Gå til innhold

Tvinge barn til å dele leker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn har en venninne som hun leker godt med. Jeg og moren har også blitt gode venninner. Problemet er at hun ikke greier å dele leker. Hun er 5 år og blir helt krakilsk om mitt barn tar på noen av lekene hennes. Dette begynner å bli problematisk, og moren ser det ikke. 

Hvis vi besøker dem så er det et mareritt med denne jenta som skal passe på og beskytte absolutt alle lekene sine, og mitt barn får ingen leker å leke med. Jeg gar full forståelse for at man har enkelte leker man er spesielt glad i ig rydder bort, men dette gjelder ALLE lekene hennes, og hun er 5 år gammel, ikke en liten 2 åring som ikke skjønner bedre. Moren sier ingenting, og vil ikke «tvinge henne til å dele leker». Jeg får så vondt av barnet mitt som ikke får leke med noe der. 

Jeg har egentlig ikke lyst til å dra tilbake dit, men hun inviterer stadig. Er jeg rar som reagerer på dette? 

Anonymkode: 896bb...925

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Mitt barn har en venninne som hun leker godt med. Jeg og moren har også blitt gode venninner. Problemet er at hun ikke greier å dele leker. Hun er 5 år og blir helt krakilsk om mitt barn tar på noen av lekene hennes. Dette begynner å bli problematisk, og moren ser det ikke. 

Hvis vi besøker dem så er det et mareritt med denne jenta som skal passe på og beskytte absolutt alle lekene sine, og mitt barn får ingen leker å leke med. Jeg gar full forståelse for at man har enkelte leker man er spesielt glad i ig rydder bort, men dette gjelder ALLE lekene hennes, og hun er 5 år gammel, ikke en liten 2 åring som ikke skjønner bedre. Moren sier ingenting, og vil ikke «tvinge henne til å dele leker». Jeg får så vondt av barnet mitt som ikke får leke med noe der. 

Jeg har egentlig ikke lyst til å dra tilbake dit, men hun inviterer stadig. Er jeg rar som reagerer på dette? 

Nei du er ikke rar. Å være eiersyk er en uvane jeg syntes man bør avlære så tidlig som mulig. Barn som blir oppdratt til at det er ok å være så eiersyk, blir ofte griske, gjerrige og egoistiske voksne. 

Du får ikke gjort noe med det, desverre. Jeg hadde nok bare sluttet å dra dit 

• Liker 5
Skrevet

Du er ikke rar, de er rare. 

Du får la barnet ta med noen leker dit eller så får du svare neste gang at det er veldig kjedelig for barnet ditt å besøke dem siden hun ikke får lov å leke med noen ting, så det funker bedre om de kommer til dere. 

Anonymkode: 30b64...59d

• Liker 3
Skrevet

Neste gang hun inviterer så får du si at det er greiere om de kan komme til dere så det blir lettere for ungene å leke sammen der siden det er lettere for ditt barn å dele leker.

Anonymkode: 3c87e...90f

• Liker 3
Skrevet

Når de er 5 år skal de klare å dele leker. 
Når de er under 3 år er dette vanskelig. 
hilsen barnehage pedagog 

Anonymkode: 59b7c...161

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Når de er 5 år skal de klare å dele leker. 
Når de er under 3 år er dette vanskelig. 
hilsen barnehage pedagog 

Anonymkode: 59b7c...161

Når de er 7 år skal de kunne forstå algebra. 

Hilsen presidenten i USA

At du sier hilsen "et eller annet" gir deg ikke større kredibilitet. Du kommenterer anonymt og påstår du er en slags ekspert. Hvordan skal vi vite det? 

Anonymkode: 986b1...050

• Liker 2
Skrevet

Dersom barn absolutt skal TVINGES til å dele, så ender de vel bare opp med å mislike enda mer å måtte dele. 

Da får de jo tross alt aldri valget om å dele...   

Anonymkode: 3d02a...f0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom barn absolutt skal TVINGES til å dele, så ender de vel bare opp med å mislike enda mer å måtte dele. 

Da får de jo tross alt aldri valget om å dele...   

Anonymkode: 3d02a...f0e

Men hva skal besøket gjøre da, bare sitte å se på at hun leker? 

ts

Skrevet

Trist. Men da er det vel ingen vits i å dra dit på besøk? Tar du med egne leker så må du vel forberede deg på at hun vil ha de lekene også..

Skrevet

Hva gjør du da, ts? Ser du på eller sier du til barnet "Oda vil så gjerne leke litt med bilen, dere kan bytte på". 

Du kan også ta med egen leke. Om barnet vil leke  med ditt barn sin leke, så sier du at hun får lov hvis de kan bytte og ditt barn får låne hennes leke. Om hun ikke vil så ignorer du også får mor ta kampen med sitt barn.

Anonymkode: 44f79...736

Skrevet

Ikke så veldig rart at du ikke vil dra dit da. Husker min mor alltid sa at hvis det var noe man var veldig redd for er det lurt å rydde det vekk før besøket kommet, så slipper man å dele akkurat den, men det andre må deles. Vi er ikke helt der enda da barnet mitt er 3 år, bruker å si til han at besøket må få låne og at vi kan leke med den hele tiden så nå kan de få låne den mens de er her.

kan du prøve å ta det opp med mammaen, kanskje hun ikke helt har lagt merke til det? Eventuelt ta med en egen leke, f.eks en dukke eller noe 

Anonymkode: 22486...dfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...