AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #1 Skrevet 16. desember 2023 Hei!😊 Jeg og en venninne i slutten av tyveårene skal til Nice i jula. Driver og kikker litt og tenkte bl.a å få med oss julemarkedet der og området langs promenaden. Vi er glad i sightseeing, utsiktspunkter, god mat/uteliv, museum og litt shopping er også interessant. Er der i 5 dager, og vurderer en dagstur til Monaco en av dagene og evt villefranche-sur-mer, men er usikker på hvor det er verdt å ta turen nå som det er vinter der? Har dere tips til hva som er verdt å se og gjøre i nice? - attraksjoner/severdigheter? Jule-severdigheter? - restauranter og koselige kafeer? Barer? - dagsturer som er verdt å ta nå på vinteren? Monaco, eze, cannes, annet? Vurderer 1-2 dagsturer de 5 dagene vi er der. - er det best med kollektivt der for 5 dager?Bor sentralt. - shopping? Er butikker og restauranter oppe i julen der, eller holder de stengt 25.12? - står at været er rundt 13-16 grader på denne tiden. Pleier det å være kaldt eller er det kåpevær? Håper på tips, gleder oss☺️ Anonymkode: 2fe44...0b8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #2 Skrevet 16. desember 2023 Det er julemarkeder i de fleste byene langs rivieraen. Julemarkedene er ganske like, men kan anbefale å stikke innom likevel. Husker jeg likte Monaco sitt julemarked godt, men det skiller seg vel egentlig ikke ut i forhold til de andre. Når det gjelder dagsturer kan jeg virkelig anbefale å besøke Menton, jeg er ikke superfan av Cannes, men har du ikke vært der vil det kanskje være gøy å ta turen. Ventimiglia (Italia) er stoppet etter Menton Garavan, der finnes blant annet en sjokoladebutikk hvor de også selger italiensk julemarsipan (den norske julemarsipanen er bedre, men alltid gøy å prøve nye ting). Pleier også å handle ost eller tørrvarer i Ventimiglia. Pasta & Basta er en god pastarestaurant der. Tar turen innom 1 eller 2 ganger i året. Villa Ephrussi er fin å besøke på vinteren, det er en rosa villa som befinner seg på Jean-Cap-Ferrat. Anbefaler kollektivt på rivieraen, men det å ta tog fra hovedstasjonen i Nice er ikke like enkelt lenger. Er blitt et helvetes kaos der de siste årene etter at de installerte billettporter der. De har også fjernet billettautomater, og automatene som er der tar vel ikke cash lenger (?). Det store billettkontoret på stasjonen ble stengt og erstattet med et bittelite kontor. Køene er milelange. Men ja, sånn utenom dette er det veldig fint å reise med tog på rivieraen (sørg for å alltid har euromynter tilgjengelig). Billettsystemet på bussene er også forandret, nå blir alle tvunget til å kjøpe plastkort og prisene er høyere (pleide å koste 1,50 euro for buss). Jeg fant aldri helt ut av det da jeg var der i høst. Men anbefaler deg å lese om bussystemet. Når det gjelder trikken fra flyplassen: ikke kjøp billett på automatene der. Automatene der tvinger alle til å kjøpe trikketur til 10 euro! De prøver bare å lure turister. Ta trikken et stopp, gå av og kjøp billetter på det første stoppet etter flyplassen. Maskinene der gir deg lov til å kjøpe trikketur til normal pris (tror det er 1,50). Det er ganske varmt i Nice i desember, jeg bruker som regel tynn kåpe, men det kan gå fint med vanlig genser og. Folk svømmer i desember og forresten, det er litt gøy å se på de badende selv om jeg ikke bader selv. Aldri feiret jul der så vet ikke hvordan åpningstidene er i jula, men er mange koselige og fine butikker i Nice. Alt for enhver smak. Anonymkode: 02aec...686 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #3 Skrevet 16. desember 2023 Kan forresten anbefale "hjertepizzastedet" på det varmeste. Veldig god pizza der. Les Amoureux, Nice - Restaurantanmeldelser - Tripadvisor Anonymkode: 02aec...686 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #4 Skrevet 16. desember 2023 Det er sikkert veldig Nice. Nice er en fantastisk by. Skulle ønske jeg kunne vært der nede nå. Anonymkode: 0c216...4dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå