Gå til innhold

Hvorfor er det kvinnene som får utbetalt barnetrygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 3 barn så og det utgjør jo ikke en gigantisk sum men er vel en 4500 pr mnd. Dama har utbetalt nesten 3 ganger så mye som meg pr mnd og vi betaler alt likt. Hun krever at jeg kjøper like mye til ungene som hun gjør. Det at hun får barnetrygd har jeg tatt opp men det ender alltid med at hun blir sur og kommer ikke med noe logikk. 

Jeg tjener rundt gjennomsnittet og hun langt over snittet. Så hvorfor skal kvinnene automatisk ha retten til disse pengene, er ikke det både gammeldags og kjønnsmessig galt? (siden vi er så ekstremt opptatt av likestilling i dagenssamfunn)

Anonymkode: 8bff0...5f9

• Liker 2
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnetrygd utbetales automatisk når barnet er født i Norge, og da til den som føder barnet. Far kan søke om barnetrygd.

Alt som kan betales ut etter automatisk regel er ressursbesparende for samfunnet. 

Anonymkode: 762a0...5ba

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi man i Norge alltid vet hvem som er barnets mor, mens far kan ikke staten vite hvem er. De må utbetale til en "sikker" person. 

Anonymkode: 8df0e...bf6

• Liker 25
Skrevet

Men hva gjør de når det er to mødre? 

Anonymkode: f47f8...26c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi man i Norge alltid vet hvem som er barnets mor, mens far kan ikke staten vite hvem er. De må utbetale til en "sikker" person. 

Anonymkode: 8df0e...bf6

Vet ikke staten hvem som er far til barnet? Den var ny og uproblematisk siden en "far" uansett vil stå med foreldreansvar. 

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har 3 barn så og det utgjør jo ikke en gigantisk sum men er vel en 4500 pr mnd. Dama har utbetalt nesten 3 ganger så mye som meg pr mnd og vi betaler alt likt. Hun krever at jeg kjøper like mye til ungene som hun gjør. Det at hun får barnetrygd har jeg tatt opp men det ender alltid med at hun blir sur og kommer ikke med noe logikk. 

Jeg tjener rundt gjennomsnittet og hun langt over snittet. Så hvorfor skal kvinnene automatisk ha retten til disse pengene, er ikke det både gammeldags og kjønnsmessig galt? (siden vi er så ekstremt opptatt av likestilling i dagenssamfunn)

Hva med å overføre barnetrygden til felles konto hver måned? 

Anonymkode: d0bb8...7c2

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barnetrygd utbetales automatisk når barnet er født i Norge, og da til den som føder barnet. Far kan søke om barnetrygd.

Alt som kan betales ut etter automatisk regel er ressursbesparende for samfunnet. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De vet da hvem som har født barnet....

Anonymkode: 76e25...27a

• Liker 22
Skrevet

Fordi det er hun som har født ungene. Derfor er staten helt sikker på at hun er mor. 

Far kan være hvem som helst. 

Det har lite med likestilling å gjøre. Like lite som at kvinnen føder

Anonymkode: 69ae7...1c4

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den som føder barnet er mor, så dette går automatisk. 

• Liker 9
Skrevet

Det skal visstnok være relativt enkelt å endre utbetalingskonto for barnetrygd.  Det er bare å ta kontakt med nav.

Det er åpenbart logisk at det er mor som automatisk får barnetrygden, men det er ingenting i veien for at paret selv kan bestemme det.

Anonymkode: 0bc6a...d74

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Den dama der hadde jeg forlatt 

Anonymkode: b116b...e43

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke barnetrygden som er problemet her, men hvor ulik oppfatning dere har av hva den skal brukes til. Hensikten med barneteygden er å bedre hele familiens økonomi, ikke at mor skal få ekstra penger. 

• Liker 22
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor har dere ikke felles økonomi? Dette er jo typisk kvinnefelle. 

Anonymkode: 4d765...357

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

TS, jeg tror du har misforstått hva dette handler om. Dette har lite om likestilling å gjøre. Utbetalingen går nødvendigvis ikke til ‘moren’, men den som har født barnet. Altså, hadde det vært to mødre i forholdet hadde pengene fremdeles gått til moren som fødte barnet. Hvordan dere ordner pengene går jo mer utover forholdet deres. Kanskje det er det du skal spørre om i stedet? 

Hvis dere begge tjener gjennomsnittet/over gjennomsnittet er dette egentlig noe dere skal krangle om? Det er jo noe du bør gjøre gå i deg selv om. Kan det være en idé å gå til ekteskapsrådgivning eller lignende hvis dere ikke er gift? Dere kan snakke med noen om det som du føler er ‘urettferdig’ hvis dama ikke vil høre på deg.

TLDR: Snakk med dama di en gang til, og hvis dere ikke kommer noe lengre med det så må man se om den pengesummen vil ha noe å si for deg mtp at du sier det ‘kun’ er 4500. Tror du går ut på dette med feil ståsted, men skjønner du er frustrert. Eller snakk med noen andre om det.

Skrevet

Den utbetales til den som føder barnet. Du må snakke med dama di. Det er helt på jordet det opplegget dere har. Jeg tjener mye mer enn min mann og får barnetrygden, men alle pengene går felles. Vi skiller ikke på mine og dine penger. 

Anonymkode: c3cb0...354

• Liker 12
Skrevet

Er ikke så veldig vanskelig å tenke seg frem til at det utbetales til den som føder barnet.

Anonymkode: b713c...277

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Om hun tjener 3 ganger så mye som deg ig krever alt delt, hvorfor gidder du? Har ingenting med hvem som får barnetrygden eller ei. Hadde gått og så sagt 50/50 og søkt om barnebidrag om hun skal være så gjerrig, har man det bedre alene. Da skal dere dele barnetrygden likt også. Hvorfor får man barn om ting er så skjevfordelt? Hadde jeg aldri gidde. Hun tjener alt på det, du er taperen

Anonymkode: 81185...824

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Historiske årsaker - fra tiden da mor var hjemme og ikke hadde andre penger enn de far lot henne få. Barnetrygden kunne være de eneste pengene hun selv bestemte over.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det er hun som har født ungene. Derfor er staten helt sikker på at hun er mor. 

Far kan være hvem som helst. 

Det har lite med likestilling å gjøre. Like lite som at kvinnen føder

Anonymkode: 69ae7...1c4

Vil bare legge til at hvis man blir skilt går barnetrygden til den som har hovedomsorgen for barnet.  Uavhengig av kjønn.  Jeg er alenepappa og mottar dobbel barnetrygd.  Min eks har vanlig samværsordning.  
En kamerat og hans eks har 50/50.  Der deler de på barnetrygden.  Han får den i ett år, og hun det neste året.  

Anonymkode: a0c7f...237

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg overfører alt til vår felles konto. Det dekker halve barnehagekosten. Du får prate med henne. Men det er av praktiske årsaker: det er mye enklere å vite hvem som har født enn hvem som er far - som ikke alltid er kjent :) 

Anonymkode: 3eaf2...421

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...