Gå til innhold

Utleie - forsikring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

newman01 skrev (5 timer siden):

Personen som nevnte vinduer sa ingenting om innbrudd.  Noen har sinnemestringsutfordringer og kaster ting gjennom vinduer

Hvem selger slik innboforsikring som dekker det? Den hadde vært litt morro å ha. 😮 Men koster nok flesk, så vil foretrekke at utleier spanderer den forsikringa på meg, ikke betale selv

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine leieboere har nettopp hatt innbrudd. Skader på dør og vindu var ikke dekket av husforsikring, men ble dekket av deres innboforsikring. Jeg har derfor også sjekket min husforsikring og innboforsikring, og der er det det samme. Skader ved innbrudd går på innboforsikring. 

Anonymkode: e4ed3...4e5

Så, det du sier er, skader du er ansvarlig for å dekke, ble dekket av leieboeren din. Hvorfor spanderer du ikke på han forsikring da siden den tydeligvis er mye verdt for deg ? Er ikke det fair? 

Anonymkode: 56753...989

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem selger slik innboforsikring som dekker det? Den hadde vært litt morro å ha. 😮 Men koster nok flesk, så vil foretrekke at utleier spanderer den forsikringa på meg, ikke betale selv

Så, det du sier er, skader du er ansvarlig for å dekke, ble dekket av leieboeren din. Hvorfor spanderer du ikke på han forsikring da siden den tydeligvis er mye verdt for deg ? Er ikke det fair? 

Fiffig at Leieboerforeningen anbefaler at alle som leier skaffer sin egen innboforsikring da. Og som Sparebank1 informerer: Utleier og leietaker må ha hver sin innboforsikring for å være dekket. En leietaker anses ikke som et fast medlem av en husstand og er ikke dekket av utleiers innboforsikring.

Så ikke mye glede i en dobbel innboforsikring for huseier, da det er leietager som må ha den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (58 minutter siden):

Fiffig at Leieboerforeningen anbefaler at alle som leier skaffer sin egen innboforsikring da. Og som Sparebank1 informerer: Utleier og leietaker må ha hver sin innboforsikring for å være dekket. En leietaker anses ikke som et fast medlem av en husstand og er ikke dekket av utleiers innboforsikring.

Så ikke mye glede i en dobbel innboforsikring for huseier, da det er leietager som må ha den. 

Leieboerforeningen, sier at INNBOOOOOOOOOOO til leieboer, ikke er dekket av huseiers INNNBOOOOOO forsikring. Dermed må leieboere som ønsker INNBOOOOOOOOOOO dekket ha sin egen INNNBOOOOOO forsikring. Som er noe ingen i denne tråden er uenig i eller har sagt noe imot. Så vi er helt på lag med leieboerforeningen. 

Utleiere i denne tråden, snakker om, IKKE-INNBOOOOOO, som de vil at leieboeren skal DEKKE , selv om det er UTLEIERSSSSSS ansvar, dermed krever de at leieboere kjøper forsikring som dekker IKKE-INNBOOOOOO slik at de sparer penger på at deres ansvar skyves over på leieboer. Istedenfor at de må betale selv kan de få leieboer og hans forsikringsselskap betalt av leieboer, til  å dekke skader UTLEIER er ansvarlig for å dekke. 

Mitt svar på dette er, at huseier da bør spandere leieboers forsikring, siden den tydeligvis er så viktig for huseier. Dere snakker om hvor bra forsikringen er og dekker innbrudd og (angivelig...) mikrøbølgeovner en selv kaster gjennom egen vindusrute i raseri. Ok, flott, samme for meg hva de dekker eller dere tror de dekker, bare dere betaler for det så kan jeg gå med på hva som helst forsikring dere vil. Problemet er dere vil ha fordelen, av dekken av ting som er DERES ansvar, mens hele kostnaden skal dekkes av leieboer, hvordan er det fair i det hele tatt ?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (12 timer siden):

Hvorfor skriver du som om noen har ment at leietagere ikke bør ha/trenger innboforsikring??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Leieboerforeningen, sier at INNBOOOOOOOOOOO til leieboer, ikke er dekket av huseiers INNNBOOOOOO forsikring. Dermed må leieboere som ønsker INNBOOOOOOOOOOO dekket ha sin egen INNNBOOOOOO forsikring. Som er noe ingen i denne tråden er uenig i eller har sagt noe imot. Så vi er helt på lag med leieboerforeningen. 

Utleiere i denne tråden, snakker om, IKKE-INNBOOOOOO, som de vil at leieboeren skal DEKKE , selv om det er UTLEIERSSSSSS ansvar, dermed krever de at leieboere kjøper forsikring som dekker IKKE-INNBOOOOOO slik at de sparer penger på at deres ansvar skyves over på leieboer. Istedenfor at de må betale selv kan de få leieboer og hans forsikringsselskap betalt av leieboer, til  å dekke skader UTLEIER er ansvarlig for å dekke. 

Mitt svar på dette er, at huseier da bør spandere leieboers forsikring, siden den tydeligvis er så viktig for huseier. Dere snakker om hvor bra forsikringen er og dekker innbrudd og (angivelig...) mikrøbølgeovner en selv kaster gjennom egen vindusrute i raseri. Ok, flott, samme for meg hva de dekker eller dere tror de dekker, bare dere betaler for det så kan jeg gå med på hva som helst forsikring dere vil. Problemet er dere vil ha fordelen, av dekken av ting som er DERES ansvar, mens hele kostnaden skal dekkes av leieboer, hvordan er det fair i det hele tatt ?

Du kan ikke forvente at noen leser slike innlegg. Skriv ordentlig. Du fremstår ikke smartere og poengene dine blir ikke bedre.

Ingen i denne tråden har skrevet at leietagere ikke bør ha innboforsikring.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leier ut møblert, er det dine møbler, og da bør du tegne innboforsikring. Da er det ditt tap når skaden eventuelt skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 6.00):

Du kan gjerne mene det. Jeg krever likevel at de har innboforsikring. 

Anonymkode: e4ed3...4e5

Må sjekke ofte da, de kan jo si opp 😄

Anonymkode: 25391...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor leier dere tomsinger ut til folk som ramponerer leiligheten? Det kommer alltid flere titalls interesserte på visning, med mindre du bor på Svalbard. Bor du i Oslo/Bergen får du fort 100+ henvendelser. Og av disse velgere dere dem som ødelegger hele leiligheten? lol? Det er veldig lett å gjenkjenne slike mennesker. I hvert fall etter en kort samtale på visning f. eks.

Som man reder så ligger man.

Anonymkode: ac346...200

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
AnonymBruker
Rotemor skrev (På 17.12.2023 den 5.17):

Jeg har leid ut til mange i årevis. Jeg driver ikke overformynderi av den grunn. Er de ikke forsikret må de dekke skadene selv.

Det der er noe du har funnet på og det er maktmisbruk.

Selvsagt krever man som utleier innboforsikring. Det er et absolutt krav. 

Anonymkode: 8a54b...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 4.56):

Må sjekke ofte da, de kan jo si opp 😄

Anonymkode: 25391...6e8

Banken som gir boliglån krever jo bygningsforsikring, huseier kan da si opp den også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selvsagt krever man som utleier innboforsikring. Det er et absolutt krav. 

Nei. Du må nesten begrunne påstanden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utleier spurte faktisk om jeg hadde innboforsikring da vi skrev kontrakt. Jeg svarte at jeg hadde det gjennom mitt fagforbund, og det var godt nok for utleier. Han trengte ikke å se noe bevis, og vet sannsynligvis at 99 % av de som jobber i mitt yrke er medlem av samme fagforbund, da han har et yrke der han kommer i kontakt med mitt forbund i forskjellige saker.

I tillegg til innboforsikring har vi egen forsikring på bunadene og den dyreste elsykkelen.

Anonymkode: e5838...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tviler på at det finnes forsikring mot at leietaker ødelegger med vilje. Så ville ikke leiet ut selv.

Anonymkode: 15129...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Huseiernes landsforbund sin standard kontakt står følgende om forsikring:

"21. Forsikring - Leier plikter til enhver tid å ha vanlig innbo- og løsøreforsikring for egne eiendeler. Utleier kan kreve at leier fremlegger forsikringsbevis med vilkår, og kvittering for betalt forsikring. Dersom leier velger å benytte sin forsikring etter at det er inntruffet begivenhet som forsikringen dekker, skal også mulig skade på eiendommen medtas i den grad forsikringen dekker det (se pkt.12)."

Fra punkt 12:

"Ved innbrudd i boligen der leiers forsikring benyttes til å dekke skader på bygning (se pkt.21), betaler leier mulig egenandel" 

Anonymkode: b7abd...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rotemor skrev (10 timer siden):

Nei. Du må nesten begrunne påstanden. 

Det er et avkrysningspunkt når man bruker hybel.no sin utleieforvaltningstjeneste. Det står i kontrakten at: "Leietaker plikter til enhver tid å ha gyldig innboforsikring som dekker innbrudd, brann, vannskade mv. Utleier kan kreve at leietaker fremlegger forsikringsbevis med vilkår." Ikke spesielt komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 3.28):

Jeg skal leie ut leilighet og lurer på om jeg trenger å tegne innbo- eller husforsikring? 
Leietaker tegner egen innboforsikring, men hva om det blir brann eller vannlekkasje? 

Anonymkode: 6e8f8...b93

Du løfter opp telefonen og slår nummeret til forsikringsselskapet du bruker. Der får du svar tilpasset din situasjon. 
Er du ikke fornøyd med svaret ringer du konkurrenten. 
Blir det brann eller vannlekkasje så kan du lese om den store brannen i trehuset på Trengereid eller der omkring for noen uker siden. Der stod de uten forsikring på bygget n.n. Altså alt tapt. 

Anonymkode: b013a...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tviler på at det finnes forsikring mot at leietaker ødelegger med vilje. Så ville ikke leiet ut selv.

Anonymkode: 15129...8de

Utleieforsikringen dekker 250k. Men rent skadeverk som du snakker om vil uansett dekkes av bygningsforsikringen, med et ubegrenset høyt beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er et avkrysningspunkt når man bruker hybel.no sin utleieforvaltningstjeneste. Det står i kontrakten at: "Leietaker plikter til enhver tid å ha gyldig innboforsikring som dekker innbrudd, brann, vannskade mv. Utleier kan kreve at leietaker fremlegger forsikringsbevis med vilkår." Ikke spesielt komplisert.

Dette er med i alle standardkontrakter jeg har sett. Jeg har satt bort forvaltningen til en tredjepart og også her er dette en del av kontrakten. Tenker at det er 100% normalt og legitimt.

Bor for tiden i leid bolig selv og også her er det krav om forsikring i kontrakten. Det sagt så ville jeg selvsagt tegnet innboforsikring uansett. Det koster lite og det å ikke ha det er bare idiotisk.

Anonymkode: 27290...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...