AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #1 Skrevet 16. desember 2023 Må puste til 10 mange ganger daglig. Så fort jeg spør om noe er hun potte sur. Når hun får spørsmål om å gjøre noe er hun alltid så sliten. Når jeg spør hva det er kommer det alltid unnskyldninger om at hun er såååå sliten eller allerede var i dårlig humør etc. Kan gå fra glad tilbake på en setning fordi hun må gjøre noe. Jeg vet det er normalt, men jeg er så lei. Og selvom det ikke er heldig, så blir jeg jo sur tilbake Anonymkode: 91191...3ff
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #2 Skrevet 16. desember 2023 Ta en alvorsprat med henne. Si at du synes det er drøyt at hennes humør skal ødelegge dagen for deg. Hvis hun skal være sur og grinete, kan hun sitte på rommet sitt. Virker som om det bare er dere to? Tenk om du skulle svart henne på samme måten hver gang hun vil at du skal gjøre noe for henne? Fortell henne at dere er et fellesskap som må dra et lass sammen, hun må lære seg å gjøre plikter og gjøre det uten å bli sur. Dette er en del av å vokse opp og du er nødt til å sette grenser og regler. Anonymkode: 8baaf...305 1
Kermit2 Skrevet 16. desember 2023 #3 Skrevet 16. desember 2023 Er dét hele problemet? At hun er sur? Ingen utagering? Ingen utskjelling? Ingen stygge ord? Hun er bare sliten? Kanskje hun ér sliten.. La henne få snakke ut og bekreft henne.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #4 Skrevet 16. desember 2023 Ikke bli sur og grinete tilbake og mas på henne. Hun er på vei inn i puberteten og det er et kaos av hormoner og følelser. Jenter i den alderen der trenger fred, og litt alenetid. Ikke si at hun ødelegger dagen din og gi henne vonde følelser som er skrevet over her. vær tilgjengelig for henne, og ikke støt henne vekk. La henne være i fred. Det blir bedre etterhvert. hilsen tenåringsmamma Anonymkode: 8b229...fb5 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #5 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ta en alvorsprat med henne. Si at du synes det er drøyt at hennes humør skal ødelegge dagen for deg. Hvis hun skal være sur og grinete, kan hun sitte på rommet sitt. Virker som om det bare er dere to? Tenk om du skulle svart henne på samme måten hver gang hun vil at du skal gjøre noe for henne? Fortell henne at dere er et fellesskap som må dra et lass sammen, hun må lære seg å gjøre plikter og gjøre det uten å bli sur. Dette er en del av å vokse opp og du er nødt til å sette grenser og regler. Anonymkode: 8baaf...305 Herregud.. jenta er 12 år! Det er stor forskjell på voksne og tenåringer. Anonymkode: 8b229...fb5 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #7 Skrevet 16. desember 2023 Kan det ha skjedd noe du ikke har fått med deg? Anonymkode: 23209...d24
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #9 Skrevet 16. desember 2023 Sånn er det ofte. Du kan jo lære henne at dersom noe ikke gjøres, fjernes goder. F.eks ukepenger/månedspenger. Men det bør ikke forventes så altfor mye, hun er bare 12. Men hun får til å rydde rommet, ta ut av oppvaskmaskina og gå ut med søpla. Tenker det er rimelige ting å kreve, men også ting som kan gjøres med litt videre tidsrom. Jeg spretter heller ikke opp for å gjøre noe med en gang, og det bør man ikke kreve av et barn heller. Anonymkode: 1ddee...11d
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #10 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sånn er det ofte. Du kan jo lære henne at dersom noe ikke gjøres, fjernes goder. F.eks ukepenger/månedspenger. Men det bør ikke forventes så altfor mye, hun er bare 12. Men hun får til å rydde rommet, ta ut av oppvaskmaskina og gå ut med søpla. Tenker det er rimelige ting å kreve, men også ting som kan gjøres med litt videre tidsrom. Jeg spretter heller ikke opp for å gjøre noe med en gang, og det bør man ikke kreve av et barn heller. Anonymkode: 1ddee...11d Du bør også forsøke å ikke bli sur. Hun er et barn, og kommer til å lære av deg og hvordan du reagerer. Om mamma blir sur betyr det at det er greit å svare med samme mynt. Og det er ikke nødvendigvis noe vi ønsker å lære barna våre. Take the high road! Anonymkode: 1ddee...11d
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #11 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sånn er det ofte. Du kan jo lære henne at dersom noe ikke gjøres, fjernes goder. F.eks ukepenger/månedspenger. Men det bør ikke forventes så altfor mye, hun er bare 12. Men hun får til å rydde rommet, ta ut av oppvaskmaskina og gå ut med søpla. Tenker det er rimelige ting å kreve, men også ting som kan gjøres med litt videre tidsrom. Jeg spretter heller ikke opp for å gjøre noe med en gang, og det bør man ikke kreve av et barn heller. Anonymkode: 1ddee...11d Skal man fjerne goder må det stå i stil med det hun gjør som er galt. enkelte foreldre tror at husarrest, ta fra mob osv er supersmart. Men det er det dummeste du gjør. ja, det er greit å inndra tlf om ungdommen har brukt tlf til å sende stygge meldinger til venner og tlf er problemet. det eneste man oppnår med straff er å skyve ungdommen fra seg. Man får ikke mer respekt hvis det er det man håper på. Gode samtaler når humøret er bra på en biltur hjelper ofte. Men ikke klage og sutre til ungdommen, de blir sliten av det Anonymkode: 8b229...fb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå