AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #1 Skrevet 17. desember 2023 Til dere som syns det er vanskelig å forstå inntakssystemet på DPS. Her er DPS sin veileder for hvordan de prioriterer og hvilke ventetider som er estimert i hver diagnostiske gruppe: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne Ser det ligger en del feilinformasjon ute i ulike tråder. DPS prioriterer etter et utvalg diagnosegrupper og underpunkt for prioritering innen disse. Bla dere litt frem og tilbake i linken så er det lett å se og forstå oversikten. Traumediagnosene skal helst behandles i primærhelsetjenesten, altså ikke DPS, med mindre symptomene er særlig alvorlige. Øvrige diagnosekategorier er lettforståelig satt opp. De vanskeligste henvisningene blir de som ikke har en satt diagnose enda, men som behøver utdredning. Disse skal henvises på en sånn måte at tentativ diagnose fremkommer og dermed skal henvisningen vurderes som om diagnosen er feks schizofreni og prioriteres deretter. Anonymkode: 129cf...6df
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #2 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Traumediagnosene skal helst behandles i primærhelsetjenesten, altså ikke DPS, med mindre symptomene er særlig alvorlige Med andre ord: de skal ikke behandles. Veldig interessant dokument, forstår mer nå av hvorfor psykisk helsehjelp i Norge er så dårlig og utilgjengelig. Anonymkode: 69e1b...f9e 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #3 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Med andre ord: de skal ikke behandles. Veldig interessant dokument, forstår mer nå av hvorfor psykisk helsehjelp i Norge er så dårlig og utilgjengelig. Anonymkode: 69e1b...f9e «Fortrinnsvis behandles i primærhelsetjenesten» er ikke direkte oversatt med «skal ikke behandles», som du konkluderer med. Sekundærhelsetjenesten er laget for å utrede og behandle de som har sykdommer som primærhelsetjenesten ikke er kompetente til å behandle. Traumelidelser er av en eller annen grunn ikke medregnet i denne inndelingen av hvilke tilstander som skal behandles på dps. Bortsett fra de aller sykeste traumatiserte med et såpass symptomtrykk av primærhelsetjenesten ikke kan håndtere dem. Vet ikke hvorfor det er sånn. De øvrige diagnosene som prioriteres i inntakt er jo tilstander som kan behandles medikamentelt minus spiseforstyrrelse Anonymkode: 129cf...6df 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #4 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Med andre ord: de skal ikke behandles. Veldig interessant dokument, forstår mer nå av hvorfor psykisk helsehjelp i Norge er så dårlig og utilgjengelig. Anonymkode: 69e1b...f9e Psykisk helsehjelp er ikke dårlig selv om den for noen er utilgjengelig. Dps er veldig bra for dem som får plass Anonymkode: 129cf...6df 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #5 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fortrinnsvis behandles i primærhelsetjenesten» er ikke direkte oversatt med «skal ikke behandles», som du konkluderer med. Siden primærhelsetjenesten ikke har ressurser eller kompetanse til å behandle traumer, er det akkurat det det betyr jo. Anonymkode: 69e1b...f9e 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #6 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Psykisk helsehjelp er ikke dårlig selv om den for noen er utilgjengelig. Dps er veldig bra for dem som får plass Anonymkode: 129cf...6df Der får vi være uenige. Dps er sikkert bra andre steder, men her er både dps og bup preget av mangel på stabil arbeidskraft og kompetanse. De fleste som jobber der er unge og ikke ferdig utdannet/utdannet som noe annet. Anonymkode: 69e1b...f9e
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #7 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Psykisk helsehjelp er ikke dårlig selv om den for noen er utilgjengelig. Dps er veldig bra for dem som får plass Anonymkode: 129cf...6df De skal behandles i primærhelsetjenesten. Du kan lese. En allmennmedisiner har årelang utdanning og medisinsk kompetanse samt noe skolering i kognitiv terapi mm. Om behandlingen ikke er god nok for deg etter din målestokk er noe annet enn at det ikke eksisterer et behandlingstilbud. Ellers enig i at ptsd og k-ptsd et utelatt fra de prioritere diagnosegruppene i dps sitt inntakssystem, skulle gjerne hatt innsyn i vurderingsgrunnlaget for den konklusjonen Anonymkode: 129cf...6df
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #8 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Der får vi være uenige. Dps er sikkert bra andre steder, men her er både dps og bup preget av mangel på stabil arbeidskraft og kompetanse. De fleste som jobber der er unge og ikke ferdig utdannet/utdannet som noe annet. Anonymkode: 69e1b...f9e Ja det stemmer at mange er unge og at det er mange LIS der blant legene. Men ikke overdriv så mye at det su skriver ikke stemmer: psykologene på dps er selvsagt ferdig utdannet psykolog selv om de har liten arbeidserfaring og ikke er gamle. Dessuten er ikke nyutdannede terapeuter og leger sidestilt med dårlige terapeuter og leger. Pass deg for å ikke spre urimelige fordommer Anonymkode: 129cf...6df
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #9 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): psykologene på dps er selvsagt ferdig utdannet psykolog selv om de har liten arbeidserfaring og ikke er gamle Nei. Den ene psykologen var ikke psykolog, men hadde en vanlig master i psykologi og tok et videreutdanningskurs om kognitiv terapi. Den andre hadde igjen praksisen på sisteåret før godkjenning som psykolog. Hvorfor gidder du å krangle på noe du ikke vet noe om? Anonymkode: 69e1b...f9e
