AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #1 Skrevet 16. desember 2023 Jeg har B12 mangel og skal nå få injeksjoner for dette. I det siste har jeg følt meg litt nedstemt og kraftløs. Er det flere som har dette og kan det være pga mangelen? Til vanlig er jeg i et svært godt humør. Anonymkode: cd316...070
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #2 Skrevet 16. desember 2023 B12 mangel påvirker både fysisk og mental helse, så man kan få både angst, depresjon, og utmattelse ved for lave verdier. Lurt å finne ut hvorfor du har b12 mangel. Spiser du nok rødt kjøtt og fet fisk? Anonymkode: 8058a...ed8 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #3 Skrevet 16. desember 2023 Jeg har også det, har gått rundt med lave verdier i mange år uten at leger har reagert. Har vært deprimert i flere år og ble nesten lagt inn på DPS i vår. Håper det løser seg litt nå når jeg tar vitaminer 🤞 Anonymkode: 3a33b...d5c
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #4 Skrevet 16. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har også det, har gått rundt med lave verdier i mange år uten at leger har reagert. Har vært deprimert i flere år og ble nesten lagt inn på DPS i vår. Håper det løser seg litt nå når jeg tar vitaminer 🤞 Anonymkode: 3a33b...d5c Hvis du har vesentlig mangel og symptomer, må du ihvertfall ta høye nok doser som absorberes godt. Fikk du resept på Behepan? Altfor mange blir feildiagnosert med angst, depresjon, demens, mentale sykdommer m.m, også er det relatert til b12. Noen ganger kan lavere nivåer innenfor normalen også gi symptomer. Anonymkode: 8058a...ed8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #5 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis du har vesentlig mangel og symptomer, må du ihvertfall ta høye nok doser som absorberes godt. Fikk du resept på Behepan? Altfor mange blir feildiagnosert med angst, depresjon, demens, mentale sykdommer m.m, også er det relatert til b12. Noen ganger kan lavere nivåer innenfor normalen også gi symptomer. Anonymkode: 8058a...ed8 Behepan virker ikke, så jeg skal gå over til injeksjoner. Anonymkode: cd316...070
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #6 Skrevet 16. desember 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Behepan virker ikke, så jeg skal gå over til injeksjoner. Anonymkode: cd316...070 Okey, bra du får injeksjoner da Du bør få hyppig, 2-3 ganger ukentlig til å begynne med. Anonymkode: 8058a...ed8
Helene Skrevet 16. desember 2023 #7 Skrevet 16. desember 2023 Denne tråden minner meg på at jeg må ta sprøyte igjen. Har fått beskjed fra sykehuset, ikke hver 3dje mind. Det skal være hver 6 uke. Jeg setter dette selv. Har fått opplæring. Å sette medisiner selv krever opplæring. Jeg har fått opplæring. Orket ikke være avheng av andre. Sykepleier til en hver tid. Men legekontoret var veldig ok. De spurte meg. Fått opplæring.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #8 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Okey, bra du får injeksjoner da Du bør få hyppig, 2-3 ganger ukentlig til å begynne med. Anonymkode: 8058a...ed8 Legen skriver 1 gang i uken Anonymkode: cd316...070
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #9 Skrevet 16. desember 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: Legen skriver 1 gang i uken Anonymkode: cd316...070 Okey, får satse på at det er nok. Lurt å finne ut av årsaken til mangelen. Om du enten ikke spiser nok rødt kjøtt og fet fisk, eller om du har malabsorpsjon/dårlig næringsopptak som følge av for lite magesyre. Da kan det være nyttig med bl.a probiotika, HCL, og tilskudd av sink. Anonymkode: 8058a...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #10 Skrevet 16. desember 2023 Jeg er ikke TS, men vet for egen del at det er fordi jeg spiser for lite kjøtt. Jeg synes det er så ekkelt, så sliter med å få i meg nok. Anonymkode: 3a33b...d5c
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #11 Skrevet 16. desember 2023 Jeg tror du vil merke forskjell ts det gjør jeg. Fikk du sjekket dvitamin også? Anonymkode: e1890...f25
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #12 Skrevet 16. desember 2023 58 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er ikke TS, men vet for egen del at det er fordi jeg spiser for lite kjøtt. Jeg synes det er så ekkelt, så sliter med å få i meg nok. Anonymkode: 3a33b...d5c Spis fet fisk, det har også mye b12. Anonymkode: 8058a...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #13 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Okey, får satse på at det er nok. Lurt å finne ut av årsaken til mangelen. Om du enten ikke spiser nok rødt kjøtt og fet fisk, eller om du har malabsorpsjon/dårlig næringsopptak som følge av for lite magesyre. Da kan det være nyttig med bl.a probiotika, HCL, og tilskudd av sink. Anonymkode: 8058a...ed8 Har diverse organsvikt pluss at det er noe av medisin-bruken som gjør dette. AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Spis fet fisk, det har også mye b12. Anonymkode: 8058a...ed8 Hjelper ikke. Jeg må ha tilskudd. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror du vil merke forskjell ts det gjør jeg. Fikk du sjekket dvitamin også? Anonymkode: e1890...f25 Ja, har D-vitamin-mangel. Anonymkode: cd316...070
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #14 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da kan det være nyttig med bl.a probiotika, HCL, og tilskudd av sink. Kan du fortelle mer om dette? Kan det påvirke opptak av andre vitaminer og mineraler også? Anonymkode: b5570...989
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #15 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har B12 mangel og skal nå få injeksjoner for dette. I det siste har jeg følt meg litt nedstemt og kraftløs. Er det flere som har dette og kan det være pga mangelen? Til vanlig er jeg i et svært godt humør. Anonymkode: cd316...070 Ja, jeg fant nylig ut at jeg allerede for 10+ år siden hadde veldig lave verdier av b12 og folat, som forklarer veldig mye. Dessverre var det ingen som tok tak i det, så jeg har sannsynligvis fått varige skader. Jeg har fått både tabletter og injeksjoner i 6 måneder nå, men det er marginal bedring. En ting jeg kan si fra egen erfaring er at tabletter og injeksjoner virker litt forskjellig, uten at jeg helt forstår hvorfor. Det er to forskjellige forbindelser med kobolamin, og etter de første injeksjonene fikk jeg en fysisk reaksjon i muskler og "kropp". Nesten som voksesmerter... Etter en stund med injeksjoner gikk jeg over til bare tabletter, og verdiene var høye, men så ville spesialist ha meg over på injeksjoner igjen, og etter første gang fikk jeg samme type "vondt i kroppen". Hvor lave verdier er det, og har du målt homocystein og MMA? Anonymkode: bd394...080
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #16 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Okey, får satse på at det er nok. Lurt å finne ut av årsaken til mangelen. Om du enten ikke spiser nok rødt kjøtt og fet fisk, eller om du har malabsorpsjon/dårlig næringsopptak som følge av for lite magesyre. Da kan det være nyttig med bl.a probiotika, HCL, og tilskudd av sink. Anonymkode: 8058a...ed8 HCl? Saltsyre? Høres ut som et dårlig råd 😅 Det jeg vet er at man må ha folat for å kunne nyttiggjøre b12. Anonymkode: bd394...080
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #17 Skrevet 17. desember 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Kan du fortelle mer om dette? Kan det påvirke opptak av andre vitaminer og mineraler også? Anonymkode: b5570...989 Absolutt, men det kommer igjen an på årsak til hva som fører til dårlig opptak. 1. Kosthold påvirker opptak. Ultraprosessert mat og junk, bidrar til dårligere absorpsjon. Mat med mye antinæringsstoffer (hovedsakelig plantemat) hemmer godt opptak av flere mineraler. Dvs at kilder til f.eks sink og kalsium, også må komme fra animalsk og ikke bare planter. 2. Medisinbruk/antibiotika som ødelegger bakterieflora i tarmen kan gi dårlig opptak av næringsstoffer senere. Derfor er probiotika viktig. 3. Er for lite magesyre årsak til dårligere opptak, så er det viktig å få bukt med det. Google "low stomach acid vitamins" og få mer info. Anonymkode: 8058a...