Gå til innhold

Mannen min, og far til sønnen vår, liker ham ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller, det blir kanskje feil å si at han ikke liker sin egen sønn, men han er konstant på han og pirker og retter og kaller ham ting. Ja, gutten er mye, og han har muligens en diagnose, men å hele tiden bli rettet på og kalt ting må jo være skadelig. Jeg skjønner at mannen min tidvis blir sliten av han, når han lager lyd eller synger eller stuper kråke i sofaen. Mannen min forsvarer seg med at hvis han ikke korrigerer han nå, vil han bli ufordragelig som voksen.
Hvordan løse dette? Jeg er så lei av å gå imellom dem, forklare for sønnen, og «kjefte» på faren.

Anonymkode: 7b71f...90c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har en helt annen grense enn far, og gutten vet at du synes det er greit å stupe kråke i sofaen, mye uro og lyd, så blir dette en ond sirkel. 
Det er ikke riktig å si at gutten ikke skal bli korrigert eller rettet på, men det må jo gjøres på en grei måte, ikke i sinne eller med bruk av negative kallenavn.

Er han under utredning? Får dere noe hjelp? Sliter far med sinne? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Full Ugle skrev (5 minutter siden):

Hvis du har en helt annen grense enn far, og gutten vet at du synes det er greit å stupe kråke i sofaen, mye uro og lyd, så blir dette en ond sirkel. 
Det er ikke riktig å si at gutten ikke skal bli korrigert eller rettet på, men det må jo gjøres på en grei måte, ikke i sinne eller med bruk av negative kallenavn.

Er han under utredning? Får dere noe hjelp? Sliter far med sinne? 

Nei, han er ikke under utredning, så det er dermed ingen hjelp å få. Nei, far sliter ikke med sinne. Men sønnen vår pusher grensene hans, det er det ikke tvil om. Jeg er heller ingen pushover, han er en håndfull, men det er den stadige navnekallingen og sammenligningen med andre barn med diagnoser rundt oss jeg ikke liker.

Ts

Skrevet

Er dere flinke til å la gutten få utfolde seg fysisk da? Nå som det er masse snø, får han akt utendørs og gått på ski og skøyter? Jeg har 3 sønner selv og de bobler alle sammen fullstendig over av energi, dersom de ikke får bruke kroppene sine. Det trenger overhodet ikke å foreligge noen diagnoser, men ikke alle er skapt for å sitte stille på rumpa og perle mens foreldrene sitter på kjøkkenet og spiller candycrush på telefonen.

Anonymkode: 3a34c...f6d

• Liker 1
Skrevet

Jva med å ta med barnet ut å ake, eller på trampoline hallen og så kan far få være i fred? Høres ut som barnet har mye uro i seg. 

Dere m bli enige om hvordan dere vil snakke med barnet. 

Kan jo virke som adhd er inne i bildet her, både på far og barn siden begge drives av impulsivitet. Hilsen adhd er. 

Anonymkode: acb83...41c

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller, det blir kanskje feil å si at han ikke liker sin egen sønn, men han er konstant på han og pirker og retter og kaller ham ting. Ja, gutten er mye, og han har muligens en diagnose, men å hele tiden bli rettet på og kalt ting må jo være skadelig. Jeg skjønner at mannen min tidvis blir sliten av han, når han lager lyd eller synger eller stuper kråke i sofaen. Mannen min forsvarer seg med at hvis han ikke korrigerer han nå, vil han bli ufordragelig som voksen.
Hvordan løse dette? Jeg er så lei av å gå imellom dem, forklare for sønnen, og «kjefte» på faren.

Et lite råd. 

Ikke gå imellom, la far rette på ungen. 

Går du i mellom så blir det aldri bra og mest sannsynlig blir ungen en dritt unge ingen vil ta i med pølseklype en gang

Anonymkode: 9e17a...c37

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, han er ikke under utredning, så det er dermed ingen hjelp å få. Nei, far sliter ikke med sinne. Men sønnen vår pusher grensene hans, det er det ikke tvil om. Jeg er heller ingen pushover, han er en håndfull, men det er den stadige navnekallingen og sammenligningen med andre barn med diagnoser rundt oss jeg ikke liker.

Ts

Så ren barnemishandling da altså. Du bør søke hjelp og flytte. 

Anonymkode: 5ad9a...072

• Liker 1
Skrevet

Enig med begge her. Og tenker far bør lære seg andre måter å sette grenser på enn å kjefte, kalle opp osv. Og det er helt feil av deg å ikke korrigere stupe kråke i sofaen. 

