Gå til innhold

Spiseforstyrrelse - trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt spiseforstyrrelser siden jeg var 13 år. Det begynte med anoreksi. Nå veksler jeg mellom anoreksi og tvangsspising. Jeg kan feks ha anoreksi i to år, før jeg går over til tvangsspising. Min BMI varierer mellom 14 og 32. Har gått mange år i terapi, og også vært innlagt på sykehus. Dette har ikke hjulpet.

Akkurat nå er det tvangsspising. Jeg gjør det ikke fordi jeg er sulten. Spiser næringsrik mat. Går turer, leser bøker, er med venner.. gjør alt for å prøve å få tankene over på andre ting. Er hjemme hos foreldrene mine nå om julen. Fant tre store bokser med sjokolade og noen smultringer som jeg nå har spist opp. Må kjøpe nytt på mandag og be foreldrene mine gjemme det. Veldig pinlig, men sånn er det.

Jeg skammer meg veldig. Forstår heller ikke hvorfor alle årene jeg har gått i terapi ikke har hjulpet. Har gått til forskjellige psykiatere. Jeg merker en viss fordømmelse blant folk når jeg tvangsspiser og blir overvektig. Kommer mange lettvinte råd om viljestyrke som gjør at jeg føler meg dum og grådig. Det er stor forskjell blant holdninger til folk når det gjelder tvangsspising og anoreksi. Anoreksi blir i mye større grad oppfattet som en sykdom. Får ingen lettvinte råd da.

Jeg har tenkt om jeg kanskje kan spørre legen min om Ozempic. Jeg har prøvd alt, og vil ikke misbruke medikamentet for å gå tilbake til anoreksien igjen. Men kanskje legen tror det. Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre.

Blir glad hvis noen har råd å komme med. Noen bøker som har hjulpet eller andre ting.

Anonymkode: 19f35...255

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt Ros. De har kompetanse innen dette og kan gi deg gode råd og tips. 

Anonymkode: 76651...9aa

Skrevet

Kjære trådstarter, 

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Du kan også ta kontakt med Mental Helse, som har en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...