Gå til innhold

Ha forskjellige hunderaser løse i skogen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke hunderaser grupper er det lettest å ha løs? 

Hvordan er det å ha feks. Terriere løse i skogen da de har stor jaktlyst ol ?

Anonymkode: c848d...07a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunder som ikke er avlet til jakt er jo en god start. 

Selv har jeg en berner sennenhund og går mye i skogen. Har møtt elg, rådyr, rev, grevling og hare,  og hun har ikke fått med seg noen av dem. 😅 

Anonymkode: c09c1...0ec

• Liker 2
Skrevet

Du kan vel utelukke det meste av raser. I alle fall hunder med høyt jaktinnstinkt, og store hunderaser med stort vokterinnstinkt.

De fleste av de vanlige selskapshundene, eller småhunder kan vel lett bli bytte for rev, grevling, ørn, osv.

Retrievere kanskje, men i dag jobbes det med å raffinere jaktlinjer av både golden og labrador (støtende).

Anonymkode: 7ba1e...189

Skrevet

Selskapshunder er generelt sett de letteste å ha løst da de som regel har kortest radius og minst jaktinstinkt (generelt som gruppe, gjelder ikke nødvendigvis alle raser i gruppen).

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Retrievere kanskje, men i dag jobbes det med å raffinere jaktlinjer av både golden og labrador (støtende).

Jeg har en treårig labrador (ikke jaktlinje) i skogen etter line men du skal jammen passe på. Om det kommer en katt så er han rimelig på høgget.

Har erfaring med Golden og de var mer «dum og deilig» som seg hør og bør blondinner 🙂

Anonymkode: 46d13...526

• Liker 1
Skrevet

Gjeterhunder hvis du tar jobben med å lære dem innkalling. Mange av dem har gjeterinstinkt, men de er også lettlærte. Jeg har godkjent gjeterprøve på min, og da skal de avbryte gjeting på kommando. 

Anonymkode: 9dae4...dda

• Liker 1
Skrevet

Selskapshunder kan du være ganske trygg på. Med min så er det litt bjeffing hvis reven er i nærheten. Hester bryr seg døyt om.

En tispe i tillegg, så aldri behov for å forlate vår felles sikkerhetsradius. Så i skau er det i alle fall ingen problemer med denne. Dette er en liten hund som slipper den tåpelige veska. Hun får være hund.

Anonymkode: c2201...e6d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan vel utelukke det meste av raser. I alle fall hunder med høyt jaktinnstinkt, og store hunderaser med stort vokterinnstinkt.

De fleste av de vanlige selskapshundene, eller småhunder kan vel lett bli bytte for rev, grevling, ørn, osv.

Retrievere er jo egentlig jakthunder.

Anonymkode: 60009...002

Skrevet

Har en Jack russel som ikke bryr seg om rådyr. Men jager katter da

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Opprinnelig ja, men de fleste linjene i dag not-so-much. I beste fall har de litt instinkt på å hente bytte i vann. Men som jeg sa, det har de siste årene blitt drevet litt avl for å få dem til fungere som "støtende" hunder igjen.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

En jakthund kan jo være så mangt. Man har avlet hunder på instinktene for ulike sekvenser av jakten. Gjeterhund er avlet spesifikt for den delen av jakta som går ut på å snike seg inn på byttet. Det er dette de driver med når de legger seg lavt og stirrer på sauen.

Retriever er avlet spesifikt mot den delen av jakta som går ut på å bære byttet i munnen. Altså ikke på sporing eller angrep, som gjerne er det som gjør det vanskelig med innkalling.

Anonymkode: 49914...89f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva med terrierne? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En jakthund kan jo være så mangt. Man har avlet hunder på instinktene for ulike sekvenser av jakten. Gjeterhund er avlet spesifikt for den delen av jakta som går ut på å snike seg inn på byttet. Det er dette de driver med når de legger seg lavt og stirrer på sauen.

Retriever er avlet spesifikt mot den delen av jakta som går ut på å bære byttet i munnen. Altså ikke på sporing eller angrep, som gjerne er det som gjør det vanskelig med innkalling.

Anonymkode: 49914...89f

Nettopp. Retrievere er i utgpkt lite interessert i å jakte vilt. Men prøv å kaste «hva som helst ut i vann» og se om du klarer å holde den igjen 🙂

Anonymkode: 46d13...526

• Liker 2
Skrevet

Raser som er førerfokuserte og ikke miljøgokuserte, er langt lettere å trene på det. 

Jeg har en rase som har et høyt jaktinstinkt, og jakter både med øyne og nese. Ser de et blad i vinden, drar de. Finner de ferske rådyrspor, drar de. De er derfor alltid i bånd. De er ekstremt miljøgokuserte og ikke i det hele tatt førerfokuserte. Jeg kan derfor ikke stole på de 100%.

Terrier er miljøgokuserte og selvstendige. Det er derfor svært vanskelig å trene god innkalling på de, og man kan aldri stole 100% på de. 

Ønsker man en hund man kan trene til å lystre hver gang, skaffer man seg en førerfokuserte hund. Terrier er definitivt ikke førerfokuserte. 

Anonymkode: a07eb...dbd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med terrierne? 

De er stort sett avlet for å jakte selvstendig på små skadedyr, så de er lite førerorienterte, sta og har mye jaktinstinkt. Det er ikke umulig, men du må ha riktig individ og det krever ekstremt mye jobb. Hvis det er viktig for deg å kunne ha hunden løst ville jeg gått for noe annet enn terrier. 

Anonymkode: 9dae4...dda

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Har terriere som fint kan være løse i skogen. Men, jeg er obs på omgivelsene, så jeg kan være tidlig ute med innkalling. Den ene har mer jaktinstinkt enn den andre, men har aldri stukket fra meg. 

Den ene er ekstremt førerorientert og har alltid holdt seg i nærheten. Har bare alltid vært sånn. Og ingen av mine opplever jeg som stae, de elsker å trene og få belønning. 

Men, det finnes terriere du ikke kan slippe, det kommer an på linjer du kjøper i fra og hvilken terrier du ønsker. Men, det er alltid viktig å huske på at kjøper man en terrier, så kan du ende opp med en som har mye jaktinstinkt og må da være villig til å ta treningen som kommer. 

Anonymkode: 301a9...064

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...