Gjest Kanino Skrevet 16. desember 2023 #1 Del Skrevet 16. desember 2023 Hva foretrekker folk her inne ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #2 Del Skrevet 16. desember 2023 Kanino skrev (3 timer siden): Hva foretrekker folk her inne ? Var mest fornøyd med Apple Music og hadde det i mange år frem til den mnd avgiften ikke lenger kunne trekke fra kortet mitt. Apple support var på saken og fikk ordnet det og skjedde igjen etter det så sa opp abbonnementet. Men vil tro det ikke gjelder så mange. Var vel bare uheldig. Anonymkode: f6538...e7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #3 Del Skrevet 16. desember 2023 Vurderer å skaffe meg fri spotify hvis det finnes lengre 🙂 Anonymkode: f6538...e7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 16. desember 2023 #4 Del Skrevet 16. desember 2023 Apple music har bedre lydkvalitet. Selv bruker jeg Tidal. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #5 Del Skrevet 17. desember 2023 Spotify, selv om "alt" er epledingser hjemme. Det ble egentlig bare slik, og så elsker jeg Spotify sin funksjon for shuffle, tror ikke apple music har muligheten til å shuffle alt av likte-låter. Anonymkode: a7a10...0ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #6 Del Skrevet 17. desember 2023 Spotify leverer opp til 320 kbit/s, det man kaller for lossy kvalitet, at lydfilen mangler hele lydbildet. En slik fil tar ca 10 mb for 3 min. Apple Music på sin side støtter loseless kvalitet, hvor man får høyeste studiokvaliteten. Spotify: 320 kbit/s = 16-bit og 44.1 kHz. Apple Music: 1441 kbit/s = 24-bit og 48 kHz eller 192 kHz som høyeste valg. La oss bryte ned tallene, høyere mb, jo høyere kvalitet på lydfilene: Spotify 44.1 kHz = 10 mb (lossy) Apple 44.1 kHz (256 kbit/s) = 6 mb (lossy) Apple 48 kHz = 36 mb (loseless) Apple 192 kHz = 145 mb (loseless) I tillegg har Apple Music støtter for Dolby Vision (det vil si 3D og surround lyd, noe Spotify ikke har). Med andre ord er Apple Music overlegent. En Loseless fil hos Apple Music vil derfor ha 4-5 ganger så høy lydkvalitet som Spotify. 320 kbit/s som Spotify leverer er samme lydkvalitet som man hadde på discman som var så populært på tidlig 2000-tallet. For å si det enkelt, Spotify er rett og slett for dårlig når det kommer til lydkvalitet. Anonymkode: 97363...b4e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #7 Del Skrevet 18. desember 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Spotify leverer opp til 320 kbit/s, det man kaller for lossy kvalitet, at lydfilen mangler hele lydbildet. En slik fil tar ca 10 mb for 3 min. Apple Music på sin side støtter loseless kvalitet, hvor man får høyeste studiokvaliteten. Spotify: 320 kbit/s = 16-bit og 44.1 kHz. Apple Music: 1441 kbit/s = 24-bit og 48 kHz eller 192 kHz som høyeste valg. La oss bryte ned tallene, høyere mb, jo høyere kvalitet på lydfilene: Spotify 44.1 kHz = 10 mb (lossy) Apple 44.1 kHz (256 kbit/s) = 6 mb (lossy) Apple 48 kHz = 36 mb (loseless) Apple 192 kHz = 145 mb (loseless) I tillegg har Apple Music støtter for Dolby Vision (det vil si 3D og surround lyd, noe Spotify ikke har). Med andre ord er Apple Music overlegent. En Loseless fil hos Apple Music vil derfor ha 4-5 ganger så høy lydkvalitet som Spotify. 320 kbit/s som Spotify leverer er samme lydkvalitet som man hadde på discman som var så populært på tidlig 2000-tallet. For å si det enkelt, Spotify er rett og slett for dårlig når det kommer til lydkvalitet. Anonymkode: 97363...b4e Her var det mye rart. CD-kvalitet er for dårlig? Hvorfor akkurat nevne Discman, kontra vanlig en vanlig hi-fi-komponent? Du surrer også fælt med lossy/lossless, bitrate og frekvens. Et annet aspekt som er enormt viktig, er hva musikken spilles av på. I dag er det enormt mange som bare bruker en enkel bluetooth-høyttaler (mono!) eller enda verre, en lydplanke. Å være kresen på selve lydfila gir mening om du har et skikkelig anlegg, men når folk ikke vil ha "store, stygge" høyttalere i stua har det mindre å si. Anonymkode: 041e0...0c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #8 Del Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Spotify leverer opp til 320 kbit/s, det man kaller for lossy kvalitet, at lydfilen mangler hele lydbildet. En slik fil tar ca 10 mb for 3 min. Apple Music på sin side støtter loseless kvalitet, hvor man får høyeste studiokvaliteten. Spotify: 320 kbit/s = 16-bit og 44.1 kHz. Apple Music: 1441 kbit/s = 24-bit og 48 kHz eller 192 kHz som høyeste valg. La oss bryte ned tallene, høyere mb, jo høyere kvalitet på lydfilene: Spotify 44.1 kHz = 10 mb (lossy) Apple 44.1 kHz (256 kbit/s) = 6 mb (lossy) Apple 48 kHz = 36 mb (loseless) Apple 192 kHz = 145 mb (loseless) I tillegg har Apple Music støtter for Dolby Vision (det vil si 3D og surround lyd, noe Spotify ikke har). Med andre ord er Apple Music overlegent. En Loseless fil hos Apple Music vil derfor ha 4-5 ganger så høy lydkvalitet som Spotify. 320 kbit/s som Spotify leverer er samme lydkvalitet som man hadde på discman som var så populært på tidlig 2000-tallet. For å si det enkelt, Spotify er rett og slett for dårlig når det kommer til lydkvalitet. Anonymkode: 97363...b4e Med mindre man er skikkelig musikknerd tror jeg ikke man merker store forskjellen, i alle fall ikke på bluetooth-dingser o.l. Til mitt bruk er Spotify mer enn bra nok, hører på musikk på AirPods og i stua på Sonos. Anonymkode: a7a10...0ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #9 Del Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Med mindre man er skikkelig musikknerd tror jeg ikke man merker store forskjellen, i alle fall ikke på bluetooth-dingser o.l. Til mitt bruk er Spotify mer enn bra nok, hører på musikk på AirPods og i stua på Sonos. Anonymkode: a7a10...0ae Det er nesten umulig å høre forskjell på vanlig BT-utstyr, ja. Anonymkode: 4a654...a2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kanino Skrevet 18. desember 2023 #10 Del Skrevet 18. desember 2023 Takk for alle svar. Jeg har nå gått over til Apple music, men det eneste som er litt synd er at podcaster ikke er i samme app da jeg hører en del på podcaster. Får håpe at Podcast blir implementert i Apple music eller omvendt i en senere oppdatering Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå