Gå til innhold

Er det noen som leier bolig mens de leier ut egen bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å leie ut huset mitt og leie hus et annet sted. Er det noen som har erfaring med det? Hvordan går jeg fram? Bør jeg leie ut med utleiemegler el, eller bare legge ut på Finn?

Vurderer å leie ut til kommunen/flyktninger, er det veldig dumt? 

Anonymkode: c3586...b01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gidder ikke. Hadde heller kjøpt et hus til.

Anonymkode: 2d491...fda

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gidder ikke. Hadde heller kjøpt et hus til.

Anonymkode: 2d491...fda

Haha :) Jada, hadde jeg hatt penger til det så!

• Liker 2
Skrevet

Hørest ut som en forferdelig ide både skattemessig ved fremtidig salg og skatt på leieinntekter vs leien du må betale. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Hill83 skrev (6 minutter siden):

Hørest ut som en forferdelig ide både skattemessig ved fremtidig salg og skatt på leieinntekter vs leien du må betale. 

De første 12 mnd er det vel skattefritt?

Anonymkode: 3bb35...3ba

Skrevet

Jeg har gjort det. Vi flyttet på grunn av jobb og studier. Planen var at vi skulle flytte tilbake etter to år, noe vi gjorde. Det å kjøpe noe på det midlertidige stedet var ikke aktuelt.  Vi vurderte å selge, og kjøpe noe annet når vi flyttet tilbake, men valgte heller å leie ut. 

Anonymkode: faa51...e71

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men skattefritt hvis det er under halve året (halve verdien).

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei du må skatte av all netto husleie inntekt  om du ikke bor i huset. 

• Liker 2
Skrevet

Vel jeg eier et hus med 2 leiligheter. 
Bor i den nederste og leier ut den øverste til en lege. 
Helt genialt for min del. 

Anonymkode: ed7f2...2c9

Skrevet
Hill83 skrev (27 minutter siden):

Nei, jeg tror faktisk ikke det. Hvis jeg selger nå mister jeg hele egenkapitalen min. Tror det lønner seg mer å leie ut, vente til boligprisene stiger og selge da. 

Ja, jeg må betale skatt, men kan trekke fra mye på skatten, også. 

Hvorfor tenker du at det er en forferdelig ide?  

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har gjort det. Vi flyttet på grunn av jobb og studier. Planen var at vi skulle flytte tilbake etter to år, noe vi gjorde. Det å kjøpe noe på det midlertidige stedet var ikke aktuelt.  Vi vurderte å selge, og kjøpe noe annet når vi flyttet tilbake, men valgte heller å leie ut. 

Leide dere ut privat eller brukte dere firma? Møblert eller umøblert? Vil du anbefale det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vel jeg eier et hus med 2 leiligheter. 
Bor i den nederste og leier ut den øverste til en lege. 
Helt genialt for min del. 

Anonymkode: ed7f2...2c9

Bra for deg, men ikke relevant for min tråd :) 

• Liker 3
Skrevet

Nei, jeg tror faktisk ikke det. Hvis jeg selger nå mister jeg hele egenkapitalen min. Tror det lønner seg mer å leie ut, vente til boligprisene stiger og selge da. 

Ja, jeg må betale skatt, men kan trekke fra mye på skatten, også. 

Hvorfor tenker du at det er en forferdelig ide?  

Leide dere ut privat eller brukte dere firma? Møblert eller umøblert? Vil du anbefale det?

Leide ut privat, og med møbler etter avtale med leietaker. Beholdt en loftsbod hvor vi plasserte andre ting/møbler vi ikke tok med oss. Utleie gikk greit, men det er alltid et sjansespill.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at det ikke lønner seg. Skatteprosenten er 22. Jeg kan trekke fra vedlikeholdskostnader, felleskostnader, kommunale avgifter samt kostnader til megler og eiendomsskatt. Jeg kan også trekke fra for forsikring og slitasje på møbler. Om jeg etterpå selger med tap kan jeg trekke fra tapet på skatten. 

Hvor er fellen jeg ikke ser?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leide ut privat, og med møbler etter avtale med leietaker. Beholdt en loftsbod hvor vi plasserte andre ting/møbler vi ikke tok med oss. Utleie gikk greit, men det er alltid et sjansespill.

Tenker å gjøre det på samme måte :) Fant dere et sted å leie selv før dere la ut deres bolig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker å gjøre det på samme måte :) Fant dere et sted å leie selv før dere la ut deres bolig? 

Husker ikke helt rekkefølgen, var parallelle prosesser.  Vi måtte ha et sted å bo fra en gitt dato, så det var viktigst. 

Skrevet

Jeg har regnet på det nå, og kan ikke skjønne at jeg vil tape på dette i det hele tatt. Potensiell skade på møbler, ja, og potensiell manglende leie, men det finnes forsikring. 

I tillegg vil jeg ha et sted jeg kan flytte til om jeg må flytte fra boligen jeg leier, det føles trygt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns ikke det høres dumt ut. Det koster å selge og kjøpe nytt, så hvis du ikke er sikker på om du vil flytte til det nye stedet permanent så er det greit å leie først. Da har du retrettmulighet også, som du sier. 

Jeg har tenkt på det selv, hvis jeg ikke klarer å betale på boliglån og husleie i borettslaget her når jeg blir pensjonist og inntekta faller. Et scenario kan være å leie ut her, og flytte til et mindre og billigere leieobjekt selv. 

Anonymkode: 99a74...f71

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det koster å selge og kjøpe nytt, så hvis du ikke er sikker på om du vil flytte til det nye stedet permanent så er det greit å leie først. Da har du retrettmulighet også, som du sier. 

Ja, nemlig :) Jeg har ikke lyst å kjøpe noe nytt før jeg vet at det er en god og trygg plass å bo. 

Skrevet

Jeg har akkurat leid ut egen bolig (med overtakelse 1.januar) og må finne meg et sted å leie innen da😅 Litt stress, men har flere steder jeg kan bo i mellomtiden mens jeg leter 😊

Anonymkode: d4a71...50e

Skrevet

Jeg har akkurat leid ut egen bolig (med overtakelse 1.januar) og må finne meg et sted å leie innen da😅 Litt stress, men har flere steder jeg kan bo i mellomtiden mens jeg leter 😊

Meg over her. Bruker utleiemegler og leier ut møblert🤗

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...