Har to barn med adhd jeg også, men de ble korrigert, ikke pirket på. Men å hoppe/stupe kråke i sofaen har da aldri vært greit for dem. Å sitte litt urolig, er noe helt annet. 

Men ja de får problemer senere, om de ikke blir korrigert. Men de vil også få problemer senere om de blir pirket på og kalt opp ting også,  da det gir svært dårlig selvtillit og skaper mye usikkerhet. 

Anonymkode: c2679...1c6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jva med å ta med barnet ut å ake, eller på trampoline hallen og så kan far få være i fred? Høres ut som barnet har mye uro i seg. 

Dere m bli enige om hvordan dere vil snakke med barnet. 

Kan jo virke som adhd er inne i bildet her, både på far og barn siden begge drives av impulsivitet. Hilsen adhd er. 

Anonymkode: acb83...41c

Man trenger ikke å ha adhd bare fordi man er fysisk av natur. Men man må faktisk få lov til å være fysisk. Det er bare de siste 10 årene at barn skal holdes inenndørs fremfor å fly bygda rundt og spille fotball/leke/finne på sprell. Ikke rart at adhd-diagnosene hagler når det eneste aksepterte for barn er å sitte rolig innendørs og holde munn.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så ren barnemishandling da altså. Du bør søke hjelp og flytte. 

Jeg er helt enig i at det faren holder på med er psykisk terror. Det er utrolig leit da det kommer til å ødelegge sønnens selvfølelse og selvtillit. Men jeg hadde heller sendt faren på COS-kurs, da forskning viser at barn av skilte foreldre heller ikke kommer spesielt bra ut. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja det er skadelig for gutten å bli kalt ting og at han sitter igjen med en følelse av at alt han gjør er galt, og ikke er god nok for fars kjærlighet. Og noe som kan være godt å tenke av og til er at barn gjør så godt de kan. 
Du kan antagelig ikke endre far, men desto viktigere er det at du er bevisst din rolle som mor, og hvordan du tilfører gutten positivitet og gode opplevelser i relasjon med deg og andre. Vær i forkant av situasjoner, ta gutten ut av evt «konfliktområder» med far og bekreft gode tiing gutten gjør. Og ikke minst, fortell ham at han er en nydelig gutt for den han er. 
❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Navnkalling?

Barn tar på seg rollene de blir gitt. Blir et barn kalt drittunge og det konsekvent blir gjort klart for ham at han er en problemunge, så vil han ta på seg den rollen. Verre; han vil slite med å ta til seg kritikk fra venner og skole, fordi drittunge er den han er. Å bli kalt drittsekk av venner når han gjør noe som ikke er greit, kan da ikke være så farlig når drittunge er det han får slengt etter seg når han stuper kråke i sofaen eller gjør andre irriterende småting?

Far må skjerpe seg. Korriger for all del, men pirking og navnkalling er ikke greit. Far må stoppe og sette barnet i en bås, og heller finne måter å hjelpe barnet med å regulere følelser og finne alternative utløp for energi. Han bør ta med barnet ut og ha det gøy sammen med barnet. Han kan finne en aktivitet de kan gjøre sammen. 

Anonymkode: ae86d...dd1

• Nyttig 3
Skrevet
Kaisada skrev (Akkurat nå):

Ja det er skadelig for gutten å bli kalt ting og at han sitter igjen med en følelse av at alt han gjør er galt, og ikke er god nok for fars kjærlighet. Og noe som kan være godt å tenke av og til er at barn gjør så godt de kan. 
Du kan antagelig ikke endre far, men desto viktigere er det at du er bevisst din rolle som mor, og hvordan du tilfører gutten positivitet og gode opplevelser i relasjon med deg og andre. Vær i forkant av situasjoner, ta gutten ut av evt «konfliktområder» med far og bekreft gode tiing gutten gjør. Og ikke minst, fortell ham at han er en nydelig gutt for den han er. 
❤️

Signerer denne, men far demonstrerer enorm uvitenhet i sitt foreldreskap og trenger sårt faglig påfyll. Han hadde trolig vært en superfar for et rolig og enkelt barn, men her må han faktisk brette opp ermene og gidde å gjøre aktive ting utendørs med gutten for å få en tolerererbar unge innendørs etterpå.

• Liker 2
Skrevet

Altså, jeg er fullt med på tanken om korrigering, men navnekalling? Overhodet ikke greit. 

Anonymkode: b1d52...ec3

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Et lite råd. 

Ikke gå imellom, la far rette på ungen. 

Går du i mellom så blir det aldri bra og mest sannsynlig blir ungen en dritt unge ingen vil ta i med pølseklype en gang

Anonymkode: 9e17a...c37

Det er viktigere at foreldre samarbeider, men..  å la en forelder gjøre urett mens den andre støtter dette er verre. Når barnet blir voksent så vil sviket føles verre fra den som visste bedre men støttet det gale, enn fra den som ikke evner bedre. 

Far bør lese noen oppdragelsesbøker eller gå på kurs. Å sammenligne med andre barn er en uting. Konstant kritikk hjelper heller ikke. Det blir bare en konstant lyd uten innhold. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Altså, jeg er fullt med på tanken om korrigering, men navnekalling? Overhodet ikke greit. 

Anonymkode: b1d52...ec3

Enig. Det er jo latterliggjøring. Spesielt om han sier det i en korrigersammenheng hvor han ønsker at barnet skal lytte. TS: du og ektefelle må sette noen felles regler for hvordan dere skal grensesette. Kanskje bør du noen ganger ta grensesettingen så far slipper? Og far må droppe stygge navn. Det virker som dere begge har behov for å tilegne dere verktøy i forhold til hvordan dere oppdrar og kommuniserer med barnet… 

Skrevet

Jeg har selvsagt bedt faren slutte med navnekalling. Det bare forsetter og han blir sur på meg når jeg påpeker det. «Men det er jo sant, han oppfører seg som en mongo.» 

Å gå ut med han gidder han aldri. Han mener han kan gå ut og underholde seg selv nå som han er åtte år. Kan godt stemme det, men det som skjer da er at han enten sitter på skjerm eller jeg må ta han med ut. Vi løper endel i skogen, gutten og jeg, og etter det er han mild og snill som dagen er lang. Men faren gjør aldri noe med han.

Som beskrevet i overskriften, jeg tror faktisk ikke han liker han noe særlig. Eldstebarnet vårt får mye mer positiv oppmerksomhet.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har selvsagt bedt faren slutte med navnekalling. Det bare forsetter og han blir sur på meg når jeg påpeker det. «Men det er jo sant, han oppfører seg som en mongo.» 

Å gå ut med han gidder han aldri. Han mener han kan gå ut og underholde seg selv nå som han er åtte år. Kan godt stemme det, men det som skjer da er at han enten sitter på skjerm eller jeg må ta han med ut. Vi løper endel i skogen, gutten og jeg, og etter det er han mild og snill som dagen er lang. Men faren gjør aldri noe med han.

Som beskrevet i overskriften, jeg tror faktisk ikke han liker han noe særlig. Eldstebarnet vårt får mye mer positiv oppmerksomhet.

Ts

Dersom du tillater at dette fortsetter så er du medskyldig i mishandling og jeg håper noen melder dere til barnevernet. 

"Psykisk mishandling av barn er den mest udefinerbare typen av mishandling, og er en type mishandling som kan påvirke barnets psykiske vekst og utvikling. Følelsesmessig mishandling skjer i et gjentatt mønster av ødeleggende interaksjoner mellom foreldrene og barnet. Det formidles til barnet at det ikke er bra nok, ikke er elsket eller er uønsket. Dette mønsteret kan være kronisk eller bli trigget av alkohol/ annet misbruk eller andre faktorer. Psykisk mishandling inngår i alle typer mishandling, misbruk og omsorgssvikt, men kan også opptre alene (1, 2)."

https://ehandboken.ous-hf.no/document/41646

• Liker 1
Skrevet

Dere må melde på ungen på mest mulig idrett. Ikke bra med skjermtid for slike unger, la de spille fotball eller løpe på ski. Så synes jeg dere overdriver navnekallingen, det er jo bare slik folk prater. Er du helt mongo eller? Ikke helt woke, men vanlig i daglig tale. 

Anonymkode: c1cb2...45d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere må melde på ungen på mest mulig idrett. Ikke bra med skjermtid for slike unger, la de spille fotball eller løpe på ski. Så synes jeg dere overdriver navnekallingen, det er jo bare slik folk prater. Er du helt mongo eller? Ikke helt woke, men vanlig i daglig tale. 

Anonymkode: c1cb2...45d

Han går på idrett. Trening flere dager i uken.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...