Gå til innhold

Min far er alkoholiker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Min far drikker veldig mye. Han er i mine øyne alkoholiker, men kanskje ikke på like høyt nivå med andre.

Litt kort om min far: Han er verdens snilleste. Han stiller opp med råd og tips, hjelper til i huset med ting som må fikses. Han bistår økonomisk og fysisk når man trenger det. Han driver sin egen bedrift og jobber ræva av seg. Med hans egne ord er familie det aller viktige. Han er en familiemann. Han inviterer ofte så familien kan samles, gjøre hyggelige ting  og være sammen, og han elsker barna og barnebarna sine mer enn noe annet.

Det er her det er vanskelig for meg. Han er som beskrevet over, absolutt verdens snilleste og godeste pappa. Samtidig så blir alkoholen prioritert. Slik har det vært i alle år.

Han drikker kun i helgene og rører ingenting i ukedagene, i følge min mor. Jeg har heller aldri sett han drikke i ukedager med mindre han har sommerferie. Han sover veldig dårlig, så han står opp veldig tidlig, og da kan han fort være full kl.13 på dagen.  

Når vi møtes hele familien i helgene drikker han selvfølgelig. Da møtes barnebarn på 13, 10, 8, 5 ,4, 2 og 1 år. 

Når han er full gjør han ingenting galt. Han er heller morsom, danser eller bare sovner i stolen sin. Dette er eneste grunn til at vi kommer selv om vi vet at han kan finne på å drikke. Han krangler aldri og er aldri sint. Alle barnebarna er glad i han, og ingen av dem ser til å hverken bry seg om alkoholen eller at han er full. Han er fremdeles høydepunktet med besøket. De elsker å være sammen med ham, og det er bestefar for alle pengene. 

Selv om han er en rolig person når han drikker, og barna elsker han synes jeg allikevel det ikke er greit. 

Han sier selv at familien er det viktigste for han, men klarer ikke å være sammen med oss uten å drikke. Jeg har prøvd å snakke med han, og han sier alltid at han skal bli bedre, flinkere og at han vet at han må skjerpe seg, men det blir dessverre med praten. Min mor sier gjerne i fra til han, og blir jo sint, skuffet og irritert, men hun klarer ikke å tvinge han til å la være. 

Jeg har ingen hukommelse av at han drakk da jeg var mindre. Og i mine øyne tror jeg kanskje at han drikker fordi han er konstant stresset og overarbeidet på jobb, og alkoholen er det eneste som får han til å ordentlig slappe av. Han har heller ikke en eneste fraværsdag på jobb på 15 år. 

Jeg har lovet meg selv å aldri bruke mine barn imot han, det ville vært alt for vondt for han. Så jeg kommer aldri til å si "Vi kommer ikke hvis du skal drikke". 

Det er heller ikke aktuelt for han å prate med noen profesjonelle, for "han er jo ikke en alkoholiker" 

Finnes det noe jeg kan gjøre for å roe ned alkoholen? Uten å komme med ultimatum eller dra opp profesjonell hjelp? 

Eller er jeg helt på jordet? Kategoriseres han som alkoholiker, selv om han kun drikker i helger?

Tips, råd og erfaringer tas imot med stor TAKK! 

Sønnen min hadde bursdag i dag

Anonymkode: 8a208...a4d

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv en far som drakk kun i helgene. Det er ikke noe gøy. 
Mike foreldre ble skilt så jeg bodde hos mor. Besøkte far annenhver helg og da stakk han ut på fest på kveldene. 
veldig kjedelig å ha en far som drikker. 
Du kan trekke deg unna i helgene og heller møte han i ukedagene, det står du helt fritt til å gjøre med god samvittighet. 
Mine barn er 15 og 18 og vi har aldri hatt alkohol i hjemmet, nettopp av en grunn. 

Anonymkode: 5ce00...404

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Mike foreldre ble skilt så jeg bodde hos mor. Besøkte far annenhver helg og da stakk han ut på fest på kveldene. 
Du kan trekke deg unna i helgene og heller møte han i ukedagene, det står du helt fritt til å gjøre med god samvittighet. 
Mine barn er 15 og 18 og vi har aldri hatt alkohol i hjemmet, nettopp av en grunn. 

