Gå til innhold

Når gjestene ikke sier noe om maten.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde fu blitt skuffet da? Har noen ganger invitert et vennepar med på middag her. De har ikke sagt noe om at de likte maten. Sa ikke takk for maten en gang. Barna har sittet og sagt æsj det liker jeg ikke, blæ osv... Men de har ikke irettesatt barna. Syns det er frekt og blir litt skuffet. Har aldri blitt invitert tilbake.

Hadde du blitt skuffet?

Hadde du sagt noe?

Anonymkode: 377a1...742

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke opplevd at folk ikke takker for maten. Barn som ikke liker maten er greit, og som forelder tror jeg ikke jeg hadde brydd meg om irettesettelse der og da. Det kan man gjøre hjemme.

Jeg inviterer ofte på hverdagsmiddag, så venter meg ikke at det skal kommenteres hvis godt det er. Mulig jeg likevel hadde blitt skuffet om maten ikke ble kommentert på noen måte.

Anonymkode: 536c6...aad

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke opplevd at folk ikke takker for maten. Barn som ikke liker maten er greit, og som forelder tror jeg ikke jeg hadde brydd meg om irettesettelse der og da. Det kan man gjøre hjemme.

Jeg inviterer ofte på hverdagsmiddag, så venter meg ikke at det skal kommenteres hvis godt det er. Mulig jeg likevel hadde blitt skuffet om maten ikke ble kommentert på noen måte.

Anonymkode: 536c6...aad

Det er jo noe med å vise respekt overfor vertskapet at man gjør det klart for barna at sånt ikke er greit. Ellers kan det jo virke som om foreldrene er enige med ungene eller at de ikke bryr seg om at ungene er uhøflige og frekke overfor verten. Man trenger selvsagt ikke gjøre så mye ut av det der og da, men en rolig rettledende kommentar til barnet der og da synes jeg faktisk er på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hadde fu blitt skuffet da? Har noen ganger invitert et vennepar med på middag her. De har ikke sagt noe om at de likte maten. Sa ikke takk for maten en gang. Barna har sittet og sagt æsj det liker jeg ikke, blæ osv... Men de har ikke irettesatt barna. Syns det er frekt og blir litt skuffet. Har aldri blitt invitert tilbake.

Hadde du blitt skuffet?

Hadde du sagt noe?

Hva mener du at du skal «si»? Og hvordan mener du det er mindre uhøflig at du - som helt av fri vilje har valgt å invitere gjester - skal irettesette de samme gjestene? Som du er vertskap for? (Tips: du som vertskap kan ikke si noe og forbli en god vert) 

Ellers? Å ikke si «maten var god» dersom den ikke faktisk er god er absolutt normalt god folkeskikk. Det er ikke ok å lyve for voksne mennesker, selv om man blir invitert på middag. Men det er heller ikke høflig å si (som voksen) at den ikke var god med mindre den virkelig ikke er helt grei. Er maten vond, underkontraktører, lukter vondt eller ser ut som noe en kan få matforgiftning av er det likeså innenfor helt vanlig høflighet å si det. Rett ut.

Man bør si «takk for maten», men, igjen, kun dersom man fikk mat det faktisk er verdt å takke for. Dersom men ikke fikk mat man er takknemlig for å ha fått forbigår man måltidet i stillhet (og takker pent nei neste gang).

At barn sier «æsj» til mat de ikke liker er ikke normalt høflig. Men jeg har en kollega på 59 som gjør det samme, og mangelen på folkeskikk hindret han ikke i å skaffe seg kone og unger. Det er vesentlig mer ok om 5-åringer gjør det, for å si det slik. Jeg ville, som vertskap, lagt opp til en normalt høflig samtale rundt maten, der jeg forklarte hva det var og hvordan det var laget og inviterte til å smake. Jeg, som voksen, velger selvsagt ikke å bli fornærma av barn. Jeg er ikke psykisk ustabil, heller.

For du sier ikke noe om hvorvidt maten er god, ts. Jeg har selv blitt invitert på middag og fått virkelig usmakelig, uappetittlig mat. Og som voksen tvinger jeg ned en liten porsjon. Og så takker jeg nei til enhver mat det mennesket byr meg i all evig fremtid. Men jeg takker ikke for maten. At jeg ikke sier «dette var ikke godt» er mer enn tilstrekkelig høflighet, mener jeg.

Anonymkode: 1e703...9a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ville jeg også reagert på. Frittalende barn er ikke ukjent, men jeg ville sagt en liten lavmælt kommentar til barnet ja. Og snakket om at det er veldig uhøflig å si æsj om maten på besøk. 

De er vel ikke så opptatt av folkeskikk den familien. Forhåpentligvis har de andre gode kvaliteter 

Anonymkode: 5f276...58e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er normal høflighet å takke for maten uansett.Og hvis man fikk en matrett man ikke er så begeistret for (og den trenger ikke være dårlig tilberedt, det kan være noe man bare ikke liker), så kan man si "takk for at du tenkte på å invitere oss. Det er så hyggelig å bli bedt på middag. Det føles som luksus å komme til pent pyntet og dekket bord, og bare få maten servert'. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva mener du at du skal «si»? Og hvordan mener du det er mindre uhøflig at du - som helt av fri vilje har valgt å invitere gjester - skal irettesette de samme gjestene? Som du er vertskap for? (Tips: du som vertskap kan ikke si noe og forbli en god vert) 

Ellers? Å ikke si «maten var god» dersom den ikke faktisk er god er absolutt normalt god folkeskikk. Det er ikke ok å lyve for voksne mennesker, selv om man blir invitert på middag. Men det er heller ikke høflig å si (som voksen) at den ikke var god med mindre den virkelig ikke er helt grei. Er maten vond, underkontraktører, lukter vondt eller ser ut som noe en kan få matforgiftning av er det likeså innenfor helt vanlig høflighet å si det. Rett ut.

Man bør si «takk for maten», men, igjen, kun dersom man fikk mat det faktisk er verdt å takke for. Dersom men ikke fikk mat man er takknemlig for å ha fått forbigår man måltidet i stillhet (og takker pent nei neste gang).

At barn sier «æsj» til mat de ikke liker er ikke normalt høflig. Men jeg har en kollega på 59 som gjør det samme, og mangelen på folkeskikk hindret han ikke i å skaffe seg kone og unger. Det er vesentlig mer ok om 5-åringer gjør det, for å si det slik. Jeg ville, som vertskap, lagt opp til en normalt høflig samtale rundt maten, der jeg forklarte hva det var og hvordan det var laget og inviterte til å smake. Jeg, som voksen, velger selvsagt ikke å bli fornærma av barn. Jeg er ikke psykisk ustabil, heller.

For du sier ikke noe om hvorvidt maten er god, ts. Jeg har selv blitt invitert på middag og fått virkelig usmakelig, uappetittlig mat. Og som voksen tvinger jeg ned en liten porsjon. Og så takker jeg nei til enhver mat det mennesket byr meg i all evig fremtid. Men jeg takker ikke for maten. At jeg ikke sier «dette var ikke godt» er mer enn tilstrekkelig høflighet, mener jeg.

Anonymkode: 1e703...9a1

Jeg hadde nok heller sagt takk for maten i stedet for maten var ikke god. Jeg syns barn skal lære at man ikke sier æsj ved matbordet. Når de er 5 år er de store nok til det.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde syntes det var rart om ingen sa noe som helst. Har aldri opplevd at ingen har sagt noe, så det ville jo vært rart om det plutselig aldri kom noen kommentarer. Kommer an på hvor dypt inn i en samtale man er ved servering, kanskje folk glemmer å kommentere siden praten er så godt i gang. Men i alle settinger jeg har servert mat er det alltid noen som sier at det var godt, at de ble gode og mette eller lignende. 

Hvis ingen kommenterer noe, men forsyner seg flere ganger, ville jeg tatt det som et tegn på at maten var god og tenkt at folk bare glemte å si noe pga samtalen. 

Anonymkode: 76336...b7a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde du blitt skuffet?

Hadde du sagt noe?

Hvis jeg _inviterer noen på middag_ så håper jeg at de liker maten. Hvis de ikke sier noe så antar jeg at de ikke likte maten.

Hvis er vennepar slenger innom på pølse og potetmos og barna er en prøvelse bed bordet så forventer jeg ikle nødvendigvis noe takksigelse.

Anonymkode: 2a39a...bfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidsfordriv2023
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde du blitt skuffet?

Hadde du sagt noe?

Er vel vanlig folkeskikk å si takk for maten, det smakte. Uansett om maten var god eller ikke. Folk sto og jobba for å sette tallerken foran trynet ditt. De gjorde sitt beste. Da er det minste man kan si, takk for maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tenkt maten var ganske ille hvis gjestene ikke fikk seg til å si noe pent. My bad i så fall. Syns uansett det er rart å ikke takke for maten. Hvis man først er så høflig at man tvinger den i seg, er man vel høflig nok til å takke. 

Anonymkode: 66093...93d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er uhøflig. Men det skal sies at en del folk mangler folkeskikk. Min eks var slik før jeg fikk oppdratt han..: sa aldri noe positivt om maten, takket ikke for maten når han var ferdig, ventet ikke til den som serverte sa vær så god, smattet og spiste veldig fort. Han manglet rett og slett grunnleggende bordskikk. Man kan skylde på manglende oppdragelse, men voksne med LITT sosial intelligens klarer å oppfatte hvordan andre folk ter seg.

Anonymkode: eaa93...ec2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan takke for maten selv om den ikke var god. Takken er for vertens innsats og gjestfrihet. Å takke for noe man får er normal folkeskikk. 

Er maten vond så er det ikke nødvendig å si noe. Å lyve om at den er god blir feil. Verten lager mat i beste mening og feilskryt gir ikke verten mulighet til å gjøre noe med retten. Barna bør lære det samme. Å si æsj til mat er dårlig folkeskikk. 

Ts må innse at maten var en katastrofe og lage noe annet neste gang. Av og til går det galt med en rett. Det kan skje alle. Lær av feilen og gå videre.  

Anonymkode: 0af51...984

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du kjente vel selv om maten var god, eller skjedde det uhell under matlagingen? Utover det, ja jeg synes man uansett skal si et par ord om maten, og også takke. Det er misforstått ærlighet å skulle absolutt ikke si noe man ikke mener i en slik sammenheng, da går hensynet til andre menneskers følelser, og vanlig høflighet, over egen total redelighet.

Anonymkode: bdda0...505

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normal høflighet å takke for maten.

Selv om den ikke smakte. 

Anonymkode: 9b570...7f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 9.22):

Men du kjente vel selv om maten var god, eller skjedde det uhell under matlagingen? Utover det, ja jeg synes man uansett skal si et par ord om maten, og også takke. Det er misforstått ærlighet å skulle absolutt ikke si noe man ikke mener i en slik sammenheng, da går hensynet til andre menneskers følelser, og vanlig høflighet, over egen total redelighet.

Anonymkode: bdda0...505

De voksne forsynte seg flere ganger på eget initiativ, det hadde de vel ikke gjort om de ikke likte den...Ja, jeg likte den selv også. Men de kunne sagt noe syns jeg. Det er normal høflighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...