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #18 Skrevet 17. desember 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: HCl? Saltsyre? Høres ut som et dårlig råd 😅 Det jeg vet er at man må ha folat for å kunne nyttiggjøre b12. Anonymkode: bd394...080 HCL pepsin i form av tilskudd https://fedon.no/nettbutikk/doctors-best-betaine-hcl-pepsin-gentian-bitters-120-caps/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA1fqrBhA1EiwAMU5m_3_rJywGSUippprGsez925C2PZmTQHPsfr4OaLi4kzwmp1N3e2fTTBoCh-8QAvD_BwE https://draxe.com/health/low-stomach-acid/ Ja man må ha nok folat også, men har man dårlig opptak pga for lite magesyre, så må det andre ting til. For min del var magnesium og et godt probiotika produkt det som hjalp. Anonymkode: 8058a...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #19 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): HCL pepsin i form av tilskudd https://fedon.no/nettbutikk/doctors-best-betaine-hcl-pepsin-gentian-bitters-120-caps/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA1fqrBhA1EiwAMU5m_3_rJywGSUippprGsez925C2PZmTQHPsfr4OaLi4kzwmp1N3e2fTTBoCh-8QAvD_BwE https://draxe.com/health/low-stomach-acid/ Ja man må ha nok folat også, men har man dårlig opptak pga for lite magesyre, så må det andre ting til. For min del var magnesium og et godt probiotika produkt det som hjalp. Anonymkode: 8058a...ed8 Ok, for fremtiden... HCl er bare syren som brukes til å lage et salt av basen på fordi den ikke er vannløselig. For å ta et eksempel fra virkeligheten har man narkotika som kokain, der fribasen kalles "crack" og bare kan røykes, mens kokain i pulverform egentlig er kokain-hcl og er et salt. Man kan bruke andre syrer og få andre salter, men HCl er veldig enkelt og vanlig. HCl sier altså ingenting (eller, det betyr "saltsyre", hydroksyklorid) Jeg fikk også beskjed av spesialist om at jeg "måtte" begynne med injeksjoner igjen, selv etter at jeg hadde gode verdier med oralt inntak etter en runde injeksjoner først. Riktig nok ikke normalt opptak, men hun hadde snakket med en forsker på området som hadde sagt det. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, men det man får i injeksjoner er hydroksokobolamin, mens det man får i tabletter er cyanokobolamin. Kjemisk er det en forskjell, siden cyanokobolamin har reagert med cyanid og tatt det opp i forbindelsen. Før kroppen kan benytte cyanokobolamin må det gjennom en prosess i kroppen der cyanidmolekylet fjernes. Hvis man har dårlig opptak av vitamin b12 kan det være at den ikke-aktive formen (cyanokobolamin) i tabletter ikke blir konvertert til aktiv b12. Anonymkode: bd394...080
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #20 Skrevet 17. desember 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, for fremtiden... HCl er bare syren som brukes til å lage et salt av basen på fordi den ikke er vannløselig. For å ta et eksempel fra virkeligheten har man narkotika som kokain, der fribasen kalles "crack" og bare kan røykes, mens kokain i pulverform egentlig er kokain-hcl og er et salt. Man kan bruke andre syrer og få andre salter, men HCl er veldig enkelt og vanlig. HCl sier altså ingenting (eller, det betyr "saltsyre", hydroksyklorid) Jeg fikk også beskjed av spesialist om at jeg "måtte" begynne med injeksjoner igjen, selv etter at jeg hadde gode verdier med oralt inntak etter en runde injeksjoner først. Riktig nok ikke normalt opptak, men hun hadde snakket med en forsker på området som hadde sagt det. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, men det man får i injeksjoner er hydroksokobolamin, mens det man får i tabletter er cyanokobolamin. Kjemisk er det en forskjell, siden cyanokobolamin har reagert med cyanid og tatt det opp i forbindelsen. Før kroppen kan benytte cyanokobolamin må det gjennom en prosess i kroppen der cyanidmolekylet fjernes. Hvis man har dårlig opptak av vitamin b12 kan det være at den ikke-aktive formen (cyanokobolamin) i tabletter ikke blir konvertert til aktiv b12. Anonymkode: bd394...080 Siden jeg spesifiserte "tilskudd" så antok jeg at folk forstod at man søkte opp HCL + tilskudd, og ikke bare hcl.. Man får tabletter som ikke er cyanocobolamin, jeg bruker kun methylcobolamin som gir mye bedre opptak. Jeg tar også dråper på tom mage, som tas lettere opp enn tabletter. Men for folk som spiser regelmessig kjøtt/fisk og fortsatt ikke tar opp b-12 m.m, bør se på dette med magesyre. Jeg hadde mye reflux, sterk hikke og raping, og det ble helt borte med magnesium. Anonymkode: 8058a...ed8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå