Gå til innhold

Har du vært på reise til noen land som regnes som mindre trygge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du reist til land som regnes som mindre trygge for vestlige turister? 

Følte du deg utrygg eller OK? 

Hvordan var det?

Anonymkode: d2d8c...f1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Som regel går det greit bare man tar normale forholdsregler. 

Selv nå reiser folk på turer til Ukraina og Syria, som regnes som krigssoner. Til tross for dette er det ikke utrygt over alt hele tiden. Så lenge man vet hvilke steder man burde unngå, er sjansen stor for at det går fint.

Anonymkode: 49a0d...c1b

Skrevet

Jeg har aldri reist til land frarådet av UD, men jeg er ikke sikker på om det er det du mener er utrygt. Det er ellers mange meninger om hva som er trygt. Jeg har vært en del i Mellom-Amerika, og har aldri følt meg utrygg. Det er selvsagt steder jeg unngår. Det samme gjelder f.eks India og Sør-Afrika. Det er også steder jeg synes er ubehagelig, som påtrengende fattigdom, men aldri følt meg utrygg.

Anonymkode: 310fa...dde

Skrevet

Blitt truet med AR-15 på Filippinene. Var en smule skummelt. De fikk en mobiltelefon og en lommebok med flere kredittkort,og et par tusen pesos. Filippinene er jo i vinden om dagen,å jeg er der relativt ofte pga familje. Merket meg at kriminaliteten har tatt seg mye opp,og blitt mer brutal. Tydelig at det ikke bare er i Norge det er dårlige tider...

Var faktisk verre i etterkant ved å tenke over det,en da det skjedde. Har også opplevd skudd der,uten å vite hvor det kom i fra. Da var jeg på en restaurant i Manila.

Skrevet
On 12/16/2023 at 11:14 AM, AnonymBruker said:

Har du reist til land som regnes som mindre trygge for vestlige turister? 

Følte du deg utrygg eller OK? 

Hvordan var det?

Anonymkode: d2d8c...f1e

Så lenge man vet hvor "no go"- plassene  er og holder seg unna de stedene på nattestid er de fleste plassene trygge.

Etter min erfaring har utenforstående en stor tendens til å overdrive farlighetene i mange steder her i verden.

Bodde i en av de såkalt farligste storbyene i latin-amerika i et veldig underutviklet land over en periode. Ble advart av de lokale fra andre steder i landet fra å dra ditt for der ble man visstnok ranet på åpen gate på dagtid. Datet, festet, ble invitert inn i hjemmene til folk på mat og fikk et relativt stort nettverk der. Eneste problemet jeg satt igjen med var et brennende ønske om å dra tilbake pga. jeg var veldig avslappet der.

Om man føler seg trygg vilogså være litt individuelt i forholdt til hvor hardhudet man er. Mqnge plasser er trygge selv om de kan fremstå som utrygge basert på det man ser.

Skrevet

Har vært med på å levere hjelpesendinger i områder som ikke var helt trygge, for å si det sånn. Vi fikk faktisk selvforsvarskurs før vi dro, og gikk aldri ute alene. Men det var en opplevelse for livet. 

Anonymkode: 243f0...cbd

Skrevet

Vært i Barcelona tre ganger uten lommetyveri, det er jo ikke verst 😛 Eneste gangene jeg har vært i land frarådet av UD var under pandemien, da alt var frarådet. 

Anonymkode: c164a...128

• Liker 1
Skrevet

Har jo vært i USA da 🙃

Anonymkode: 1636e...787

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har jo vært i USA da 🙃

Anonymkode: 1636e...787

Jeg også. Riktignok for over 20 år siden, men følte meg ikke utrygg de 3 ukene jeg var der. Var riktignok ikke alene da... USA er ikke et så skummelt land akkurat.... 🤪

Skrevet

Aldri reist til områder frarådet av UDI. Har imidlertid vært på Vestbredden og Gaza. Dette var i 1996, så det begynner å bli en stund siden. Har reist mye i store deler av verden, men dette der eneste stedet jeg har vært som muligens kunne vært noe farlig på den tiden. Det var i hvert fall det vi ble fortalt. Vi opplevde det ikke som skummelt, men det var jo spesielt å flytte seg mellom israelske og palestinske områder også den gang. Tok både buss og taxi, så redde var vi ikke. Var helst de hjemme som var livredde for oss da vi var der nede. 

Anonymkode: 0df20...7ba

Skrevet

Ja, men jeg var ung og dum, så det føltes helt fint. Haiketur gjennom El Salvador blant annet.  

