Gå til innhold

Langtidssykemeldt og barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om man fortsetter å betale fullt bidrag selv om man er langtidssykemeldt? 

Anonymkode: 08be3...a69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du har utbetalt samme lønn/sykepenger er det ingen grunn til endring. Så ja, betal barnebidrag 

Anonymkode: c2ea1...96c

• Liker 2
Skrevet

Man går jo ned til 60% inntekt etterhvert. Allikevel samme bidrag?

Skrevet

Bidraget endres ikke automatisk selv om inntekten endrer seg. Da må du kreve endring i bidrag hos NAV, og betale en engangssum for dette.

Anonymkode: 8763d...d76

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Uklart hva du mener. Du kan være sykmeldt et år. Hva som skjer etter det kommer an på videre utsikter. Du kan søke AAP eller uføretrygd. Hvis det skjer blir inntekten lavere, det samme bidragsevnen.

Anonymkode: c2ea1...96c

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis du har gått sykemeldt et år, da vil du gå over på aap, hvis du fremdeles ikke kan jobbe. Da er du ikke sykemeldt lenger.

Om du går over på aap tenker jeg at du bør få vurdert bidrag på nytt.

Men om du vet du kommer til å gå over på aap og du har så store utgifter som du indikerer i hovedinnlegget, da er det kanskje lurt å gjøre endringer slik at du slipper så store utgifter. Spesielt om helsetilstanden er så usikker at du tror du kan komme til å gå lenge på aap.

Anonymkode: 1dd50...765

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Noen som vet om man fortsetter å betale fullt bidrag selv om man er langtidssykemeldt? 

Dersom du er sykemeldt lenger enn ett år, dvs går over på AAP, vil inntekten reduseres til 66% av det du hadde i full lønn.

Du kan da søke NAV om ny beregning av barnebidraget, hvis du føler du må det. Men tenk på barnet. Vil det gå ut over barnet at mor får mindre penger til å betale for barnet? Kanskje har mor blir nødt til å kutte ut barnets aktiviteter på fritiden, som idrettslag etc?

Du bør kanskje vurdere om det lar seg gjøre, for barnets skyld, for deg å fortsatt betale det samme i barnebidrag selv om du går ned i inntekt. Spørsmålet er jo hvor mye du sitter igjen med. Har du fremdeles en god inntekt og vil klare deg fint, er det vel unødvendig å begrense det barnet har å klare seg på.

Anonymkode: ee6cb...3ed

Skrevet

Per i dag sitter jeg med ca 9000 til livsopphold. Så det blir ikke all verdens til overs om jeg må over på 66%.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Per i dag sitter jeg med ca 9000 til livsopphold. Så det blir ikke all verdens til overs om jeg må over på 66%.

Da bør du si i fra til NAV at du ønsker ny bidragsutregning, pga redusert inntekt. Si gjerne i fra til NAV i god tid og informer dem om at fra dato X vil min inntekt gå ned til XX, og at du ønsker ny bidragsberegning.

Anonymkode: ee6cb...3ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...