Gå til innhold

Utleie - forsikring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal leie ut leilighet og lurer på om jeg trenger å tegne innbo- eller husforsikring? 
Leietaker tegner egen innboforsikring, men hva om det blir brann eller vannlekkasje? 

Anonymkode: 6e8f8...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha en forsikring på bygningen (brann/husforsikring). Er det leilighet i et sameie eller borettslag er det sikkert en felles forsikring. Da er alt i prinsippet forsikret, enten gjennom husforsikring eller leietakers innboforsikring. 

Du må ha bekreftelse på innboforsikring. 

Ellers kan du vurdere en utleieforsikring. 

Anonymkode: e4ed3...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må ha en forsikring på bygningen (brann/husforsikring). Er det leilighet i et sameie eller borettslag er det sikkert en felles forsikring. Da er alt i prinsippet forsikret, enten gjennom husforsikring eller leietakers innboforsikring. 

Du må ha bekreftelse på innboforsikring. 

Ellers kan du vurdere en utleieforsikring. 

Ts trenger ikke bekreftelse på innboforsikringen til leietakerne, nei.

Man trenger husforsikring.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (16 minutter siden):

Ts trenger ikke bekreftelse på innboforsikringen til leietakerne, nei.

Man trenger husforsikring.

Jeg krever bekreftelse fra mine leietakere. En del skader, også vannskader og knuste vinduer, går på innboforsikring og ikke husforsikring. Jeg vil ikke sitte igjen med den regningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg krever bekreftelse fra mine leietakere. En del skader, også vannskader og knuste vinduer, går på innboforsikring og ikke husforsikring. Jeg vil ikke sitte igjen med den regningen.

Jeg har leid ut til mange i årevis. Jeg driver ikke overformynderi av den grunn. Er de ikke forsikret må de dekke skadene selv.

Det der er noe du har funnet på og det er maktmisbruk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (42 minutter siden):

Jeg har leid ut til mange i årevis. Jeg driver ikke overformynderi av den grunn. Er de ikke forsikret må de dekke skadene selv.

Det der er noe du har funnet på og det er maktmisbruk.

Du kan gjerne mene det. Jeg krever likevel at de har innboforsikring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kan gjerne mene det. Jeg krever likevel at de har innboforsikring. 

Nei, du krever bevis på at de har det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt vanlig at det står i kontrakten at leietaker plikter å tegne innboforsikring. Derimot ikke vanlig å kreve å se bevis for det? 

Om leietakeren har "onde hensikter" så kan jo uansett innboforsikringen sies opp rett etter at beviset er fremlagt... Så om leietaker har innboforsikring og bevis for dette i dag, så betyr jo ikke det at vedkommende fortsatt har innboforsikring neste uke/måned. 

Anonymkode: edc4b...3a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 12.58):

Det er jo helt vanlig at det står i kontrakten at leietaker plikter å tegne innboforsikring. Derimot ikke vanlig å kreve å se bevis for det? 

Om leietakeren har "onde hensikter" så kan jo uansett innboforsikringen sies opp rett etter at beviset er fremlagt... Så om leietaker har innboforsikring og bevis for dette i dag, så betyr jo ikke det at vedkommende fortsatt har innboforsikring neste uke/måned. 

Anonymkode: edc4b...3a5

Nei, det er bare tull.

Det er heller ikke vanlig å kontraktfeste. Det er en privatsak om de vil ha ting dekket av forsikring eller betale av egen lomme. Man er selvsagt idiot hvis man ikke er forsikret!

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ønsker du forsikring mot vinduskader (ved innbrudd) kan du vel ringe forsikringsselskapet ditt og be om det inkludert i DIN forsikring, merkelig at du pusher det på leieboer... Eventuelt bør du spandere forsikringen på leieboeren siden den tydeligvis er for din skyld ikke hans.

Det er ikke leieboere sitt ansvar å betale for skadede vinduer ved innbrudd, og du prøver å lure det over på han gjennom påtvungen forsikring som skal dekke noe som ER DITT ANSVAR.

Skjerpings. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvis han ønsker forsikring for innbo, så la han kjøpe forsikring for sitt innbo, det er hans sak.

Anonymkode: 56753...989

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er det man har depositum for.

Anonymkode: 865a7...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er det man har depositum for.

En terrassedør (skyvedør) koster fort 65000 pluss montering, så det er kjekt med forsikring. Depositum dekker stort sett ikke nok, med mindre man har ekstremt høy husleie, eller 6x månedsleie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (4 minutter siden):

En terrassedør (skyvedør) koster fort 65000 pluss montering, så det er kjekt med forsikring. Depositum dekker stort sett ikke nok, med mindre man har ekstremt høy husleie, eller 6x månedsleie. 

Det går på husforsikringen, ikke innbo.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så uvitende folk er! Særlig utleiere som Ikke vet hva de er forsikret for og skyver ansvaret med en SÅ nedlatende holdning!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ønsker du forsikring mot vinduskader (ved innbrudd) kan du vel ringe forsikringsselskapet ditt og be om det inkludert i DIN forsikring, merkelig at du pusher det på leieboer... Eventuelt bør du spandere forsikringen på leieboeren siden den tydeligvis er for din skyld ikke hans.

Det er ikke leieboere sitt ansvar å betale for skadede vinduer ved innbrudd, og du prøver å lure det over på han gjennom påtvungen forsikring som skal dekke noe som ER DITT ANSVAR.

Skjerpings. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvis han ønsker forsikring for innbo, så la han kjøpe forsikring for sitt innbo, det er hans sak.

Anonymkode: 56753...989

Nettopp!

Ikke bare arrogant, men feil og idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Rotemor said:

Så uvitende folk er! Særlig utleiere som Ikke vet hva de er forsikret for og skyver ansvaret med en SÅ nedlatende holdning!!

Personen som nevnte vinduer sa ingenting om innbrudd. Noen er uheldige og knuser et vindu med en fotball. Noen har sinnemestringsutfordringer og kaster ting gjennom vinduer. Noen hendelser kan dekkes av innboforsikringen. 

Mener du seriøst at man er en ond utleier om man forutsetter og krever at en leietager har innboforsikring? En forsikring som dekker vesentlig mer enn tøfler og TV, som koketopper, vinduer, toaletter og mye annet rart. 

Skal man som utleier sikre seg mot uhell og tap, og leietager ikke har innboforsikring, må man jo nesten vurdere å ha flere hundretusen i depositum

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
newman01 skrev (3 timer siden):

Personen som nevnte vinduer sa ingenting om innbrudd. Noen er uheldige og knuser et vindu med en fotball. Noen har sinnemestringsutfordringer og kaster ting gjennom vinduer. Noen hendelser kan dekkes av innboforsikringen. 

Mener du seriøst at man er en ond utleier om man forutsetter og krever at en leietager har innboforsikring? En forsikring som dekker vesentlig mer enn tøfler og TV, som koketopper, vinduer, toaletter og mye annet rart. 

Skal man som utleier sikre seg mot uhell og tap, og leietager ikke har innboforsikring, må man jo nesten vurdere å ha flere hundretusen i depositum

Ja, jeg mener at overformynderi av leietagere er upassende og idiotisk. Jeg ville i utgangspunktet ikke leie ut til noen som jeg tenker ikke har vett på å forsikre seg. Men jeg ville da aldri krevd å få se bevis på dette. Men man må ta utgangspunkt i at folk skjønner at de må gjøre opp for seg og - ikke minst- at utleier selv har god husforsikring som dekker ekstreme skader. Hvis man knuser noens toalett så må man kjøpe nytt uansett. Knuser man vinduer så må man reparere dem. Da er det enten dekket av en forsikring eller det må betales. Det er revende likegyldig for meg om utleier betaler det selv og om de får erstattet sine tøfler. Jeg får erstattet skader av mitt forsikringsselskap som da evt ber om regresskrav fra de som faktisk har påført skaden. Så det er ikke et problem, nei.

Det handler om kunnskap og eget ansvar begge veier. 

Ps Jeg kan ikke forklare hvorfor du mener at idioti er det samme som ondskap. Så premissene for debatt er litt dårlige her ettersom du heller ikke forstår ansvarsforholdene.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husforsikring må du selvsagt ha, innboforsikring kan du ha dersom du leier ut møblert f.eks. Ellers er innboforsikring for leietakers eiendeler deres eget ansvar. Om du har husforsikring fra før, bør du sjekke at du er dekket for utleie. Noen steder er dette automatisk inkludert, andre steder er det et tillegg til forsikringen. 
Hvis det er leilighet i et sameie står de for bygningsforsikringen. 

Jeg krever også av mine leietakere at de må ha innboforsikring.
Om de f.eks. sovner fra en pizza og brenner ned huset, går dette på ansvarsdelen i innboforsikringen, så for både deres og min del gir jeg tydelig beskjed om at dette må på plass og hva som dekkes (utover bare eiendeler - hvor unnskyldningen for å droppe forsikring ofte er "jeg har ikke noe særlig av verdi"). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (13 timer siden):

Nettopp!

Ikke bare arrogant, men feil og idioti.

Mine leieboere har nettopp hatt innbrudd. Skader på dør og vindu var ikke dekket av husforsikring, men ble dekket av deres innboforsikring. Jeg har derfor også sjekket min husforsikring og innboforsikring, og der er det det samme. Skader ved innbrudd går på innboforsikring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mine leieboere har nettopp hatt innbrudd. Skader på dør og vindu var ikke dekket av husforsikring, men ble dekket av deres innboforsikring. Jeg har derfor også sjekket min husforsikring og innboforsikring, og der er det det samme. Skader ved innbrudd går på innboforsikring. 

Da er det veldig dumt å ikke ha innboforsikring…

Det bør jo alle alltid ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...