Anonymkode: 7ebb2...12e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aldri reist til områder frarådet av UDI. Har imidlertid vært på Vestbredden og Gaza. Dette var i 1996, så det begynner å bli en stund siden. Har reist mye i store deler av verden, men dette der eneste stedet jeg har vært som muligens kunne vært noe farlig på den tiden. Det var i hvert fall det vi ble fortalt. Vi opplevde det ikke som skummelt, men det var jo spesielt å flytte seg mellom israelske og palestinske områder også den gang. Tok både buss og taxi, så redde var vi ikke. Var helst de hjemme som var livredde for oss da vi var der nede. 

Anonymkode: 0df20...7ba

Samme her. Reiser alltid dit jeg får gyldig reiseforsikring. Men for en 4-5 år siden var jeg å besøkte noen bekjente som bor i Rosengård i Malmø. Og ble overrasket hvor fiendtlig og ubehagelig det føltes å gå rundt der. Det var gjenger som hang rundt overalt og var glad jeg ikke gikk rundt der alene men var hos noen som var kjent i nabolaget. 

Anonymkode: 7e1aa...e51

• Liker 1
Skrevet

Bodd i den tredje verden i over 10 år. Reist en del til naboland. Verden er ikke så farlig som folk trur.

Anonymkode: 22419...53e

Skrevet

Har vært i mange land som regnes som langt mindre trygge enn Norge, men har aldri direkte trosset reiseråd fra UDI.

Har f.eks. vært i flere land i Sør-Amerika, i Russland og i Kina. Har vært i Marokko, Egypt, Israel, Jordan og på Vestbredden. Man tar jo sine forholdsregler der man er, og har aldri egentlig følt meg utrygg. 

Anonymkode: 32cc1...442

Skrevet

Ja, vært i Sverige flere ganger😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Var i Pakistan, på landsbygda, for noen år siden da Taliban og IS sto sterkt i regionen. 
Følte meg helt trygg, men jeg reiste alltid i et større følge med lokale guider. Hadde ikke loffet rundt på egen hånd. Myndighetene i Pakistan bisto også med væpnet eskorte når vi kjørte på veien. Det var ikke lov å kjøre noe sted uten væpnet eskorte. 

Veldig hyggelig mennesker og en fin tur!

Anonymkode: 56973...94a

Skrevet

Du slipper faktisk unna det verste i "farlige" områder om du er med lokalkjente. Driver du å loffer rundt alene høyner du risiko. 

Anonymkode: 7e1aa...e51

Skrevet

Egypt. Måtte kjøre i kolonne med politieskorte. Blenutsatt for mye uønsket seksuell oppmerksomhet fra menn med null respekt for kvinner generelt, og vestlige kvinner spesielt. Drar ikke tilbake. Noe som er synd, for landet i seg selv er fantastisk, og vi møtte også mange hyggelige mennesker. Problemet er at det er så mange av de ikke-hyggelige. 

Anonymkode: 41079...541

Skrevet

Kommer jo helt an på hva du regner som utrygt. Land hvor UD ikke kan yte bistand? Land hvor det er mye kriminalitet?

Jeg har vært i Egypt, Mexico, Colombia, Haiti, Nigeria, India og en del andre land. Dette er jo ikke "utrygge" land sammenlignet med Syria, Afghanistan, Irak, Kongo, Yemen, Sør-Sudan osv. Har hatt en del ubehagelige opplevelser, men det har alltid gått fint. 

Eneste "farlige" stedet jeg har vært er Somalia. Men var jo ikke akkurat i Mogadishu eller de andre farligste områdene. Følte meg litt utrygg, og var alltid på vakt. Men det gikk helt fint. 

Er norsk, om det har noe å si. 

Anonymkode: eade5...2e7

Skrevet

Var i Marseille i høst, det er jo en by som for å si det pent sliter med et ganske så dårlig rykte. Men området jeg var i ved museene, borgen og havnen i gamlebyen virket veldig trygge og fine. Og veldig koselig faktisk. Og for meg som ikke kan et kløyva ord fransk var det veldig positivt at engelskkunnskapene var gode der. 

Men det er absolutt områder i Marseille man som turist bør holde seg langt unna selv på dagtid. Jeg var på cruise og båten lå 7km fra sentrum (Vi hadde shuttlebuss inn til området ved museene.) Men fra båten så hadde vi utsikt til boligkomplekser som var svært like det vi ser bilder av fra de værste forstedene til Paris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...