 50/50 og jeg vil heller betale foe mye sånn at jeg får penger tilbake pp skatten, enn å måtte betale restskatt Anonymkode: 9efcb...0a9
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #2 Skrevet 17. desember 2023 Hvis du står som eier av en halv leilighet uten å ha boliggjeld risikerer du mye inntektsskatt og formueskatt. Før inn din del av boliggjeld og antatt rentebetaling, og oppdater skattekort. Det er viktigere at du sikrer at det blir riktig i skattemeldingen. Anonymkode: 99178...88b 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #3 Skrevet 17. desember 2023 Du må føre din halvdel av gjelda, og samboeren din må føre sin! Anonymkode: 11c52...43a
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #4 Skrevet 17. desember 2023 Er du medlånetaker eller står lånet kun på ham? Hvis du er medlånetaker skal dere dele rentekostnadene og lånesaldoen lik det dere har gjort i samboeravtalen. Om han er hovedlånetaker vil banken rapportere alt inn på ham på skattemeldingen for 2023, så der må du kreve at han setter ned sine tall lik det du legger inn av lån og rentekostnader. Anonymkode: bfc77...413
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå