Gå til innhold

Så frustrert over NAV Slettet bidragsgjeld uten at jeg visste om det! Noen med erfaringer/råd?

Anbefalte innlegg

Er forvirret, men mens sint over "systemet"!

Barnefar har i alle år sluppet unna det meste av barnebidrag. I vår søkte han om å få slettet bidragsgjelda + søkte om å få redusert/fjernet månedlig bidrag. 

Nav gjorde vedtak etter 1 døgn (!) om at sletting av bidragsgjelda ble AVSLÅTT. Da var gjelda omtrent 50 000 kr. 

Å beregne løpende bidrag tar lengre tid, og vedtaket på dette kom 4 måneder senere. Der fikk han medhold i å redusere det løpende bidraget, og det betyr at nesten hele bidraget falt bort (han er årelang Naver, uten å være uføretrygdet).  Men her starter det jeg mener barnet mitt/jeg har blitt lurt for:

Bidragsgjelda har nav kuttet med omtrent 10 000 kr! Dette til tross for at han fikk avslag på sletting av gjelda! Fra han sendte inn søknad om endring av barnebidraget og til det var ferdigbehandlet, gikk det 4 måneder. Påviste 4 måneden betalte han mer enn hva det nye bidraget viser han skal. Men, når denne "ekstra innbetalingen" er trukket fra den samlede gjelda hans, mangler det fortsatt 10 000 kr som bare har blitt slettet! 

Jeg tok kontakt med innkrevingssentralen og beskrev dette, og de svarte at jeg måtte ta kontakt med Nav familie fordi det er de som har sagt hvor mye gjelda er på. Så viser innkrevingssentral til at det ble skrevet et vedtak på atfar fikk slettet litt av gjelda si tidligere i høst, omtrent samtidig som vedtaket på det nye barnebidraget kom - men jeg har ikke mottatt dette vedtaket, og har derfor ikke hatt mulighet til å klage!!

Jeg forstår ikke hvordan dette er mulig, og hvordan Nav kan slette gjeld far har bygd seg opp (bare fordi han ikke GADD å betale) når det ligger et vedtak om dette bare noen måneder tilbake i tid som sier at han fikk avslag på å slette dette. Og hva med barnet/meg som er mottaker; hvorfor i alle verden har ikke vi blitt informert om dette, har vi ikke noe vi skulle ha sagt om penger som far skylder? Hva faen!

Har noen opplevd lignende?? Jeg møter jo bare en vegg av dårlige forklaringer og henvisninger hit og dit når jeg forsøker å få Nav til å forklare hva som foregår.

Anonymkode: 2a9d0...0b4

• Hjerte 2

Fortsetter under...

Hvorfor hisser du deg opp? 

Far er tydeligvis ikke i stand til å betale så mye i bidrag. Kan du ikke brødfø din egen unge? Hvorfor fikk du barn med denne mannen? 

Anonymkode: adfc2...621

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Far er tydeligvis ikke i stand til å betale så mye i bidrag. Kan du ikke brødfø din egen unge? Hvorfor fikk du barn med denne mannen? 

Bare skjerp deg !!

Anonymkode: 4606d...3f6

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ah, fraskrive seg ansvaret ja. Det er flotte greier. Kun damene som skal ta støyten når barnefar ikke kan oppføre seg og ta ansvar for ungen han har vært med på å lage.

Anonymkode: a00f5...9c1

• Liker 18
  • Nyttig 1

Ikke gi deg, be nav familie svare for hvorfor far fikk innvilget sletting av 10.000kr, si barnet ditt behøver innsyn i vurderingsgrunnlaget og hvorfor konklusjonen ble som den ble

Anonymkode: ad3ea...9ff

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja stakkars mannen 🙄

Anonymkode: 78c70...5e7

• Liker 9

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke gi deg, be nav familie svare for hvorfor far fikk innvilget sletting av 10.000kr, si barnet ditt behøver innsyn i vurderingsgrunnlaget og hvorfor konklusjonen ble som den ble

Anonymkode: ad3ea...9ff

Takk for svar. 

Men, er det noen som vet om dette er vanlig praksis, eller evt. hva som kan være bakgrunnen for at deler av gjelden er slettet? Han fikk jo blankt nei da han søkte om dette, likevel, på ett eller annet vis, har 10 000 kr blitt slettet. Og far har jo ikke søkt om sletting av gjelda på nytt, etter han fikk avslaget, så hvem i all verden har "servert" han denne bonusen..

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar. 

Men, er det noen som vet om dette er vanlig praksis, eller evt. hva som kan være bakgrunnen for at deler av gjelden er slettet? Han fikk jo blankt nei da han søkte om dette, likevel, på ett eller annet vis, har 10 000 kr blitt slettet. Og far har jo ikke søkt om sletting av gjelda på nytt, etter han fikk avslaget, så hvem i all verden har "servert" han denne bonusen..

Kan det være at han klaget på avslaget han fikk? 

Anonymkode: f5055...20e

• Liker 3
  • Nyttig 1

Jeg har også opplevd å ikke motta brev fra Nav på reduksjon i bidrag. Når jeg fant det ut, var klagefristen gått ut og de påsto at de hadde sendt brev. 

Ufattelig provoserende. 

Anonymkode: ffcd5...69b

• Liker 1

Men da har jo dar tydligvis ikke nok midler til å betale barnebidrag. Da vil jeg tro at du også vil få beskjed om at du kanskje får tt my mindre beløp fremover. 

Jeg har barn med en mann som ikke har jobb, han har aldri betalt barnebidrag og jeg har derfor alltid motatt bare minste beløp av forskuddsbidrag som er på under tusenlappen i mnd.

Anonymkode: 3079b...56a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jammen stakkars barnefar.. han har ikke penger til å betale SÅ mye i bidrag.. Og dumme mor som ikke kan brødfø sin egen unge.. ja, for far skal ikke brødfø barnet sitt, skal ikke følge opp noe han. 
Tenk om mor bare trakk seg unna? Hvem skal oppdra og betale for barnet da? 
Min venninne er alenemor med 4 barn, barnefar og kjøpt seg hus, hytte og ny bil.. derfor kan ikke han betale så mye barnebidrag.. mor skal betale huslån, strøm og alle utgiftene på 4 barn alene.. må jo skjønne at barnefar trenger ny bil og hytte.. det skulle jo bare mangle. 

Anonymkode: b31ce...d45

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har også opplevd å ikke motta brev fra Nav på reduksjon i bidrag. Når jeg fant det ut, var klagefristen gått ut og de påsto at de hadde sendt brev. 

Ufattelig provoserende. 

Anonymkode: ffcd5...69b

Hi

Eh, altså, hvordan er det mulig at Nav glemmer å sende vedtaket til den personen som skal motta pengene? Oppgitt..

• 1 måned senere...

Hi

pratet med Nav familie, og de påstår at far aldri har fått slettet noe, og at feil ikke har skjedd. Vi snakket i 1 time uten at saksbehandler klarte å gi en forståelig beskrivelse av hva som har skjedd. Hun sa at det var vanskelig å forklare reglene! 

Til slutt sier hun at de har "korrigert" gjelda siden det nye løpende bidraget ble justert. De har korrigert, tilsynelatende, som om far har betalt et mye høyere beløp (som tilsvarer det tidligere beløpet for barnebidrag, kr. 5000) i den tiden fra Nav mottok søknaden og til det ble fattet vedtak - altså i saksbehandlingsperioden. Om han faktisk hadde betalt dette beløpet de 4 månedene brukte på saksbehandling, så skulle han jo hatt det registrert som et innbetalt beløp som er mye høyere enn hva det nye vedtaket viste at han skal betale (Nav har bestemt at endringen av bidrag skal gjelde fra måneden etter at han sendte søknad). 

Me, han betalte ikke disse pengene. Og Nav sa at de visste det, det var jo de som hadde fakturert det. Likevel synes det på saksbehandler som at Nav har gått inn i budragsgjelda og korrigert for er beløp far SKULLE ha betalt - men IKKE har gjort! 

Dette forklarte jeg gjentatte ganger i samtalen med Nav, men hun klarte rett og slett ikke å se hvordan jeg kom fram til dette. Eh?! 

Jeg ba henne til slutt om å forklare meg forskjellen på å "korrigere" gjeld og "slette" gjeld - noe hun ikke kunne. 

Så end of this: jeg måtte bare gi opp etter 1 time på telefon, jeg kom ingen vei! 10 000 kr borte!

Noen som skjønner hva jeg forklarer her, og kanskje kan forklare bedre enn Nav til meg hva som har skjedd og hvorfor?🙏

PS; Løpende bidraget ble justert fra 5000 kr til 500 kr - en voldsom forskjell. (Jada, denne faren går gjerne ned i stillingsprosent eller blir arbeidsledig for å slippe unna). Men i etterkant av dette bidraget har Nav innkreving krevd inn omtrent 4000 hver måned av gjelda. Altså har han økonomi til å betale 4000 kr i bidragsgjeld hver måned, men ikke mer enn 500. Er det mulig.. tror jeg skal sende inn søknad om ny vurdering av bidraget, for han må jo ha fått økt inntekt?

Annonse

Har far råd til å betale bidrag med inntekten som han har? Av inntekten han får så skal han ha til livsopphold og boutgifter. Først etter det så kan det vurderes om det er noe igjen til barnebidrag. Har ikke far penger så har ikke far penger. 

• Nyttig 1
tussi84 skrev (1 minutt siden):

Har far råd til å betale bidrag med inntekten som han har? Av inntekten han får så skal han ha til livsopphold og boutgifter. Først etter det så kan det vurderes om det er noe igjen til barnebidrag. Har ikke far penger så har ikke far penger. 

Hi

De siste 2-3 månedene har far blir trukket 4000 kr som er nedbetaling av gjeld. Det må jo bety at han egentlig har mulighet til å betale adskillig mer i løpende bidrag, enn 500 kr? 

Gjest Inkognitoher
tussi84 skrev (9 minutter siden):

Her har jo far tydeligvis penger, siden han klarer å betale bidragsgjelda 

Endret av Inkognitoher
Annonse
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hi

pratet med Nav familie, og de påstår at far aldri har fått slettet noe, og at feil ikke har skjedd. Vi snakket i 1 time uten at saksbehandler klarte å gi en forståelig beskrivelse av hva som har skjedd. Hun sa at det var vanskelig å forklare reglene! 

Til slutt sier hun at de har "korrigert" gjelda siden det nye løpende bidraget ble justert. De har korrigert, tilsynelatende, som om far har betalt et mye høyere beløp (som tilsvarer det tidligere beløpet for barnebidrag, kr. 5000) i den tiden fra Nav mottok søknaden og til det ble fattet vedtak - altså i saksbehandlingsperioden. Om han faktisk hadde betalt dette beløpet de 4 månedene brukte på saksbehandling, så skulle han jo hatt det registrert som et innbetalt beløp som er mye høyere enn hva det nye vedtaket viste at han skal betale (Nav har bestemt at endringen av bidrag skal gjelde fra måneden etter at han sendte søknad). 

Me, han betalte ikke disse pengene. Og Nav sa at de visste det, det var jo de som hadde fakturert det. Likevel synes det på saksbehandler som at Nav har gått inn i budragsgjelda og korrigert for er beløp far SKULLE ha betalt - men IKKE har gjort! 

Dette forklarte jeg gjentatte ganger i samtalen med Nav, men hun klarte rett og slett ikke å se hvordan jeg kom fram til dette. Eh?! 

Jeg ba henne til slutt om å forklare meg forskjellen på å "korrigere" gjeld og "slette" gjeld - noe hun ikke kunne. 

Så end of this: jeg måtte bare gi opp etter 1 time på telefon, jeg kom ingen vei! 10 000 kr borte!

Noen som skjønner hva jeg forklarer her, og kanskje kan forklare bedre enn Nav til meg hva som har skjedd og hvorfor?🙏

PS; Løpende bidraget ble justert fra 5000 kr til 500 kr - en voldsom forskjell. (Jada, denne faren går gjerne ned i stillingsprosent eller blir arbeidsledig for å slippe unna). Men i etterkant av dette bidraget har Nav innkreving krevd inn omtrent 4000 hver måned av gjelda. Altså har han økonomi til å betale 4000 kr i bidragsgjeld hver måned, men ikke mer enn 500. Er det mulig.. tror jeg skal sende inn søknad om ny vurdering av bidraget, for han må jo ha fått økt inntekt?

Det koster ikke 10 000 for et barn i mnd, så her har jo bidraget vært alt fir høyt!

Anonymkode: 67c3b...ebf

Inkognitoher skrev (Akkurat nå):

Her har jo far tydeligvis penger, siden han klarer å betale gjelda 

Ja, ikke sant? Takk for svar, følte meg som den dummingen som ikke skjønte noe etter samtale med Nav. Ny søknad skal sendes!!

• Hjerte 1
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det koster ikke 10 000 for et barn i mnd, så her har jo bidraget vært alt fir høyt!

Anonymkode: 67c3b...ebf

Det kommer jo an på inntekt og samvær.....

• Liker 2
AnonymBruker skrev (På 16.12.2023 den 19.24):

Så det er greit at far ikke kan brødfø sin egen unge, men du mener det er på plass å shame ts for det samme? Hvor er logikken i det? Hun har åpenbart betalt for ungen uansett, i og med at far har klart å opparbeide seg bidragsgjeld. 

Selvfølgelig er ts frustrert. Det hadde jeg også blitt. 

Anonymkode: eaf55...f4d

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...