Opplevde det samme som deg. Så jeg kan ikke kose meg med alkohol hjemme. Drikker kun ute på fest med venner ett par ganger i året. Kommer aldri full hjem 

Anonymkode: 2d86a...2be

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Opplevde det samme som deg. Så jeg kan ikke kose meg med alkohol hjemme. Drikker kun ute på fest med venner ett par ganger i året. Kommer aldri full hjem 

Anonymkode: 2d86a...2be

Vær stolt av deg selv og dine holdninger ❤️ ta de valgene som er riktig for deg. Ingen som drikker kan kreve at folk sitter edru sammen med de og synes det er stas. Ja de blir fornærmet, men de skjønner også hvorfor 

Skrevet

Jeg ville ikke tenkt så mye på det. Han plager verken deg eller barnebarna med alkoholen. I tillegg er du full av superlativer om din far, så jeg ville lagt det på is. De gode egenskapene hans veier opp for de negative. Jeg hadde en far som var alkoholer, men han var skikkelig alkoholiker, drakk seg fra sans og samlig. Endte opp med å miste jobben pga det, og familen ble oppløst da min mor måtte skille seg fra han pga alkoholmisbruket. Så vil ikke kalle din far for alkoholiker. 

Anonymkode: 6946b...22b

• Liker 1
Skrevet

Er han en som liker å lese bøker? Gi han boka Alcohol Explained i julegave. Eller Allan Carrs bok om alkohol (husker ikke navnet på den i farta). Det kan være at han blir mindre sugen på alkohol når det går opp for han hvor utrolig helseskadelig det er. Folk motiveres av ulike ting. Finn ut hva han motiveres av og hva som skremmer han. Selv ble jeg vettskremt når det gikk opp for meg hvor ekstremt skadelig alkohol er. Sluttet på dagen. Synes det har vært underkommunisert til befolkningen, fram til nå nylig. Selv drikking kun i helgene er svært helseskadelig. Og ja, han høres ut som han har et alkoholproblem, dessverre.

Hvis du ikke vil kjøpe en bok kan du kanskje finne en podcast som snakker om dette og sende han en link? Du kan også fortelle han direkte at du og barnebarna er svært glad i han og er bekymret. At dere ønsker at han blir en veldig gammel mann.

Antakelig er det riktig det du skriver, at han bruker alkohol for å døyve jobbstress. Det er det mange som gjør. De premierer seg selv med alkohol i helgene, for å ha utholdt jobbuka. Kan du prate med han om andre måter han kan nedregulere stress på? Trening? Tur i skogen med barn og barnebarn? Bruke tid på hobbyer i stedet? Vet det ikke er lett. Han må ønske å drikke mindre selv. Han trenger å ha egen, indre motivasjon for å klare å drikke mindre.

Anonymkode: dfa01...583

Skrevet

Jeg kjenner smerten din, det er vanskelig å være pårørende.

min mor er alkoholiker, jeg begynte å skjønne det går jeg fant ølbokser gjemt i huset, tomme.

man kunne høre at hun åpna di når hun hadde gått fra oss, hater den lyden.

mer og mer sløv og ikke fungerende

velger heller alkoholen enn barnebarn, det tok et år, vi meldte henne også til fastlegen.

Anonymkode: 166ba...fd7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du kan trekke deg unna i helgene og heller møte han i ukedagene, det står du helt fritt til å gjøre med god samvittighet

Dette synes jeg også var et godt tips. Siden har er glad i barn og barnebarn, så kan det hende han begynner å lure på hvorfor dere ikke lenger kommer i helger, kun ukedager. Han vil kanskje tenke at det er viktigere at dere er komfortable med å besøke han i helgene, enn at han får drikke? Det kan oppleves vondt for han at dere ikke kommer. Kanskje er det dette han trenger for å våkne.

Anonymkode: dfa01...583

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...