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #10 Skrevet 17. desember 2023 Det er faktisk helt tragisk at primærhelsetjenesten skal behandle PTSD. De har ikke tilstrekkelig kompetanse på lidelsen. Det hører hjemme i spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: 030e3...d7b 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #11 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei. Den ene psykologen var ikke psykolog, men hadde en vanlig master i psykologi og tok et videreutdanningskurs om kognitiv terapi. Den andre hadde igjen praksisen på sisteåret før godkjenning som psykolog. Hvorfor gidder du å krangle på noe du ikke vet noe om? Anonymkode: 69e1b...f9e Hvorfor gidder du formulere deg på en måte som påstår at alle dps er elendige, ingen får god behandling osv. Jeg har jobbet på et dps og vet veldig mye om kompetansen til de ansatte der. Fantes ikke et mennesker uten ferdig utdannelse. De ville ikke fått jobb hos oss. Hvorfor ditt spesifikke dps ikke overholder kompetansekravene hos ansatte er noe du bør spørre dem om. Anonymkode: 129cf...6df
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #12 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er faktisk helt tragisk at primærhelsetjenesten skal behandle PTSD. De har ikke tilstrekkelig kompetanse på lidelsen. Det hører hjemme i spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: 030e3...d7b Helt enig Anonymkode: 129cf...6df
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #13 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor gidder du formulere deg på en måte som påstår at alle dps er elendige, ingen får god behandling osv. Anonymkode: 129cf...6df Sliter du med leseforståelsen? Dette skriver jeg: Sitat Dps er sikkert bra andre steder, men her er både dps og bup preget av mangel på stabil arbeidskraft og kompetanse. Tråden er ikke så himla lang, så det bør være relativt lett for deg å vise til et sted der jeg skriver det du påstår. Anonymkode: 69e1b...f9e
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #14 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Med andre ord: de skal ikke behandles. Veldig interessant dokument, forstår mer nå av hvorfor psykisk helsehjelp i Norge er så dårlig og utilgjengelig. Anonymkode: 69e1b...f9e At du har dårlig erfaring med psykiatrien, betyr ikke at psykisk helsehjelp i Norge er dårlig. Jeg har gått både på BUP og DPS flere steder i landet (Trøndelag og Østlandet). Det er snakk om 3-4 behandlingssteder i løpet av 10 år, og jeg har alltid fått god hjelp. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sliter du med leseforståelsen? Dette skriver jeg: Tråden er ikke så himla lang, så det bør være relativt lett for deg å vise til et sted der jeg skriver det du påstår. Anonymkode: 69e1b...f9e Du påstår jo det her: «forstår mer nå av hvorfor psykisk helsehjelp i Norge er så dårlig og utilgjengelig.» Anonymkode: c5e23...c37
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #15 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du påstår jo det her: «forstår mer nå av hvorfor psykisk helsehjelp i Norge er så dårlig og utilgjengelig.» Det står det overhodet ikke! Ærlig talt. Jeg sier at jeg forstår mer av hvorfor psykisk helsehjelp i Norge er så dårlig og utilgjengelig. Hvis du ser mine andre innlegg så er det direkte i sammenheng med at traumer skal behandles i primærhelsetjenesten, som jeg mener de verken har kompetanse til eller tid til. Anonymkode: 69e1b...f9e
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #16 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): At du har dårlig erfaring med psykiatrien, betyr ikke at psykisk helsehjelp i Norge er dårlig. At traumer skal behandles i primærhelsetjenesten er mildt sagt urovekkende. Anonymkode: 69e1b...f9e 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #17 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sliter du med leseforståelsen? Dette skriver jeg: Tråden er ikke så himla lang, så det bør være relativt lett for deg å vise til et sted der jeg skriver det du påstår. Anonymkode: 69e1b...f9e Jeg langt link til prioriteringsveileder for at folk skal ha tilgang på rett informasjon og dermed ikke behøver å spytte ut subjektive perspektiv og generelle usannheter om dps og inntakskriterier, som har skjedd mange ganger på KG. Du klarte ikke lese veilederen skikkelig og du klarte ikke skille mellom individuelle opplevelser og generelle formaliteter. Jeg takker for meg og bruker søndagen på mer klarttenkende og vennlig innstilte mennesker enn deg. Anonymkode: 129cf...6df 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #18 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du klarte ikke lese veilederen skikkelig Selvsagt klarte jeg det. Som sagt, svært nyttig. Anonymkode: 69e1b...f9e
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #19 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det står det overhodet ikke! Ærlig talt. Jeg sier at jeg forstår mer av hvorfor psykisk helsehjelp i Norge er så dårlig og utilgjengelig. Hvis du ser mine andre innlegg så er det direkte i sammenheng med at traumer skal behandles i primærhelsetjenesten, som jeg mener de verken har kompetanse til eller tid til. Anonymkode: 69e1b...f9e Jo du påstår akkurat den setningen du skriver. Du må stå for påstandene dine. Denne er feil og det nekter du å gå med på Anonymkode: 129cf...6df
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #20 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selvsagt klarte jeg det. Som sagt, svært nyttig. Anonymkode: 69e1b...f9e Nei du leste den som at traumer ikke gis behandling i det hele tatt. Det står det ikke. Det står at de behandles i primærhelsetjenesten først og fremst. Det er noe helt annet enn ingen behandling Anonymkode: 129cf...6df 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå